Beschrijvende preken

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Beschrijvende preken

Bericht door -DIA- »

Ik hoor iets wat ik voor ik met Refoforum in aanraking kwam niet kende.
Ik hoorde het nogal eens, en meest in negatieve zin, als het over bepaalde preken gaat uit het behoudende deel van de gereformeerde gezindte.
De vraag die ik dan ook wel eens beantwoord zou willen zien is:
a. Wat is een 'beschrijvende preek'?
b. In welke zin zien mensen dit als negatief?
c. Is het wellicht, zoals mijn gevoel dat zegt, een tegenhanger van een voorwerpelijke prediking?
d. Weten we het verschil tussen een onderwerpelijke en een voorwerpelijke prediking?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28473
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beschrijvende preken

Bericht door DDD »

Als je nu eens begint met zelf een eigen antwoord op te schrijven, dan praat dat wat makkelijker.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beschrijvende preken

Bericht door J.C. Philpot »

Dordste Leerregels schreef:Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Onder een beschrijvende prediking, versta ik een prediking die hoofdzakelijk bestaat uit het beschrijven van hoe God een mens bekeerd. Nu beoordeel ik het beschrijven hoe God een mens bekeerd als positief, mits dat op een bijbelse manier gebeurt (schriftuurlijk-bevindelijk, en niet onschriftuurlijk-bevindelijk of bevindelijk-schriftuurlijk).

Echter, wat beschreven word in het bovenstaande citaat van de Dordtse Leerregels, komt is sommige van deze prediking niet of schaars aan de orde.
  • De prediking van de evangeliebelofte: de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe
  • De prediking van het bevel (imperatief): met bevel van bekering en geloof
  • En die beide zonder onderscheid aan alle hoorder: zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden
En deze zaken zijn mijns inziens essentieel voor een bijbelse evangelieprediking.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beschrijvende preken

Bericht door eilander »

Misschien helpt een citaat van wijlen ds. C. den Boer:

"Er zijn preken die diep bevindelijk lijken, omdat zij breed ingaan op de kenmerken van het leven des geloofs, maar die toch niet bevindelijk zijn in Bijbelse zin, omdat ze niet zijn ingebed in het verbond, in de aanbieding des heils, in de oproep tot bekering.

Ik ga er uiteraard nu even van uit, dat in deze preken Bijbelse genadekenmerken worden genoemd. Wij kunnen elkaar met onbijbelse onderscheidingen ook een heel eind in de war brengen. Maar ook als de prediking de Bijbelse kenmerken noemt, kan ze toch alleen maar echt onderwerpelijk heten, wanneer de prediker ook hierin, zoals een herder betaamt, blijft aandringen op het hart van zijn hoorders."

In: 'Op de hoogte van de heilsfeiten', Kampen z.j., pg. 71/72.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beschrijvende preken

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Misschien helpt een citaat van wijlen ds. C. den Boer:

"Er zijn preken die diep bevindelijk lijken, omdat zij breed ingaan op de kenmerken van het leven des geloofs, maar die toch niet bevindelijk zijn in Bijbelse zin, omdat ze niet zijn ingebed in het verbond, in de aanbieding des heils, in de oproep tot bekering.

Ik ga er uiteraard nu even van uit, dat in deze preken Bijbelse genadekenmerken worden genoemd. Wij kunnen elkaar met onbijbelse onderscheidingen ook een heel eind in de war brengen. Maar ook als de prediking de Bijbelse kenmerken noemt, kan ze toch alleen maar echt onderwerpelijk heten, wanneer de prediker ook hierin, zoals een herder betaamt, blijft aandringen op het hart van zijn hoorders."

In: 'Op de hoogte van de heilsfeiten', Kampen z.j., pg. 71/72.
Wellicht zijn dan preken als van ds. Lamain ook als beschrijvende preken de duiden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28473
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beschrijvende preken

Bericht door DDD »

Deels, inderdaad. En Philpot, net zo goed.

Daarom zijn zulke preken ook niet geschikt voor de kerkdiensten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beschrijvende preken

Bericht door eilander »

Prediking moet bediening der verzoening zijn. In de prediking gebeurt iets!
Dr. Van der Sluijs zou zeggen: 'je hoort je levend, of je ergert je dood.' Scherp en radicaal gezegd, maar dat mag wel eens.
Ik geloof inderdaad dat er het nodige mis is in de prediking in de rechterflank (daar hebben we het nu over, want de oppervlakkigheid aan andere zijde is ook verschrikkelijk).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beschrijvende preken

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Deels, inderdaad. En Philpot, net zo goed.

Daarom zijn zulke preken ook niet geschikt voor de kerkdiensten.
Ik vindt dat beide goed in leesdiensten kunnen worden gebruikt. Wij hebben regelmatig in de middagdiensten of anderszins in leesdiensten vaak preken van ds Lamain, en als er eens een oudere preek wordt gelezen wordt ook Philpot wel gelezen.
Ook preken van ds. J. Spaans (leerling van ds. Lamain) zijn heel bevindelijk, en worden hier ook wel gelezen, en gisteren ook zo'n bevindelijke preek van ds. E.C. Adams.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28473
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beschrijvende preken

Bericht door DDD »

Je gaat niet in op het onderwerp. Het gaat hier over beschrijvende preken, niet over bevindelijke preken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beschrijvende preken

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Je gaat niet in op het onderwerp. Het gaat hier over beschrijvende preken, niet over bevindelijke preken.
Ik dacht dat dit onder 'beschrijvende preken' verstaan werd. Een preek waarin de weg die God met Zijn volk houdt verklaard wordt? Ik acht dit van groot belang, want velen weten niet meer hoe God een mens bekeerd. Dan zien we vanzelf ook niet meer het onderscheid tussen een voorwerpelijke en een onderwerpelijke preek. Dat lijkt toch in elkaars verlengde te liggen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beschrijvende preken

Bericht door refo »

Bevinding preken is niet hetzelfde als bevindelijk preken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beschrijvende preken

Bericht door eilander »

Nog een citaat uit hetzelfde boekje, ditmaal van prof. dr. A. de Reuver:
De prediking moet volmachtsprediking zijn. "Haar bodem is een hart dat de schrik des Heeren kent en van waaruit de liefde van Christus opdringt (2 Kor. 5). Zo niet, dan ontaardt de prediking tot beschrijving, en dat is objectivering, vertekening en verdorring. Hetzij in de zin van mededeling van uitleg van feiten uit de Bijbel. Hetzij in de zin van verhandeling van bevindelijke ervaringen.
Maar dan is de vaart, directheid en dynamiek van de volmacht eruit. Daar is de Geest niet in de raderen, maar treedt Hij terug. Omdat Hij bedroefd wordt. Waar niet Christus wordt tegenwoordig gesteld voor Gods aangezicht en het aangezicht van de zondaar, daar is de Heilige Geest niet in Zijn element. Daar heeft de prediking een schijn, een wetenschappelijke of een vrome.

Wat dat laatste betreft: verstaat men dan niet dat die onderwerpelijke prediking dit bevindingen tot voorwerp(!) van verhandeling maakt, het tegendeel van onderwerpelijk is? Wat tot object, voorwerp gedegradeerd wordt, is immers geen subject, onderwerp meer. Zulke 'voorwerpelijking' is verwerpelijk als zeer lichte kost."

pg. 27.
Online
DDD
Berichten: 28473
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beschrijvende preken

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Je gaat niet in op het onderwerp. Het gaat hier over beschrijvende preken, niet over bevindelijke preken.
Ik dacht dat dit onder 'beschrijvende preken' verstaan werd. Een preek waarin de weg die God met Zijn volk houdt verklaard wordt? Ik acht dit van groot belang, want velen weten niet meer hoe God een mens bekeerd. Dan zien we vanzelf ook niet meer het onderscheid tussen een voorwerpelijke en een onderwerpelijke preek. Dat lijkt toch in elkaars verlengde te liggen?
Wat ik zeg: als je nu eerst je gedachten zelf eens op schrift zet, in plaats van te beginnen aan een Babylonische spraakverwarring in vier aandachtspunten, dan zou er al een hoop gewonnen zijn.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Beschrijvende preken

Bericht door Susanna »

-DIA- schreef:Ik hoor iets wat ik voor ik met Refoforum in aanraking kwam niet kende.
Ik hoorde het nogal eens, en meest in negatieve zin, als het over bepaalde preken gaat uit het behoudende deel van de gereformeerde gezindte.
De vraag die ik dan ook wel eens beantwoord zou willen zien is:
a. Wat is een 'beschrijvende preek'?
b. In welke zin zien mensen dit als negatief?
c. Is het wellicht, zoals mijn gevoel dat zegt, een tegenhanger van een voorwerpelijke prediking?
d. Weten we het verschil tussen een onderwerpelijke en een voorwerpelijke prediking?
A. Een beschrijvende preek is een beschrijvende preek.
B. Een preek is geen beschrijvend verhaal maar de uitwendige roeping van God door middel van de prediker. In de preek wordt een boodschap gebracht die in de tekst al ligt opgesloten. Bron: Ds. A.T. Vergunst
C. dit is suggestieve vraag - verkapte mening. Daarom geen antwoord van mij
D. Ja (dankzij Refoweb)

Belangrijk in de prediking
Leren, de voorwerpen van het geloof op een duidelijke wijze uiteenzetten. Vermanen (letterlijk erbij roepen), troosten en bestraffen. Bron: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... prediking/
Ook belangrijk om mee te nemen in mijn gedachten: "Waar het op aan komt is dat het objectieve en het subjectieve in de prediking bij elkaar gehouden worden. Het objectieve is dat God (naar Zijn belofte) Zijn Geest koppelt aan Zijn Woord. Hij bekleed het gepredikte Woord met de kracht van Zijn Geest. Het subjectieve is dat we die prediking wel moeten aannemen in het geloof. Dat wil zeggen dat we de Geest niet moeten tegenstaan, uitblussen of bedroeven als die in de vorm van de Woordverkondiging tot ons komt. Ds. P. Molenaar
a. Hoe zou je de prediking van de apostelen omschrijven?
b. Ik zit onder een Bijbelverklarende prediking
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beschrijvende preken

Bericht door Geytenbeekje »

A. Een preek waarin alleen een bepaalde doelgroep wordt aangesproken ( meestal de uitverkorenen)
Gebeurd zowel in de (uiterst) linkerflank als in de (uiterst) rechterflank.
B. Negatief, omdat je niet wordt aangesproken. Een voorbeeld: een gesprek met 3 mensen. persoon A verteld een voorval en kijkt alleen persoon B aan, persoon C voelt zich buitengesloten, omdat alleen de predikant praat in een preek kan je niet als bezoeker jouw verhaal kwijt.
En de verteller verteld aan persoon B alleen de dingen die persoon B tevreden zal stellen en nooit positieve feedback geven, ja dat is niet goed natuurlijk, daar groei je niet van, je verhard alleen in je wezen.
C. Ja, dat is toch ook logisch?
D. Ja, alleen de preken waarbij 1 doelgroep wordt aangesproken zijn het allebei. Het enige verschil is is dat men het vanuit een ander perspectief bekijkt.
Ik heb trouwens Jezus nooit zo over Gods volk horen spreken als bepaalde dominees dat doen, kan DIA hierop reageren?
Plaats reactie