Kerk verlaten

CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerk verlaten

Bericht door CvdW »

Ad Anker schreef:
CvdW schreef:Ik heb jaren onder die leer gezeten. GG te ... .
Kennis van Christus is niet nodig, niet iedereen komt zo ver. Als ik maar van alles heb beleeft, dan is het goed.
Dit bestrijd ik. Is niet waar. In de prediking wordt uitgedreven naar Christus.

@Framboos: ik hoor regelmatig: wedergeboren zijn zonder Christus te kennen; dat kan. Weten dat je wedergeboren bent zonder Christus te kennen is onmogelijk.
Aan een welles/nietes spelletje hebben we niks. Ik heb preken beluisterd waarin de naam van Christus niet eens voorkwam. Ging alleen over Jakob dat het zo'n bedrieger was. Verder de belevenissen van de mens. Het woord 'geloof' is ook al zo'n vies woord.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerk verlaten

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef:Dit bestrijd ik. Is niet waar. In de prediking wordt uitgedreven naar Christus.

@Framboos: ik hoor regelmatig: wedergeboren zijn zonder Christus te kennen; dat kan. Weten dat je wedergeboren bent zonder Christus te kennen is onmogelijk.
Vorig jaar was er een predikant in de GG die aangaf Christus nog niet te kennen. In de NHK (rechterflank Gekrookte Riet) was destijds een predikant die het avondmaal bediende, maar zelf niet deelnam omdat hij Christus nog niet kende. Maar beiden meenden wel een roeping te hebben tot het predikantsambt. Ik neem aan dat ze beiden er wel vanuit gingen wederomgeboren te zijn, want God roept geen bokken om Zijn schapen te wijden.

Dan is mijn conclusie: blijkbaar zijn er wel gemeenteleden, en zelfs predikanten, die er vanuit gaan wel wedergeboren te zijn, maar er tegelijk vanuit gaan Christus niet te kennen. Hoe de standenleer in de praktijk functioneerd is dus weerbarstiger dan uit jouw posting blijkt. Het is goed dat er gezegd word dat er geen rust mag zijn buiten Christus, maar terwijl dat gezegt word zie ik het in de praktijk soms anders gaan.

Nu is denk ik ook een probleem in deze discussie: wat is Christus kennen, en wat is Christuskennis. Daar is veel verwarring over, en als we hier niet dezelfde definitie gebruiken praten we langs elkaar heen. Ik ga er vanuit en hoop dat de predikant die ik zojuist heb genoemd wel Christus kennen. Vanuit de lijn van de (Nadere) Reformatie / Puriteinen / Schotten stel ik dat het kleinste en zwakste oprechte (toevluchtsnemende) geloof, volledig deel heeft aan Christus, en er geen andere ervaring nodig is. Zo'n persoon heeft wellicht nog niet de vrijmoedigheid om te zeggen "ik ken Christus", maar kent Hem ten diepste wel. Maar zonder dat geloof blijft de toorn van God op ons rusten, en geloof ik ook niet dat er wedergeboorte heeft plaatsgevonden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerk verlaten

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
CvdW schreef:Ik heb jaren onder die leer gezeten. GG te ... .
Kennis van Christus is niet nodig, niet iedereen komt zo ver. Als ik maar van alles heb beleeft, dan is het goed.
Dit bestrijd ik. Is niet waar. In de prediking wordt uitgedreven naar Christus.

@Framboos: ik hoor regelmatig: wedergeboren zijn zonder Christus te kennen; dat kan. Weten dat je wedergeboren bent zonder Christus te kennen is onmogelijk.
Eens met je Ad, al klopt het wel dat allerlei belevenissen worden bepreekt, de rust alleen in Hem wordt gepreekt. Je kunt niet op basis van prediking van een of enkele predikanten een leer van een kerkverband weg zetten. Dat vergeet onze vriend menigmaal.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Eens met je Ad, al klopt het wel dat allerlei belevenissen worden bepreekt, de rust alleen in Hem wordt gepreekt. Je kunt niet op basis van prediking van een of enkele predikanten een leer van een kerkverband weg zetten. Dat vergeet onze vriend menigmaal.
En wat voegen al die verhalen toe? Hoe staat het met het praktisch invulling geven aan je geloof in de uitdagingen van de huidige tijd?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef:Dit bestrijd ik. Is niet waar. In de prediking wordt uitgedreven naar Christus.

@Framboos: ik hoor regelmatig: wedergeboren zijn zonder Christus te kennen; dat kan. Weten dat je wedergeboren bent zonder Christus te kennen is onmogelijk.
Vorig jaar was er een predikant in de GG die aangaf Christus nog niet te kennen. In de NHK (rechterflank Gekrookte Riet) was destijds een predikant die het avondmaal bediende, maar zelf niet deelnam omdat hij Christus nog niet kende. Maar beiden meenden wel een roeping te hebben tot het predikantsambt. Ik neem aan dat ze beiden er wel vanuit gingen wederomgeboren te zijn, want God roept geen bokken om Zijn schapen te wijden.

Dan is mijn conclusie: blijkbaar zijn er wel gemeenteleden, en zelfs predikanten, die er vanuit gaan wel wedergeboren te zijn, maar er tegelijk vanuit gaan Christus niet te kennen. Hoe de standenleer in de praktijk functioneerd is dus weerbarstiger dan uit jouw posting blijkt. Het is goed dat er gezegd word dat er geen rust mag zijn buiten Christus, maar terwijl dat gezegt word zie ik het in de praktijk soms anders gaan.

Nu is denk ik ook een probleem in deze discussie: wat is Christus kennen, en wat is Christuskennis. Daar is veel verwarring over, en als we hier niet dezelfde definitie gebruiken praten we langs elkaar heen. Ik ga er vanuit en hoop dat de predikant die ik zojuist heb genoemd wel Christus kennen. Vanuit de lijn van de (Nadere) Reformatie / Puriteinen / Schotten stel ik dat het kleinste en zwakste oprechte (toevluchtsnemende) geloof, volledig deel heeft aan Christus, en er geen andere ervaring nodig is. Zo'n persoon heeft wellicht nog niet de vrijmoedigheid om te zeggen "ik ken Christus", maar kent Hem ten diepste wel. Maar zonder dat geloof blijft de toorn van God op ons rusten, en geloof ik ook niet dat er wedergeboorte heeft plaatsgevonden.
Ze kenden Christus wel, alleen de bewuste vergeving van zonden niet. Ik vind deze nuance wel belangrijk. Jij duidt het door jouw bril. En dan klopt het niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerk verlaten

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef:Ze kenden Christus wel, alleen de bewuste vergeving van zonden niet. Ik vind deze nuance wel belangrijk. Jij duidt het door jouw bril. En dan klopt het niet.
Zou je aan mij uit kunnen leggen wat het verschil is tussen die twee, en hoe die zich met elkaar verhouden in jouw optiek?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk verlaten

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef:Dit bestrijd ik. Is niet waar. In de prediking wordt uitgedreven naar Christus.

@Framboos: ik hoor regelmatig: wedergeboren zijn zonder Christus te kennen; dat kan. Weten dat je wedergeboren bent zonder Christus te kennen is onmogelijk.
Vorig jaar was er een predikant in de GG die aangaf Christus nog niet te kennen. In de NHK (rechterflank Gekrookte Riet) was destijds een predikant die het avondmaal bediende, maar zelf niet deelnam omdat hij Christus nog niet kende. Maar beiden meenden wel een roeping te hebben tot het predikantsambt. Ik neem aan dat ze beiden er wel vanuit gingen wederomgeboren te zijn, want God roept geen bokken om Zijn schapen te wijden.

Dan is mijn conclusie: blijkbaar zijn er wel gemeenteleden, en zelfs predikanten, die er vanuit gaan wel wedergeboren te zijn, maar er tegelijk vanuit gaan Christus niet te kennen. Hoe de standenleer in de praktijk functioneerd is dus weerbarstiger dan uit jouw posting blijkt. Het is goed dat er gezegd word dat er geen rust mag zijn buiten Christus, maar terwijl dat gezegt word zie ik het in de praktijk soms anders gaan.

Nu is denk ik ook een probleem in deze discussie: wat is Christus kennen, en wat is Christuskennis. Daar is veel verwarring over, en als we hier niet dezelfde definitie gebruiken praten we langs elkaar heen. Ik ga er vanuit en hoop dat de predikant die ik zojuist heb genoemd wel Christus kennen. Vanuit de lijn van de (Nadere) Reformatie / Puriteinen / Schotten stel ik dat het kleinste en zwakste oprechte (toevluchtsnemende) geloof, volledig deel heeft aan Christus, en er geen andere ervaring nodig is. Zo'n persoon heeft wellicht nog niet de vrijmoedigheid om te zeggen "ik ken Christus", maar kent Hem ten diepste wel. Maar zonder dat geloof blijft de toorn van God op ons rusten, en geloof ik ook niet dat er wedergeboorte heeft plaatsgevonden.
Ze kenden Christus wel, alleen de bewuste vergeving van zonden niet. Ik vind deze nuance wel belangrijk. Jij duidt het door jouw bril. En dan klopt het niet.
De bewuste rechtvaardigmaking, ik denk dat dat wordt bedoeld?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef:Ze kenden Christus wel, alleen de bewuste vergeving van zonden niet. Ik vind deze nuance wel belangrijk. Jij duidt het door jouw bril. En dan klopt het niet.
Zou je aan mij uit kunnen leggen wat het verschil is tussen die twee, en hoe die zich met elkaar verhouden in jouw optiek?
Jij weet best wat ik bedoel.
Je hebt de stroming ds. Kort: Christus kennen is weten dat je zonden vergeven zijn.
Je hebt de GG-stroming die leert dat de bewuste vergeving van zonden een nadere weldaad is die elk kind van God niet beleeft. Dat betekent niet dat men Christus niet kent.

Oudvaders spraken genuanceerd over de zekerheid van het geloof. Ik geloof dat ds. Kort daarin een zuivere lijn trekt en dat de GG-stroming soms onzuiver is.

Maar een drijven beide kanten op dient nergens toe.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kerk verlaten

Bericht door Orchidee »

CvdW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:bijvoorbeeld een niet-bijbelse (standen-)leer
Er is verschil tussen een niet-Bijbelse leer en een standenleer die als niet-Bijbels gepromoot wordt door de tegenstanders van die standenleer.

Dus de standenleer an sich is absoluut geen reden om een kerkverband te verlaten.
Ik weet niet wat ik met deze topic moet.
Dochter van ouderling in ons dorp draagt een lange broek, oorbellen enz.. Als ouderling al niet weet hoe hij zijn eigen gezin moet regeren. Hoe moet het dan met een gemeente?
Mijn grootvader sprak de woorden: Als in de kerk komt dan kom je in de wereld.
Begrijp ik hieruit dat de
kledingdracht van dochter van een ouderling oorzaak is om een ouderling niet voor vol aan te zienAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerk verlaten

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Het probleem is dat de trappen die Brakel noemt, door sommigen ook als on-Bijbelse standenleer gezien worden. Het goede wordt met het kwade weggehaald.

Ik heb het dus helemaal niet over een systeemprediking waar allerlei rasters over heen worden gelegd. Maar er bestaat wel degelijk een Bijbelse volgordelijke wijze hoe en langs welke weg God Zijn volk bekeert.
Het gaat mij niet over de trappen die Brakel noemt, want die heb ik niet meer zo scherp. Maar over een onbijbelse standenleer waar velen onder zitten en zaten te zuchten, zie bovenstaande postings.
Ik had ook evengoed andere dingen kunnen noemen, zoals een visie op de kinderdoop die niet overeenkomt met de 3FvE.

Mijn vraag is (in eerste instantie aan Wim) waarom de ene dwaling (afgodendienst) wel reden is om weg te gaan bij zo'n kerk en de andere (vul zelf maar in) niet. Waar ligt de grens?
En waarom wordt een verkeerde visie op het avondmaal 'vervloekte afgoderij' genoemd en wordt een verkeerde visie op de doop gewoon getolereerd?

Dat verschil zie ik niet zo.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ambtenaar »

Ik moest opeens denken aan de volgende dichtregels: "Had ik je maar verlaten voordat je mij verliet, degene die verlaten wordt, die heeft het meest verdriet".

Punt wat ik daarbij heb is dat in het proces van losmaking van een bepaalde gemeente er twee partijen zijn. Enerzijds het individu, anderzijds de gemeenschap. De vervreemding van elkaar ligt niet per definitie bij het individu, maar kan evengoed beginnen bij kleine veranderingen in de gemeenschap. De gemeenschap knabbelt dan aan de relatie met het individu, wat uiteindelijk resulteert in een scheiding tussen individu en gemeenschap.

De vraag is dan mijns inziens in hoeverre de gemeenschap mag verwachten dat alle individuen meegaan in veranderingen, hoe klein wellicht ook. Een bepaalde status quo bij het aangaan van het geestelijke en emotionele contract tussen individu en gemeenschap wordt immers verbroken bij veranderingen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerk verlaten

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:Ik moest opeens denken aan de volgende dichtregels: "Had ik je maar verlaten voordat je mij verliet, degene die verlaten wordt, die heeft het meest verdriet".
Die praktijk komt ook voor.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: Mijn vraag is (in eerste instantie aan Wim) waarom de ene dwaling (afgodendienst) wel reden is om weg te gaan bij zo'n kerk en de andere (vul zelf maar in) niet. Waar ligt de grens?
En waarom wordt een verkeerde visie op het avondmaal 'vervloekte afgoderij' genoemd en wordt een verkeerde visie op de doop gewoon getolereerd?

Dat verschil zie ik niet zo.
Er is ook geen verschil, er is simpelweg willekeur op basis van eigen zienswijzen. Volgens mij zijn er maar weinig of wellicht helemaal geen objectiveerbare criteria.
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kerk verlaten

Bericht door Erskinees »

Zou je de RKK niet pas mogen verlaten wanneer je je problemen, bijvoorbeeld afgodendienst, via de kerkelijke weg hebt bewandeld? Ik meen dat de RKK allerlei rechtspraaktribunalen en procedures heeft. Anders gezegd: mag je meteen weg van een kerk wanneer de leer vals is, of moet je eerst de via kerkelijke procedures de leer aan de kaak stellen.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerk verlaten

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Mijn vraag is (in eerste instantie aan Wim) waarom de ene dwaling (afgodendienst) wel reden is om weg te gaan bij zo'n kerk en de andere (vul zelf maar in) niet. Waar ligt de grens?
En waarom wordt een verkeerde visie op het avondmaal 'vervloekte afgoderij' genoemd en wordt een verkeerde visie op de doop gewoon getolereerd?

Dat verschil zie ik niet zo.
Er is ook geen verschil, er is simpelweg willekeur op basis van eigen zienswijzen. Volgens mij zijn er maar weinig of wellicht helemaal geen objectiveerbare criteria.
Klopt, die zijn er ook niet. Ik heb de vraag van @ tiberius namelijk ook wel eens gesteld.
Plaats reactie