Twee stellingen over de Heilige Geest

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Ik heb geleerd dat het eerst rechtvaardigmaking is en dan pas heiligmaking.
Het lijkt uit de bijdrage van @Dia dat eerst heiligmaking is en op het laatst rechtvaardigmaking. Of heb ik het verkeerd begrepen?
Dat heb ik beslist niet bedoeld. De rechtvaardigmaking is een eenmalige daad Gods. De heiligmaking is een een doorgaande zaak. Als we de heiligmaking vooraf laten gaan zou dat dan niet inhouden dat de mens zich eerst moet opknappen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door Valcke »

CvdW schreef:Ik probeer de leer die sommigen aanhangen te doorgronden.
In mijn optiek kan er geen heiligmaking zijn zonder eerst de rechtvaardigmaking. Bij @Dia lees ik iets over later. Dan begint het pas en wat ervoor is, is niets.
Ja, maar voor we het willen, komen we weer in een dogmatische discussie. Ik probeerde duidelijk te maken dat wanneer we Christus door het geloof mogen bezitten (dat is het begin), we álles bezitten in Hem; óók de Heilige Geest en Zijn werkingen. - Verder probeer ik ook bij het topic te blijven. We moeten hier m.i. niet opnieuw een brede dogmatische discussie voeren, dat is al zo vaak gebeurd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door -DIA- »

Een vraag nog: Als Gods Geest in een mens werkt, kent die mens, in wie Gods Geest werkt, Hem als Persoon? Ik dacht het niet. Sorry, maar ik kan het niet anders zien.
De ontdekking aan de schuld, het leren om het nooit meer goed te kunnen maken is het eerste, maar dan ken ik de Persoon van de Heilige Geest toch niet?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door KDD »

-DIA- schreef:Een vraag nog: Als Gods Geest in een mens werkt, kent die mens, in wie Gods Geest werkt, Hem als Persoon? Ik dacht het niet. Sorry, maar ik kan het niet anders zien.
De ontdekking aan de schuld, het leren om het nooit meer goed te kunnen maken is het eerste, maar dan ken ik de Persoon van de Heilige Geest toch niet?
Daarom heb ik de vraag, wat bedoelen we met kennen als Persoon? Voor mij is het een duister iets. Ik geloof wel dat er een opwassen in kennis.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door Valcke »

-DIA- schreef:Een vraag nog: Als Gods Geest in een mens werkt, kent die mens, in wie Gods Geest werkt, Hem als Persoon? Ik dacht het niet. Sorry, maar ik kan het niet anders zien.
De ontdekking aan de schuld, het leren om het nooit meer goed te kunnen maken is het eerste, maar dan ken ik de Persoon van de Heilige Geest toch niet?
De ontdekking aan zonde en schuld alleen is niet voldoende. Dan kennen we de Heilige Geest niet, we kennen ook Christus niet, evenmin de Vader. We moeten Christus door de werking van de Geest aangenomen hebben door het geloof. Dan kennen we ook de Vader en bezitten we de Heilige Geest; we kennen de Heilige Geest door Zijn werkingen in ons. Het gaat hier om een kennis in beginsel, terwijl er vervolgens ook een opwassen is in kennis en genade.

Wie leert jou dat er méér is dan de kennis van de Heilige Geest door Zijn (zaligmakende) werkingen?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:
-DIA- schreef:Een vraag nog: Als Gods Geest in een mens werkt, kent die mens, in wie Gods Geest werkt, Hem als Persoon? Ik dacht het niet. Sorry, maar ik kan het niet anders zien.
De ontdekking aan de schuld, het leren om het nooit meer goed te kunnen maken is het eerste, maar dan ken ik de Persoon van de Heilige Geest toch niet?
De ontdekking aan zonde en schuld alleen is niet voldoende. Dan kennen we de Heilige Geest niet, we kennen ook Christus niet, evenmin de Vader. We moeten Christus door de werking van de Geest aangenomen hebben door het geloof. Dan kennen we ook de Vader en bezitten we de Heilige Geest; we kennen de Heilige Geest door Zijn werkingen in ons. Het gaat hier om een kennis in beginsel, terwijl er vervolgens ook een opwassen is in kennis en genade.

Wie leert jou dat er méér is dan de kennis van de Heilige Geest door Zijn (zaligmakende) werkingen?
Dat is vreemd, maar goed, ik volg u niet goed. Ik hoorde vanavond een preek van ds. A. Vergunst, een dominee met een academische titel, maar die versta ik wel. Die spreekt een taal die jaloers maakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind het raar DIA dat je niet gewoon de dingen aanneemt die Valcke aandraagt, maar in plaats daarvan zegt
Ik weet het niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Ik vind het raar DIA dat je niet gewoon de dingen aanneemt die Valcke aandraagt, maar in plaats daarvan zegt
Ik weet het niet.
Het gaat niet over een niet aannemen, maar over een niet begrijpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vind het raar DIA dat je niet gewoon de dingen aanneemt die Valcke aandraagt, maar in plaats daarvan zegt
Ik weet het niet.
Het gaat niet over een niet aannemen, maar over een niet begrijpen.
Dan vraag je toch door ?
Ipv een dominee te noemen die je welgevallig is.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door Valcke »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vind het raar DIA dat je niet gewoon de dingen aanneemt die Valcke aandraagt, maar in plaats daarvan zegt
Ik weet het niet.
Het gaat niet over een niet aannemen, maar over een niet begrijpen.
Dan vraag je toch door ?
Ipv een dominee te noemen die je welgevallig is.
Ik hoop toch dat ik geen andere dingen gezegd heb dan die we in de Schrift en onze belijdenissen vinden. En als dat niet zo is, dan verneem ik het graag. Maar voor sommigen is de gereformeerde belijdenis te eenvoudig, het moet allemaal anders...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vind het raar DIA dat je niet gewoon de dingen aanneemt die Valcke aandraagt, maar in plaats daarvan zegt
Ik weet het niet.
Het gaat niet over een niet aannemen, maar over een niet begrijpen.
Dan vraag je toch door ?
Ipv een dominee te noemen die je welgevallig is.
Ik hoop toch dat ik geen andere dingen gezegd heb dan die we in de Schrift en onze belijdenissen vinden. En als dat niet zo is, dan verneem ik het graag. Maar voor sommigen is de gereformeerde belijdenis te eenvoudig, het moet allemaal anders...
Dat kan ik eenvoudig nu niet zeggen, ik moet eerst door hebben wat er precies staat. En daar ik daar nu te moe voor ben zal dat vanavond misschien niet meer lukken. In ieder geval ik denk niet dat ik tot die groep hoor waarin alles anders moet. Punt is soms dat ik moet vatten wat er staat, en als het eens anders wordt uitgedrukt moet ik er even over nadenken... En aangezien ik van u geen nieuwerwetse gedachten gewend ben moet ik dan maar aannemen dat ik hier iets niet vat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door KDD »

Susanna schreef:Ik zou graag van gedachten wisselen over deze twee stellingen

1. Het werk van de Heilige Geest gaat vooraf aan geloof en berouw
2. De Heilige Geest woonde ook voor de uitstorting op Pinksteren al in al de Zijnen
Ds. K. de Gier heeft het volgende geschreven in zijn verklaring van artikel 11 in de NGB:
ds. K. de Gier schreef:Voorts is er wel te onderscheiden tussen de uitgang en de zending van de Heilige Geest. De uitgang van de Heilige Geest is van eeuwigheid tot eeuwigheid. Zijn zending betrof echter het Persoonlijk nederkomen van de Heilige Geest op de aarde om te gaan wonen in de Zijnen, die met het bloed van Christus gekocht waren. Wel ware de werkingen van de Geest reeds in de Oude-Testament in de harten van de ware gelovigen, maar in Persoon kwam Hij neder op de Pinksterdag, nadat reeds Christus in Bethlehem's stal geboren was, nadat Hij gestorven, opgestaan en verheerlijkt was in alle heerlijkheid in de hemel. Niet vóórdat Christus verheerlijkt geworden is in de hemel kon de Geest als Persoon uitgezonden worden gelijk er staat in Joh. 7 : 39 "Want de Heilige Geest was nog niet, overmits Christus nog niet verheerlijkt was."
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door KDD »

Valcke schreef:
-DIA- schreef:En toch is het wel waar, uit aller mond, dat de Heilige Geest als Persoon, let wel, als Persoon het laatst wordt geopenbaard. Dan valt het verstandelijke kennen wel weg. Ook al is het nog zo nodig de waarheid verstandelijk te kennen.
Beste DIA, ik vind het toch jammer dat je 'uit aller mond' niet weet te bewijzen op grond van het Woord van God of de achtenswaardige reformatoren of oudvaders.

Ik gaf al een citaat van Calvijn waarin hij aangeeft dat de Heilige Geest ZICHZELF aan de gelovige bekendmaakt door Zijn inwoning. En de Heere Jezus zegt van alle gelovigen dat zij de Heilige Geest kennen (Joh. 14:17). Zij kennen de Heilige Geest niet later dan dat zij Christus kennen. Wanneer je dat ontkent of anders voorstelt, breng je in de grond toch een dwaalleer en weerspreek je de Schrift.

(Sorry, dat ik het wat scherp stel, maar ik heb mij voorgenomen om er bij dit onderwerp niet om heen te draaien.)
Wat gelezen van ds K. de Gier hierover uit zijn verklaring van artikel 11 in de NGB dat misschien wat meer duidelijkheid geeft:
ds. K. de Gier schreef:Dit Drieënig Wezen door waarzaligmakend geloof te kennen bevat de zaligheid. ... Wat dit werk van de Heilige Geest betreft, is het zo dat in een wedergeboren ziel de eerste Persoon zich als rechter openbaart en de ziel dan bevindelijk aan zijn doodstaat wordt ontdekt. Deze bevindelijke kennis gaat vooraf, voordat er oefeningen des geloofs zijn met de tweede Persoon. In het bloed van Christus wordt de toegang tot een verzoend God en Vader geopend. De toepassing hiervan in het hart wordt bevestigd en verzegeld door de geloofskennis van de Persoon van de Heilige Geest.

...

Toch zegt Gods Woord in 1 Cor. 12 : 3: "en niemand kan zeggen, Jezus den Heere te zijn, dan door den Heiligen Geest." Hebben de heiligen het niet uitgedrukt in hun gebeden tot God dat aan de gemeenschap of kennis van de Persoon van de Heilige Geest zoveel gelegen is? Verwerp mij niet van Uw aangezicht, en neem Uw Heiligen Geest niet van mij, (Psalm 51 : 11). Leer mij Uw welbehagen doen, want Gij zijt mijn God! Uw goede Geest geleide mij in een effen land, (Psalm 143 : 10).
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door KDD »

ds. A. Rotterdam schreef:
Vraag. Hoe wordt de Heilige Geest aan de gelovigen geschonken, óf alleen ten opzichte van de gave des Heiligen Geestes, dan wel ten aanzien van de Persoon Zelf?

Antwoord. De inwoning des Heiligen Geestes in de gelovige is niet door een blote tegenwoordigheid, gelijk Hij als God overal is. Ook niet door een uiterlijke betrekking, hen aanmerkende als kinderen Gods en voorwerpen van Zijn werking; ook niet door een enkele mededeling van zijn gaven, als: geloof, hoop en liefde, enz., maar de Persoon Zelf wordt aan de gelovigen gegeven, en Hij woont in hen op een wijze, die voor ons onuitsprekelijk is; oneindig buiten hen en toch op een bijzondere wijze in hen. Dit bevestigen ons zovele plaatsen uit Gods Woord, als Joh. 14 : 16 en 17: Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid, namelijk den Geest der waarheid, Welkende wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet, maar Hij blijft bij ulieden en zal in u zijn. 1 Kor. 3 : 16: En weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in ulieden woont? Rom. 8 : 9; 1 Petrus 1 : 11, enz.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door Valcke »

Justus Vermeer (HC zondag 20) schreef:Bezien wij de nauwe betrekking van een gelovige op de Persoon van de Heilige Geest. Dan moeten wij hier nagaan dat deze Persoon van de Heilige Geest aan de gelovigen gegeven wordt. De onderwijzer zegt: Ten andere, dat Hij ook mij gegeven is. (...)

Deze inwoning van de Persoon van de Geest in de harten der gelovigen is zo algemeen dat dit in Gods Woord tot een kenteken van genade wordt gesteld. Niemand kan genade bezitten zonder dat hij deze inwoning van de Heilige Geest in zijn hart heeft. En ook kan niemand weten genade te hebben, dan alleen uit deze inwoning van de Heilige Geest.
Plaats reactie