Vaders en moeders in Israël

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Mara »

HersteldHervormd schreef:
J.C. Philpot schreef: Wat mijzelf betreft heb ik niet zo veel contact met rijpe oudere christenen. Ik ken er ook niet veel, maar ik ben ook niet iemand die veel persoonlijke contacten onderhoud, hoewel ik ook wel zo'n geestelijke vader zou willen hebben om persoonlijk over de Heere mee te spreken. Maar aan de andere kant spreek ik ook niet zo makkelijk over mijn innerlijk, en geef ik me ook niet zo makkelijk.
Door dit te delen ben je wel juist open Philpot, vind ik.
Ja, ik word hier erg blij van.
Dat zouden mensen vaker moeten doen, daar knapt het forum erg van op.
@Philpot, ik zoek die contacten niet bewust hoor. Maar het mag zo weleens openvallen op onverwachte plaatsen. (in een wachtkamer, op een bankje in een bos)
Soms spreek ik iemand slechts éénmaal, maar als het een bijzonder gesprek is, draag ik dat in mijn hart mee.
Ships that pass in the night.
Het zou een Wonder zijn als je zulke schepen ooit weer mag ontmoeten in de eeuwige Haven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door HersteldHervormd »

Wim Anker schreef:Het "genoeglijke" mensverheerlijken is weer in volle gang.
Je bedoeld het muggenzifterij is weer in volle gang?

Het zijn hier serieuze zaken die besproken worden, in alle open- en eerlijkheid.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door DDD »

Wim Anker heeft, zoals het op mij overkomt, een cynische blik op het leven. Dat is heel naar in de politiek, maar nog naarder in het geestelijk leven.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Mara »

Het zal wel weer verwijderd worden, maar wat bezielt iemand om telkens weer zulke rotopmerkingen te maken. :fi
Ik zou daar weleens een antwoord op willen krijgen.

Maar dit is off topic dus..... kom maar met die bezem.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Wim Anker »

HersteldHervormd schreef:
Wim Anker schreef:Het "genoeglijke" mensverheerlijken is weer in volle gang.
Je bedoeld het muggenzifterij is weer in volle gang?

Het zijn hier serieuze zaken die besproken worden, in alle open- en eerlijkheid.
Nee. Ik wil niets afdoen aan genoemde voorbeelden, wel merk ik op dat hun onderwijs niet wordt opgevolgd bij deze verheerlijking van mensen. Iemand zei: "Hij was erg verontwaardigd toen ik het zei" Volg dan die les ook op!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door DDD »

@Mara:
Ik bedoel het helemaal niet als een rotopmerking.

Maar goed. Dat is ook weer een kwestie van perspectief.

@Wim:

Welnee: er wordt hier nauwelijks iemand bij naam genoemd, en diegene is al overleden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Mara »

DDD schreef:@Mara:
Ik bedoel het helemaal niet als een rotopmerking.
Maar goed. Dat is ook weer een kwestie van perspectief.
Nee, jij niet!!
Ik vind die sarcastische oneliners nogal een schaamte voor dit forum.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door DDD »

O, ik meende dat ons verschil in karakter tot een nieuwe miscommunicatie leidde;-)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Mara »

DDD schreef:O, ik meende dat ons verschil in karakter tot een nieuwe miscommunicatie leidde;-)
Als ik jou bedoel, zeg ik dat erbij, of ik quote je gezegde. ;)
Zo zie je maar, één katalysator is genoeg om het hele topic te laten stranden. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door DDD »

Los hiervan: Ik mis wel een dergelijke geestelijke vader/moeder. Ik heb wel oudere vrienden (ze variëren in leeftijd van 20 tot 84) maar er zijn niet echt mensen aan wie ik mij op dit punt kan spiegelen. Andersom gebeurt wel, en ik denk dat ik voor sommige mensen wel een geestelijke richtingaanwijzer ben (geweest). Maar als de blinde de blinde leidt, vallen ze beiden in de gracht en ik zou mij zeker geen geestelijke vader noemen. Integendeel. Het is nog niet zo eenvoudig om mensen te vinden die in alle opzichten wijs en door God geleerd zijn.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:O, ik meende dat ons verschil in karakter tot een nieuwe miscommunicatie leidde;-)
Als ik jou bedoel, zeg ik dat erbij, of ik quote je gezegde. ;)
Zo zie je maar, één katalysator is genoeg om het hele topic te laten stranden. :fi
Welnee. Stoor je nooit aan misverstanden.

En los daarvan: de forumetiquette is dat je niet citeert als je rechtstreeks onder iemand op de ander reageert. Het is ook zonde van de ruimte en tijd die zoiets inneemt.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door HersteldHervormd »

Mijn opa heeft voor mij ook veel betekend en ik heb veel van hem geleerd, maar om dat een geestelijke vader te noemen, nee dat toch ook weer niet.

Ben ik de enige die opvalt dat de opa's vaak vertegenwoordigd zijn als we het over deze mensen hebben?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Mara »

DDD schreef:Los hiervan: Ik mis wel een dergelijke geestelijke vader/moeder. Ik heb wel oudere vrienden (ze variëren in leeftijd van 20 tot 84) maar er zijn niet echt mensen aan wie ik mij op dit punt kan spiegelen. Andersom gebeurt wel, en ik denk dat ik voor sommige mensen wel een geestelijke richtingaanwijzer ben (geweest). Maar als de blinde de blinde leidt, vallen ze beiden in de gracht en ik zou mij zeker geen geestelijke vader noemen. Integendeel. Het is nog niet zo eenvoudig om mensen te vinden die in alle opzichten wijs en door God geleerd zijn.
Volgens mij is een vader of moeder in Israël niet iemand in jouw of mijn leven, maar in het leven van meerdere mensen, of zelfs velen.
Dat zoeken ze zelf niet, en zien zichzelf ook niet zo. En dat is geen valse bescheidenheid.
In onze gemeente zat zo'n vader, zelfs de predikanten gingen vaak en graag naar hem toe.
Ook gastpredikanten kenden hem.
En dat wordt minder, omdat Gods volk vaak nu met een gesloten mond over de aarde gaat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door DDD »

@HersteldHervorm:
Dat ligt toch wel voor de hand? Het zou wonderlijker zijn als je kleinzoon je geestelijke vader is.

@Mara:
Waarom zouden gelovigen met een gesloten mond over de aarde gaan? Ik denk eerder dat een hoop mensen weinig zinnigs te vertellen hebben, maar dat is een ander verhaal.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Dodo »

HersteldHervormd schreef:Mijn opa heeft voor mij ook veel betekend en ik heb veel van hem geleerd, maar om dat een geestelijke vader te noemen, nee dat toch ook weer niet.

Ben ik de enige die opvalt dat de opa's vaak vertegenwoordigd zijn als we het over deze mensen hebben?
Ik heb het idee dat mensen vaak minder makkelijk met de eigen kinderen praten over deze dingen, maar weer makkelijker met kleinkinderen of anderen die iets verder weg staan.
Dat zie je ook bij andere onderwerpen, zoals herinneringen aan de oorlog.
En bij oudere mensen is er ook vaak een rijpheid, levenservaring.
Plaats reactie