Vragen die opkomen nav preken

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door John Galt »

Filippenzen 2 vers 5-7 is in de SV wat cryptisch vertaald, maar er staat dat Jezus Zijn godheid niet voor zichzelf gebruikte ("tot een roof achtte") en dat Hij zichzelf ontledigde ("vernietigd heeft") om mens te worden. Hij koos ervoor Zijn goddelijke eigenschappen niet te gebruiken. We zien in Zijn leven ook een lee- en ontwikkelingsrproces. Ds W. Smouter beschrijft in zijn boek "Herstelwerk" dat Jezus heel bijzondere eigenschappen had. Maar deed Hij Zijn wonderen als God of als mens? Christenen die leven uit de Geest zijn ook tot heel veel in staat. De Bijbel zegt dat die zieken kunnen genezen, doden opwekken, bovennatuurlijke kennis hebben. Wij leven meestal beneden onze stand en kunnen daardoor niet over die gaven beschikken. Maar Jezus leefde altijd uit God.
Who is John Galt? :quoi
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Susanna »

John Galt schreef:Filippenzen 2 vers 5-7 is in de SV wat cryptisch vertaald, maar er staat dat Jezus Zijn godheid niet voor zichzelf gebruikte ("tot een roof achtte") en dat Hij zichzelf ontledigde ("vernietigd heeft") om mens te worden. Hij koos ervoor Zijn goddelijke eigenschappen niet te gebruiken. We zien in Zijn leven ook een lee- en ontwikkelingsrproces. Ds W. Smouter beschrijft in zijn boek "Herstelwerk" dat Jezus heel bijzondere eigenschappen had. Maar deed Hij Zijn wonderen als God of als mens? Christenen die leven uit de Geest zijn ook tot heel veel in staat. De Bijbel zegt dat die zieken kunnen genezen, doden opwekken, bovennatuurlijke kennis hebben. Wij leven meestal beneden onze stand en kunnen daardoor niet over die gaven beschikken. Maar Jezus leefde altijd uit God.
Het is moeilijk. Jezus voegde, als ik de Bijbel goed lees, aan Zichzelf een menselijke natuur toe en vernederde Zichzelf. Christus nam een een menselijke natuur aan met alle bijbehorende beperkingen, behalve de zonde. Dat betekent niet dat Hij Zijn almacht aflegde. Of Zijn alwetendheid.

De Chalcedonische geloofsbelijdenis:
"Wij belijden, in navolging van de heilige vaders, allen eenstemmig dat onze Heer Jezus Christus één en dezelfde Zoon is, volmaakt in zijn Godheid en volmaakt in zijn mensheid, waarlijk God en waarlijk mens, bestaande uit een redelijke ziel en een lichaam, één van wezen met de Vader naar zijn Godheid en één van wezen met ons naar zijn mensheid, ons in alles gelijk, uitgenomen de zonde, van eeuwigheid uit de Vader gegenereerd naar zijn Godheid, maar in het laatst der dagen omwille van onze zaligheid uit de Maagd Maria, de moeder Gods, geboren naar zijn mensheid, één en dezelfde Christus, Zoon, Heer, Eniggeborene, in twee naturen, onvermengd, onveranderd, ongedeeld, ongescheiden; daarbij wordt het onderscheid tussen de naturen in generlei wijze tenietgedaan door de vereniging, maar veeleer de kenmerkende eigenschap van elke natuur bewaard en samengebracht in één persoon en één hypostase, niet alsof Christus is gescheiden of verdeeld in twee personen, maar één en dezelfde Zoon en eniggeboren God, Woord, Heer, Jezus Christus; precies zoals de profeten vanaf het begin betreffende hem hebben gesproken en onze Heer Jezus Christus ons heeft geleerd, en de geloofsbelijdenis van de vaders ons heeft doorgegeven."
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door John Galt »

"afleggen" is misschien niet het goede woord, maar "ervoor kiezen het niet te gebruiken"? Natuurlijk was Hij helemaal God, net zoals Hij helemaal mens was. Maar Hij was b.v. niet alomtegenwoordig, Hij reisde gewoon te voet van Judea naar Galilea, terwijl Hij zich ook ineens had kunnen verplaatsen van de ene naar de andere locatie, zoals Filippus in Hand 8.
Who is John Galt? :quoi
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Susanna »

John Galt schreef:"afleggen" is misschien niet het goede woord, maar "ervoor kiezen het niet te gebruiken"? Natuurlijk was Hij helemaal God, net zoals Hij helemaal mens was. Maar Hij was b.v. niet alomtegenwoordig, Hij reisde gewoon te voet van Judea naar Galilea, terwijl Hij zich ook ineens had kunnen verplaatsen van de ene naar de andere locatie, zoals Filippus in Hand 8.
Ik vind het heel mooi gezegd.

In Christus blijven Zijn twee naturen onderscheiden en behouden hun eigen attributen en integriteit, en Hij is in staat om door beide naturen te handelen. De Zoon is dus niet volledig 'beperkt' door Zijn menselijke natuur; Hij is ook in staat om in Zijn Goddelijke natuur te handelen, zoals Hij ook heeft gedaan op aarde.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Geytenbeekje »

John Galt schreef:Filippenzen 2 vers 5-7 is in de SV wat cryptisch vertaald, maar er staat dat Jezus Zijn godheid niet voor zichzelf gebruikte ("tot een roof achtte") en dat Hij zichzelf ontledigde ("vernietigd heeft") om mens te worden. Hij koos ervoor Zijn goddelijke eigenschappen niet te gebruiken. We zien in Zijn leven ook een lee- en ontwikkelingsrproces. Ds W. Smouter beschrijft in zijn boek "Herstelwerk" dat Jezus heel bijzondere eigenschappen had. Maar deed Hij Zijn wonderen als God of als mens? Christenen die leven uit de Geest zijn ook tot heel veel in staat. De Bijbel zegt dat die zieken kunnen genezen, doden opwekken, bovennatuurlijke kennis hebben. Wij leven meestal beneden onze stand en kunnen daardoor niet over die gaven beschikken. Maar Jezus leefde altijd uit God.
Hoe komt het dan volgens jou dat er nu niet meer doden op worden gewekt door evangelisten.
Tenminste, dat is mij niet bekend.
Ik denk toch dat dit meer bedoeld was voor de discipelen vooral toen ze zelf het Evangelie verkondigde.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Ukkie »

Geytenbeekje schreef:
John Galt schreef:Filippenzen 2 vers 5-7 is in de SV wat cryptisch vertaald, maar er staat dat Jezus Zijn godheid niet voor zichzelf gebruikte ("tot een roof achtte") en dat Hij zichzelf ontledigde ("vernietigd heeft") om mens te worden. Hij koos ervoor Zijn goddelijke eigenschappen niet te gebruiken. We zien in Zijn leven ook een lee- en ontwikkelingsrproces. Ds W. Smouter beschrijft in zijn boek "Herstelwerk" dat Jezus heel bijzondere eigenschappen had. Maar deed Hij Zijn wonderen als God of als mens? Christenen die leven uit de Geest zijn ook tot heel veel in staat. De Bijbel zegt dat die zieken kunnen genezen, doden opwekken, bovennatuurlijke kennis hebben. Wij leven meestal beneden onze stand en kunnen daardoor niet over die gaven beschikken. Maar Jezus leefde altijd uit God.
Hoe komt het dan volgens jou dat er nu niet meer doden op worden gewekt door evangelisten.
Tenminste, dat is mij niet bekend.
Ik denk toch dat dit meer bedoeld was voor de discipelen vooral toen ze zelf het Evangelie verkondigde.
Toch gebeurd het nog wel maar ik denk wel dat het gebeurd ter bevordering van het evangelie.

Hier een antwoord op een vraag van refoweb.

In het tweede deel van mijn trilogie over het zendingswerk op Papua, genaamd "Medeburgers der heiligen" heb ik geschreven over de opwekking van een kind. Dat heeft God willen gebruiken om veel mensen te overtuigen van de echtheid van het Evangelie. Laten we niet te klein denken van God. Trek Gods almacht niet in twijfel vanwege de reacties van mensen.

Hartelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
John Galt schreef:Filippenzen 2 vers 5-7 is in de SV wat cryptisch vertaald, maar er staat dat Jezus Zijn godheid niet voor zichzelf gebruikte ("tot een roof achtte") en dat Hij zichzelf ontledigde ("vernietigd heeft") om mens te worden. Hij koos ervoor Zijn goddelijke eigenschappen niet te gebruiken. We zien in Zijn leven ook een lee- en ontwikkelingsrproces. Ds W. Smouter beschrijft in zijn boek "Herstelwerk" dat Jezus heel bijzondere eigenschappen had. Maar deed Hij Zijn wonderen als God of als mens? Christenen die leven uit de Geest zijn ook tot heel veel in staat. De Bijbel zegt dat die zieken kunnen genezen, doden opwekken, bovennatuurlijke kennis hebben. Wij leven meestal beneden onze stand en kunnen daardoor niet over die gaven beschikken. Maar Jezus leefde altijd uit God.
Hoe komt het dan volgens jou dat er nu niet meer doden op worden gewekt door evangelisten.
Tenminste, dat is mij niet bekend.
Ik denk toch dat dit meer bedoeld was voor de discipelen vooral toen ze zelf het Evangelie verkondigde.
Dat gebeurt nog wel. Ik zie dat iemand anders dat ook al meldde.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Geytenbeekje »

Ukkie schreef:
Geytenbeekje schreef:
John Galt schreef:Filippenzen 2 vers 5-7 is in de SV wat cryptisch vertaald, maar er staat dat Jezus Zijn godheid niet voor zichzelf gebruikte ("tot een roof achtte") en dat Hij zichzelf ontledigde ("vernietigd heeft") om mens te worden. Hij koos ervoor Zijn goddelijke eigenschappen niet te gebruiken. We zien in Zijn leven ook een lee- en ontwikkelingsrproces. Ds W. Smouter beschrijft in zijn boek "Herstelwerk" dat Jezus heel bijzondere eigenschappen had. Maar deed Hij Zijn wonderen als God of als mens? Christenen die leven uit de Geest zijn ook tot heel veel in staat. De Bijbel zegt dat die zieken kunnen genezen, doden opwekken, bovennatuurlijke kennis hebben. Wij leven meestal beneden onze stand en kunnen daardoor niet over die gaven beschikken. Maar Jezus leefde altijd uit God.
Hoe komt het dan volgens jou dat er nu niet meer doden op worden gewekt door evangelisten.
Tenminste, dat is mij niet bekend.
Ik denk toch dat dit meer bedoeld was voor de discipelen vooral toen ze zelf het Evangelie verkondigde.
Toch gebeurd het nog wel maar ik denk wel dat het gebeurd ter bevordering van het evangelie.

Hier een antwoord op een vraag van refoweb.

In het tweede deel van mijn trilogie over het zendingswerk op Papua, genaamd "Medeburgers der heiligen" heb ik geschreven over de opwekking van een kind. Dat heeft God willen gebruiken om veel mensen te overtuigen van de echtheid van het Evangelie. Laten we niet te klein denken van God. Trek Gods almacht niet in twijfel vanwege de reacties van mensen.

Hartelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil
Nee precies.
Maar nu hebben we het Woord en als dat al niet genoeg is waar tientallen wonderen in staan..
Maar als God dat wilt gebruiken gebeurd dat ook.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door John Galt »

Ik heb altijd een beetje moeite met de streeptheologie. De brieven van Paulus staan vol met oproepen en aanwijzingen voor de bijzondere Geesesgaven, maar vrij kort daarna is de canon gesloten, dus staan ze er wat ons betreft als nostalgie in. Ik denk dat de Heere ze nog wil geven als Hij dat nodig vindt. Maar dat is een heel andere discussie.

Ik ken iemand die bad om tongentaal, maar als antwoord kreeg: "Heb je je eigen taal al uitgeput in het loven en prijzen van Mij?"
Who is John Galt? :quoi
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Susanna »

Ik hoorde ooit in een preek zeggen zei dat de kern van wedergeboorte is dat je Jezus nodig krijgt.
Denken jullie daar ook zo over?
Of is dat theologisch niet juist?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Geytenbeekje »

Susanna schreef:Ik hoorde ooit in een preek zeggen zei dat de kern van wedergeboorte is dat je Jezus nodig krijgt.
Denken jullie daar ook zo over?
Of is dat theologisch niet juist?
Het is wel zo dat er ogenblikken zijn dat je het zonder Hem kunt maar dat Hij je toch weer terugtrekt en je verbonden weet als je ziet wat het was om zonder Hem te zijn.
Dat je gaat leven tot Gods eer.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door John Galt »

Ik denk dat het er een beetje van afhangt wat je bedoelt met "Jezus nodig krijgen".
Je kan dat op (in elk geval) 2 manieren invullen:
a) Je gaat beseffen dat je zonder Hem niet kunt leven en sterven, maar je hebt Hem nog niet gevonden of omhelsd;
b) Je gaat Hem meer en meer nodig hebben in alles wat je doet. "Zonder Mij kunt gij niets doen".

Bedoel je het tweede, dan kan ik daar wel in meekomen.
Who is John Galt? :quoi
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Susanna »

John Galt schreef:Ik denk dat het er een beetje van afhangt wat je bedoelt met "Jezus nodig krijgen".
Je kan dat op (in elk geval) 2 manieren invullen:
a) Je gaat beseffen dat je zonder Hem niet kunt leven en sterven, maar je hebt Hem nog niet gevonden of omhelsd;
b) Je gaat Hem meer en meer nodig hebben in alles wat je doet. "Zonder Mij kunt gij niets doen".

Bedoel je het tweede, dan kan ik daar wel in meekomen.
Ik dacht dat de wedergeboorte een nieuwe schepping was. Het Nieuwe Testament zegt dat de persoon die in Christus is een nieuw schepsel is: “ Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, zie,het is alles nieuw geworden.” ( 2 Kor. 5:17).

Dus ik dacht dat op het moment dat iemand voor het eerst zaligmakend ziet op Christus, hij wedergeboren is. Punt a valt af voor mij. Punt b zie ik als nieuw leven. Niet als wedergeboorte.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door J.C. Philpot »

Susanna schreef:Ik hoorde ooit in een preek zeggen zei dat de kern van wedergeboorte is dat je Jezus nodig krijgt.
Denken jullie daar ook zo over?
Of is dat theologisch niet juist?
De kern van de wedergeboorte is, dat je door Gods Geest van dood, levend word gemaakt.
Dordtse Leerregels schreef:Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; b
Hij opent het hart, dat gesloten is; c
Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. d
In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden
en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil;
die wederspannig was, gehoorzaam wordt;
Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen. e
"Dat je Jezus nodig krijgt" als kern van de wedergeboorte benoemen, vind ik erg mager en tekort doen aan het wonder van de wedergeboorte.
En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing,
nieuwe schepping, opwekking van de doden, en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schriften gesproken wordt, a
dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking,
dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige,
en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgene en onuitsprekelijke werking,
dewelke, naar het getuigenis der Schrift
(die van den Auteur van deze werking is ingegeven),
in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; b
alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven.
En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. c
Waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door John Galt »

Susanna schreef:
John Galt schreef:Ik denk dat het er een beetje van afhangt wat je bedoelt met "Jezus nodig krijgen".
Je kan dat op (in elk geval) 2 manieren invullen:
a) Je gaat beseffen dat je zonder Hem niet kunt leven en sterven, maar je hebt Hem nog niet gevonden of omhelsd;
b) Je gaat Hem meer en meer nodig hebben in alles wat je doet. "Zonder Mij kunt gij niets doen".

Bedoel je het tweede, dan kan ik daar wel in meekomen.
Ik dacht dat de wedergeboorte een nieuwe schepping was. Het Nieuwe Testament zegt dat de persoon die in Christus is een nieuw schepsel is: “ Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, zie,het is alles nieuw geworden.” ( 2 Kor. 5:17).

Dus ik dacht dat op het moment dat iemand voor het eerst zaligmakend ziet op Christus, hij wedergeboren is. Punt a valt af voor mij. Punt b zie ik als nieuw leven. Niet als wedergeboorte.
Wat is het verschil tussen "nieuw leven" en "nieuwe schepping"? Zeggen we in het natuurlijke leven niet bij de geboorte dat God "nieuw leven" gegeven heeft?
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie