Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef:
John Galt schreef:Maar toen begon hij over het recht toevallen en instemmen met je verdoemenis
Ik lees bij DIA "en dan vanzelf niet dat zo'n mens vraagt om de hel" en "God toevallen: Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig". Het is volkomen bijbels om Gods recht toe te vallen, en hartelijk te gaan erkennen: Heere, het zou rechtvaardig zijn als U mij verdoemt.

Het toestemmen om verloren te gaan, is daarintegen onbijbels. Maar ik kan uit zijn posting niet opmaken of hij dat met "instemmen met Gods rechtvaardig oordeel" bedoelt. Misschien is het beter om dat eerst aan hem te vragen, voordat we hier verder op reageren.
John Galt schreef:Sowieso is er maar één kenmerk of je kind van God bent of niet: Wat dunkt u van de Christus?
Dat vind ik net iets te kort door de bocht. Dat is inderdaad het hoofdkenmerk, maar er staan in de schrift ook nog wel meer kenmerkingen van Gods kinderen. Hieronder enkele kenmerken uit 1 Johannes:
* In het licht wandelen (1 Johannes 1: Maar als wij in het licht wandelen, zoals Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkaar, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.)
* Het erkennen / belijden van onze zonden (Johannes 1: ls wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons. Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.)
* Gods geboden in acht nemen (1 Johannes 2: En hierdoor weten wij dat wij Hem kennen, namelijk als wij Zijn geboden in acht nemen.
Wie zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet in acht neemt, is een leugenaar en in hem is de waarheid niet. Maar ieder die Zijn woord in acht neemt, in hem is werkelijk de liefde van God volmaakt geworden. 5Hierdoor weten wij dat wij in Hem zijn.)
* Niet in de zonde leven en volharden (Johannes 3: Ieder die in Hem blijft, zondigt niet; ieder die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.)
* Liefde tot Gods kinderen (Johannes 4: Geliefden, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde is uit God; en ieder die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.)
* Dat de Heilige Geest in ons is komen wonen (Johannes 4: Hieraan weten wij dat wij in Hem blijven en Hij in ons, doordat Hij ons van Zijn Geest gegeven heeft.)
kenmerken van na of van voor de geloofsomhelzing met Christus?
want dat is vaak het duistermakende in veel prediking, dat zaken die je hier noemt, wordt benoemd voor de geloofsomhelzing. En ja, dat kan ten dele waar zijn, maar dat is het laatste waar we naar moeten gaan zoeken, iets wat wij voelen en ervaren, nee er moet verkondigd worden aan iedereen: zie het Lam Gods!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef: Dat klopt evenzo toch is er een punt, als je je overgeeft aan de Heere Jezus. Dat tobben komt door ongeloof en onkunde.
Helaas is mijn ervaring dat ook na dit punt, waarin Hij mij verzekerde, het niet gedaan is met mijn tobben.
Dat is ook mijn ervaring. Als ik een optelsom maak van al mijn tobben, dan slaat de weegschaal door naar de kant "na ontvangen genade". Voor die tijd vroeg ik niet „Mijn ziele doorziet gij uw lot? Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?"
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
samanthi schreef: Dat klopt evenzo toch is er een punt, als je je overgeeft aan de Heere Jezus. Dat tobben komt door ongeloof en onkunde.
Helaas is mijn ervaring dat ook na dit punt, waarin Hij mij verzekerde, het niet gedaan is met mijn tobben.
Heel herkenbaar, toch is het verkeerd, je kijkt naar de golven en niet naar de Borg.
Helemaal eens. Toch vraag Hij van mij enerzijds vertrouwen, maar ook bekering. Het blijft een strijd. Een erg vermoeiende bij tijden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:kenmerken van na of van voor de geloofsomhelzing met Christus?
want dat is vaak het duistermakende in veel prediking, dat zaken die je hier noemt, wordt benoemd voor de geloofsomhelzing. En ja, dat kan ten dele waar zijn, maar dat is het laatste waar we naar moeten gaan zoeken, iets wat wij voelen en ervaren, nee er moet verkondigd worden aan iedereen: zie het Lam Gods!
Het gaat in de door mij geciteerde stukken om een kind van God, dus een persoon die Christus door een waar geloof omhelst heeft.

Ervaringen voor het kennen van en komen tot Christus, schaar ik onder het voorbereidende werk. Dat kan nog alle kanten op.

Op het moment dat iemand de kenmerken uit 1 Johannes niet vertoond, zal deze persoon zonder omwegen tot Christus verwezen moeten worden, om zich in hartelijke schuldbelijdenis voor Hem te vernederen, en zijn of haar zaligheid buiten zichzelf in Christus te zoeken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot Ik lees bij DIA "en dan vanzelf niet dat zo'n mens vraagt om de hel" en "God toevallen: Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig". Het is volkomen bijbels om Gods recht toe te vallen, en hartelijk te gaan erkennen: Heere, het zou rechtvaardig zijn als U mij verdoemt.
Psalmen 51

6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan, dat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten.

Hier zegt David dat God rechtvaardig en recht is.
Wij mogen zien op de schuldovernemende Borg.
Wat moet ik doen om gered te worden?
Geloof in de Heere Jezus en je zult gered worden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door merel »

samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
samanthi schreef: Dat klopt evenzo toch is er een punt, als je je overgeeft aan de Heere Jezus. Dat tobben komt door ongeloof en onkunde.
Helaas is mijn ervaring dat ook na dit punt, waarin Hij mij verzekerde, het niet gedaan is met mijn tobben.
Heel herkenbaar, toch is het verkeerd, je kijkt naar de golven en niet naar de Borg.
Heeft dat ook niet met karakter te maken? Eerlijk gezegd heb ik daar nooit over getobt. Het is van kinds af aan een zeker weten geweest.

Een van onze kinderen is altijd bezig met zijn behoud en heeft verbazend veel zonde kennis op zn 7e. Hij mijmerde pas dat als hij een wens mocht doen zou hij een beter geloof wensen. Zijn drift vond hij geen vrucht van de geest :love
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:
J.C. Philpot Ik lees bij DIA "en dan vanzelf niet dat zo'n mens vraagt om de hel" en "God toevallen: Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig". Het is volkomen bijbels om Gods recht toe te vallen, en hartelijk te gaan erkennen: Heere, het zou rechtvaardig zijn als U mij verdoemt.
Psalmen 51

6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan, dat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten.

Hier zegt David dat God rechtvaardig en recht is.
Rein zijn in Zijn richten. Met andere woorden dat Gods oordeel over mij rechtvaardig is. En die erkenning is precies wat de bijbelse invulling is van het toevallen van Gods recht.

Daar moeten we niet overheen willen springen. Juist op die wijze komen we als verloren zondaar tot een rijke Christus die vol ontferming is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
samanthi schreef: Dat klopt evenzo toch is er een punt, als je je overgeeft aan de Heere Jezus. Dat tobben komt door ongeloof en onkunde.
Helaas is mijn ervaring dat ook na dit punt, waarin Hij mij verzekerde, het niet gedaan is met mijn tobben.
Heel herkenbaar, toch is het verkeerd, je kijkt naar de golven en niet naar de Borg.
Heeft dat ook niet met karakter te maken? Eerlijk gezegd heb ik daar nooit over getobt. Het is van kinds af aan een zeker weten geweest.

Een van onze kinderen is altijd bezig met zijn behoud en heeft verbazend veel zonde kennis op zn 7e. Hij mijmerde pas dat als hij een wens mocht doen zou hij een beter geloof wensen. Zijn drift vond hij geen vrucht van de geest :love
Wellicht ook met de kerk waarin je opgroeit.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door merel »

Kan, maar ik zie hier ook al verschil in bij onze kinderen. De ene heeft een tobberige manier van geloven en de ander is daarin heel blijmoedig.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Dat vind ik net iets te kort door de bocht. Dat is inderdaad het hoofdkenmerk, maar er staan in de schrift ook nog wel meer kenmerkingen van Gods kinderen.
Een goede opmerking. Vaak blijven we slechts staan bij enkele innerlijke waarnemingen en generaliseringen, terwijl de vernieuwing die God in een mens beoogt te werken toch de gehele mens beslaat en niet enkel een willekeurig als waarachtig gedefinieerde emotie.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door Pioenroosje »

Het is ook een kwestie van genen, hoor. Ik lig snel en daarom ook vaak wakker van van alles en nog wat. Sommige gezinsleden hebben dat ook. Anderen leggen hun hoofd op het kussen, en zijn vertrokken.

Ik zing vaak zacht (En na het lezen van het boek van d.r Paul noem ik dat: me zachtjes moed en geloof inzingen ;))

Wanneer ik op mijn legerstee,
Aan U gedenk ik stille nachten,
Dan peinst mijn ziel met alle krachten,
Hoe Gij voorheen in angst en wee,
Wanneer de vijand mij omringde,
Mij vaardig zijt ter hulp geweest,
Dies zal ik nu ook onbevreesd
In schaduw van Uw vleugels zingen.

Soms vind ik het verschrikkelijk lastig dat ik een slechte slaper ben. Toch, de introverte persoon in mij komt er soms ook van bij :)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Dat vind ik net iets te kort door de bocht. Dat is inderdaad het hoofdkenmerk, maar er staan in de schrift ook nog wel meer kenmerkingen van Gods kinderen.
Een goede opmerking. Vaak blijven we slechts staan bij enkele innerlijke waarnemingen en generaliseringen, terwijl de vernieuwing die God in een mens beoogt te werken toch de gehele mens beslaat en niet enkel een willekeurig als waarachtig gedefinieerde emotie.
Inderdaad. In die context zouden we ook de Dordtse Leerregels kunnen citeren:
En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven,, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Het is onmogelijk dat een dergelijke levendmaking en opwekking, geen impact zou hebben op de gehele mens, en zonder vruchten en kenmerken van waarachtige bekering zou blijven.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 15 okt 2020, 12:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef: Daarnast wordt dit in veel preken wel als standaard bepaald en erbij gezegd, och mocht het nog eeens gebeuren...
Dat zegt niet iemand waar de nood echt nood is. Dat kan niet. Dan moet er wat gebeuren. Dat kan geen uitstel. Wellicht wordt hier niet voldoende over nagedacht, maar dat kan ook een teken zijn dat men het zelf niet beseft en begrijpt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef: Ik lees bij DIA "en dan vanzelf niet dat zo'n mens vraagt om de hel" en "God toevallen: Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig". Het is volkomen bijbels om Gods recht toe te vallen, en hartelijk te gaan erkennen: Heere, het zou rechtvaardig zijn als U mij verdoemt.

Het toestemmen om verloren te gaan, is daarintegen onbijbels. Maar ik kan uit zijn posting niet opmaken of hij dat met "instemmen met Gods rechtvaardig oordeel" bedoelt. Misschien is het beter om dat eerst aan hem te vragen, voordat we hier verder op reageren.
Nee, dit kan ook niet. Maar zichzelf helwaardig kennen is heel wat anders dan naar de hel te willen.
Reden: In de hel is er een eeuwig vloeken van God en van elkaar. Wie God bovenal lief heeft gekregen ligt hier iets wat niet kan. Erkennen: Gij zijt rechtvaardig, ik doemwaardig. Dat kan niet zo zijn dan zo iemand naar de hel wil. Maar het met God eens worden is de zaak. En God eis voldoening. De mens tracht door doen en laten God te bevredigen, maar kan niet, want het werkverbond is verbroken.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 15 okt 2020, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapeloosheid, kenmerk van Gods volk?

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:
Bertiel schreef: Ik lees bij DIA "en dan vanzelf niet dat zo'n mens vraagt om de hel" en "God toevallen: Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig". Het is volkomen bijbels om Gods recht toe te vallen, en hartelijk te gaan erkennen: Heere, het zou rechtvaardig zijn als U mij verdoemt.

Het toestemmen om verloren te gaan, is daarintegen onbijbels. Maar ik kan uit zijn posting niet opmaken of hij dat met "instemmen met Gods rechtvaardig oordeel" bedoelt. Misschien is het beter om dat eerst aan hem te vragen, voordat we hier verder op reageren.
Nee, dit kan ook niet. Maar zichzelf helwaardig kennen is heel wat anders dan naar de hel te willen.
Reden: In de hel is er een eeuwig vloeken van God en van elkaar. Wie God bovenal lief heeft gekregen ligt hier iets wat niet kan. Erkennen: Gij zijt rechtvaardig, ik doemwaardig. Dat kan niet zo zijn dan zo iemand naar de hel wil.
Dan is er mijns inziens geen rede voor de kwalificaties van onder andere Johann Gottfried Walther (later verdedigd door John Galt).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie