Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Floppy »

J.C. Philpot schreef:....
* De schrift staat voor mij toch nog altijd boven de vroege kerk.
...
Wat vind je van het gebruikelijke tegen-argument dat de Schrift (meer specifiek de canon) onderdeel is van de traditie? Ofwel, dat de inhoudsopgave van de Bijbel is bepaald door de vroege Kerk?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Van Ewijk »

Floppy schreef:
J.C. Philpot schreef:....
* De schrift staat voor mij toch nog altijd boven de vroege kerk.
...
Wat vind je van het gebruikelijke tegen-argument dat de Schrift (meer specifiek de canon) onderdeel is van de traditie? Ofwel, dat de inhoudsopgave van de Bijbel is bepaald door de vroege Kerk?
De bijbel is geschreven door de profeten en de apostelen, niet door de kerkvaders.
En als u de selectie van schiften bedoeld , ( die wel en die niet) dan vind ik dat te mager, aangezien dan nog steeds de schriften er eerder waren dan de kerk.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door J.C. Philpot »

Floppy schreef:
J.C. Philpot schreef:....
* De schrift staat voor mij toch nog altijd boven de vroege kerk.
...
Wat vind je van het gebruikelijke tegen-argument dat de Schrift (meer specifiek de canon) onderdeel is van de traditie? Ofwel, dat de inhoudsopgave van de Bijbel is bepaald door de vroege Kerk?
De traditie zou je kunnen zien als de openbaring van de Heilige Geest in de kerkgeschiedenis, gewaarborgt door de apostolische successie.

Nu leert de praktijk dat doctrines in de loop van de vroege kerk en tot op de dag van vandaag toe veranderen (denk aan de meest recente Maria-doctrines). Aangezien doctrines veranderd worden (en de apostolische successie blijkt geen garantie daartegen), welke fase van de traditie was nu echt van de Heilige Geest? We hebben een objectief criteria nodig om dat te toetsen. Anders kun je elke wijziging van doctrine of praxis approberen vanwege het feit dat de kerk dat nu eenmaal besloten heeft (ook al is het tegenstrijdig met eerdere besluiten), en de Heilige Geest blijkbaar de kerk in de waarheid heeft geleid. Het objectieve criterium om dat te toetsen is mijns inziens altijd de schrift.

Er was in de vroege kerk een grote overeenstemming over welke boeken Goddelijk gezag hadden (hoewel op een paar details men twistte), en op een gegeven moment hebben de concilies dat bevestigd. Ik zie dat niet zozeer als louter dat de Heilige Geest de kerk wijsheid gaf om de canon te definieren (traditie), maar met name het werk van de Heilige Geest in de inspiratie van de schrift, waarvan de Goddelijke inhoud slechts (h)erkent werd door de vroege kerk, al voordat de concilies dat bevestigde.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28655
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door DDD »

Dat sluit elkaar niet uit. 'In al de waarheid leiden' wekt niet de indruk dat dat proces erg snel zal zijn afgelopen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Hendrikus »

Floppy schreef: Zelf ken ik geen mensen die Rooms-Katholiek zijn geworden. Het lijkt me een bijzonder ingrijpende stap, maar blijkbaar komt dit toch regelmatig voor.
[....]
En hoe moeten we dit zien, ik bedoel de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk op serieuze calvinisten?
https://www.rd.nl/artikel/914136-van-de ... portretten

Tot mijn verwondering is er hier nog niet gereageerd op de portretten die het RD zaterdag publiceerde van drie mensen die vanuit de reformatorische kring de overstap naar de RK kerk hebben gemaakt.
Kanttekeningen kwamen in de kaders, maar de geïnterviewden kregen alle ruimte om hun verhaal te vertellen. Positief!
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door eilander »

Jammer dat de geïnterviewden geen gelegenheid was gegeven om op de 'kanttekeningen' te reageren.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Simon0612 »

Niet de moeite waard om er wat van te vinden...
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Ambtenaar »

Hendrikus schreef: Tot mijn verwondering is er hier nog niet gereageerd op de portretten die het RD zaterdag publiceerde van drie mensen die vanuit de reformatorische kring de overstap naar de RK kerk hebben gemaakt.
Kanttekeningen kwamen in de kaders, maar de geïnterviewden kregen alle ruimte om hun verhaal te vertellen. Positief!
Dat verbaast me niets. Men is in de gereformeerde gezindte overwegend vijandig richting de RK-kerk.
HersteldHervormd
Berichten: 6064
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
Hendrikus schreef: Tot mijn verwondering is er hier nog niet gereageerd op de portretten die het RD zaterdag publiceerde van drie mensen die vanuit de reformatorische kring de overstap naar de RK kerk hebben gemaakt.
Kanttekeningen kwamen in de kaders, maar de geïnterviewden kregen alle ruimte om hun verhaal te vertellen. Positief!
Dat verbaast me niets. Men is in de gereformeerde gezindte overwegend vijandig richting de RK-kerk.
Logisch Ambtenaar
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28655
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door DDD »

Dat is helemaal niet logisch. Jezus was niemands vijand. Het is een heel kwalijke zaak.
HersteldHervormd
Berichten: 6064
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Dat is helemaal niet logisch. Jezus was niemands vijand. Het is een heel kwalijke zaak.
Ook niet het addergebroedsel?
Je hoeft Roomse mensen niet te haten, en je moet altijd beseffen dat het ook mensen zijn met een ziel. Echter, ik zou zeker op willen passen voor de Papen. En al helemaal voor het vermengen met het Protestantisme.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Logisch Ambtenaar
Vind ik van niet. De tijd van de inquisitie ligt ver achter ons.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door Bonny »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Logisch Ambtenaar
Vind ik van niet. De tijd van de inquisitie ligt ver achter ons.
Nou....Ik krijg op dit ,forum soms het gevoel dat de Inquisitie ergens in de jaren 90 is afgelopen.
The Groom's still waiting at the altar
DDD
Berichten: 28655
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Dat is helemaal niet logisch. Jezus was niemands vijand. Het is een heel kwalijke zaak.
Ook niet het addergebroedsel?
Je hoeft Roomse mensen niet te haten, en je moet altijd beseffen dat het ook mensen zijn met een ziel. Echter, ik zou zeker op willen passen voor de Papen. En al helemaal voor het vermengen met het Protestantisme.
Nee, dat is niet hatelijk, dat is duidelijk. Al kan ook op dit forum niet iedereen het onderscheid altijd zuiver maken, dat zijn toch heel verschillende dingen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Spruyt en de aantrekkingskracht van de Rooms-Katholieke Kerk

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
Hendrikus schreef: Tot mijn verwondering is er hier nog niet gereageerd op de portretten die het RD zaterdag publiceerde van drie mensen die vanuit de reformatorische kring de overstap naar de RK kerk hebben gemaakt.
Kanttekeningen kwamen in de kaders, maar de geïnterviewden kregen alle ruimte om hun verhaal te vertellen. Positief!
Dat verbaast me niets. Men is in de gereformeerde gezindte overwegend vijandig richting de RK-kerk.
Omdat er in de krant van de gereformeerde gezindte (RD) een aantal portretten van ex-refo’s die overgegaan zijn naar de RKK is de conclusie dat deze gezindte vijandig is richting de RK-kerk.
Dat lijkt mij een vrij paradoxale redenering met in mijn ogen ook te weinig bewijsvoering.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie