Kerk verlaten

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Kerk verlaten

Bericht door Isala »

Susanna schreef:Mag je een kerk verlaten?
Wanneer zou je een kerk moeten verlaten?
Ik denk dat je een kerk wel mag verlaten, als zij zich inlaat/verbind met de wereld en lauw is geworden.
Uiteraard nooit voordat hierover met elkaar gesproken is, en er een dringende oproep is gedaan om terug te keren tot God en Zijn geboden.
Het blijft altijd een gebedszaak. Niet zonder tranen en pijn.
DDD schreef:Hoe je het ook wendt of keert, als je van de ene naar de andere gemeente overstapt, legitimeer én vererger je de verdeeldheid. Mijns inziens is dat zonde, niet altijd van degene die overstapt, maar het blijft zonde.
Het is mijns inziens alleen zonde als je deze overstap maakt zonder dat je je daarin laat leiden door de Heilige Geest.
Hora est!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk verlaten

Bericht door eilander »

DDD schreef:Dat lijkt mij een onjuiste redenering. Natuurlijk heeft Paulus het over verdeeldheden binnen de kerk. Maar van twee verschillende kerken kon hij zich in het geheel al geen voorstelling maken. Bovendien stelt eilander dat de twee gemeenten in zo'n geval samen die ene kerk zijn waarover Paulus het heeft.

Hoe je het ook wendt of keert, als je van de ene naar de andere gemeente overstapt, legitimeer én vererger je de verdeeldheid. Mijns inziens is dat zonde, niet altijd van degene die overstapt, maar het blijft zonde.

Dat is ook een antwoord op de opmerking van eilander. Een zondige situatie legitimeert niet om daaraan een eigen bijdrage te leveren.

En dat zeg ik zonder oordeel over mensen die dat met pijn en moeite doen.
Stel dat iemand van de vrije hervormde gemeente alhier - een afsplitsing van de toenmalige Nederlands Hervormde Kerk - zou teruggaan naar de hervormde gemeente, zou je dat dan een verergering van de verdeeldheid noemen? Daarbij gevoegd dat de vrije hervormde gemeente nog slechts zeer weinig kerkgangers heeft op zondag.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerk verlaten

Bericht door Geytenbeekje »

Als iedereen alsnog over zou gaan niet anders wel.
Of je moet moeite hebben met de prediking, of andere zaken dan is het wel geoorloofd lijkt me.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk verlaten

Bericht door DDD »

Ja toch? Ik zou niet zeggen dat het niet mag. Een kerk kan veranderen in een kerkachtige gemeenschap die zoveel kenmerken van de ware kerk mist, dat je zou twijfelen of het nog wel de kerk van God is.

Maar als je er voor kiest om op eigen houtje te vertrekken, dan maak je de verdeeldheid groter. De overgeblevenen zullen gemiddeld genomen minder geneigd zijn om de kerkgemeenschap samen te voegen. De kloof wordt er dus alleen maar dieper van.

Ik veroordeel mensen die vertrekken niet, want ik heb goed gezien dat dat een veel te simpele voorstelling zou zijn van de werkelijkheid. In veel gevallen is het vertrek rechtstreeks aangesticht door anderen, soms doordat ze de kerk lijken te beschouwen als hun eigen project. Maar soms is het ook het zoeken naar een kerk van eigen smaak en type. Waarmee de verdeeldheid groter wordt.

Het heeft wel iets aantrekkelijks om gewoon alle rechtzinnige kerken te beschouwen als gemeenten waaruit je vrij kunt kiezen. En in zeker opzicht denk ik ook dat het waar is dat al deze gemeenten onderdeel uitmaken van het lichaam van Christus. Maar wij kennen ten dele. Ik zie echt geen aanleiding in de bijbel om een eigen kerkgemeenschap op te mogen zoeken. Iets anders is, dat een kerkgemeenschap naar NT snit wellicht meerdere doelgroependeelgemeenschappen zou moeten hebben. Op die manier zou je kerkscheuringen kunnen zien als een poging om de veelkleurige genade van God te weerspiegelen. Maar ik kan dat toch niet rijmen met de sleutels van het hemelrijk.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerk verlaten

Bericht door Orchidee »

Maar ooit hebben je voorouders toch ook voor een andere kerkgemeenschap gekozen?!
Zij dachten daarmee goed te doen...
Maar dat mocht in feite toen ook niet!
Of begrijp ik iets helemaal verkeerd?
Er was ooit maar 1 kerk!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk verlaten

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Maar ooit hebben je voorouders toch ook voor een andere kerkgemeenschap gekozen?!
Zij dachten daarmee goed te doen...
Maar dat mocht in feite toen ook niet!
Of begrijp ik iets helemaal verkeerd?
Er was ooit maar 1 kerk!
Luther heeft ook nooit het doel gehad om een nieuwe kerk te stichten. En toch was er geen plaats in de toenmalige kerk, het was zelfs zo die de 'nieuwe leer' aanhing, een ketter was, en dat je je leven niet meer veilig was.
En waarom gaan wij nu naar een kerk die uit de Afscheiding is ontstaan? Ik zie hier duidelijk de leiding van God. We woonden in een dorp waar 'de kerk' maar bijzaak was, en waar niet zo netjes werd gesproken over 'die fienen', en ja, dan was je een spelbreker, en een dwarsligger voor die gemeenschap. Ze oordeelden wat ze niet wisten.
Mijn vader was door mijn opa al langer onder de bevindelijke leer gekomen. Maas nog lid van de Nederlandse Hervormde Kerk. Toen mijn ouders trouwden moest er toch een keuze worden gemaakt: Die lichte hervormde kerk of die zware fiene kerk. Dat was voor mijn moeder helemaal geen vraag. Toen ze eenmaal ds. Lamain had gehoord was ze verloren voor de Hervormde dorpskerk. En dat begreep ook de dominee niet die toen daar predikant was. Hij zei tegen mijn mijn moeder: Maar wil je dan 3 maal per zondag in zo'n duffe kerk zitten en dan 2 uur lang? Dat was geen vraag voor mijn moeder. Hij was liever 1 uur onder de waarheid dan duizend elders. En dat begreep die dominee niet. Ook mijn opa van moeders kant niet, die daar diaken was, en omdat hij door het vertrek van mijn moeder zijn eigen huis niet wel kon regeren, bedankte als diaken. Later heeft ook die opa ingezien dat hij door een vooroordeel een verkeerd oordeel had geveld. Maar hij bleef wie en wat hij was, en in feite legde hij (ondanks dat hij erkennen moest dat hij een vertekend beeld van die 'fienen' had gehad toch gewoon lid zoals hij altijd was geweest. Maar nu het nageslacht: Wat is er van over? Mijn nichtjes van mijn moeders kant zijn allen onkerkelijk, en hun kinderen zijn ongedoopt. Een hellend vlak is zelden te stoppen. En nu zien we toch de leiding in onze familie. Door de aanraking van mijn opa met Gods volk is de hele familie van vaders kant overtuigd geraakt van de waarheid. Niet een bleef er in het dorp kerken. Allen gingen over naar de Gereformeerde Gemeenten, op twee tantes na, maar die werden wel verontrust en zochten een zuivere gereformeerde bondsprediking. Die was niet te horen in het dorp waar we opgroeiden.
En deze hele omkering is (als we terug kijken) middellijk zo geleid doordat mijn opa in aanraking kwam met 'die fienen', en daardoor werd geraakt. Dan zie je de weg die leidde tot de plaats waar ik nu zit. Hier had ik (menselijk gesproken) nooit gezeten als mijn opa in de plaatselijke Hervormde kerk w as gebleven. Dan waren ook mijn vader en moeder, en daardoor ook ikzelf bevooroordeeld gebleven en hadden we ook afgegeven op 'die fienen'. Velen veroordelen wat ze niet weten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk verlaten

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:Maar ooit hebben je voorouders toch ook voor een andere kerkgemeenschap gekozen?!
Zij dachten daarmee goed te doen...
Maar dat mocht in feite toen ook niet!
Of begrijp ik iets helemaal verkeerd?
Er was ooit maar 1 kerk!
O, er is van alles fout gegaan in het verleden. Maar dat hoeft geen norm te zijn voor het heden. En, wat DIA ook al zegt, niet alle kerkscheuringen zijn bewust gezocht. Wij hoeven ook niet over andermans hart te oordelen en al helemaal niet over het hart van mensen van vele jaren geleden.

Mijn standpunt is gebaseerd op de situatie nu in het licht van de Bijbel. En ik zou het niet erg vinden als het anders was, want ik kan niet zeggen dat ik mijn kerk nu zo geweldig vind.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Kerk verlaten

Bericht door Isala »

Hoe kijken jullie aan tegen de uitspraak: "God heeft je in deze kerk geplaatst"?
Ik zie die uitspraak op dit forum nog wel eens aangehaald worden.
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk verlaten

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:Hoe kijken jullie aan tegen de uitspraak: "God heeft je in deze kerk geplaatst"?
Ik zie die uitspraak op dit forum nog wel eens aangehaald worden.
Ik denk dat een feit is. Of je die kerk zomaar mag verlaten is een andere zaak.
Er moet wel een goede reden zijn om een kerk te verlaten. En zulke redenen kunnen er inderdaad zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerk verlaten

Bericht door Herman »

Isala schreef:Hoe kijken jullie aan tegen de uitspraak: "God heeft je in deze kerk geplaatst"?
Ik zie die uitspraak op dit forum nog wel eens aangehaald worden.
God roept. Dat lijkt me meer een feit en dan maakt de plek minder uit.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kerk verlaten

Bericht door Erskinees »

Isala schreef:Hoe kijken jullie aan tegen de uitspraak: "God heeft je in deze kerk geplaatst"?
Ik zie die uitspraak op dit forum nog wel eens aangehaald worden.
Ik ben het er wel mee eens, maar kan er geen Bijbelse onderbouwing voor geven. Ik zie in het NT niet staan dat bijv. Paulus zijn kerkleden vermaant omdat ze van Galatië naar Efeze zijn verhuisd en van gemeente zijn geswitcht. Bijbels gezien vind ik het lastig.

Vanaf de kansel in mijn gemeente wordt dit ook vaak tegen de jongeren gezegd. Wanneer er echter (sporadisch) een gezin of jong stel vanuit de HHK of GGiN overkomt worden ze hartelijk ontvangen en wordt er met geen woord gerept over Gods plaatsing in de gemeente. Dat snap ik wel, want je bent blij met aanwas. Maar het voelt ook wel scheef.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerk verlaten

Bericht door CvdW »

Dat is inderdaad een punt.
Ik weet nog toen ds. Venema naar de GG overging. Hoe ds. Zijderveld naar de GG overging. Hoe ds. Veenendaal naar de GG overging. En ze gingen niet alleen. Toen was het heel stil rondom de woorden: God heeft u in de vorige kerk geplaatst.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerk verlaten

Bericht door CvdW »

Welke gemeente was het ook al weer die gestopt was om in een kerkblad de namen te vermelden die vertrokken uit de kerkelijke gemeente en wel de namen vermeldt die binnenkwamen?
Eenrichtingsverkeer.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk verlaten

Bericht door eilander »

Ds. A. Kort is in elk geval eerlijk over zijn kerkelijke overstap:
"Ik heb het heel moeilijk gekregen met die overstap. (...) Daarvan moet ik nu zeggen: het was een verkeerde stap, omdat ik mijn kerkschuld voorbijging. Ik zou nu niet meer naar de PKN kunnen, dan zou ik wel weer gewetensproblemen krijgen. Maar de Hervormde Kerk, dat was een planting Gods."
https://www.nd.nl/nieuws/geloof/1031525 ... ou-worden-
Henk J
Berichten: 2594
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerk verlaten

Bericht door Henk J »

Isala schreef:Hoe kijken jullie aan tegen de uitspraak: "God heeft je in deze kerk geplaatst"?
Ik zie die uitspraak op dit forum nog wel eens aangehaald worden.
Bij mij in de omgeving zijn meerdere kerken waar je de bevindelijk gereformeerde prediking vind. Toch voel ik me het meest verbonden met de eigen kerk, alhoewel die niet perfect is. Daar zie ik wel een bepaalde leiding in ja, ik zou niet snel van kerk veranderen.
Plaats reactie