Hoe kijken wij vanuit reformatorische hoek tegen het martelaarschap aan?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Hoe kijken wij vanuit reformatorische hoek tegen het martelaarschap aan?

Bericht door Van Ewijk »

En dan met name de personen die dit uit naam van Jezus ondergaan hebben.
Allicht niet zoals op de Katholieke wijze, waar deze naast Christus worden gezet als zijnde personen die aangeroepen worden met bede.
Maar hoe formuleer je de reformatorische kijk op personen als Stephanus en Jakobus, om deze als bijbelse voorbeelden te noemen?
En hoe leggen we deze uit in de catechese en aan de buitenwacht?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe kijken wij vanuit reformatorische hoek tegen het martelaarschap aan?

Bericht door DDD »

Lees Hebreeen 11 en 12. De heiligen die ons zijn voorgegaan, zijn als een wolk van getuigen die de gelovigen van nu vanuit de hemel aanmoedigen om vol te houden.

Ik vind het wel lastig om te bepalen in hoeverre zo'n beeldspraak ook letterlijk te nemen is, dus in hoeverre de gelovigen in de hemel ook daadwerkelijk iets meekrijgen van wat wij op aarde meemaken. Er zijn mensen die beweren dat ze daar niets van weten, omdat het niet volmaakt zou zijn. Dat is mijns inziens in strijd met het boek Openbaring. Maar verder weet ik het ook niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe kijken wij vanuit reformatorische hoek tegen het martelaarschap aan?

Bericht door -DIA- »

Was Stefanus een martelaar? Hij verzette zich niet, maar hij getuigde, en door zijn vrije conciëntie sprak hij vrijmoedig, en de vijand kon hem niet tegenspreken. Wat doet de vijand dan? De vingers in de oren.
En zelfs bij het getuigenis en dat zijn gezicht blonk als een engel, werd dit niet opgemerkt, of het was voor hen verborgen.

Als we terug gaan in de geschiedenis, dan is vaak gebleken dat de martelaren het zaad der kerk waren. Hun beulen werden door hun getuigenissen overtuigd. Zo werd het tegendeel bewerkt door hen (naar ze dachten) de mond te snoeren.

Overigens, en dat zou ik een ieder aanbevelen, er staat een heel heldere (maar ook bevindelijke) preek bij "Preekbespreking" over het sterven van Stefanus, met een link naar de preek. Daar is ook heel veel nuttigs uit te leren, voorzover... ja, voorzover, we ons niet ergeren aan de preekstem, dat kan ook nog.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe kijken wij vanuit reformatorische hoek tegen het martelaarschap aan?

Bericht door Herman »

Over de plaats en betekening van de martelaren kan ook iets uit openbaringen 6 genoemd worden:

9 En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen dergenen die gedood waren om het Woord Gods, en om de getuigenis die zij hadden.
10 En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoe lang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen die op de aarde wonen?
11 En aan een iegelijk werden lange witte klederen gegeven, en hun werd gezegd dat zij nog een kleinen tijd rusten zouden, totdat ook hun mededienstknechten en hun broeders zouden vervuld zijn, die gedood zouden worden gelijk als zij.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe kijken wij vanuit reformatorische hoek tegen het martelaarschap aan?

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Over de plaats en betekening van de martelaren kan ook iets uit openbaringen 6 genoemd worden:

9 En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen dergenen die gedood waren om het Woord Gods, en om de getuigenis die zij hadden.
10 En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoe lang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen die op de aarde wonen?
11 En aan een iegelijk werden lange witte klederen gegeven, en hun werd gezegd dat zij nog een kleinen tijd rusten zouden, totdat ook hun mededienstknechten en hun broeders zouden vervuld zijn, die gedood zouden worden gelijk als zij.
Misschien zeg ik nu iets wat wat controverses kan opwerpen, door de ervaring geleerd. Zouden de zielen onder het altaar nu niet bidden of God wraak zal doen aan Zijn vijanden?
En... wie waren die zielen onder het altaar? Misschien is het eerst goed dit te onderzoeken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe kijken wij vanuit reformatorische hoek tegen het martelaarschap aan?

Bericht door J.C. Philpot »

Interessant topic. Ik las vanavond de kergeschiedenis van Vreugdenhil voor aan de kinderen, waar Antonius (de woestijnvader) tijdens de vervolgingen naar Alexandrie ging om ook her martelaarschap op zich te nemen. Overigens tevergeefs. Ik had het hier toen nog met vrouw en kinderen over.

Heel indrukwekkend is de brief van Ignatius van Antiochie. Gevangen en op weg om daar ter dood gebracht te worden, schrijft hij onderweg deze brief. Hij schrijft dat hij verlangt om voor Christus te mogen sterven en Hem zo to mogen verheerlijken, en smeekt zijn broeders om niets te doen wat dat zou kunnen verhinderen.

Ik denk dat wij zo aardsgericht en materislistisch zijn, dat we ons er niks bij voor kunnen stellen (ik inclusief). En je hoeft het ook zeker niet zelf op te zoeken. Maar toch zegt het denk ik wel iets van ons kerkelijke en geestelijke leven.

Overigens zegt Paulus: En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.

Ook een martelaar moest door het geloof in Christus en uit genade gerechtvaardigd worden.

Dat waren enkele algemene opmerkingen. Van hun positie nu ken ik naast de genoemde teksten uit Openbaringen en Hebreen geen andere gedeelten die hierover spreken.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 12 okt 2020, 19:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe kijken wij vanuit reformatorische hoek tegen het martelaarschap aan?

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:Ik denk dat wij zo aardsgericht en materislistisch zijn, dat we ons er niks bij voor kunnen stellen (ik inclusief). En je hoeft het ook zeker niet zelf op te zoeken. Maar toch zegt het denk ik wel iets vsn ons kerkelijke en geestelijke leven.

Overigens zegt Paulus: En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.

Ook een martelaar moest door het geloof in Christus en uit genade gerechtvaardigd worden.
Hier kan ik ook wel bijvallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe kijken wij vanuit reformatorische hoek tegen het martelaarschap aan?

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Misschien zeg ik nu iets wat wat controverses kan opwerpen, door de ervaring geleerd. Zouden de zielen onder het altaar nu niet bidden of God wraak zal doen aan Zijn vijanden?
En... wie waren die zielen onder het altaar? Misschien is het eerst goed dit te onderzoeken?
Voor wat betreft opmerking 1. Gods wraak speelt een significante rol in de Schrift en diegenen die Hem niet kennen, mogen zich wel bergen.
In vers 9 staat over die zielen dat zij 'diegenen zijn die om het Woord gedood zijn' en daar vallen volgens mij Stefanus en Jakobus onder die in de openingspost genoemd zijn. Dat kan je verder uitbreiden van Abel af tot aan vandaag aan toe.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe kijken wij vanuit reformatorische hoek tegen het martelaarschap aan?

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Misschien zeg ik nu iets wat wat controverses kan opwerpen, door de ervaring geleerd. Zouden de zielen onder het altaar nu niet bidden of God wraak zal doen aan Zijn vijanden?
En... wie waren die zielen onder het altaar? Misschien is het eerst goed dit te onderzoeken?
Voor wat betreft opmerking 1. Gods wraak speelt een significante rol in de Schrift en diegenen die Hem niet kennen, mogen zich wel bergen.
In vers 9 staat over die zielen dat zij 'diegenen zijn die om het Woord gedood zijn' en daar vallen volgens mij Stefanus en Jakobus onder die in de openingspost genoemd zijn. Dat kan je verder uitbreiden van Abel af tot aan vandaag aan toe.
Maar zouden die dan nu niet meer bidden? Of zouden deze zielen, naarmate het einde der tijd nadert en de Kerk in grote verdrukkingen komt dit gebed gebeden worden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe kijken wij vanuit reformatorische hoek tegen het martelaarschap aan?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
-DIA- schreef:Misschien zeg ik nu iets wat wat controverses kan opwerpen, door de ervaring geleerd. Zouden de zielen onder het altaar nu niet bidden of God wraak zal doen aan Zijn vijanden?
En... wie waren die zielen onder het altaar? Misschien is het eerst goed dit te onderzoeken?
Voor wat betreft opmerking 1. Gods wraak speelt een significante rol in de Schrift en diegenen die Hem niet kennen, mogen zich wel bergen.
In vers 9 staat over die zielen dat zij 'diegenen zijn die om het Woord gedood zijn' en daar vallen volgens mij Stefanus en Jakobus onder die in de openingspost genoemd zijn. Dat kan je verder uitbreiden van Abel af tot aan vandaag aan toe.
Maar zouden die dan nu niet meer bidden? Of zouden deze zielen, naarmate het einde der tijd nadert en de Kerk in grote verdrukkingen komt dit gebed gebeden worden?
Ik lees in de uitleg in de kanttekeningen niet een wraakgebed:

20 Gr. Tot wanneer toe. Dit gebed komt niet voort uit enige wraakgierigheid, maar uit een heiligen ijver, die deze heilige geesten hebben tot de bevordering van Gods eer, en een begeerte dat God Zijn rechtvaardigheid en hun goede zaak bekendmake onder de mensen, gelijk David ook spreekt tot Saul, 1 Sam. 24:13, en Paulus van een vijand der kerk van Christus, 2 Tim. 4:14, en wij altezamen als wij bidden: Verlos ons van den boze. verwijsteksten
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoe kijken wij vanuit reformatorische hoek tegen het martelaarschap aan?

Bericht door Ambtenaar »

Van Ewijk schreef:En dan met name de personen die dit uit naam van Jezus ondergaan hebben.
Allicht niet zoals op de Katholieke wijze, waar deze naast Christus worden gezet als zijnde personen die aangeroepen worden met bede.
Maar hoe formuleer je de reformatorische kijk op personen als Stephanus en Jakobus, om deze als bijbelse voorbeelden te noemen?
En hoe leggen we deze uit in de catechese en aan de buitenwacht?
Wat wil je uitleggen? In Nederland worden mensen vanwege een afwijkende opvatting niet om het leven gebracht. Ik zou dat juist benadrukken, dat we in een land leven waar je mag vinden wat je vindt.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe kijken wij vanuit reformatorische hoek tegen het martelaarschap aan?

Bericht door DDD »

Maar de wereld is net wat groter dan Nederland, toch? In Pakistan en Iran is het andere koek.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe kijken wij vanuit reformatorische hoek tegen het martelaarschap aan?

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
Van Ewijk schreef:En dan met name de personen die dit uit naam van Jezus ondergaan hebben.
Allicht niet zoals op de Katholieke wijze, waar deze naast Christus worden gezet als zijnde personen die aangeroepen worden met bede.
Maar hoe formuleer je de reformatorische kijk op personen als Stephanus en Jakobus, om deze als bijbelse voorbeelden te noemen?
En hoe leggen we deze uit in de catechese en aan de buitenwacht?
Wat wil je uitleggen? In Nederland worden mensen vanwege een afwijkende opvatting niet om het leven gebracht. Ik zou dat juist benadrukken, dat we in een land leven waar je mag vinden wat je vindt.
Er worden mensen met de dood bedreigd, stenen door de ruiten... in Nederland ja.

https://www.sdok.nl/verhalen-nieuws/ned ... s-bedreigd
Laatst gewijzigd door samanthi op 12 okt 2020, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoe kijken wij vanuit reformatorische hoek tegen het martelaarschap aan?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Maar de wereld is net wat groter dan Nederland, toch? In Pakistan en Iran is het andere koek.
Zeker, maar dat kun je nog afdoen met de slechte staat van de mensenrechten in die landen. Kunnen wij nog zelfgenoegzaam naar wijzen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoe kijken wij vanuit reformatorische hoek tegen het martelaarschap aan?

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef:
Er worden mensen met de dood bedreigd, stenen door de ruiten... in Nederland ja.
Door bepaalde individuen, niet van overheidswege.
Plaats reactie