Kerk verlaten

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Kerk verlaten

Bericht door Susanna »

Mag je een kerk verlaten?
Wanneer zou je een kerk moeten verlaten?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk verlaten

Bericht door DDD »

In principe is dat niet goed. Je scheurt het lichaam van Christus, en Paulus zegt daarover retorisch: "Is Christus gedeeld?"

Maar de zonde ligt niet altijd bij de kerkverlater, maar in veel gevallen bij de kerkenraad of gemeente. Dus het is mijns inziens verstandig om daarover heel terughoudend te oordelen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk verlaten

Bericht door eilander »

Een vraag waar heel veel pijn mee kan samenhangen, dus even een kort antwoord doet nooit recht aan de vraagsteller.
Je kunt vooraf al de vraag stellen: wat bedoel je met 'kerk'? Is dat een gemeente, een kerkverband, etc.?
Kort door de bocht gezegd: een kerk moet je verlaten als de kerk vals is, niet meer voldoet aan de kenmerken die in de NGB genoemd worden t.a.v. prediking, tucht en sacramenten.

In mijn optiek zijn er meerdere kerken die wél aan deze kenmerken voldoen. Hoewel ik niet ontken dat er een band zou moeten liggen met de gemeente waarin de Heere je heeft geplaatst, vind ik dat je de ene kerk zou mogen verlaten om naar een andere te gaan, als die ook aan deze kenmerken voldoet.

Er is maar één Kerk, met een hoofdletter. Ik ben van mening dat we kleine verschillen mogen voorbijzien, omdat het gaat om die ene Naam Die gegeven is onder de hemel, nl. Christus.

De gedachte die DDD hier altijd vóórstaat, dat een individuele overgang ook een kerkscheuring is, kan ik echt niet delen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerk verlaten

Bericht door Delftenaar »

De vraag is simpel: mag je een kerk verlaten?
Op de achtergrond spelen allerlei zaken mee die in deze vraag niet onder woorden zijn gebracht. Maar er wel voor zorgen dat deze niet zo eenvoudig te beantwoorden is.

Voor een verantwoord antwoord moet de vraagsteller meer vertellen over de achtergrond van de vraag.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerk verlaten

Bericht door Geytenbeekje »

Interressant.

Mag je de kerk verlaten als er niet meer bevindelijk-gereformeerd gepreekt wordt?
Ik bedoel als het een godsdienst les blijft maar meer niet ?
Dus wel in die zin Bijbels dat de dominee letterlijk zegt wat er staat maar geen toepassing naar hoorders maakt of
De hoorders nooit persoonlijk aanspreekt?
Want de Bijbel is als een spiegel te zijn waarbij de woorden terugkaatsen.
Want als de dominee nooit ernst maakt dan kan je wel afvragen hoe veel hij zelf er nog in gelooft dat we op weg en reis zijn naar d'eeuwigheid.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Kerk verlaten

Bericht door Christen »

Mag je een kerk verlaten vanwege de kerkorde?
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk verlaten

Bericht door DDD »

@eilander:
Zie je ook een bijbels uitgangspunt waarom je een kerkelijke gemeente/ gemeenschap mag verlaten (behalve dan verhuizing natuurlijk, hoewel de bijbel dat ook wel noemt).

Ik krijg wel eens te horen dat ik mijn standpunten niet bijbels zou onderbouwen maar dat doe ik in dit geval wel. Ik zou haast wat uit andere draadjes gaan citeren, want dit is niet voor het eerst aan de orde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk verlaten

Bericht door eilander »

DDD schreef:@eilander:
Zie je ook een bijbels uitgangspunt waarom je een kerkelijke gemeente/ gemeenschap mag verlaten (behalve dan verhuizing natuurlijk, hoewel de bijbel dat ook wel noemt).

Ik krijg wel eens te horen dat ik mijn standpunten niet bijbels zou onderbouwen maar dat doe ik in dit geval wel. Ik zou haast wat uit andere draadjes gaan citeren, want dit is niet voor het eerst aan de orde.
Ik vind het nog niet zo makkelijk een bijbels voorbeeld voor onze situatie te vinden. Ik vind het ook niet goed dat op ons kleine dorpje een aantal verschillende kerken zijn. Maar als iemand tussen die kerken overstapt, kan ik niet op grond van de Bijbel zeggen: dat klopt niet. Simpelweg omdat ik geen vergelijkbare situatie kan vinden.
Na de afscheiding is dit ingewikkeld geworden.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerk verlaten

Bericht door CvdW »

eilander schreef:
DDD schreef:@eilander:
Zie je ook een bijbels uitgangspunt waarom je een kerkelijke gemeente/ gemeenschap mag verlaten (behalve dan verhuizing natuurlijk, hoewel de bijbel dat ook wel noemt).

Ik krijg wel eens te horen dat ik mijn standpunten niet bijbels zou onderbouwen maar dat doe ik in dit geval wel. Ik zou haast wat uit andere draadjes gaan citeren, want dit is niet voor het eerst aan de orde.
Ik vind het nog niet zo makkelijk een bijbels voorbeeld voor onze situatie te vinden. Ik vind het ook niet goed dat op ons kleine dorpje een aantal verschillende kerken zijn. Maar als iemand tussen die kerken overstapt, kan ik niet op grond van de Bijbel zeggen: dat klopt niet. Simpelweg omdat ik geen vergelijkbare situatie kan vinden.
Na de afscheiding is dit ingewikkeld geworden.
Op een klein dorpje past het eigenlijk niet dat er meerdere kerken zijn. En naar een andere plaats rijden om een kerkdienst te bezoeken ben ik geen voorstander van. Neem bijvoorbeeld Scherpenisse. Vrije Hervormde gemeente (ds Teunissen), PKN (ds Lohuis) en GG (ds M. Blok). Ik zou voor de eerste twee kiezen.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: Kerk verlaten

Bericht door Quercus »

DDD schreef:In principe is dat niet goed. Je scheurt het lichaam van Christus, en Paulus zegt daarover retorisch: "Is Christus gedeeld?"

Maar de zonde ligt niet altijd bij de kerkverlater, maar in veel gevallen bij de kerkenraad of gemeente. Dus het is mijns inziens verstandig om daarover heel terughoudend te oordelen.
De kanttekening bij de door jou aangehaalde 1 Korinthe 1 vs. 13 zegt:
33 Vanhier verder brengt de apostel verscheidene redenen bij, waarmede hij bewijst dat zulke verdeeldheden onbehoorlijk zijn. Want vooreerst schijnt hieruit dat men Christus wil verdelen, Die alleen het Hoofd is Zijner gemeente, wanneer men een deel van de gemeente alleen van Christus noemt, en de andere delen van Paulus, Petrus, Apollos en andere leraren. Daarenboven dat ook Christus niet alleen de Verlosser is van Zijn gemeente, eindelijk dat zij in iemands anders naam dan in Christus’ Naam zouden gedoopt zijn.
Dit slaat dus op verdeeldheden binnen de kerk. Kanttekening 25 bij vers 10 heeft het over "verschillen in het geloof die niet fundamenteel zijn".

Hoewel dat een waarheid op zich is, staat dit denk ik los van de vragen van Susanna, namelijk: "mag je een kerk verlaten", en "wanneer..."
Susanna vraagt niet: "Mogen er scheuringen/verdeeldheden zijn in de kerk?"

Op de eerste vraag geen antwoord, maar een wedervraag: "Mag je bij een kerk blijven als deze vals is?". Ik zag dat Geytenbeekje en Eilander daar ook al iets over gezegd hadden.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerk verlaten

Bericht door Geytenbeekje »

Niemand is mij verplicht een antwoord te geven hoor
Maar @Quercus, ik stelde het meer als een vraag
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Kerk verlaten

Bericht door Quercus »

Geytenbeekje schreef:Niemand is mij verplicht een antwoord te geven hoor
Maar @Quercus, ik stelde het meer als een vraag
Zo las ik het ook hoor @geytenbeekje. Goede vraag
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk verlaten

Bericht door Mara »

Susanna schreef:Mag je een kerk verlaten?
Wanneer zou je een kerk moeten verlaten?
Je mag een kerk verlaten, als zich een principiële kwestie voordoet.
Ik ken diverse kerkverlaters en ken ook hun reden, maar ook de weg die zij bewandeld hebben.
En dat wordt weleens overgeslagen!
Je moet je dus eerst vrij maken, d.w.z. gesprekken met de kerkenraad en predikant. Bij ernstige kwesties de consulent en eventueel de classis erbij halen.
Je zult sterk in je schoenen moeten staan, want je staat meestal met 1 (of man en vrouw) tegenover een "bataljon".
Zelfs op een doordeweekse k.r. vergadering kun je je als gemeentelid behoorlijk alleen voelen.
Nu is het anders dan vroeger denk ik, want als je in je kerk geestelijke honger lijdt, kun je via internet andere diensten beluisteren.
Ik heb zelf wel bewondering voor de blijvers, die vaak eenzaam hun strijd voeren tegen de oprukkende modernisering.
Hier op het forum zat ook zo iemand.
Hij is niet meer op deze aarde en is de strijd te boven.
Ik vraag me dan af hoe zo'n kerkenraad aan deze man terugdenkt.

Maar als er in je kerk echt zaken gebeuren die jou in de weg staan om Zegen te ontvangen en je pijn lijdt vanwege die gebeurtenissen,
denk ik dat je mag zeggen dat het genoeg is geweest. Maar wel na een laatste gesprek met de kerkenraad.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk verlaten

Bericht door -DIA- »

Als er ergens in Nederland een verloop van de ene naar de andere reformatorische kerk is zou dat wel in Rijssen kunnen zijn. Dan heb ik het niet over verhuizingen waar men dichter bij de ene gemeente van het een zelfde kerkverband woont, maar er zijn zoveel kerkelijke gemeenschappen, waarvan je de bestaansgrond niet of moeilijk kunt uitleggen. Denk eens na: Twee Oud Gereformeerde Gemeenten, eentje binnen het verband en een vrije. Twee Gereformeerde Gemeenten in Nederland waar een klein groepje zich rekent tot een buitenverband gemeente. En waarom moest er in 2004 een Hersteld Hervormde Kerk komen? Was er geen plaats ik al die andere kerken? Moeilijk vragen, en waarom van de en naar de andere kerk lopen? Ik zeg: Doe dat maar niet, tenzij er heel goede redenen zijn. Ik kan me voorstellen dat niet ieder ex-Hervormde zich thuis voelde bij de afgescheiden kerken. Maar het bestaansrecht van de twee OGG's en de twee GGiN's waag ik als teveel te zien. Anderzijds: Het is wel een gegeven dat de kleine groeperingen bestaan. We hoorden eens zeggen, en daar ben ik het mee eens, ze hoorden niet te bestaan, maar nu ze bestaan moeten we wel het goede ervoor zoeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk verlaten

Bericht door DDD »

Quercus schreef:
DDD schreef:In principe is dat niet goed. Je scheurt het lichaam van Christus, en Paulus zegt daarover retorisch: "Is Christus gedeeld?"

Maar de zonde ligt niet altijd bij de kerkverlater, maar in veel gevallen bij de kerkenraad of gemeente. Dus het is mijns inziens verstandig om daarover heel terughoudend te oordelen.
De kanttekening bij de door jou aangehaalde 1 Korinthe 1 vs. 13 zegt:
33 Vanhier verder brengt de apostel verscheidene redenen bij, waarmede hij bewijst dat zulke verdeeldheden onbehoorlijk zijn. Want vooreerst schijnt hieruit dat men Christus wil verdelen, Die alleen het Hoofd is Zijner gemeente, wanneer men een deel van de gemeente alleen van Christus noemt, en de andere delen van Paulus, Petrus, Apollos en andere leraren. Daarenboven dat ook Christus niet alleen de Verlosser is van Zijn gemeente, eindelijk dat zij in iemands anders naam dan in Christus’ Naam zouden gedoopt zijn.
Dit slaat dus op verdeeldheden binnen de kerk. Kanttekening 25 bij vers 10 heeft het over "verschillen in het geloof die niet fundamenteel zijn".

Hoewel dat een waarheid op zich is, staat dit denk ik los van de vragen van Susanna, namelijk: "mag je een kerk verlaten", en "wanneer..."
Susanna vraagt niet: "Mogen er scheuringen/verdeeldheden zijn in de kerk?"

Op de eerste vraag geen antwoord, maar een wedervraag: "Mag je bij een kerk blijven als deze vals is?". Ik zag dat Geytenbeekje en Eilander daar ook al iets over gezegd hadden.
Dat lijkt mij een onjuiste redenering. Natuurlijk heeft Paulus het over verdeeldheden binnen de kerk. Maar van twee verschillende kerken kon hij zich in het geheel al geen voorstelling maken. Bovendien stelt eilander dat de twee gemeenten in zo'n geval samen die ene kerk zijn waarover Paulus het heeft.

Hoe je het ook wendt of keert, als je van de ene naar de andere gemeente overstapt, legitimeer én vererger je de verdeeldheid. Mijns inziens is dat zonde, niet altijd van degene die overstapt, maar het blijft zonde.

Dat is ook een antwoord op de opmerking van eilander. Een zondige situatie legitimeert niet om daaraan een eigen bijdrage te leveren.

En dat zeg ik zonder oordeel over mensen die dat met pijn en moeite doen. En ik snap ook de opluchting van Hendrikus en Amstelodamense wel. Maar zich publiekelijk verheugen over de gevolgen van de zonde vind ik toch een stap te ver.
Plaats reactie