Hoe zit het eigenlijk met crematie en opstanding?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Hoe zit het eigenlijk met crematie en opstanding?

Bericht door Van Ewijk »

Het klinkt misschien macaber, en dat is het ook.
Maar deze vraag kwam in me op door de aandacht en de herinneringen aan de tweede wereldoorlog op dit moment allom.
In de concentratiekampen werden op weerzinwekkende wijze mensen gecremeerd.

Nu moest ik hierdoor om één of andere reden denken aan de Joodse opvatting en traditie dat men begraven moest worden en het graf onder alle omstandigheden ongeschonden moest blijven met het oog op de opstanding.

Wij christenen hebben wat dat betreft min of meer dezelfde houding tegenover dit onderwerp.
Mijn vraag is daarom:
Hoe zit het theologisch met de opstanding ten opzichte van hen die gecremeerd zijn?
Zij het vrijwillig na overlijden zoals wij dit tegenwoordig kennen of onder bovengenoemde gruwelijke omstandigheden.

Wat dat laatste betreft geloof ik er persoonlijk in dan Gods plannen en bestemmingen zich nooit laten verhinderen of bemoeilijken door menselijk toedoen, hoe gruwelijk dan ook.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe zit het eigenlijk met crematie en opstanding?

Bericht door CvdW »

Ten tijde van Nero werden christenen gebruikt als levende fakkels. Van hen mogen we geloven dat ze opstaan ten eeuwige leven.
Mijn buurman die gecremeerd is heeft een ander doel. Hij gelooft niet in het hiernamaals.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe zit het eigenlijk met crematie en opstanding?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk dat we het bijbelse voorbeeld dienen te volgen. In de bijbel begroef Gods volk de doden, en ook de Heere Jezus werd begraven. De crematie heeft een heidense origine.

Echter zal geen ontbinding, crematie, verstrooing of anderzins de opstanding der doden kunnen verhinderen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Hoe zit het eigenlijk met crematie en opstanding?

Bericht door Panny »

In de Bijbel is verbranding een straf/oordeel:

Jozua 7:
15 En het zal geschieden, die geraakt zal worden met den ban, die zal met vuur verbrand worden, hij en al wat hij heeft; omdat hij het verbond des HEEREN overtreden heeft, en omdat hij dwaasheid in Israël gedaan heeft.
..
25 En Jozua zeide: Hoe hebt gij ons beroerd? De HEERE zal u beroeren te dezen dage! En gans Israël stenigde hem met stenen, en zij verbrandden hen met vuur, en zij overwierpen hen met stenen.

Leviticus 20
14 En wanneer een man een vrouw en haar moeder zal genomen hebben, het is een schandelijke daad; men zal hem, en diezelve met vuur verbranden, opdat geen schandelijke daad in het midden van u zij.

Leviticus 21
9 Als nu de dochter van enigen priester zal beginnen te hoereren, zij ontheiligt haar vader; met vuur zal zij verbrand worden.

Maar het zal de opstanding niet 'tegenhouden'. Want ook bij begraven vergaat het lichaam.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hoe zit het eigenlijk met crematie en opstanding?

Bericht door Delftenaar »

Vanwege de straf/oordeel uit de Bijbel op crematie is er in Yad Vashem een speciale herinneringsplaats met daarin de namen van alle Joden die, tegen hun eigen wil in, gecremeerd zijn in de concentratiekampen. Trouwens: dat was geen crematie, maar moord.
In Yad Vashem wordt daarom bij de herinneringsplaats ook de Bijbeltekst aangehaald (weet nu zo snel niet waar het exact staat; dat moet ik opzoeken in de foto's) dat hun namen niet vergeten worden omdat ze daar opgetekend staan (zowel in boeken als op tegels aan een wand).

Hoewel crematie niet Bijbels is, is het geen belemmering voor de opstanding. God is machtig genoeg om mensen uit het as opnieuw te doen opstaan.
Hetzelfde geldt voor bv. mensen die door een dier zijn opgegeten, op zee zijn omgekomen of de slachtoffers van de atoomramp op Hiroshima die door de hitte en straling direct verdampt zijn. En meer van dat soort enge en erge dingen.

Voor de opstanding is dat geen bezwaar omdat God weet heeft van de zielen van al deze mensen en hen dus ook kan opwekken. Hij heeft die mensen immers ook Zelf gemaakt.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoe zit het eigenlijk met crematie en opstanding?

Bericht door Terri »

Ja en ooit maakte Hij uit stof de eerste mens.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Hoe zit het eigenlijk met crematie en opstanding?

Bericht door Panny »

Ik denk dat het opgestane lichaam niet persé hoeft te bestaan uit dezelfde moleculen/atomen als je 'oude' lichaam. Ook tijdens je leven sterven bepaalde cellen af en ontstaan er nieuwe..
En op welke plek sta je op als je as uitgestrooid is...?
Allemaal geheimen...
Laatst gewijzigd door Panny op 07 mei 2021, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hoe zit het eigenlijk met crematie en opstanding?

Bericht door Delftenaar »

Na de opstanding hebben we, bv. volgens 1 Korinthe 15, een verheerlijkt lichaam. Dus een lichaam waarin alle oude moleculen en cellen vernieuwd zijn of anderszins er niet meer toe doen.
Net zoals Jezus na Zijn opstanding door muren en gesloten deuren kon komen om Zich aan de discipelen te tonen.

Je denkt nu te aards over de opstanding.
Plaats reactie