Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Adagio »

Adagio schreef:
Forummer schreef:De vraag of je er wel eens wakker van ligt komt van de preekstoel
Juist, waarschijnlijk bevroeg de predikant zijn hoorders of er herkenning was met Hooglied 3: 1 "Ik zocht des nachts op mijn leger Hem Dien mijn ziel liefheeft; ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet." Of met Klaagl. 2: 19 "Maak u op, maak geschrei des nachts in het begin der nachtwaken, stort uw hart uit voor het aangezicht des Heeren als water".
Of nog eenvoudiger, wellicht had de preek te maken met de inhoud van Ps. 22:3, Ps. 119:62, Ps. 119:55, Ps. 88:2, Ps. 77:7, Ps. 42:9, Ps. 77:3, Ps. 63:7, Ps. 1:2, Ps. 16:7 of Ps. 17:3.
Forummer schreef:Het gebeurt echt heel vaak. Bij verschillende predikanten.
In dat geval preken zij uit dezelfde Bijbel.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Je ziet hier om de haverklap, promotie van gangen, standen, staten, gestalten, bevindingen....en wat iets meer zij.

Maar de hoofdweg, binnen/buiten, zonder tussen weggetjes of staten, is te radicaal voor de meesten.

En als je het over Jezus Christus hebt, dan haakt het halve forum af, om te komen met hele reeksen van mitsen en maren, het zal zomaar niet gaan en een mens moet toch eerst....
Dat soort kwalificaties dragen niet bij aan een goed gesprek. Ik ga daar dus niet op in.
Johann Gottfried Walther schreef:In Jezus Christus is er voldaan aan het recht van God, als wij ongelovig zijn en blijven dan wordt dat recht eeuwig aan ons voltrekken.
(...), maar dat recht van God kende Jezus Christus, en dat heeft Hij doorleefd, en dat beleven goddeloze Godloochenaars in de hel.
Dat is bijbels, maar dat ontkent volgens mij niemand.
Johann Gottfried Walther schreef:Zeker zal er een toestemming zijn in wat wij verdient hebben
En dat is nu wat heet "het recht Gods toevallen". En dat is geen onbelangrijke zaak. Zonder dat ga je niet als een verloren zondaar tot Christus.

Soms moet je proberen om door bepaalde termen heen te luisteren wat iemand bedoelt. Dan krijg je een gesprek in plaats van je tegen bepaalde termen blijft ageren.
Jezus nodigt Goddank breder dan mensen die zich een verloren zondaar weten
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:Jezus nodigt Goddank breder dan mensen die zich een verloren zondaar weten
Ik begrijp niet zo goed wat je hier nu precies mee wilt zeggen.

Natuurlijk, Jezus nodigt ook degenen die geen medicijnmeester nodig hebben. Maar Hij werkt wel er wel opaan dat ze de Medicijnmeester nodig gaan hebben.

Natuurlijk, Jezus nodigt onwedergeborenen. Maar juist door de wedergeboorte werkt Hij het geloof in hen.

Die dingen kunnen we toch gewoon naast elkaar laten staan? Waarom zouden we de ene bijbelse waarheid in minderheid moeten brengen op de andere bijbelse waarheid?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:Levi viel het recht Gods toe, Zacheus viel het recht toe, Legio viel het recht toe, Lydia viel het recht toe, Paulus evenzo, toch?

Ze riepen het uit: is er nog een weg? Uw doen is rein en pas toen werd de Heere Jezus aan hen geopenbaard en gingen ze Hem nodig hebben toch?

Ja Levi... elke cent werd hem tot schuld, de herders zaten in hun gemis en Ruth moest nog gelost worden bij de poort, de broers van Jozef hadden de weldaden (in de mond van hun zak) maar de weldoener kenden ze nog niet, zo gaat het toch?
Legio (meerdere duivelen) die het recht Gods toevielen, herders die in het gemis zaten, waar haal je die onbijbelse verhalen toch allemaal vandaan?

Hetzelfde verhaal bij Ruth en de broers van Jozef, hoe kom je erbij om die gebeurtenissen in hun leven tot geestelijke ervaringen in hun bekering te maken? Van de broers van Jozelf weten we vrijwel niets over hun geestelijke leven.

Wat moeten we hiermee in deze discussie? Laten we er niet allemaal andere zaken bij hun nekharen bij gaan slepen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:Levi viel het recht Gods toe, Zacheus viel het recht toe, Legio viel het recht toe, Lydia viel het recht toe, Paulus evenzo, toch?

Ze riepen het uit: is er nog een weg? Uw doen is rein en pas toen werd de Heere Jezus aan hen geopenbaard en gingen ze Hem nodig hebben toch?

Ja Levi... elke cent werd hem tot schuld, de herders zaten in hun gemis en Ruth moest nog gelost worden bij de poort, de broers van Jozef hadden de weldaden (in de mond van hun zak) maar de weldoener kenden ze nog niet, zo gaat het toch?
Legio (meerdere duivelen) die het recht Gods toevielen, herders die in het gemis zaten, waar haal je die onbijbelse verhalen toch allemaal vandaan?

Hetzelfde verhaal bij Ruth en de broers van Jozef, hoe kom je erbij om die gebeurtenissen in hun leven tot geestelijke ervaringen in hun bekering te maken?

Wat moeten we hiermee in deze discussie?
Er komt hier dit soort zaken naar voren, hoewel anders omschreven, ik zet het op een rijtje.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:Levi viel het recht Gods toe, Zacheus viel het recht toe, Legio viel het recht toe, Lydia viel het recht toe, Paulus evenzo, toch?

Ze riepen het uit: is er nog een weg? Uw doen is rein en pas toen werd de Heere Jezus aan hen geopenbaard en gingen ze Hem nodig hebben toch?

Ja Levi... elke cent werd hem tot schuld, de herders zaten in hun gemis en Ruth moest nog gelost worden bij de poort, de broers van Jozef hadden de weldaden (in de mond van hun zak) maar de weldoener kenden ze nog niet, zo gaat het toch?
Legio (meerdere duivelen) die het recht Gods toevielen, herders die in het gemis zaten, waar haal je die onbijbelse verhalen toch allemaal vandaan?

Hetzelfde verhaal bij Ruth en de broers van Jozef, hoe kom je erbij om die gebeurtenissen in hun leven tot geestelijke ervaringen in hun bekering te maken?

Wat moeten we hiermee in deze discussie?
Er komt hier dit soort zaken naar voren, hoewel anders omschreven, ik zet het op een rijtje.
Je sleept er vanalles bij. Laten wie de onbijbelse verhalen buiten de discussie laten. Hier hebben we niks aan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:Levi viel het recht Gods toe, Zacheus viel het recht toe, Legio viel het recht toe, Lydia viel het recht toe, Paulus evenzo, toch?

Ze riepen het uit: is er nog een weg? Uw doen is rein en pas toen werd de Heere Jezus aan hen geopenbaard en gingen ze Hem nodig hebben toch?

Ja Levi... elke cent werd hem tot schuld, de herders zaten in hun gemis en Ruth moest nog gelost worden bij de poort, de broers van Jozef hadden de weldaden (in de mond van hun zak) maar de weldoener kenden ze nog niet, zo gaat het toch?
Legio (meerdere duivelen) die het recht Gods toevielen, herders die in het gemis zaten, waar haal je die onbijbelse verhalen toch allemaal vandaan?

Hetzelfde verhaal bij Ruth en de broers van Jozef, hoe kom je erbij om die gebeurtenissen in hun leven tot geestelijke ervaringen in hun bekering te maken?

Wat moeten we hiermee in deze discussie?
Er komt hier dit soort zaken naar voren, hoewel anders omschreven, ik zet het op een rijtje.
Je sleept er vanalles bij. Laten wie de onbijbelse verhalen buiten de discussie laten. Hier hebben we niks aan.
Prima...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:Prima...
Sorry hoor, voor mijn wat radicale reactie. Maar veel van de zaken die je noemde gaan tegen alle regels van schriftuitleg in. Daar zou je eventueel een ander topic over kunnen openen, maar volgens hebben we het daar pas al over gehad naar aanleiding van de geschiedenis van Ruth.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:Prima...
Sorry hoor, voor mijn wat radicale reactie. Maar veel van de zaken die je noemde gaan tegen alle regels van schriftuitleg in. Daar zou je eventueel een ander topic over kunnen openen, maar volgens hebben we het daar pas al over gehad naar aanleiding van de geschiedenis van Ruth.
Ik lees de vruchten van dit soort Schriftuitleg daarom zette ik ze op een rijtje.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door CvdW »

Natuurlijk, Jezus nodigt onwedergeborenen. Maar juist door de wedergeboorte werkt Hij het geloof in hen.

Hier zit een wezenlijk verschil. In de redelijke godsdienst van ds. W. a Brakel staat heel zuiver uitgelegd dat wedergeboorte en geloof niet gescheiden mogen worden en dat in tijdsvolgorde het geloof vooropgaat!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef:Natuurlijk, Jezus nodigt onwedergeborenen. Maar juist door de wedergeboorte werkt Hij het geloof in hen.

Hier zit een wezenlijk verschil. In de redelijke godsdienst van ds. W. a Brakel staat heel zuiver uitgelegd dat wedergeboorte en geloof niet gescheiden mogen worden en dat in tijdsvolgorde het geloof vooropgaat!
Het kan zijn dat a Brakel het hier heeft over de wedergeboorte in ruime zin (waar de heiliging ook onder valt, de Nederlandse Geloofsbelijdenis spreken er ook op die manier over). Maar ik ken het gedeelte van Brakel niet, dus dat zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen.

Mijn insteek was de wedergeboorte in enge zin (de levendmaking). Daarvan zeggen de Dordtse Leerregels:
En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven,, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
De Dordtse Leerregels leren dus dat de wedergeboorte in enge zin (de levendmaking) qua volgorde voorafgaat aan het geloof / het geloven. Anders zou de mens zichzelf wederomgeboren kunnen doen worden door te geloven. En de Dordtse Leerregels spelen nu juist tegen dat "alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden".

Wat betreft het van elkaar losmaken van de levendmaking en het geloof: dat doen de Dordtse Leerregels ook niet. Zoals hierboven te lezen is zal de persoon die levendgemaakt word daadwerkelijk geloven. Die zaken horen bij elkaar, en kunnen niet losgemaakt worden. Er zijn geen wedergeboren/levendgemaakte personen zonder levend geloof in de Heere Jezus Christus.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door CvdW »

Een vraag over wedergeboorte. Ik heb een verklaring gehoord van wedergeboorte in engere zin en ruimere zin. De Dordtse Leerregels spreken van wedergeboorte in engere zin en de bijbel spreekt daarvan ook in ruimere zin. Hoe kan dat bijbels onderbouwd worden? Naar mijn mening zijn er dan twee soorten wedergeboorte. Klopt dat?

Nee, dat klopt niet. Er is maar één soort wedergeboorte en dit is de Bijbelse. Maar hiermee heb ik je natuurlijk nog niet echt verder geholpen. Inderdaad spreken wij wel van “de wedergeboorte in engere zin” en “de wedergeboorte in bredere zin”. Met “wedergeboorte in engere zin” bedoelen we dan dat er een moment is in je leven waarin je van dood levend wordt gemaakt door Gods genade. Dit tijdstip kun je dan misschien niet altijd precies aangeven, maar het blijkt dan wel uit de vruchten van het nieuwe leven. Met de “wedergeboorte in bredere zin” bedoelen we “de heiligmaking die zich over het gehele leven uitstrekt”. Zo wordt de wedergeboorte vooral door Calvijn geleerd in zijn Institutie. Wedergeboorte en heiligmaking vallen dan eigenlijk samen. Zo wordt de heiliging ook beleden door onze Nederlandse Geloofsbelijdenis, zie art. 24 : "Wij geloven, dat dit waarachtig geloof, in de mens gewrocht zijnde door het horen van het Woord van God en de werking van de Heilige Geest, hem wederbaart en maakt tot een nieuwe mens, en doet hem leven in een nieuw leven...". In zekere zin begint deze wedergeboorte een keer en is pas af als je naar de hemel gaat.

Dit bewaart in ieder geval voor gearriveerdheid. Je kunt dan nooit wat worden in jezelf. Want wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. De nadruk valt dan niet zo zeer op het begin, of dit wel goed is, maar op het einde of dat wel goed zal zijn. Binnen dit laatste verstaan van de wedergeboorte komt de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze tot zijn recht.

Bij de “wedergeboorte in engere zin” valt de nadruk op het “begin van het nieuwe leven”. Deze nadruk is vooral ontstaan in de strijd met de Arminianen of Remonstranten, die leerden dat we een vrije wil hebben om de genade aan te nemen. In dit kader leggen de Vijf Artikelen tegen de Remonstranten of de Dordtse Leerregels alle nadruk op het begin van het geloof als genade van God. Dordt belijdt dus heel nadrukkelijk het “genadekarakter” van het geloof. En zo begrijpen we Dordt heel goed in zijn strijd tegen de Remonstranten. Maar Dordt heeft dit nooit verzelfstandigd. Zijn wedergeboorteleer staat in het grote raamwerk van de rechtvaardiging van de goddeloze.

De Nadere Reformatie geeft een ontwikkeling te zien waar meer en meer de nadruk kwam te liggen op de wedergeboorte in engere zin. Dus op het begin van het nieuwe leven. En dit moeten we dan opmaken uit de kenmerken van de genade. En die zorgvuldigheid is begrijpelijk en kan ook zijn nut hebben in het pastoraat. Het gevaar bestaat wél dat we teruggeworpen worden op onszelf en 'vroom' worden buiten Christus. Met andere woorden dat we onszelf bedriegen omdat we allerlei gronden gaan aanwijzen buiten de enige grond die er in Christus Jezus en Zijn werk alleen is. Daarom vind ik de zienswijze van de Reformatie ten aanzien van de wedergeboorte de meest Bijbelse. De wedergeboorte in engere zin moeten we dus verstaan vanuit de wedergeboorte in bredere zin. En niet andersom.

Ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben. Lees Joh. 3. Daar wordt de wedergeboorte door Jezus onmiddellijk verbonden met het zien op de koperen slang dan wel op de verhoogde Christus aan het kruis.

Vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef:(...)

Vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door ejvl »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Zoals bekend, gingen Ds. Koelman en meerdere puriteinen al in tegen deze uitwas in de leer.
Maar jah sommige lijken dwaalwegen te koesteren boven de hoofdweg...
mogelijk ook omdat de hoofdweg te radicaal is.
Durft u dit als uitwas te bestempelen, en dat voor een alwetend, zieldoorgrondend God?
Als we ook denken aan de verschrikkelijke dingen die gezegd worden over Psalm 116.
Wat is het dan, even voor de duidelijkheid nu berijmd, gekneld te liggen in de banden van de dood enz?
Ik begrijp eigenlijk niet JGW waar je hier naar toe wilt. Ik kan DIA in deze goed begrijpen. Als we (nog) niet weten dat de Heere Jezus onze Redder is, dan kan deze angst ons (mij in ieder geval in het verleden zeer veel) ontzettend aangrijpen.
Dit is ook afhankelijk van iemands karakter natuurlijk.
Een gevoelig persoon zal anders reageren dan een broodnuchter persoon of autist.
Maar we mogen wel zeggen dat God genoeg werkt wat nodig is, als dit nu slapeloosheid is of niet.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Zeeuw »

ejvl schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Zoals bekend, gingen Ds. Koelman en meerdere puriteinen al in tegen deze uitwas in de leer.
Maar jah sommige lijken dwaalwegen te koesteren boven de hoofdweg...
mogelijk ook omdat de hoofdweg te radicaal is.
Durft u dit als uitwas te bestempelen, en dat voor een alwetend, zieldoorgrondend God?
Als we ook denken aan de verschrikkelijke dingen die gezegd worden over Psalm 116.
Wat is het dan, even voor de duidelijkheid nu berijmd, gekneld te liggen in de banden van de dood enz?
Ik begrijp eigenlijk niet JGW waar je hier naar toe wilt. Ik kan DIA in deze goed begrijpen. Als we (nog) niet weten dat de Heere Jezus onze Redder is, dan kan deze angst ons (mij in ieder geval in het verleden zeer veel) ontzettend aangrijpen.
Dit is ook afhankelijk van iemands karakter natuurlijk.
Een gevoelig persoon zal anders reageren dan een broodnuchter persoon of autist.
Maar we mogen wel zeggen dat God genoeg werkt wat nodig is, als dit nu slapeloosheid is of niet.
Zeker.
Plaats reactie