Beschrijvende preken

Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Beschrijvende preken

Bericht door Hoopvol »

Ora et labora schreef:Ik begrijp niet bijv. dat mijn opa preken las van bijv. ds Kersten. Maar goed...
Gelukkig ben jij een stuk wijzer als je opa :super.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beschrijvende preken

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:
Ora et labora schreef:Ik begrijp niet bijv. dat mijn opa preken las van bijv. ds Kersten. Maar goed...
Gelukkig ben jij een stuk wijzer als je opa :super.
Was er wat mis met ds Kersten? Wij weten het beter?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beschrijvende preken

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:In elk geval is wel te constateren dat we een walg krijgen van deze preken.
Dat is een stevige conclusie en/of beschuldiging, DIA.

Zou je aan kunnen geven op welke personen en op welke citaten in dit topic je reageert? (graag concreet met naam en toenaam in plaats van een algemene beschouwing).
(...) Als we van beschuldiging willen spreken, dan moeten deze bevindelijke predikanten aanpakken, die niets dan kwaad profeteren over ons. Maar als we hierover de Bijbel nakijken zal het dan niet goed met ons aflopen.
Ik heb nog steeds niet duidelijk wie je bedoelt met "ons". Alle Refoforummers? Bepaalde Refoforummers? Bedoel je ook jezelf?
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 29 jul 2021, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6460
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Beschrijvende preken

Bericht door Posthoorn »

Ora et labora schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Deels, inderdaad. En Philpot, net zo goed.

Daarom zijn zulke preken ook niet geschikt voor de kerkdiensten.
Ik vindt dat beide goed in leesdiensten kunnen worden gebruikt. Wij hebben regelmatig in de middagdiensten of anderszins in leesdiensten vaak preken van ds Lamain, en als er eens een oudere preek wordt gelezen wordt ook Philpot wel gelezen.
Ook preken van ds. J. Spaans (leerling van ds. Lamain) zijn heel bevindelijk, en worden hier ook wel gelezen, en gisteren ook zo'n bevindelijke preek van ds. E.C. Adams.
Best bijzonder. Die van Philpot zijn heel lang. Soms wel een bijna 1,5 uur.
Ik denk dat je zo'n preek dan wel moet inkorten.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Beschrijvende preken

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef:
Hoopvol schreef:
Ora et labora schreef:Ik begrijp niet bijv. dat mijn opa preken las van bijv. ds Kersten. Maar goed...
Gelukkig ben jij een stuk wijzer als je opa :super.
Was er wat mis met ds Kersten? Wij weten het beter?
Geen idee. Dat weet @Ora et labora je waarschijnlijk wel te vertellen.
Mijn opmerking was een beetje sarcastisch bedoeld. Ik had er misschien beter aan gedaan om hem niet te plaatsen.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Beschrijvende preken

Bericht door Johannes S »

Susanna schreef:

a. Hoe zou je de prediking van de apostelen omschrijven?
Hoe zou jij dat omschrijven?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beschrijvende preken

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:In elk geval is wel te constateren dat we een walg krijgen van deze preken.
Dat is een stevige conclusie en/of beschuldiging, DIA.

Zou je aan kunnen geven op welke personen en op welke citaten in dit topic je reageert? (graag concreet met naam en toenaam in plaats van een algemene beschouwing).
(...) Als we van beschuldiging willen spreken, dan moeten deze bevindelijke predikanten aanpakken, die niets dan kwaad profeteren over ons. Maar als we hierover de Bijbel nakijken zal het dan niet goed met ons aflopen.
Ik heb nog steeds niet duidelijk wie je bedoelt met "ons". Alle Refoforummers? Bepaalde Refoforummers? Bedoel je ook jezelf?
Ben ik nu al zo lang op dit forum, en begrijpen we het nog niet? Wij allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. Daar gaan we steeds van uit, dat is het vertrekpunt van alles wat ik schrijf. Daarvan is niemand uitgesloten, niemand op dit forum en ook de schrijver van deze woorden niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beschrijvende preken

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Ben ik nu al zo lang op dit forum, en begrijpen we het nog niet? Wij allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. Daar gaan we steeds van uit, dat is het vertrekpunt van alles wat ik schrijf. Daarvan is niemand uitgesloten, niemand op dit forum en ook de schrijver van deze woorden niet.
Jammer dat je er steeds omheen draait. Je schrijft dit:
-DIA- schreef:In elk geval is wel te constateren dat we een walg krijgen van deze preken.
Maar je wilt niet zeggen welke medeforummers er volgens jouw constatering een walg krijgen van deze preken (of zijn dat alle medeforummers?). Op welke citaten en/of bijdragen reageer je?

En uiteraard hebben wij allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. Maar dat is niet mijn vraag.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beschrijvende preken

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:Ben ik nu al zo lang op dit forum, en begrijpen we het nog niet? Wij allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. Daar gaan we steeds van uit, dat is het vertrekpunt van alles wat ik schrijf. Daarvan is niemand uitgesloten, niemand op dit forum en ook de schrijver van deze woorden niet.
Jammer dat je er steeds omheen draait. Je schrijft dit:
-DIA- schreef:In elk geval is wel te constateren dat we een walg krijgen van deze preken.
Maar je wilt niet zeggen welke medeforummers er volgens jouw constatering een walg krijgen van deze preken (of zijn dat alle medeforummers?). Op welke citaten en/of bijdragen reageer je?

En uiteraard hebben wij allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. Maar dat is niet mijn vraag.
Ik heb ze genoemd: Iedereen, inclusief de schrijver van deze woorden. Verder hoef ik niets toch te zeggen? Ieder oordele bij zichzelf. Laten we maar bij onszelf blijven. Een wat moeilijke zaak, meen ik, dat we niet rechtuit durven (of kunnen) spreken, vanwege een sluimerende dreiging die ik ervaar om door te scherp te zijn een ban te in ontvangst te moeten nemen. Daar heb ik nare ervaringen mee opgedaan, en moet ik wat voorzichtiger zijn. Maar niet anders. Ik heb overigens citaten genoemd uit de kringen die we als 'bevindelijk' kunnen bestempelen. Namen die ik noemde waren o.a. (recentere predikers) ten eerste wijlen ds. A. Bregman, en in dezelfde lijn noemde ik ds. G. Hoogerland en ds. C.A. van Dieren. Ik hoef echt geen namen te noemen meen ik, want we kennen ze wel. Als het anders is hoor ik het graag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beschrijvende preken

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Ik hoef echt geen namen te noemen meen ik, want we kennen ze wel. Als het anders is hoor ik het graag.
Je bent echt niet verplicht om te antwoorden, -DIA-, dus ik laat het het even bij. Ik wil je ook niet onder druk zetten.

Het enige nadeel is dat hele algemene constateringen gemakkelijk over iedereens hoofden heengaan, en niemand zich aangesproken voelt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beschrijvende preken

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:Ik hoef echt geen namen te noemen meen ik, want we kennen ze wel. Als het anders is hoor ik het graag.
Je bent echt niet verplicht om te antwoorden, -DIA-, dus ik laat het het even bij. Ik wil je ook niet onder druk zetten.

Het enige nadeel is dat hele algemene constateringen gemakkelijk over iedereens hoofden heengaan, en niemand zich aangesproken voelt.
Dan wil hierbij wel duidelijk zijn. Dat is helemaal niet mijn bedoeling. Wel is het zo, dat we allen en een iegelijk van dezelfde lap zijn gescheurd, en er geen onderscheid is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Beschrijvende preken

Bericht door Thea »

Beste mensen, onvruchtbare discussie. DIA heeft een mening en daar moeten we het mee eens zijn. Als we het er niet mee eens zijn, zijn we in zijn ogen als afvalligen, remonstranten en weet ik wat niet al....
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beschrijvende preken

Bericht door J.C. Philpot »

Thea schreef:Beste mensen, onvruchtbare discussie. DIA heeft een mening en daar moeten we het mee eens zijn. Als we het er niet mee eens zijn, zijn we in zijn ogen als afvalligen, remonstranten en weet ik wat niet al....
En dat is bedoeld als een aanzet tot een vruchtbare discussie?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beschrijvende preken

Bericht door GerefGemeente-lid »

-DIA- schreef:Namen die ik noemde waren o.a. (recentere predikers) ten eerste wijlen ds. A. Bregman, en in dezelfde lijn noemde ik ds. G. Hoogerland en ds. C.A. van Dieren. Ik hoef echt geen namen te noemen meen ik, want we kennen ze wel. Als het anders is hoor ik het graag.
Vergeet vooral de Rijssende broeders van de Zuiderkerk, de Tabernakel en Bevervoorde niet!

En gelukkig zijn er nog meer hoor.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Beschrijvende preken

Bericht door Thea »

@JCPhilpot, zulke discussie leiden alleen maar tot irritatie en onbegrip, dus waarom zou je je er aan beginnen?
Plaats reactie