De Heilige Geest, Nieuwe Testament

Plaats reactie
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

De Heilige Geest, Nieuwe Testament

Bericht door Susanna »

Van Hem getuigen al de profeten dat ieder die in Hem gelooft, vergeving van zonden ontvangen zal door Zijn Naam. Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de Heilige Geest op allen die het Woord hoorden.

Wat betekent het dat de Heilige Geest op hen viel, in Handelingen 10.
Is dat hetzelfde als wedergeboorte en geloof in de Heere Jezus?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De Heilige Geest, Nieuwe Testament

Bericht door Herman »

Ik denk dat het bijzondere kentekenen waren, mogelijk als in Handelingen 2, maar wel zodanig dat het direct te herkennen is als het ontvangen van de Heilige Geest.

Ik denk niet dat die kentekenen de wedergeboorte en geloof waren, maar een nadere weldaad, omdat Cornelius daarvoor al tekenen van het ware geloof vertoonde, maar nog niet bekend was met Jezus als de gekomen Messias en lijdende borg.

Daarmee is dit iets wat in de overgangsfase plaatsvond en kan je heel moeilijk een parallel trekken met de heilsorde zoals we die nu kennen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Heilige Geest, Nieuwe Testament

Bericht door -DIA- »

Je kunt die tekenen ook opmerken als een preek beslag legt. Dat zijn dan de algemene werkingen van de Heilige Geest. Dat kan ook waar twee of drie mensen in vergaderd zijn in Jezus' Naam. Dat is voelbaar, dat geeft verwondering en is in feite niet uit te drukken. Degenen die het beleefd hebben zullen begrijpen wat ik bedoel.
God is met zijn Majeseit, genade een Geest bij Zijn Kerk tot de voleinding der wereld.

In een meditatie maakt wijlen ds. D.L. Aangeebrug melding van waat twee of drie in Zijn Naam zijn vergaderd Hij Zelf in het midden wil zijn. We hebben daar zelf ook wel eens wat van gevoeld, als we ons niet bedriegen.

Hier volgt dan de mediatie over de vraag: Waar is de Heere?
We kunnen dan ook zeggen, waar is een Drie-enig God?

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

En hij nam den mantel van Elia, die van hem afgevallen was, en sloeg het water, en zeide: Waar is de Heere, de God van Elia, ja, dezelve? En hij sloeg het water, en het werd herwaarts en derwaarts verdeeld, en Eliza ging daardoor.
2 Koningen 2 : 14.

Christus is verhoogd en verheerlijkt en is in de Hemel werkzaam voor al Zijn uitverkorenen. Hij is daar onze voorspraak, onze pleitbezorger.
Hij sprak, toen Hij nog op aarde was:
„Ik ga heen om u plaats te bereiden en als Ik uw plaats zal bereid hebben zal Ik u tot Mij nemen."
Waar is de Heere, de God van Elia, dezelve? ja,
Hij was ook in de opperzaal op de Pinksterdag te Jeruzalem. Daar heeft Hij de Heilige Geest uitgestort op Zijn gemeente en vervulde het gehele huis waar zij za¬ ten en zij allen werden vervuld met de' Heilige Geest.
Waar is de Heere nog meer?
Wij zijn nu niet gelijk de discipelen te Jeruzalem. Wel, Hij is ook daar waar twee of drie in Zijn naam vergaderd zijn. Daar is Hij in hun midden. Hebt gij dat ook wel eens ervaren? Wat een liefde wordt dan gesmaakt, welk een vrede daalt er dan af in de ziel van Gods gunstgenoten. Dan krijgen zij een voorsmaak van het eeuwig hemelleven. Aan de andere zijde van de doodsjordaan behoeven Gods kinderen niet meer te vragen: Waar is de Heere, de God van Elia. Dan zullen zij Hem aanschouwen van aangezicht tot aangezicht. Dan zijn al de vragen opgelost.
Hier op aarde blijft het steeds: Waar is de Heere? En dat mogen Gods kinderen toch ook wel eens gewaar worden waar Hij is. Dat Hij ook in de binnenkamer is. Toeft gij daar ook wel eens? Hebt gij Hem daar ook wel eens ontmoet? Zijn lieve gunst mogen smaken? Zeer zeker is de Heere overal, doch niet op dezelfde wijze. Hij is niet op de kermis met Zijn gunst en genade. Ook niet in de schouwburgen en bioscoopzalen. Hij is ook niet met Zijn vriendelijk aangezicht op het sportterrein of in de tenten der ijdelheid. Daar is Hij wel met Zijn alwetendheid en met Zijn alziend oog, en zal Hij straks aan dezulken bewijzen dat Hij ook daar was, en Hij de straf der zonden zeker zal toepassen.
De verdoemden in de hel weten dat God daar is met Zijn straffende gerechtigheid. Met Zijn grimmige toorn over de zonden. Hoe vreselijk zal het zijn voor degenen die hier spottenderwijze gevraagd hebben: Waar is de Heere? Dan zullen zij te laat aan de weet komen, waar de Heere is.
Hoe noodzakelijk voor ieder onzer, de vraag van Eliza te leren kennen: Waar is de Heere, de God van Elia, ja, dezelve? Waar is de God aller genade? Waar is de God van onze Heere Jezus Christus?
Waar is de God van volkomen zaligheid? Waar is de God die wonderen doet?
Die door de Jordaan leidt. Die alle bezwaren oplost? Die alle schulden vergeeft? Die armen opheft uit het stof? Die de treurigen troost? Die de Zijnen van eeuwigheid heeft liefgehad? Die hen hier op aarde door de band der liefde aan Zichzelf heeft verbonden? Die hen gewillig heeft gemaakt tot Zijne dienst? Die hen in de afhankelijkheid de ogen naar boven doet slaan, hun hulp en heil alleen van Hem doet verwachten?
Eliza is in zijn vraag niet beschaamd geworden en al Gods kinderen zullen ervaren dat Hij de getrouwe is tot in eeuwigheid. Hij zal Zijn eigen werk bekronen.
Hij zal Zijn eer doen klimmen uit het stof. Zijn wonderen vermenigvuldigen zo dikwijls als het nodig is. Hij zal de wateren voor de Zijnen her- en derwaarts verdelen, zo dat zij er door kunnen gaan.
Gods kinderen leren hier op aarde verschillende wonderlijke doorgangen. Wonderlijke doorgangen voor het tijdelijke leven. Daar hebben zij zelf niets aan gedaan, dan het water geslagen. De Heere baande voor hen een weg waar geen weg was.
Staat Gods kind wel eens verlegen voor zulke dichte wateren, als zij er door gegaan zijn, staan zij verwonderd over de hulp en bijstand des Heeren. Dat geldt niet minder in het zielenleven, en ook wel in het ambtelijke leven. En als dan de weg voor hen gebaand wordt en zij mogen de van God geëffende weg bewandelen, dan zingt het van binnen:
  • God zij altoos op 't hoogst geprezen,
    Lof zij Gods goedertierenheid,
    Die nimmer mij heeft afgewezen.
    Noch mijn gebed gehoor ontzeid.
    Psalm 66:10.

Waar is de Heere, de God van Elia? Dat is geen vraag uit wanhoop, maar in geloofsbeoefening. Een smeekbede van een behoeftige ziel, die zijn hoop en verwachting alleen van de God zijner vaderen stelt.
Arme wereldling, die een vreemdeling is van dat leven. Vreemdelingen van God en van Christus. Vreemdelingen van het arme zondaarsleven. Vreemdelingen van de dienst des Heeren. Vreemdelingen van de wonderen des Allerhoogste. God mocht uw blinde zielsogen nog eens openen. Gij mocht nog eens heilig jaloers gemaakt worden op het volk van God. De Heere mocht u datzelfde leven nog eens deelachtig maken. Hier staan Gods kinderen verwonderd als zij door de dichte wateren zijn been geleid. Wat zal dan de verwondering ten top stijgen, als zij straks stof genoeg hebben om eeuwig te zingen van Gods goedertierenheên.

Deze meditatie is te vinden via Digibron.nl in De Wachter Sions van 29 mei 1962
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De Heilige Geest, Nieuwe Testament

Bericht door Susanna »

Goede meditatie @Dia.

Maar ik denk zelf niet dat dit tekenen waren van de algemene werkingen van de Heilige Geest. Wel de uitwerking van Gods heilsplan. De Heilige Geest bevestigt hier Zijn werk onder de godvrezenden (vreemdelingen die zich hielden aan de Tora, maar niet niet helemaal overgingen tot Jodendom).

Petrus zegt zelf erover dat: En de Geest zeide tot mij, dat ik met hen gaan zou, niet twijfelende. En met mij gingen ook deze zes broeders, en wij zijn in des man huis ingegaan. En hij heeft ons verhaald, hoe hij een engel gezien had, die in zijn huis stond, en tot hem zeide: Zend mannen naar Joppe, en ontbied Simon, die toegenaamd is Petrus: Die woorden tot u zal spreken, door welke gij zult zalig worden, en al uw huis.

Er is dus een link tussen het horen en de Geest die op hen viel (hen vervulde). De Geest viel op allen, toen zij het woord hoorden. Het Griekse woordje zou hier een figuurlijke betekenis hebben volgens een verklaarder: Gods stem horen die hen ertoe aanzette om innerlijk geloof te baren, te komen tot de Messias (vgl. Rom 10:17) Het is immers door de prediking van het geloof dat de Geest wordt ontvangen. Galaten 3:2.

Al schrijvend: het vallen van de Geest op hen was een teken waardoor de innerlijke krachtige uitwerking van de Geest op hun hart zichtbaar werd voor Petrus en zijn mede broeders (dat de Heere ook niet-Joden naar Zich toe trok). Petrus had dit ook nodig want hij moest weer terug naar Jeruzalem. Hem wachtte een grote taak: de leiders overtuigen van wat er is gebeurd (Handelingen 11:1-18)
Plaats reactie