Wat is hypercalvinisme?

Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Willem87 »

DDD schreef:
Willem87 schreef:Sommigen durven hypercalvinisme te gebruiken als stok om mee te slaan.
Jammer en verstrooiend werkt dat.
Om de Vaderlandse Kerken door God ingesteld te verachten.
Wee degene die aan het werk des Heeren komt die raakt hem in het hart en komt aan Zijn teerste bezit.
Wie Gods kinderen aanraakt raakt Gods oogappel aan.
Hoeveel vaderlandse kerken zijn er door God ingesteld dan? Dat heb ik niet eerder meegekregen.

En verder begrijp ik het verband niet helemaal. Het gaat hier toch gewoon om wanneer iemand hypercalvinistisch is.
De Heere werkt in verschillende Kerkverbanden.. in de algemene Christelijke Kerk
In een voorgaand bericht heb ik wel is duidelijk gemaakt dat Chris Verhagen een verkeerde visie heeft op hypercalvinisme
https://www.youtube.com/watch?v=97rl7UyN_yY&t=991s
Zeg maar gewoon Willem.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Willem87 »

Tiberius schreef:
Willem87 schreef:Sommigen durven hypercalvinisme te gebruiken als stok om mee te slaan.
Jammer en verstrooiend werkt dat.
Om de Vaderlandse Kerken door God ingesteld te verachten.
Wee degene die aan het werk des Heeren komt die raakt hem in het hart en komt aan Zijn teerste bezit.
Wie Gods kinderen aanraakt raakt Gods oogappel aan.
Maar dat doet hier toch niemand?
In een voorgaand bericht heb ik wel is duidelijk gemaakt dat Chris Verhagen een verkeerde visie heeft op hypercalvinisme
https://www.youtube.com/watch?v=97rl7UyN_yY&t=991s
Zeg maar gewoon Willem.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:
Valcke schreef:Ook heden ten dage hoor je dat sterk terug bij Schotse predikanten (FPC, FCC), zo is mij gebleken (veel meer dan in NL).
Ik heb eens op het eiland Arran een dienst van de Free Church of Scotland (Continuing) bijgewoond. Toen is mij dat ook zo opgevallen. Niet dat ik zo veel van hen gelezen heb, maar ik had het gevoel bij 1 van de Erskines in de kerk te zitten qua prediking.
Het is precies mijn ervaring met het (recent) beluisteren van sommige preken uit Schotland, in het bijzonder de preken van K.M. Watkins (FPC, South Harris, Leverburgh). (Behalve dat ik de voordracht graag nog iets 'natuurlijker' gehoord had, maar de inhoud was voor mij heel bijzonder.)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door J.C. Philpot »

Valcke schreef:Het is precies mijn ervaring met het (recent) beluisteren van sommige preken uit Schotland, in het bijzonder de preken van K.M. Watkins (FPC, South Harris, Leverburgh). (Behalve dat ik de voordracht graag nog iets 'natuurlijker' gehoord had, maar de inhoud was voor mij heel bijzonder.)
Dank voor de vermelding van de predikant. Ik zal ook eens een preek beluisteren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door GGotK »

Willem87 schreef:
DDD schreef:
Willem87 schreef:Sommigen durven hypercalvinisme te gebruiken als stok om mee te slaan.
Jammer en verstrooiend werkt dat.
Om de Vaderlandse Kerken door God ingesteld te verachten.
Wee degene die aan het werk des Heeren komt die raakt hem in het hart en komt aan Zijn teerste bezit.
Wie Gods kinderen aanraakt raakt Gods oogappel aan.
Hoeveel vaderlandse kerken zijn er door God ingesteld dan? Dat heb ik niet eerder meegekregen.

En verder begrijp ik het verband niet helemaal. Het gaat hier toch gewoon om wanneer iemand hypercalvinistisch is.
De Heere werkt in verschillende Kerkverbanden.. in de algemene Christelijke Kerk
In een voorgaand bericht heb ik wel is duidelijk gemaakt dat Chris Verhagen een verkeerde visie heeft op hypercalvinisme
https://www.youtube.com/watch?v=97rl7UyN_yY&t=991s
Interessante link. Staan de reformatorische kerken in Nederland in het buitenland bekend als hypercalvinistisch of ligt dat wat meer genuanceerd? Hoe denken wij zelf hierover?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door DDD »

Willem87 schreef:
Tiberius schreef:
Willem87 schreef:Sommigen durven hypercalvinisme te gebruiken als stok om mee te slaan.
Jammer en verstrooiend werkt dat.
Om de Vaderlandse Kerken door God ingesteld te verachten.
Wee degene die aan het werk des Heeren komt die raakt hem in het hart en komt aan Zijn teerste bezit.
Wie Gods kinderen aanraakt raakt Gods oogappel aan.
Maar dat doet hier toch niemand?
In een voorgaand bericht heb ik wel is duidelijk gemaakt dat Chris Verhagen een verkeerde visie heeft op hypercalvinisme
https://www.youtube.com/watch?v=97rl7UyN_yY&t=991s
Ik welk bericht?

Wat zegt hij fout dan (hierover althans)? Ik heb een paar stukjes gehoord, en die waren allemaal rechtzinnig.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door J.C. Philpot »

GGotK schreef:Staan de reformatorische kerken in Nederland in het buitenland bekend als hypercalvinistisch of ligt dat wat meer genuanceerd? Hoe denken wij zelf hierover?
Dat kun je zeker niet in zijn algemeenheid zo zeggen.

We moeten ook niet vergeten dat sommige Arminianen alles wat Calvinistisch is Hyper-Calvinistisch noemen. Wat mij betreft zijn de filmpjes die Willem87 aandraagd, geen betrouwbare bron als het hier om gaat. De maker van het filmpje heeft een evangelische achtergrond, en kent de Reformatorische kring niet van binnenuit.

Desondanks bespeur ik (met name in de praktijk) deze tendenzen wel in bepaalde delen van onze gezindte (die ik ondank alle tekortkomingen liefheb). Ik wil echter geen concrete personen en denominaties labelen, omdat ik niet geloof dat dat een vruchtbare methode is. Het is beter om op basis van schrift en belijdenis het gesprek aan te gaan. Ik geloof dat we goud in handen hebben in wat onze traditie aan (belijdenis)geschriften aan ons overgeleverd heeft, en dat we ons daar veel te weinig bewust van zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik wil verder opmerken dat er tussen leden van de Gospel Standard Baptists in Engeland (Hyper-Calvinistisch) en leden van de Free Presbyterian Church of Scotland (het "free offer of grace" is zeer belangrijk voor hen) veel geestelijke herkenning en contact is.

Dat leert mij om qua leer vast te houden aan het de leer van de Reformatie, maar dat deze verschillen op persoonlijk vlak te overbruggen zijn als er geestelijke herkenning is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door HersteldHervormd »

Willem87 schreef:
DDD schreef:
Willem87 schreef:Sommigen durven hypercalvinisme te gebruiken als stok om mee te slaan.
Jammer en verstrooiend werkt dat.
Om de Vaderlandse Kerken door God ingesteld te verachten.
Wee degene die aan het werk des Heeren komt die raakt hem in het hart en komt aan Zijn teerste bezit.
Wie Gods kinderen aanraakt raakt Gods oogappel aan.
Hoeveel vaderlandse kerken zijn er door God ingesteld dan? Dat heb ik niet eerder meegekregen.

En verder begrijp ik het verband niet helemaal. Het gaat hier toch gewoon om wanneer iemand hypercalvinistisch is.
De Heere werkt in verschillende Kerkverbanden.. in de algemene Christelijke Kerk
In een voorgaand bericht heb ik wel is duidelijk gemaakt dat Chris Verhagen een verkeerde visie heeft op hypercalvinisme
https://www.youtube.com/watch?v=97rl7UyN_yY&t=991s
4

In sommige punten heeft deze meneer wel gelijk, maar in sommige lijnen die getrokken worden merk je dat hij de exacte rede van waarom er zo gedacht word niet.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door KB_ »

Valcke schreef:
J.C. Philpot schreef:
Valcke schreef:Ook heden ten dage hoor je dat sterk terug bij Schotse predikanten (FPC, FCC), zo is mij gebleken (veel meer dan in NL).
Ik heb eens op het eiland Arran een dienst van de Free Church of Scotland (Continuing) bijgewoond. Toen is mij dat ook zo opgevallen. Niet dat ik zo veel van hen gelezen heb, maar ik had het gevoel bij 1 van de Erskines in de kerk te zitten qua prediking.
Het is precies mijn ervaring met het (recent) beluisteren van sommige preken uit Schotland, in het bijzonder de preken van K.M. Watkins (FPC, South Harris, Leverburgh). (Behalve dat ik de voordracht graag nog iets 'natuurlijker' gehoord had, maar de inhoud was voor mij heel bijzonder.)
De voordracht bij de FPC is inderdaad onnodig. Al komt dat in de Noord Amerikaanse en Austrazische gemeenten niet zo erg voor. De inhoud van preken is amazing. Vrije aanbod van genade!

FCC geldt hetzelfde. Het level van exegese en studie ligt daar hoger dan FPC. Ik Vind het erg jammer dat we als Nederlandse refkerken en de Engelstalige kerken met Nederlandse roots vrijwel geen contact en samenwerking hebben. Ze staan zo dichtbij ons. ...

In Ierland heb je ook de Free Presbyterian church of Ulster. De preken daar zijn ook aan te raden. Wel doopt ze daar kinderen als volwassenen (als gezin mag je kiezen) dus op dat punt wijken ze af.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Hendrien »

J.C. Philpot schreef:Ik wil verder opmerken dat er tussen leden van de Gospel Standard Baptists in Engeland (Hyper-Calvinistisch) en leden van de Free Presbyterian Church of Scotland (het "free offer of grace" is zeer belangrijk voor hen) veel geestelijke herkenning en contact is.

Dat leert mij om qua leer vast te houden aan het de leer van de Reformatie, maar dat deze verschillen op persoonlijk vlak te overbruggen zijn als er geestelijke herkenning is.
Bijzonder! Was in de tijd van Spurgeon echt niet zo en persoonlijk lijkt het me behoorlijk ingewikkeld. Het zijn visies die zo tegenovergesteld zijn...
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Susanna »

GGotK schreef:
Willem87 schreef:
DDD schreef:
Willem87 schreef:Sommigen durven hypercalvinisme te gebruiken als stok om mee te slaan.
Jammer en verstrooiend werkt dat.
Om de Vaderlandse Kerken door God ingesteld te verachten.
Wee degene die aan het werk des Heeren komt die raakt hem in het hart en komt aan Zijn teerste bezit.
Wie Gods kinderen aanraakt raakt Gods oogappel aan.
Hoeveel vaderlandse kerken zijn er door God ingesteld dan? Dat heb ik niet eerder meegekregen.

En verder begrijp ik het verband niet helemaal. Het gaat hier toch gewoon om wanneer iemand hypercalvinistisch is.
De Heere werkt in verschillende Kerkverbanden.. in de algemene Christelijke Kerk
In een voorgaand bericht heb ik wel is duidelijk gemaakt dat Chris Verhagen een verkeerde visie heeft op hypercalvinisme
https://www.youtube.com/watch?v=97rl7UyN_yY&t=991s
Interessante link. Staan de reformatorische kerken in Nederland in het buitenland bekend als hypercalvinistisch of ligt dat wat meer genuanceerd? Hoe denken wij zelf hierover?
Dit is wat een willekeurig iemand erover zegt: "Hoewel me veel is ontgaan, heb ik een lijst met leerstellingen en praktijken gezien die het hypercalvinisme in Nederland scheidt van het klassieke Gereformeerde. Ik heb ook gehoord van 7-punts en 10-punts calvinisten waarvan ik niet weet of ze hypercalvinisten zijn of niet. Waarschijnlijk neigen ze in ieder geval naar die kant."
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Susanna »

Hendrien schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik wil verder opmerken dat er tussen leden van de Gospel Standard Baptists in Engeland (Hyper-Calvinistisch) en leden van de Free Presbyterian Church of Scotland (het "free offer of grace" is zeer belangrijk voor hen) veel geestelijke herkenning en contact is.

Dat leert mij om qua leer vast te houden aan het de leer van de Reformatie, maar dat deze verschillen op persoonlijk vlak te overbruggen zijn als er geestelijke herkenning is.
Bijzonder! Was in de tijd van Spurgeon echt niet zo en persoonlijk lijkt het me behoorlijk ingewikkeld. Het zijn visies die zo tegenovergesteld zijn...
Er zijn in ieder geval 9 punten van algemene overeenstemming tussen reformatorische baptisten en presbyterianen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Delftenaar »

Tussen reformatorische baptisten en prespyberianen zijn vele overeenkomsten. Behalve de doop dan.
Velen van ons gaan tijdens de vakantie (voor corona) ter kerke bij de reformatorische baptisten in bv. Schotland. Dat geeft al iets aan
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef:Tussen reformatorische baptisten en prespyberianen zijn vele overeenkomsten. Behalve de doop dan.
Velen van ons gaan tijdens de vakantie (voor corona) ter kerke bij de reformatorische baptisten in bv. Schotland. Dat geeft al iets aan
Als je het Engels machtig bent is dat wel mooi inderdaad.
Plaats reactie