Eenmalig of dagelijkse rechtvaardigmaking
Eenmalig of dagelijkse rechtvaardigmaking
Iemand zei tegen mij dat hij "de rechtvaardiging" als een dagelijkse gebeurtenis zag aangezien we dagelijks het geloof oefenen. Ik denk daarover na. Ik was eigenlijk van mening geweest dat de rechtvaardiging een “eenmalige gebeurtenis” is. Hij zei dat het te maken heeft met het verschil is tussen verzoening ( eenmalig ) en rechtvaardigmaking ( dagelijks ).
Wat denk jij hiervan?
Wat denk jij hiervan?
Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvardigmaking
Andersom denk ik: dagelijkse verzoening, éénmalige vrijspraak.Susanna schreef:Iemand zei tegen mij dat hij "de rechtvaardiging" als een dagelijkse gebeurtenis zag aangezien we dagelijks het geloof oefenen. Ik denk daarover na. Ik was eigenlijk van mening geweest dat de rechtvaardiging een “eenmalige gebeurtenis” is. Hij zei dat het te maken heeft met het verschil is tussen verzoening ( eenmalig ) en rechtvaardigmaking ( dagelijks ).
Wat denk jij hiervan?
Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvardigmaking
Hij had het van Brakel. En hij zei het niet andersom.eilander schreef:Andersom denk ik: dagelijkse verzoening, éénmalige vrijspraak.Susanna schreef:Iemand zei tegen mij dat hij "de rechtvaardiging" als een dagelijkse gebeurtenis zag aangezien we dagelijks het geloof oefenen. Ik denk daarover na. Ik was eigenlijk van mening geweest dat de rechtvaardiging een “eenmalige gebeurtenis” is. Hij zei dat het te maken heeft met het verschil is tussen verzoening ( eenmalig ) en rechtvaardigmaking ( dagelijks ).
Wat denk jij hiervan?
Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvardigmaking
Dan heeft Brakel zeker het liedje geschreven..
en elke dag ontvang je, van God een schone lei
en elke dag ontvang je, van God een schone lei
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvardigmaking
Wat bedoel je?Christen schreef:Dan heeft Brakel zeker het liedje geschreven..
en elke dag ontvang je, van God een schone lei
Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvardigmaking
Dit is het stukje tekst erbij, uit het dikke boek van Wilh. à Brakel:
Wat ik er zelf van gevonden heb ik is dit:
Wat ik er zelf van gevonden heb ik is dit:
De rechtvaardigmaking is niet een blijvende daad, aanhoudend van de eerste tijd van hun wedergeboorte tot hun dood, maar een voorbijgaande daad, die ophoudt de uitspraak te doen en daarom telkens herhaald wordt. De eerste uitspraak is voorbij ... dagelijks geschiedt een uitspraak van dezelfde natuur. Punt 6, van de rechtvaardigmaking
Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvardigmaking
Dan wordt waarschijnlijk hier toch de heiligmaking bedoelt. Dat moet uit het verband ook wel blijken.Susanna schreef:Dit is het stukje tekst erbij, uit het dikke boek van Wilh. à Brakel:
Wat ik er zelf van gevonden heb ik is dit:
De rechtvaardigmaking is niet een blijvende daad, aanhoudend van de eerste tijd van hun wedergeboorte tot hun dood, maar een voorbijgaande daad, die ophoudt de uitspraak te doen en daarom telkens herhaald wordt. De eerste uitspraak is voorbij ... dagelijks geschiedt een uitspraak van dezelfde natuur. Punt 6, van de rechtvaardigmaking
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvardigmaking
Een mooie aanzet @DIA.-DIA- schreef:Dan wordt waarschijnlijk hier toch de heiligmaking bedoelt. Dat moet uit het verband ook wel blijken.Susanna schreef:Dit is het stukje tekst erbij, uit het dikke boek van Wilh. à Brakel:
Wat ik er zelf van gevonden heb ik is dit:
De rechtvaardigmaking is niet een blijvende daad, aanhoudend van de eerste tijd van hun wedergeboorte tot hun dood, maar een voorbijgaande daad, die ophoudt de uitspraak te doen en daarom telkens herhaald wordt. De eerste uitspraak is voorbij ... dagelijks geschiedt een uitspraak van dezelfde natuur. Punt 6, van de rechtvaardigmaking
Ik zit er echt mee.
Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvaardigmaking
De verzoening is een logisch gevolg van de rechtvaardigmaking als je ervan uit gaat dat het 'Ik voor u' eerst gebeurt en daarvan een logisch gevolg is dat de relatie met God 3-enig herstelt en opwast/groeit. (Klinkt zakelijk.. )
Verzoening door voldoening.
Rechtvaardig ben je voor God als je in Hem geloofd. En geloven is buiten jezelf in Christus.
Ik zou me er niet druk over maken. Je leert het vanzelf.. maar anders moet ik dr Steenblok/De Vries/Institutie etc nakijken. Wat leert de H.C.?
Misschien ook het verzoenoffer en het schuldoffer erbij halen..
Verzoening door voldoening.
Rechtvaardig ben je voor God als je in Hem geloofd. En geloven is buiten jezelf in Christus.
Ik zou me er niet druk over maken. Je leert het vanzelf.. maar anders moet ik dr Steenblok/De Vries/Institutie etc nakijken. Wat leert de H.C.?
Misschien ook het verzoenoffer en het schuldoffer erbij halen..
Laatst gewijzigd door Christen op 16 apr 2021, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvardigmaking
Dit wordt meestal genoemd de dagelijkse vergeving van zonde.Susanna schreef:Dit is het stukje tekst erbij, uit het dikke boek van Wilh. à Brakel:
Wat ik er zelf van gevonden heb ik is dit:
De rechtvaardigmaking is niet een blijvende daad, aanhoudend van de eerste tijd van hun wedergeboorte tot hun dood, maar een voorbijgaande daad, die ophoudt de uitspraak te doen en daarom telkens herhaald wordt. De eerste uitspraak is voorbij ... dagelijks geschiedt een uitspraak van dezelfde natuur. Punt 6, van de rechtvaardigmaking
Omdat er ook dagelijks nieuwe schulden zijn, is er ook dagelijks vergeving.
(Wat niet wil zeggen dat in rechtvaardigmaking ook de vergeving van toekomstige zonden niet ingesloten is. Deze vergeving is zeker ingesloten. Niettemin is er ook de vergeving die dagelijks genoemd wordt.)
De dagelijkse vergeving van zonden onderscheidt zich van de rechtvaardigmaking hierin, dat de rechtvaardigmaking een verandering is van staat en eenmalig. De dagelijkse vergeving van zonden vindt echter plaats aan gelovigen die reeds in Christus en in een staat van genade zijn.
Hiermee kan ik het niet eens zijn. Het geloof is slechts een middel, een instrument in de rechtvaardigmaking. De rechtvaardigmaking is echter de vrijspraak van God gegrond op de gerechtigheid van Christus. Wel kun je zeggen dat de dagelijkse vergeving gegrond is op de dagelijkse toepassing van de verworven gerechtigheid van Christus en Zijn voorbede (Zijn priesterlijk ambt). Deze toepassing is dagelijks, hetgeen maakt dat de vergeving (wanneer deze eenmaal toegerekend is) ook altijd voortduurt.Iemand zei tegen mij dat hij "de rechtvaardiging" als een dagelijkse gebeurtenis zag aangezien we dagelijks het geloof oefenen.
Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvaardigmaking
Je hebt in Leviticus ook verschillende offers voor de zonden: het brandoffer en het zondoffer. Maar daar moet ik me nog een keer grondig in verdiepen. Ik meen dat dat ook hiermee te maken heeft.
Who is John Galt?
Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvaardigmaking
Zondoffer, Heere Jezus is de zondendrager. In de plaats van.
Brandoffer is de vreugde die Christus had in het uitvoeren van de wil en raadsbesluit van God. Brandoffer was een vrijwillig offer en moet geheel verteerd worden zoals de Heere Jezus zijn leven verteerd heeft in de dienst van Zijn Vader.
Zondoffer en brandoffer kunnen niet zonder elkaar en werden gebracht op zelfde altaar. Geen gemeenschap/relatie met de zondaar dan alleen in het bloed van Jezus Christus.
Kom ik toch zelf weer op liederen uit. De bok gezonden in de woestijn van Rolof Mulder. Diepgang..
Ik ben steeds meer van liederen dan van de dogmatiek.. doet me aan iemand denken... Hij leefde paar eeuwen terug.
Brandoffer is de vreugde die Christus had in het uitvoeren van de wil en raadsbesluit van God. Brandoffer was een vrijwillig offer en moet geheel verteerd worden zoals de Heere Jezus zijn leven verteerd heeft in de dienst van Zijn Vader.
Zondoffer en brandoffer kunnen niet zonder elkaar en werden gebracht op zelfde altaar. Geen gemeenschap/relatie met de zondaar dan alleen in het bloed van Jezus Christus.
Kom ik toch zelf weer op liederen uit. De bok gezonden in de woestijn van Rolof Mulder. Diepgang..
Ik ben steeds meer van liederen dan van de dogmatiek.. doet me aan iemand denken... Hij leefde paar eeuwen terug.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvaardigmaking
Ds. I. Kieviet heeft een leerzaam boek hierover geschreven.John Galt schreef:Je hebt in Leviticus ook verschillende offers voor de zonden: het brandoffer en het zondoffer. Maar daar moet ik me nog een keer grondig in verdiepen. Ik meen dat dat ook hiermee te maken heeft.
Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvaardigmaking
Ds. I. Kievit...KDD schreef:Ds. I. Kieviet heeft een leerzaam boek hierover geschreven.John Galt schreef:Je hebt in Leviticus ook verschillende offers voor de zonden: het brandoffer en het zondoffer. Maar daar moet ik me nog een keer grondig in verdiepen. Ik meen dat dat ook hiermee te maken heeft.
Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvardigmaking
@Valcke, heel erg bedankt voor het ontrafelen. Als je nog een boek weet hierover ( ik lees eigenlijk alleen puriteinen de laatste tijd ) dan houd ik me aanbevolen voor een goede tip.Valcke schreef:Dit wordt meestal genoemd de dagelijkse vergeving van zonde.Susanna schreef:Dit is het stukje tekst erbij, uit het dikke boek van Wilh. à Brakel:
Wat ik er zelf van gevonden heb ik is dit:
De rechtvaardigmaking is niet een blijvende daad, aanhoudend van de eerste tijd van hun wedergeboorte tot hun dood, maar een voorbijgaande daad, die ophoudt de uitspraak te doen en daarom telkens herhaald wordt. De eerste uitspraak is voorbij ... dagelijks geschiedt een uitspraak van dezelfde natuur. Punt 6, van de rechtvaardigmaking
Omdat er ook dagelijks nieuwe schulden zijn, is er ook dagelijks vergeving.
(Wat niet wil zeggen dat in rechtvaardigmaking ook de vergeving van toekomstige zonden niet ingesloten is. Deze vergeving is zeker ingesloten. Niettemin is er ook de vergeving die dagelijks genoemd wordt.)
De dagelijkse vergeving van zonden onderscheidt zich van de rechtvaardigmaking hierin, dat de rechtvaardigmaking een verandering is van staat en eenmalig. De dagelijkse vergeving van zonden vindt echter plaats aan gelovigen die reeds in Christus en in een staat van genade zijn.
Hiermee kan ik het niet eens zijn. Het geloof is slechts een middel, een instrument in de rechtvaardigmaking. De rechtvaardigmaking is echter de vrijspraak van God gegrond op de gerechtigheid van Christus. Wel kun je zeggen dat de dagelijkse vergeving gegrond is op de dagelijkse toepassing van de verworven gerechtigheid van Christus en Zijn voorbede (Zijn priesterlijk ambt). Deze toepassing is dagelijks, hetgeen maakt dat de vergeving (wanneer deze eenmaal toegerekend is) ook altijd voortduurt.Iemand zei tegen mij dat hij "de rechtvaardiging" als een dagelijkse gebeurtenis zag aangezien we dagelijks het geloof oefenen.