Vaders en moeders in Israël

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Vaders en moeders in Israël

Bericht door J.C. Philpot »

Ik lees in het RD vandaag het volgende in een interview met Ds. T.C. Guijt:
De laatste was voor hem een identificatiefiguur. Ze vertelde Teunis over vroegere generaties. „God heeft op een bijzondere manier in mijn voorgeslacht gewerkt. Mijn grootmoeder was voorzitter van de vrouwenvereniging. Mensen vanuit allerlei kerkverbanden kwamen bij haar op bezoek. Ze sprak vrijmoedig met hen over wat God aan haar ziel gedaan had.”
Je had vroeger wel vaker dergelijke vaders en moeders in Israel. Ze dachten vaak laag van zichzelf, hadden contacten in allerlei kerkverbanden en waren meestal eenvoudig van persoonlijkheid. Er ging wat van hen uit, en mochten uit hun rijke omgang met de Heere spreken. Velen (ook jonge gelovigen) ontvingen onderwijs van hen.

Een voorbeeld in deze tijd was mevr. Mijnders van Woerden, die onlangs overleed.

Dit bracht me tot de volgende vraag: kennen wij ook nog zulke geestelijke vaders en moeders?

Ik meen eens gehoord te hebben van Ds. J.R. Beeke, dat zijn ervaring is dat er nog steeds mensen bekeerd worden. Maar dat in deze tijd de meesten in de eerste beginselen blijven steken, en er zo weinig opwas is in de genade. De eikenbomen der gerechtigheid ontbreken. Ook anderen leggen daar de vinger op.

Ken jij nog zulke "doorgeleide" kinderen van God? (en dan bedoel ik niet de uitwassen die er ook zijn of persoonsverheerlijking)

Heb jij net als Luther destijds Von Staupitz had, een geestelijke vader of moeder, van wie je veel onderwijs ontvang?


En hoe komt het dat er nog maar zo weinig zijn?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:Ik lees in het RD vandaag het volgende in een interview met Ds. T.C. Guijt:
De laatste was voor hem een identificatiefiguur. Ze vertelde Teunis over vroegere generaties. „God heeft op een bijzondere manier in mijn voorgeslacht gewerkt. Mijn grootmoeder was voorzitter van de vrouwenvereniging. Mensen vanuit allerlei kerkverbanden kwamen bij haar op bezoek. Ze sprak vrijmoedig met hen over wat God aan haar ziel gedaan had.”
Je had vroeger wel vaker dergelijke vaders en moeders in Israel. Ze dachten vaak laag van zichzelf, hadden contacten in allerlei kerkverbanden en waren meestal eenvoudig van persoonlijkheid. Er ging wat van hen uit, en mochten uit hun rijke omgang met de Heere spreken. Velen (ook jonge gelovigen) ontvingen onderwijs van hen.

Een voorbeeld in deze tijd was mevr. Mijnders van Woerden, die onlangs overleed.

Dit bracht me tot de volgende vraag: kennen wij ook nog zulke geestelijke vaders en moeders?

Ik meen eens gehoord te hebben van Ds. J.R. Beeke, dat zijn ervaring is dat er nog steeds mensen bekeerd worden. Maar dat in deze tijd de meesten in de eerste beginselen blijven steken, en er zo weinig opwas is in de genade. De eikenbomen der gerechtigheid ontbreken. Ook anderen leggen daar de vinger op.

Ken jij nog zulke "doorgeleide" kinderen van God? (en dan bedoel ik niet de uitwassen die er ook zijn of persoonsverheerlijking)

Heb jij net als Luther destijds Von Staupitz had, een geestelijke vader of moeder, van wie je veel onderwijs ontvang?


En hoe komt het dat er nog maar zo weinig zijn?
Ik mijn jonge jaren waren er geen identificatie figuren, ik zie ze in deze tijd juist wel.

Ik ken vrouwen die jonge vrouwen helpen om een christelijke vrouw te zijn, ik ken mensen die hun huis openzetten voor soldaten. Echt vaders en moeders in Nederland.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Tiberius »

Of het er weinig zijn, kan ik niet beoordelen.
Maar mijn opa is voor mij altijd een echte identificatiepersoon geweest, zowel in natuurlijke als in geestelijke dingen.
Na zijn overlijden leerde ik een oude man in onze gemeente kennen, die als een geestelijke vader voor me was, in mijn ogen inderdaad een eikenboom der gerechtigheid. Hoewel hij zeer verontwaardigd was, toen ik het eens tegen hem zei.
Helaas (voor mij) is hij enkele jaren geleden overleden.

Ook later heb ik verschillende identificatiepersonen mogen ontmoeten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:Of het er weinig zijn, kan ik niet beoordelen.
Maar mijn opa is voor mij altijd een echte identificatiepersoon geweest, zowel in natuurlijke als in geestelijke dingen.
Na zijn overlijden leerde ik een oude man in onze gemeente kennen, die als een geestelijke vader voor me was, in mijn ogen inderdaad een eikenboom der gerechtigheid. Hoewel hij zeer verontwaardigd was, toen ik het eens tegen hem zei.
Helaas (voor mij) is hij enkele jaren geleden overleden.

Ook later heb ik verschillende identificatiepersonen mogen ontmoeten.
Mooi om te horen.

Ps bij Samanthus was het ook zijn opa, ik heb hem helaas maar twee jaar meegemaakt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door helma »

Ik mis mijn eigen vader in dit opzicht heel erg.

Een andere geestelijke vader ben ik helaas kwijtgeraakt door het veranderen van kerkverband. Ik troost mezelf met de wetenschap dat straks in de hemel kerkmuren geen rol meer spelen.

Er is een oudere predikant waar ik terecht kan. Hij kan goed geestelijke leiding geven en goed luisteren.

Wat ik wel eens mis is een Titus2 vrouw.
Online
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door merel »

Mijn opa schijnt zo'n man geweest te zijn en in mijn vorige gemeente was ook een oudere man die deze kwaliteiten had.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Herman »

Mijn vaders grootvader had die functie binnen zijn gezin en familie. Helaas heb ik hem nooit meegemaakt. Wel heeft hij pastorale stukjes nagelaten. Deze schreef hij onder de titel 'uit de ambtelijke praktijk'. Die heb ik ook gedeelte gedigitaliseerd (door ze over te typen). Daarmee leerde ik hem alsnog kennen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door -DIA- »

Doorgeleidt is niet de goede term. Ik denk dat we beter kunnen spreken van 'ingeleidt'.
En ja, ik ken er buiten de dominee om, nog één in deze stad die eens vol volks was, maar die is oud, de 80 gepasseerd.

Zonde en oordeel
1 ALEPH. 1Hoe is 2het goud 3zo verdonkerd, het goede fijne goud zo veranderd! Hoe zijn 4de stenen des heiligdoms 5vooraan op alle straten 6verworpen!

1 Dit is een vraag met droefenis en verwondering, als Klgld. 1:1.


verwijsteksten
2 Die heerlijke tempel, blinkende van goud, waarmede hij versierd en ten dele overdekt en overtrokken was van binnen. Zie 1 Kon. 6:20, 21, enz. 2 Kron. 3:4, 5, 6. verwijsteksten
3 Doordien, de Chaldeeën den tempel afbrekende, alles bestoven en verduisterd is geworden. Hebr. bedekt.
4 Of: de stenen der heiligheid, dat is, die aan het gebouw des tempels geweest zijn, die vernuftiglijk en kunstiglijk gehouwen en gepolijst waren, 1 Kon. 5:17, 18; 6:7. Vergelijk hiermede de stenen van den tweeden tempel, Matth. 24:2. Luk. 19:44. verwijsteksten
5 Dat is, aan de einden en hoeken der straten verstrooid, als van geen waarde zijnde. Vgl. Psalm 79. Klgld. 2:11, 12, 19.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Mara »

helma schreef:Ik mis mijn eigen vader in dit opzicht heel erg.
Dat kan ik begrijpen helma, ik had ook zo'n vader. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan hem denk.
Ik zou zo graag nog dingen willen vragen.
Ze zijn voor de dag des Oordeels weggenomen. Ik ben wel blij dat mijn ouders de teloorgang van onze kerken niet hoeven mee te maken.
De problemen waar zij destijds voor stonden, lijken nu zo onbelangrijk in vergelijking met nu.
helma schreef:Wat ik wel eens mis is een Titus2 vrouw.
Die heb ik ook gekend.
Een middag op bezoek vliegt dan zo voorbij.
Als de oudste zus van mijn vader kwam logeren, nam zij warmte en wijsheid mee.
Mijn vader had een geestelijke band met haar.
Wonderlijk is het, dat je maar met een enkeling zo'n diepe innige band hebt, waarbij je met weinig woorden elkaar verstaat.

Ik bezocht veel ouderen, maar er zijn maar weinig Titus2 vrouwen helaas.
Herman schreef:Wel heeft hij pastorale stukjes nagelaten. Deze schreef hij onder de titel 'uit de ambtelijke praktijk'. Die heb ik ook gedeelte gedigitaliseerd (door ze over te typen). Daarmee leerde ik hem alsnog kennen.
Mooi is dat he?
Ik heb jarenlang met een oude vriend geschreven, later gemaild.
En af en toe lees ik nog zijn mails, en ik vind het zo kostbaar.
Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om het weg te gooien. Er staat een schat van wijsheid in.
En nu er niets meer van hem te vinden is, heb ik het geschrevene nog.
@Herman, zijn er mensen in je omgeving die jouw vader goed gekend hebben?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef: Heb jij net als Luther destijds Von Staupitz had, een geestelijke vader of moeder, van wie je veel onderwijs ontvang?
Ik hen ze gahad, mensen die een onuitwisbaar stempel op me gedrukt hebben. Mensen die geen grote christenen waren, maar met ootmoed bekleed. Daar ging iets van de 'reuke Christi' vanuit. Ik mis ze, de stad wordt leeg, althans voor het oog.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Hollander »

Deze christenen zijn zeker nog aanwezig. Persoonlijk kan ik er zo een heel aantal aanwijzen, dat blijft niet beperkt tot een enkeling.

Wel merk ik in contact met anderen dat er mensen zijn die deze voorbeelden niet in hun omgeving hebben of niet durven/kunnen noemen. Dat grijpt me best weleens aan.

Het geeft geen enkel voorrecht je te kunnen beroemen op een rijk gezegend voorgeslacht, kennissenkring of iets in die richting. Ongezonde spiegeling, hoogmoed, jaloezie of trots liggen doorgaans zeer op de loer.

Het gaat uiteindelijk om het - door genade - kunnen geven van positief antwoord op de persoonlijke vraag: Hebt gij Mij lief?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk nog weleens terug aan mijn opa. Hij was een man die een ander leven kende, geestelijke vrienden had, en ook naar gezelschappen ging. Elke morgen ging hij niet werken voor hij zijn nageslacht bij de Heere had gebracht. Anderzeids denk ik dat hij het wel moeilijk vond om met zijn kinderen hier open over te praten. Mijn herinnerigen zijn ook meer achteraf en door wat ik over hem heb gehoord, omdat ik toen hij nog leefde, nog geen interesse had in geestelijke zaken.

Mijn vrouw is tot zegen voor andere vrouwen, en spreekt vaak met hen over geestelijke zaken. Ze is voor sommige van die vrouwen ook een identificatiefiguur. Er is een ouder echtpaar en en predikant die op hun beurt weer geestelijke ouders voor haar zijn.

Wat mijzelf betreft heb ik niet zo veel contact met rijpe oudere christenen. Ik ken er ook niet veel, maar ik ben ook niet iemand die veel persoonlijke contacten onderhoud, hoewel ik ook wel zo'n geestelijke vader zou willen hebben om persoonlijk over de Heere mee te spreken. Maar aan de andere kant spreek ik ook niet zo makkelijk over mijn innerlijk, en geef ik me ook niet zo makkelijk. Ik heb de antwoorden die ik heb gekregen vooral gekregen van wat ik heb gelezen, van hen die nog spreken nadat zij gestorven zijn, maar ook van hedendaagse schrijvers, en ook vanuit de prediking. Ik kan daarin niet zeggen dat er 1 schrijver is of prediker waar ik het meest door beinvloed ben, zoals sommigen dat wel kunnen zeggen. Al zou ik misschien de apostel Johannes een soort geestelijke vader kunnen noemen, achteraf en middelijkerwijs, door de geschriften van hem in de Bijbel zijn opgenomen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:Ik denk nog weleens terug aan mijn opa. Hij was een man die een ander leven kende, geestelijke vrienden had, en ook naar gezelschappen ging. Elke morgen ging hij niet werken voor hij zijn nageslacht bij de Heere had gebracht. Anderzeids denk ik dat hij het wel moeilijk vond om met zijn kinderen hier open over te praten. Mijn herinnerigen zijn ook meer achteraf en door wat ik over hem heb gehoord, omdat ik toen hij nog leefde, nog geen interesse had in geestelijke zaken.

Mijn vrouw is tot zegen voor andere vrouwen, en spreekt vaak met hen over geestelijke zaken. Ze is voor sommige van die vrouwen ook een identificatiefiguur. Er is een ouder echtpaar en en predikant die op hun beurt weer geestelijke ouders voor haar zijn.

Wat mijzelf betreft heb ik niet zo veel contact met rijpe oudere christenen. Ik ken er ook niet veel, maar ik ben ook niet iemand die veel persoonlijke contacten onderhoud, hoewel ik ook wel zo'n geestelijke vader zou willen hebben om persoonlijk over de Heere mee te spreken. Maar aan de andere kant spreek ik ook niet zo makkelijk over mijn innerlijk, en geef ik me ook niet zo makkelijk. Ik heb de antwoorden die ik heb gekregen vooral gekregen van wat ik heb gelezen, van hen die nog spreken nadat zij gestorven zijn, maar ook van hedendaagse schrijvers, en ook vanuit de prediking. Ik kan daarin niet zeggen dat er 1 schrijver is of prediker waar ik het meest door beinvloed ben, zoals sommigen dat wel kunnen zeggen. Al zou ik misschien de apostel Johannes een soort geestelijke vader kunnen noemen, achteraf en middelijkerwijs, door de geschriften van hem in de Bijbel zijn opgenomen.
Veel herkenbaar. Ik kan ook niet zeggen dat het één persoon was. Van jongs af was er een zekere betrekking op 'het volk'. En dan zei men wel "ik zag ze als bomen wandelen". Ik weet niet of iemand het begrijpt. Maar deze mensen zijn wel een middel geweest die mij vormden. Het waren mensen waar je hoge achting voor had, en je kon je niet voorstellen dat die mensen ook zondigen konden... Als je op straat zo iemand tegenkwam waren meteen je gedachten bij de eeuwige dingen. Ze dwongen respect en eerbied af.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef: Wat mijzelf betreft heb ik niet zo veel contact met rijpe oudere christenen. Ik ken er ook niet veel, maar ik ben ook niet iemand die veel persoonlijke contacten onderhoud, hoewel ik ook wel zo'n geestelijke vader zou willen hebben om persoonlijk over de Heere mee te spreken. Maar aan de andere kant spreek ik ook niet zo makkelijk over mijn innerlijk, en geef ik me ook niet zo makkelijk.
Door dit te delen ben je wel juist open Philpot, vind ik.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Wim Anker »

Het "genoeglijke" mensverheerlijken is weer in volle gang.
Plaats reactie