Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Forummer »

Zeer regelmatig hoor ik in de prediking " ligt u er wel eens wakker van?"

Dit heeft dan betrekking op zondekennis, maar ook talloze andere onderwerpen.

Het lijkt soms wel of het een kenmerk van Gods volk is, die slapeloosheid.

Regelmatig wordt er ook nog bijgevoegd: leg uw hart er maar eens naast.

Als je eigenlijk altijd goed slaapt, kan dit voor veel verwarring zorgen. Dan voldoe je niet aan deze kenmerken/voorwaarden en lijkt het net of je dan geen kind van God bent.

Hoe moeten we dit zien?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Erskinees »

Ik snap wat je bedoelt. Uit je postings maak ik op dat je nog jong bent ;). Dan is het inderdaad een wat vreemde uitdrukking die wat mij betreft mag verdwijnen. Het is natuurlijk ook jargon.

Eigenlijk wordt bedoeld met "ligt u er wel eens wakker van X" : "neemt X een belangrijke plaats in je leven" of "Is X een belangrijk onderwerp of vraagstuk in je leven"?

Een voorbeeld: de strijd tegen de duivel, de wereld en ons eigen vlees is in het leven van Gods kinderen een belangrijk vraagstuk. En daar wordt over getobt. Maar dat is inderdaad niet iets waar je perse in de nacht over moet nadenken. Dat kan ook tijdens het lezen van de Schrift of tijdens een autorit.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door samanthi »

Dichter Bloem schreef: Denkend aan de dood kan ik niet slapen,
En niet slapend denk ik aan de dood,
De Christen zegt: Ik zal gerust in vrede slapen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Hollander »

Nee, slapeloosheid is geen kenmerk van Gods volk. Dat betekent niet dat Gods kind nooit wakker ligt, maar het is een zegen als de nachtrust genoten wordt.

Psalm 3:6 "Ik lag neder en sliep; ik ontwaakte, want de HEERE ondersteunde mij."
Psalm 4:9 "Ik zal in vrede te zamen nederliggen en slapen; want Gij, o HEERE! alleen zult mij doen zeker wonen."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door J.C. Philpot »

Het is uiteraard figuurlijk bedoelt. Als ik zeg "ik lig er niet wakker van", dan bedoel ik dat ik me er geen zorgen over maak.

Gewoon beeldspraak wat we in het dagelijkse leven ook gebruiken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Herman »

Ik heb van deze beeldspraak al last vanaf mijn vroege jeugd. Pas als je zelf tot inzicht komt in hoe de Heere werkt kan je zoiets wat naast je neerleggen.

Overigens gaat dit punt in op de verhouding tussen emotie en geloof en naar mijn bescheiden mening hebben beide zaken op elkaar betrekking. Dus de schrik des Heeren is een emotie die je bij het in slapen vallen echt wel even tegenhoud om dat ook daadwerkelijk te kunnen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door helma »

Ik heb me wel eens getroost geweten met de geschiedenis van de slapende discipelen in de hof van Gethsemane. Ik ben best wel eens wakker 's nachts maar doorgaans val ik in slaap, ook onder verdriet of worstelingen.
Dat Jezus bidt als Zijn discipelen slapen... Dat is toch een zegen! Hij Isrels wachter sluimert noch slaapt.
Dan kan ik gerust in vrede slapen, en liggen ongestoord terneer...

En als het schuld is wanneer ik slaap (de discipelen kregen wel het verwijt: kunt gij dan niet een uur met Mij waken?) dan heeft de Borg dat waken en bidden ook plaatsvervangend gedaan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Mara »

Ik ben sowieso een slechte slaper en overdenk heel veel in de nacht.
Soms kom ik juist tot goede inzichten, maar in de nacht ziet alles er vaak wel somberder uit.
Ds. Chr. van Dam schreef:
God geeft de slaap als een kostelijke gave en hij neemt hem ook weg, indien dat Hem behaagt. Al wil de mens de zorgen van zich afzetten, het lukt bijna nooit, Ahasvéros regeerde over honderd zeven en twintig landschappen, maar hi| kon de slaap niet gebieden om hem te verkwikken. Maar de almachtige God zou door een schijnbaar geringe zaak, namelijk dat een man de slaap niet vatten kan, het grote werk der verlossing van de Joden uit de hand hunner haters, met kracht voortzetten.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... c25901d1cf
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Panny »

Ik slaap vaak slecht als ik ergens mee zit. Maar ik zie dit echt niet als een zegen.
Het werkt lijdt er erg onder de dag erna. En ik denk niet dat dit de bedoeling is.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door DDD »

Ik denk ook dat het beeldspraak is, maar eerlijk gezegd weet ik dat ook niet zeker. Er zijn dominees die al hun eigen ondervindingen maatgevend vinden. Maar ik heb nooit gehoord dat ook medische ontwikkelingen en slaapbehoefte een onderdeel werden van een gesystematiseerd bekeringsschema.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door John Galt »

Ik draai het altijd om: Als ik wakker ben, probeer ik te mediteren. Niet zozeer over mijn zonden, maar over God.

Jaren geleden hoorde ik een preek van ds F.H. Blokhuis over Psalm 63:7. Wat hij daarbij zei, wil ik graag met jullie delen: “Wanneer ik wakend in de nacht / mijn Geest bij U, Heer laat vertoeven / dan mag ik weer Uw goedheid proeven / Uw hulp wordt niet vergeefs verwacht. / Waar zich Uw vreugde breed ontvouwde / zing ik mij van mijn zorgen vrij. / Mijn ziel, Heer, is U steeds nabij. / Door Uw hand word ik vastgehouden.” Gods goedheid mogen proeven, wakend in de nacht. Maar als wij wakker liggen, is dat vaker woelend dan wakend. Dat je nu zo vaak aan je God ligt te denken, Zijn goedheid proeft, dat is wel mooi gezegd. Maar kun je je in de nacht juist niet heel eenzaam voelen, aan jezelf overgelaten? Het lukt je dan niet om je gedachten rustig te ordenen. Daarover lezen we in Ps 77: “'s nachts ben ik rusteloos. Mijn ziel laat zich niet troosten. Mijn gedachten vermoeien mijn geest.” Is dat niet veel herkenbaarder? Hoe reëel is dan Ps 63? Is dat niet het risico van elke psalm, dat de ervaring van de dichter nou net niet jouw ervaring is? Als wij wakker liggen, grijpen we toch veel eerder naar een beker warme melk dan naar Ps 63? In de kerk is geloven makkelijk: Met andere mensen meezingen. Misschien voel je je op zo'n moment echt gelovig. Maar thuis, en 's nachts, is het wel even een ander verhaal. Hoe kan zo'n mooie psalm ons helpen als we onrustig zijn?
Het gekke is: Deze psalm is geschreven vanuit de onrust. Een psalm van David, niet toen hij in de tempel was, nee, toen hij in de woestijn van Juda was. Hij was in die woestijn omdat hij zijn paleis uit moest. Zijn gezinsleven is totaal uit de hand gelopen. Dan roept hij uit: “God, mijn God!” Natuurlijk had David allerlei flarden van gedachten: Over zijn gezin, zijn zoon, zijn eigen positie. Intussen werd hij gekweld door de dorst. En dan, in dit alles, komt hij tot zijn psalm. Hij bidt niet: God, maak het goed, of: Geef mij rust, geef mij water. “U wil ik prijzen” zingt hij. Dat is in de kerk heel makkelijk, gewoon meezingen. Maar nu in de woestijn dóórzingen: “Mijn leven lang wil ik U prijzen.”Wat je in de tempel met God hebt gehad, daarvan moet je niet zeggen: Dat was toen. Niet zeggen: Heb ik dat op dit moment eigenlijk wel? Nee, dat is nu de kracht van de psalm: Niet naar jezelf kijken. Daar ga je juist kapot aan. “God, mijn God”, “Zing ik mij van mijn zorgen vrij”. David verdiept zich niet in zijn zorgen, hij graaft niet in zijn problemen. Hij zingt zich er bovenuit.
Nou ja, zingt... “Liggend op mijn bed prevel ik Uw naam”, zegt hij in vers 7. Het is dat woord waar het psalmenboek mee begint: Welzalig de man die Uw wet overpeinst, die de Thora voor zich uit prevelt. Die de woorden van God fluisterend over zijn lippen hoort komen. “Mijn lippen stamelen Uw lof.” Als David denkt aan zijn tempelbezoeken, aan zijn God, dan denkt hij boven zichzelf uit.
Het is lastig om s nachts je gedachten te ordenen. Maar als je nu eens gaat mompelen wat je van God weet. Een psalm of gezang die je van vroeger kent. Hier zien we hoe belangrijk het is om bagage te hebben. Paulus schrijft: Laten de woorden van Christus rijkelijk in je wonen, zodat je met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen God dankt in je hart. De Heilige Geest brengt het je te binnen, maar dan moet je wel naar de Geest geluisterd hebben. Je moet je wel iets te herinneren hebben.
Ook Paulus en Jezus baden in de nacht. Ze zongen zich er bovenuit en toen Jezus aan het kruis hing, murmelde Hij de psalmen die Hij van Zijn moeder had geleerd.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door -DIA- »

EN dan denk ik aan de vele vromen tot wie God juist in de nacht sprak. Denk ook aan Bijbelse nachtgezichten. Of Samuël, die in de nacht werd geroepen, en vele voorbeelden meer. Zo is ook in later eeuwen dit veel het geval geweest. We hoeven slechts de naam van de hier door sommigen verguisde(!) Mientje Vrijdag te noemen. Hoe werd ze niet in de nachten wakker gemaakt en door God onderwezen. Het is slechts maar één voorbeeld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:EN dan denk ik aan de vele vromen tot wie God juist in de nacht sprak. Denk ook aan Bijbelse nachtgezichten. Of Samuël, die in de nacht werd geroepen, en vele voorbeelden meer. Zo is ook in later eeuwen dit veel het geval geweest. We hoeven slechts de naam van de hier door sommigen verguisde(!) Mientje Vrijdag te noemen. Hoe werd ze niet in de nachten wakker gemaakt en door God onderwezen. Het is slechts maar één voorbeeld.
Dat is geen slapeloosheid, en zeker niet verkeerd, vroeger haalde een oude man in zijn gebed deze zin welweens aan: mocht de slaap van ons wijken, dat we dan een goede gedachten van U mogen krijgen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:EN dan denk ik aan de vele vromen tot wie God juist in de nacht sprak. Denk ook aan Bijbelse nachtgezichten. Of Samuël, die in de nacht werd geroepen, en vele voorbeelden meer. Zo is ook in later eeuwen dit veel het geval geweest. We hoeven slechts de naam van de hier door sommigen verguisde(!) Mientje Vrijdag te noemen. Hoe werd ze niet in de nachten wakker gemaakt en door God onderwezen. Het is slechts maar één voorbeeld.
Dat is geen slapeloosheid, en zeker niet verkeerd, vroeger haalde een oude man in zijn gebed deze zin welweens aan: mocht de slaap van ons wijken, dat we dan een goede gedachten van U mogen krijgen.
Dat ook, maar een nachtgezicht of een openbaring is iets anders, dan wordt een mens wakker gemaakt... lees maar wat B. Roest ook schrijft over het leven van Mientje Vrijdag. Maar dit off topic, want die zijn vanzelf niet de gewone zaken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:EN dan denk ik aan de vele vromen tot wie God juist in de nacht sprak. Denk ook aan Bijbelse nachtgezichten. Of Samuël, die in de nacht werd geroepen, en vele voorbeelden meer. Zo is ook in later eeuwen dit veel het geval geweest. We hoeven slechts de naam van de hier door sommigen verguisde(!) Mientje Vrijdag te noemen. Hoe werd ze niet in de nachten wakker gemaakt en door God onderwezen. Het is slechts maar één voorbeeld.
Dat is geen slapeloosheid, en zeker niet verkeerd, vroeger haalde een oude man in zijn gebed deze zin welweens aan: mocht de slaap van ons wijken, dat we dan een goede gedachten van U mogen krijgen.
Dat ook, maar een nachtgezicht of een openbaring is iets anders, dan wordt een mens wakker gemaakt... lees maar wat B. Roest ook schrijft over het leven van Mientje Vrijdag. Maar dit off topic, want die zijn vanzelf niet de gewone zaken.
Er zijn inderdaad meerdere voorbeelden hiervan. Naast de voorbeelden die al genoemd zijn:
* Salomo (Te Gibeon verscheen de HEERE aan Salomo in een droom des nachts en God zeide: Begeer wat Ik u geven zal)
* Paulus (En van Paulus werd in den nacht een gezicht gezien: er was een Macedonisch man staande, die hem bad en zeide: Kom over in Macedonië, en help ons).

Dit kan ook overdag gebeuren:
* Petrus kreeg echter een gezicht op de dag (En des anderen daags, terwijl deze reisden, en nabij de stad kwamen, klom Petrus op het dak, om te bidden, omtrent de zesde ure)
* Johannes waarschijnlijk ook (En ik was in den geest op den dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin).

Zoals je terecht aangeeft, is de Heere hier vrij in, en laten we Hem en elkaar daar ook vrij in.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie