Twee stellingen over de Heilige Geest

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door Susanna »

Ik zou graag van gedachten wisselen over deze twee stellingen

1. Het werk van de Heilige Geest gaat vooraf aan geloof en berouw
2. De Heilige Geest woonde ook voor de uitstorting op Pinksteren al in al de Zijnen
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door -DIA- »

Susanna schreef:Ik zou graag van gedachten wisselen over deze twee stellingen

1. Het werk van de Heilige Geest gaat vooraf aan geloof en berouw
2. De Heilige Geest woonde ook voor de uitstorting op Pinksteren al in al de Zijnen
De Heilige Geest is de eerste die in de mens werkt, en de laatste die als Persoon wordt gekend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Chrisje72
Berichten: 1477
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door Chrisje72 »

Een ben ik het mee eens. Twee niet, volgens mij is de Heilige Geest echt pas met Pinksteren in de mensen gekomen. Jezus zei toch dat Hij naar de hemel moest omdat anders de Heilige Geest niet kon komen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door eilander »

Chrisje72 schreef:Een ben ik het mee eens. Twee niet, volgens mij is de Heilige Geest echt pas met Pinksteren in de mensen gekomen. Jezus zei toch dat Hij naar de hemel moest omdat anders de Heilige Geest niet kon komen?
"Neem Uw Heilige Geest niet van mij." Psalm 51:13b.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door Valcke »

We kunnen de ene Persoon niet kennen zonder ook de andere Persoon te kennen.
-DIA- schreef:De Heilige Geest is de eerste die in de mens werkt, en de laatste die als Persoon wordt gekend.
Kun je hiervoor Schriftuurlijk bewijs leveren?
En is er één oudvader te vinden die dit geleerd heeft?
Laatst gewijzigd door Valcke op 16 apr 2021, 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door Valcke »

Susanna schreef:Ik zou graag van gedachten wisselen over deze twee stellingen

1. Het werk van de Heilige Geest gaat vooraf aan geloof en berouw
2. De Heilige Geest woonde ook voor de uitstorting op Pinksteren al in al de Zijnen
De tweede stelling is waar.

De eerste stelling is alleen in een zeker opzicht waar. De Heilige Geest overtuigt van zonde voorafgaand aan geloof en bekering. Hij doet dat als een Geest der dienstbaarheid. Maar de inwoning van de Heilige Geest - door de Geest der aanneming tot kinderen - is er alleen wanneer de mens door het geloof met Christus verenigd is.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door DDD »

Ik vind de eerste stelling op de grens van wat de mensen geoorloofd is om nieuwsgierig te onderzoeken. De Bijbel is heel onduidelijk over de verhouding tussen de werkingen van de heilige Geest en het werk van geloof en bekering en de tijdsvolgorde daarin. Misschien moeten wij daar dan ook maar niet teveel in wroeten.

Uiteindelijk denk ik dat de heilige Geest alle goede gedachten van mensen werkt, ook geloof en bekering en dat er niets goeds in de wereld is wat niet rechtstreeks van God als Vader van de lichten afkomt. Dat hoeft echter geen reden te zijn om niet gewoon te geloven en gewoon een proefschrift te schrijven en een fiets te repareren. De heilige Geest werkt middellijk, of het nu gaat om de uitvinding van een windmolen of om geloof en bekering.
Laatst gewijzigd door DDD op 16 apr 2021, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door KDD »

Susanna schreef:Ik zou graag van gedachten wisselen over deze twee stellingen

1. Het werk van de Heilige Geest gaat vooraf aan geloof en berouw
2. De Heilige Geest woonde ook voor de uitstorting op Pinksteren al in al de Zijnen
Zonder verder uitleg kun je met de eerste stelling veel kanten op. De tweede stelling is waar zoals het staat.
Laatst gewijzigd door KDD op 16 apr 2021, 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:We kunnen de ene Persoon niet kennen zonder ook de andere Persoon te kennen.
-DIA- schreef:De Heilige Geest is de eerste die in de mens werkt, en de laatste die als Persoon wordt gekend.
Kun je hiervoor Schriftuurlijk bewijs leveren?
En is er één oudvader te vinden die dit geleerd heeft?
Dat weet ik niet. Ik hoorde het alleen uit de praktijk. En ja de praktijk is wel dat de Heilige Geest ontdekkend werkt, maar toch niet als de eerste gekend wordt. Als ik het opluister wordt de Heilige Geest pas als Persoon gekend als de mens in de rechtvaardigmaking bewust de drie Goddelijke Personen afzonderlijk leert kennen.
Hoe vaak is dan niet uitgedrukt (dat is na te lezen, en niet uit sprookjesboeken) dat zo'n mens dan wel zegt niet te weten wie die mens het meest bemind, de Vader of de Zoon of de Heilige Geest. Ik kan dit niet uit boeken of geschriften onderbouwen, maar ik denk ook dat de Drie-enige God Zich niet laat narekenen, of beschrijven dan door een persoonlijke bevindelijk kennen. En waaruit kennen we? Uit de de Schrift (en de natuur, o.a.)
Wat weten we eigenlijk (zoals men dat vroeger wel noemde) over het huishoudelijke werk van de Drie-enige God? Ik hoor er niets meer over. Maar ik hoor vanzelf ook niet alles. Ik denk dat hier wel nagelaten geschriften over zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door DDD »

Ik ben dat wel met DIA eens.

De Rooms-Katholieke Catechismus is er niet onduidelijk over:
Door zijn genade is de Heilige Geest de eerste bij het ontwaken van ons geloof en Hij staat ook aan het begin van het nieuwe leven dat hierin bestaat: "de Vader en Hem die Hij gezonden heeft, Jezus Christus, kennen" (Joh. 17, 3). Bij de openbaring van de personen van de Heilige Drie-eenheid is Hij echter de laatste. De heilige Gregorius van Nazianze, "de theoloog", verklaart deze voortgang door de pedagogie van de goddelijke "genadige welwillendheid":

Het Oude Testament verkondigde openlijk de Vader, maar sprak over de Zoon in meer bedekte termen Het Nieuwe Testament heeft de Zoon en een glimp van de godheid van de Geest laten zien. Nu heeft de Geest burgerrecht onder ons verworven en gunt ons een duidelijker zicht op Hem Het was immers niet verstandig openlijk de Zoon te verkondigen, toen men nog niet de godheid van de Vader beleed en, toen de godheid van de Zoon nog niet aanvaard werd, de heilige Geest eraan toe te voegen als een bijkomende last, om een enigszins gewaagde uitdrukking te gebruiken (...) Het is door dit stap voor stap vooruitgaan en het voortschrijden "van heerlijkheid naar heerlijkheid" dat het licht van de Drie-enheid helderder zal schijnen. 2
Bevindelijk gereformeerden die in dezelfde mystieke traditie staan hebben daarmee dus oude papieren.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door -DIA- »

Ik heb niets met de roomse leer. Ik heb tevens helemaal met het mystieke denken, zoals hier nu over gesproken wordt. Ik weet wel dat een mens bij Goddelijke ontdekking aan de weet komt gezondigd te hebben (zie ook de Christenreis van Bunyan), en dan weet hij dat hij tegen God gezondigd heeft, en heeft dan geen onderscheid tussen de Drie Personen.
Die mens leert niet dat hij tegen de Heilige Geest heeft gezondigd, immers dan zou hem meteen alle grond en moed ontzinken, hij leert ook niet dat hij tegen Jezus heeft gezondigd, maar tegen God. Dat in dan onbepaald, tegen God gezondigd. Personen worden dan nog niet gekend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door DDD »

Je hebt meer met de RK-leer dan je voor mogelijk houdt.

Maar dat geheel terzijde.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Je hebt meer met de RK-leer dan je voor mogelijk houdt.

Maar dat geheel terzijde.
Ieder mens heeft de roomse zuurdesem in zich. Alleen begrijp ik niet waar dit op slaat. Weet u dat u niet zelden een vreemde onbegrijpelijke taal spreekt? Ik begrijp uw woorden wel, maar het lijkt soms voor mij een vreemde godsdienst, waar soms van alles door elkaar loopt. Laten we liever een rechte gereformeerde weg proberen te gaan, en eigen fantasieën tot een minimum beperken. Dat lijkt me beter.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1356
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door Floppy »

DDD schreef:Ik ben dat wel met DIA eens.

De Rooms-Katholieke Catechismus is er niet onduidelijk over:
...
De RK catechismus spreekt hier bij monde van de kerkvader heilshistorisch, niet bevindelijk zoals DIA.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Twee stellingen over de Heilige Geest

Bericht door DDD »

Waar leid je dat uit af?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Plaats reactie