Kerk verlaten

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerk verlaten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:Dat was mijn vraag niet. En over dat eerste kun je, als uit een gemeente vele mensen vertrekken, twijfelen.
Oneens. Wat mijn (kerk)buurman doet, is geen vrijbrief voor mij om hetzelfde te doen.
Wederom een reactie die niet gericht is op wat ik schreef.
Wijken ds. E. Venema had nogal eens de uitspraak dat we net zijn als een schaap. We dwalen altijd naar het weiland waar het gras het meest groen lijkt te zijn. En ondertussen vermageren we verschrikkelijk omdat we niets van het gras eten maar alleen spreken over hoe groen het behoort te zijn.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ora et labora »

Er zijn ook genoeg Kerkleden die absoluut lid wilden blijven.
Maar door jaren lange twijfel en veranderingen in de Kerk zoals de invoering van de orde van 1951 etc.
Liefdeloosheid, oppervlakkigheid buitensluiting enz.
kan men niet anders als thuis blijven. En word men gedwongen (door de Kerkenraad) om hun lidmaatschap op te zeggen
Ondanks dat men schuld beleid en een rechte gang wil gaan.
En kom dan niet van dat is een sprookje want helaas gebeurt dit.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerk verlaten

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:Dat was mijn vraag niet. En over dat eerste kun je, als uit een gemeente vele mensen vertrekken, twijfelen.
Oneens. Wat mijn (kerk)buurman doet, is geen vrijbrief voor mij om hetzelfde te doen.
Wederom een reactie die niet gericht is op wat ik schreef.
Wijken ds. E. Venema had nogal eens de uitspraak dat we net zijn als een schaap. We dwalen altijd naar het weiland waar het gras het meest groen lijkt te zijn. En ondertussen vermageren we verschrikkelijk omdat we niets van het gras eten maar alleen spreken over hoe groen het behoort te zijn.
Eveneens een losse flodder in het licht van deze discussie.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerk verlaten

Bericht door Geytenbeekje »

Ora et labora schreef:Er zijn ook genoeg Kerkleden die absoluut lid wilden blijven.
Maar door jaren lange twijfel en veranderingen in de Kerk zoals de invoering van de orde van 1951 etc.
Liefdeloosheid, oppervlakkigheid buitensluiting enz.
kan men niet anders als thuis blijven. En word men gedwongen (door de Kerkenraad) om hun lidmaatschap op te zeggen
Ondanks dat men schuld beleid en een rechte gang wil gaan.
En kom dan niet van dat is een sprookje want helaas gebeurt dit.
Zijn er mensen die door de kerkorde van 1951 geen lid meer zijn van de hervormde kerk destijds?
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ora et labora »

Geytenbeekje schreef:
Ora et labora schreef:Er zijn ook genoeg Kerkleden die absoluut lid wilden blijven.
Maar door jaren lange twijfel en veranderingen in de Kerk zoals de invoering van de orde van 1951 etc.
Liefdeloosheid, oppervlakkigheid buitensluiting enz.
kan men niet anders als thuis blijven. En word men gedwongen (door de Kerkenraad) om hun lidmaatschap op te zeggen
Ondanks dat men schuld beleid en een rechte gang wil gaan.
En kom dan niet van dat is een sprookje want helaas gebeurt dit.
Zijn er mensen die door de kerkorde van 1951 geen lid meer zijn van de hervormde kerk destijds?
Zou kunnen. Alle verandering is niet altijd verbetering.
Maar de HSV daar krijgen ook heel veel mensen een geweten dat daar van afkeert.
Of als er op vergaderingen of gemeenteavonden over de voetbal word gesproken i.p.v. wezenlijke geestelijke zaken
dan kan men ook niet blijven bij zo een Kerkgemeenschap.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk verlaten

Bericht door DDD »

Je noemt allerlei heel verschillende dingen die niet ter zake doen. Misschien zou je iets beter kunnen uitleggen wat je bedoelt te zeggen, want ik kan er vaak weinig van maken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerk verlaten

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:
Ora et labora schreef:Er zijn ook genoeg Kerkleden die absoluut lid wilden blijven.
Maar door jaren lange twijfel en veranderingen in de Kerk zoals de invoering van de orde van 1951 etc.
Liefdeloosheid, oppervlakkigheid buitensluiting enz.
kan men niet anders als thuis blijven. En word men gedwongen (door de Kerkenraad) om hun lidmaatschap op te zeggen
Ondanks dat men schuld beleid en een rechte gang wil gaan.
En kom dan niet van dat is een sprookje want helaas gebeurt dit.
Zijn er mensen die door de kerkorde van 1951 geen lid meer zijn van de hervormde kerk destijds?
Rond 1951 heeft een enkele gemeente de Hervormde Kerk verlaten. Waaronder bijvoorbeeld de vrije OGG te Oldebroek.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Kerk verlaten

Bericht door KDD »

Ik denk dat de redenen om de kerk te verlaten meer te doen heeft met 'nature and nurture' dan met leer.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerk verlaten

Bericht door CvdW »

KDD schreef:Ik denk dat de redenen om de kerk te verlaten meer te doen heeft met 'nature and nurture' dan met leer.
Ik denk dat het meestal om de leer gaat en 'nature and nurture' de laatste druppel is die de emmer laat overlopen. Je stapt niet op omdat een kerkenraad commentaar heeft op je gekleurde schoenen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerk verlaten

Bericht door Zeeuw »

KDD schreef:Ik denk dat de redenen om de kerk te verlaten meer te doen heeft met 'nature and nurture' dan met leer.
Ik denk dat nurture vaak ervoor zorgt dat mensen langer ergens blijven.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerk verlaten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik wil hier nog graag even opmerken dat sommigen hier er (zonder meer) van uit lijken te gaan, dat mensen gemakkelijk van kerk veranderen. Dit is soms zeker het geval, maar heel wat keren ook niet. Soms zijn er jaren van strijd, bidden, in gesprek gaan met ouderling/kerkenraad/predikant....en dan uiteindelijk weggaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerk verlaten

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik wil hier nog graag even opmerken dat sommigen hier er (zonder meer) van uit lijken te gaan, dat mensen gemakkelijk van kerk veranderen. Dit is soms zeker het geval, maar heel wat keren ook niet. Soms zijn er jaren van strijd, bidden, in gesprek gaan met ouderling/kerkenraad/predikant....en dan uiteindelijk weggaan.
Zo was het bij ons ook. Er zijn dermate grote fouten gemaakt dat de betreffende ouderlingen tot op heden niet meer op de lijst komen en de predikant heel snel in vacante gemeenten ging preken om weg te kunnen. Ook hij wordt nooit meer in de betreffende gemeente gevraagd. Een hele nare periode. De keuze om weg te gaan, maak je niet zomaar. Toch is het voor ons de beste keuze ooit geweest.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerk verlaten

Bericht door Zeeuw »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik wil hier nog graag even opmerken dat sommigen hier er (zonder meer) van uit lijken te gaan, dat mensen gemakkelijk van kerk veranderen. Dit is soms zeker het geval, maar heel wat keren ook niet. Soms zijn er jaren van strijd, bidden, in gesprek gaan met ouderling/kerkenraad/predikant....en dan uiteindelijk weggaan.
klopt.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerk verlaten

Bericht door Wim Anker »

Zeeuw schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik wil hier nog graag even opmerken dat sommigen hier er (zonder meer) van uit lijken te gaan, dat mensen gemakkelijk van kerk veranderen. Dit is soms zeker het geval, maar heel wat keren ook niet. Soms zijn er jaren van strijd, bidden, in gesprek gaan met ouderling/kerkenraad/predikant....en dan uiteindelijk weggaan.
klopt.
Dat zal inderdaad kloppen. Maar dat zegt - uiteraard- niets over legitimiteit van de keuze.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerk verlaten

Bericht door merel »

Wim Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik wil hier nog graag even opmerken dat sommigen hier er (zonder meer) van uit lijken te gaan, dat mensen gemakkelijk van kerk veranderen. Dit is soms zeker het geval, maar heel wat keren ook niet. Soms zijn er jaren van strijd, bidden, in gesprek gaan met ouderling/kerkenraad/predikant....en dan uiteindelijk weggaan.
klopt.
Dat zal inderdaad kloppen. Maar dat zegt - uiteraard- niets over legitimiteit van de keuze.
Als de keuze is overstappen naar een andere kerk of het geloof vaarwel zeggen vanwege allerlei misstanden, lijkt mij dit een legitieme keuze.
Plaats reactie