Verwantschap theologie en filosofie.

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door Van Ewijk »

Ik heb wel eens apologetische debatten met een vriend van me die praktiserend lid is van de RKK.
Debatten in de zin van vriendschappelijk tijdverdrijf.

Dit keer hadden we het over de breedte van het theologie spectrum van beide kerken.
Hij wierp de mening op dat de theologie van de RKK rijker was dan de protestantse.
Dit vanwege het feit dat de apostolische successie en de mondelinge traditie meer toevoegden dan Sola scriptura alleen.

Ik zette daar tegenover dat de protestantse theologie meer ruimte gaf aan individuele bijbeluitleg, exegese en opvattingen.
Iets wat in de RKK een stuk minder is vanwege de eenduidige interpretatie van de bijbel, omdat deze al min of meer is vastgelegd in de standaardleer van Rome.

Zo kwamen we tot de conclusie dat protestantsen met de bijbel meer kanten op konden, hoewel ik hem gelijk moest geven in het feit dat er mede daardoor inderdaad zo veel verschillende protestantse denominaties zijn.

Ook legde hij een parallel tussen filosofie en theologie, men kan namelijk niet tot een exegese komen indien men niet over Gods woord filosofeert.
Wat denkt u allen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door Herman »

Exegese hangt niet af van filosofie.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door DDD »

Mijns inziens wordt de exegese inderdaad voor een groot deel bepaald door de gehanteerde bril, ook wel filosofie te noemen. Dus ik kan mij wel in het gesprek vinden.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door FlyingEagle »

Binnnen het katholicisme zijn er toch ook heel veel verschillen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door J.C. Philpot »

Over het algemeen sta ik terughoudend tegenover vermenging van filosofie en theologie.

Maar ook de Gereformeerde theologie heeft gebruik gemaakt van de scholastiek (= een filosofische methode).

Misschien dat Valcke hier wat over kan zeggen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door HersteldHervormd »

Van Ewijk schreef:Ik heb wel eens apologetische debatten met een vriend van me die praktiserend lid is van de RKK.
Debatten in de zin van vriendschappelijk tijdverdrijf.

Dit keer hadden we het over de breedte van het theologie spectrum van beide kerken.
Hij wierp de mening op dat de theologie van de RKK rijker was dan de protestantse.
Dit vanwege het feit dat de apostolische successie en de mondelinge traditie meer toevoegden dan Sola scriptura alleen.

Ik zette daar tegenover dat de protestantse theologie meer ruimte gaf aan individuele bijbeluitleg, exegese en opvattingen.
Iets wat in de RKK een stuk minder is vanwege de eenduidige interpretatie van de bijbel, omdat deze al min of meer is vastgelegd in de standaardleer van Rome.

Zo kwamen we tot de conclusie dat protestantsen met de bijbel meer kanten op konden, hoewel ik hem gelijk moest geven in het feit dat er mede daardoor inderdaad zo veel verschillende protestantse denominaties zijn.

Ook legde hij een parallel tussen filosofie en theologie, men kan namelijk niet tot een exegese komen indien men niet over Gods woord filosofeert.
Wat denkt u allen?
Een uitleg over de Bijbel kan iedereen maken. Van jongeren op de JV tot dominees op conferenties. Dus in theoretische zin klopt het dat er
dan redenerend nagedacht word. Ik denk zelf dat we daar niet kritisch op moeten zijn.
Echter, om de Bijbel echt te kunnen begrijpen en uit te kunnen leggen is de Heilige Geest nodig. Iemand moet wederom geboren zijn.

Filosofie is vaak de moeilijke levensvragen met ons verstand proberen te begrijpen en verklaren. Helaas (of gelukkig?!) is ons verstand en intelligentie verduisterd. Dit is ook de rede dat ik persoonlijk filosofie afwijs. Ik denk dat het beter is om je te laten leiden door God.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door Ambtenaar »

Om te kunnen beoordelen in hoeverre filosofie of wijsbegeerte en theologie aan elkaar verwant zijn, is het handig om eerst een definitie vast te stellen van beide begrippen. Anders gaat de discussie langs elkaar heen en ontstaat begripsverwarring.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door Herman »

Goede suggestie. Filosofie kan je opvatten als levensbeschouwing terwijl ik er de wetenschappelijke discipline wijsbegeerte onder versta.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door refo »

Soms zijn leerstukken gebaseerd op filosofie. Lees bijvoorbeeld eens hoe Calvijn in de Institutie de onsterfelijkheid van de ziel bewijst. Dat is meer Plato dan theologie.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door Charles »

(Moeilijk) boek over invloed van Griekse denken/filosofie op de theologie door de tijd heen (katholicisme - reformatie - nadere reformatie - afscheiding):
https://www.bol.com/nl/p/jeruzalem-athe ... 010424275/
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door refo »

Charles schreef:(Moeilijk) boek over invloed van Griekse denken/filosofie op de theologie door de tijd heen (katholicisme - reformatie - nadere reformatie - afscheiding):
https://www.bol.com/nl/p/jeruzalem-athe ... 010424275/
Ja, dat heb ik, maar het is erg moeilijk geschreven.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door Van Ewijk »

Ambtenaar schreef:Om te kunnen beoordelen in hoeverre filosofie of wijsbegeerte en theologie aan elkaar verwant zijn, is het handig om eerst een definitie vast te stellen van beide begrippen. Anders gaat de discussie langs elkaar heen en ontstaat begripsverwarring.
Laten we dan vaststellen dat theologie de bestudering is van de (in ons geval) Christelijke godsdienst en al zijn inhoud.
(In reformatorisch opzicht via de bijbel)
En filosofie het streven naar kennis en inzicht.

Laat ik als eenvoudig fietsenmaker er maar niet proberen er een academische wending aan te geven... :D
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door Marck »

J.C. Philpot schreef:Over het algemeen sta ik terughoudend tegenover vermenging van filosofie en theologie.

Maar ook de Gereformeerde theologie heeft gebruik gemaakt van de scholastiek (= een filosofische methode).

Misschien dat Valcke hier wat over kan zeggen.
Klopt. De Reformatoren zelf stonden er ook verschillend in.
De gereformeerde scholastiek heeft veel invloed gehad op de Nadere Reformatie.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door Geytenbeekje »

-
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Verwantschap theologie en filosofie.

Bericht door Geytenbeekje »

Ronaldus schreef:
J.C. Philpot schreef:Over het algemeen sta ik terughoudend tegenover vermenging van filosofie en theologie.

Maar ook de Gereformeerde theologie heeft gebruik gemaakt van de scholastiek (= een filosofische methode).

Misschien dat Valcke hier wat over kan zeggen.
Klopt. De Reformatoren zelf stonden er ook verschillend in.
De gereformeerde scholastiek heeft veel invloed gehad op de Nadere Reformatie.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Pas een mooi artikel gelezen op digibron van Theologia Reformata
Over de Griekse tijd en dat mannen als Origines wel de filosofie van Plato en dergelijke gebruikte
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... e9a43bd1eb
Plaats reactie