Kerk verlaten

Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerk verlaten

Bericht door Zeeuw »

Isala schreef:Hoe kijken jullie aan tegen de uitspraak: "God heeft je in deze kerk geplaatst"?
Ik zie die uitspraak op dit forum nog wel eens aangehaald worden.
Ik heb die uitspraak te vaak gehoord als het einde van alle tegenspraak. Zonder dat men fatsoenlijk het gesprek kon aangaan over zaken.
Online
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerk verlaten

Bericht door Henk J »

Zeeuw schreef:
Isala schreef:Hoe kijken jullie aan tegen de uitspraak: "God heeft je in deze kerk geplaatst"?
Ik zie die uitspraak op dit forum nog wel eens aangehaald worden.
Ik heb die uitspraak te vaak gehoord als het einde van alle tegenspraak. Zonder dat men fatsoenlijk het gesprek kon aangaan over zaken.
Elke goede uitspraak kan helaas misbruikt worden, ik zie de waarde van deze uitspraak wel in. Alleen betekend het niet dat je nooit naar een ander kerkverband zou mogen gaan. Daar moet je dan wel goede en op de Bijbel gegronde redenen voor hebben.
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerk verlaten

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef:
Zeeuw schreef:
Isala schreef:Hoe kijken jullie aan tegen de uitspraak: "God heeft je in deze kerk geplaatst"?
Ik zie die uitspraak op dit forum nog wel eens aangehaald worden.
Ik heb die uitspraak te vaak gehoord als het einde van alle tegenspraak. Zonder dat men fatsoenlijk het gesprek kon aangaan over zaken.
Elke goede uitspraak kan helaas misbruikt worden, ik zie de waarde van deze uitspraak wel in. Alleen betekend het niet dat je nooit naar een ander kerkverband zou mogen gaan. Daar moet je dan wel goede en op de Bijbel gegronde redenen voor hebben.
Ja, ik zie die waarde ook zeker. Het ligt er erg aan wie deze, op welke manier, uitspreekt. Ik heb er goede gesprekken over mogen hebben. En dat laatste, dat klopt helemaal. Al is dat in de praktijk, wanneer een overstap ook een optelling van zaken wordt, echt niet 100% met een schaartje te knippen.
Online
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerk verlaten

Bericht door Henk J »

Zeeuw schreef:
Henk J schreef:
Zeeuw schreef:
Isala schreef:Hoe kijken jullie aan tegen de uitspraak: "God heeft je in deze kerk geplaatst"?
Ik zie die uitspraak op dit forum nog wel eens aangehaald worden.
Ik heb die uitspraak te vaak gehoord als het einde van alle tegenspraak. Zonder dat men fatsoenlijk het gesprek kon aangaan over zaken.
Elke goede uitspraak kan helaas misbruikt worden, ik zie de waarde van deze uitspraak wel in. Alleen betekend het niet dat je nooit naar een ander kerkverband zou mogen gaan. Daar moet je dan wel goede en op de Bijbel gegronde redenen voor hebben.
Ja, ik zie die waarde ook zeker. Het ligt er erg aan wie deze, op welke manier, uitspreekt. Ik heb er goede gesprekken over mogen hebben. En dat laatste, dat klopt helemaal. Al is dat in de praktijk, wanneer een overstap ook een optelling van zaken wordt, echt niet 100% met een schaartje te knippen.
Dat is ook waar, een kerk verlaten doe je als het goed is niet zomaar. Dat is een proces, een opstapeling. En dan volgt er een druppel. De reactie van mensen die graag zien dat je blijft is dat ze de druppel gaan bagatelliseren. Snap ik wel, maar dan worden er soms uitspraken uit hun verband getrokken.
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerk verlaten

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef: Dat is ook waar, een kerk verlaten doe je als het goed is niet zomaar. Dat is een proces, een opstapeling. En dan volgt er een druppel. De reactie van mensen die graag zien dat je blijft is dat ze de druppel gaan bagatelliseren. Snap ik wel, maar dan worden er soms uitspraken uit hun verband getrokken.
Nou, het deed mij vooral pijn dat veel mensen op dat moment je wel ineens aanspreken op de keuze, terwijl ze de jaren ervoor, in lastige omstandigheden, nooit hun gezicht lieten zien. Ik heb erna overigens wel mogen merken dat leden van de Kerk (met een hoofdletter) vaak op een hele andere manier het contact bleven houden. Dat deed ik zelf overigens ook. En die geestelijke herkenning is bijzonder waardevol. Dat deden/doen we bv vaak rond het vieren van het Heilig Avondmaal en de troost die we daaruit mochten ontvangen of bv na preken die bijzonder raakten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerk verlaten

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
Isala schreef:Hoe kijken jullie aan tegen de uitspraak: "God heeft je in deze kerk geplaatst"?
Ik zie die uitspraak op dit forum nog wel eens aangehaald worden.
Ik heb die uitspraak te vaak gehoord als het einde van alle tegenspraak. Zonder dat men fatsoenlijk het gesprek kon aangaan over zaken.
Op zich is er niets mis met die uitspraak.
Alleen als het de opmaat is naar de al dan niet uitgesproken gedachte 'dus mag je deze gemeente niet verlaten', is het onzin. Je mag Gods voorzienigheid nooit misbruiken om er iets mee goed te keuren of (in jouw geval) juist te veroordelen.
Paulus werd ook door God in de gemeente van Filippi geplaatst. Maar later werd hij in Korinthe geplaatst. En in Efeze, enz. (Of andersom, dat moet je even nakijken).

Zo geldt dat voor ons ook. Als je roeping voelt tot een bepaalde gemeente, is het juist zondig om daar geen gehoor aan te geven.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Kerk verlaten

Bericht door Thea »

Ik denk dat het goed is om in de eerste plaats je nood bij God te brengen. Hij is een God van wonderen, ook in deze dingen. Hij kan met een kromme stok een rechte slag doen, Hij kan ook een dominee andere accenten laten leggen etc. Ik denk dat daar uiteindelijk meer zegen van te verwachten is dan van 'weglopen'. Ik bedoel het meer generaliserend gezegd, er zullen altijd situaties zijn, waarbij je niet anders kunt. Maar wij zijn vaak wel heel menselijk in ons redeneren....
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerk verlaten

Bericht door Ambtenaar »

Thea schreef:Ik denk dat het goed is om in de eerste plaats je nood bij God te brengen. Hij is een God van wonderen, ook in deze dingen. Hij kan met een kromme stok een rechte slag doen, Hij kan ook een dominee andere accenten laten leggen etc. Ik denk dat daar uiteindelijk meer zegen van te verwachten is dan van 'weglopen'. Ik bedoel het meer generaliserend gezegd, er zullen altijd situaties zijn, waarbij je niet anders kunt. Maar wij zijn vaak wel heel menselijk in ons redeneren....
Met de eerste zin kan ik instemmen. Daarna ga je over tot nogal mystieke redeneringen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kerk verlaten

Bericht door Van Ewijk »

DDD schreef:In principe is dat niet goed. Je scheurt het lichaam van Christus, en Paulus zegt daarover retorisch: "Is Christus gedeeld?"

Maar de zonde ligt niet altijd bij de kerkverlater, maar in veel gevallen bij de kerkenraad of gemeente. Dus het is mijns inziens verstandig om daarover heel terughoudend te oordelen.
Leg mij dan ook eens even in simpele bewoordingen uit waarom de kerk verlaten vanwege die reden "niet goed" is en zo veel verschillende gezindtes ( kerkmuren dus) vaak vanwege maar één enkel liturgisch regeltje verschil wel?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerk verlaten

Bericht door pierre27 »

Thea schreef:Ik denk dat het goed is om in de eerste plaats je nood bij God te brengen. Hij is een God van wonderen, ook in deze dingen. Hij kan met een kromme stok een rechte slag doen, Hij kan ook een dominee andere accenten laten leggen etc. Ik denk dat daar uiteindelijk meer zegen van te verwachten is dan van 'weglopen'. Ik bedoel het meer generaliserend gezegd, er zullen altijd situaties zijn, waarbij je niet anders kunt. Maar wij zijn vaak wel heel menselijk in ons redeneren....
Geheel eens met jouw duidelijke posting!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerk verlaten

Bericht door refo »

Onduidelijk is de post. Zeker niet duidelijk.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Kerk verlaten

Bericht door Susanna »

Thea schreef:Ik denk dat het goed is om in de eerste plaats je nood bij God te brengen. Hij is een God van wonderen, ook in deze dingen. Hij kan met een kromme stok een rechte slag doen, Hij kan ook een dominee andere accenten laten leggen etc. Ik denk dat daar uiteindelijk meer zegen van te verwachten is dan van 'weglopen'. Ik bedoel het meer generaliserend gezegd, er zullen altijd situaties zijn, waarbij je niet anders kunt. Maar wij zijn vaak wel heel menselijk in ons redeneren....
Een accentverschil is natuurlijk wel iets anders dan een ketterij.

Ik denk dat er tijden zijn waarop je de kerk moet verlaten. Als een kerk zo vervallen is dat de waarheid dat het Woord van God niet wordt gepredikt of dat een ketterij wordt gepredikt. De woordverkondiging is het belangrijkste dat God heeft gegeven. Het is niet goed om jezelf en je kinderen van voedsel te beroven door te blijven. Maar dat komt misschien niet zo voor in reformatorische kringen.
Online
DDD
Berichten: 28720
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk verlaten

Bericht door DDD »

Van Ewijk schreef:
DDD schreef:In principe is dat niet goed. Je scheurt het lichaam van Christus, en Paulus zegt daarover retorisch: "Is Christus gedeeld?"

Maar de zonde ligt niet altijd bij de kerkverlater, maar in veel gevallen bij de kerkenraad of gemeente. Dus het is mijns inziens verstandig om daarover heel terughoudend te oordelen.
Leg mij dan ook eens even in simpele bewoordingen uit waarom de kerk verlaten vanwege die reden "niet goed" is en zo veel verschillende gezindtes ( kerkmuren dus) vaak vanwege maar één enkel liturgisch regeltje verschil wel?
Die verschillende kerken zijn ook zondig. Maar door van kerk te veranderen, maak je de verschillen tussen kerken alleen maar groter. Want meestal kiezen mensen voor een kerk die wat beter bij hun persoonlijke voorkeuren past, niet voor een kerk waar ze net wat meer kritische terugkoppeling op hun leven of opvattingen krijgen. De twee betreffende kerkgemeenschappen groeien dus door jouw overstap in veel gevallen verder van elkaar af.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerk verlaten

Bericht door pierre27 »

refo schreef:Onduidelijk is de post. Zeker niet duidelijk.
Ik vind dus van wel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerk verlaten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
Van Ewijk schreef:
DDD schreef:In principe is dat niet goed. Je scheurt het lichaam van Christus, en Paulus zegt daarover retorisch: "Is Christus gedeeld?"

Maar de zonde ligt niet altijd bij de kerkverlater, maar in veel gevallen bij de kerkenraad of gemeente. Dus het is mijns inziens verstandig om daarover heel terughoudend te oordelen.
Leg mij dan ook eens even in simpele bewoordingen uit waarom de kerk verlaten vanwege die reden "niet goed" is en zo veel verschillende gezindtes ( kerkmuren dus) vaak vanwege maar één enkel liturgisch regeltje verschil wel?
Die verschillende kerken zijn ook zondig. Maar door van kerk te veranderen, maak je de verschillen tussen kerken alleen maar groter. Want meestal kiezen mensen voor een kerk die wat beter bij hun persoonlijke voorkeuren past, niet voor een kerk waar ze net wat meer kritische terugkoppeling op hun leven of opvattingen krijgen. De twee betreffende kerkgemeenschappen groeien dus door jouw overstap in veel gevallen verder van elkaar af.
Mooie denkwijze, zit wel wat in ja.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie