Dit onderscheid zoals in dit preekfragment vind ik ook wat verwarrend.
De vraag is wat de inhoud van die belofte is, en over welke belofte het gaat. Dit wordt in dit preekgedeelte niet zo duidelijk.
1) In de catechismus wordt gesproken over 'De belofte des Evangelies'. Zodra iemand door een door God gewerkt geloof op grond van de verkondiging van het Evangelie dit Evangelie gelooft, heeft diegene ook deel aan die belofte en de inhoud daarvan.
Vraag + antwoord 84 geeft aan dat de inhoud van die belofte is: de vergeving van zonden. En (niet daar vermeld) de vernieuwing naar Gods Beeld.
'De belofte des Evangelies' is een directe en heerlijke belofte, maar onder de voorwaarde van bekering tot de levende God en geloof in zijn Woord. (Lees Ezechiël 18:20-28
https://www.statenvertaling.net/bijbel/ezec/18.html)
Mijns inziens moet in de prediking het geloof (de omhelzing) en de toepassing (weldaden) wel onderscheiden worden naar aard, maar niet in tijd.
2) De beloftes voor toekomende zaken (volkomen verlossing, nieuwe hemel en aarde) zijn wel gegeven aan de gelovigen, maar nog niet vervuld. Naar de uitkomst kan wel uitgezien worden.
3) Bij de beloftes van tijdelijke zaken (zoals verlossing van vijanden of ziekte, en bijvoorbeeld in het OT ook de komst van de Heere Jezus) ligt vaak wel een tijd tussen de belofte en de vervulling/toepassing.
Mijns inziens moeten deze zaken goed en onderscheiden naar voren komen om geen verwarring te stichten.