Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door DDD »

Volgens mij wel hoor. Ik heb daar wel eens preken van ds. Moerkerken over gehoord. Heel fantasierijk, maar voor zover ik mij kan herinneren, niet gepresenteerd als uitleg. Niet dat ik er een voorstander van ben om maar willekeurig te associëren op de preekstoel. Maar als iemand het niet als uitleg bedoelt, is het geen uitleg.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door KDD »

CvdW schreef:Door het geloof, hetwelk gewerkt wordt door de Heilige Geest, mocht Ruth deze keuze doen.
Mochten wij ook al een keuze doen, welke gewerkt is door de Heilige Geest?
Ruth was niet verkleefd aan het volk, maar aan de God van dat volk.
Ik heb er moeite mee dat de mens steeds centraal wordt gezet.
Robert Murray MacCheyne schrijft:

Ook Ruth vertoont een aanvallige, vriendelijke aard. Maar haar hart was ook door de Geest van God getroffen geworden. Naomi was niet alleen haar schoonmoeder geweest, maar zij was ook de moeder van haar ziel geworden. Zij had haar onderwezen in de weg van de zaligheid door het bloed des Lams. En toen de dag van de beproeving aanbrak, en zij scheiden moest óf van haar volk en haar goden, óf van haar geestelijke leermeesteres, voelde Ruth zich vast aan Naomi verbonden. Toen dus Naomi tot haar zeide: „Zie, uw zwagerin is wedergekeerd tot haar volk en tot haar goden; keer gij ook weder uw zwagerin na,” (vs. 15) antwoordde Ruth en zeide: „Val mij niet tegen, dat ik u zou verlaten, om van achter u weder te keren; waar gij zult heengaan, zal ik ook heengaan, en waar gij zult vernachten, zal ik vernachten; want uw volk is mijn volk, en uw God mijn God.”

Uit deze woorden trekken wij de volgende les: wij moeten innig verkleefd zijn aan onze bekeerde vrienden.
Laatst gewijzigd door KDD op 31 mar 2022, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Valcke »

Mannetje schreef:Als men de analogie goed uitlegt, dan gaat het er niet om of Ruth wedergeboren was op de grens. Dan gaat het niet over Ruth die Christus niet kent.
Maar dan ligt er een analogie: zoals Ruth de goede keuze deed en bij het Joodse volk wilde horen, terwijl zij zelf Boaz nog niet kende, zo zijn er mensen die de "onberouwelijke keuze" hebben gedaan, maar nog zo blind zijn voor Christus.
Volgens mij moeten we geen leer hebben buiten Gods Woord om. Gods Woord zegt ons andere dingen:

"Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, zie, het is alles nieuw geworden." (2 Kor. 5:17)

"Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zone Gods niet heeft, die heeft het leven niet." (1 Joh. 5:12)

"Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem." (Joh. 3:36)

Een "onberouwelijke keuze doen" buiten het ware zaligmakende geloof om, is iets wat de Schrift ons niet leert. Evenmin leert de Schrift ons dat een "onberouwelijke keuze" c.q. het ware zaligmakende geloof gescheiden is van de toepassing van de Middelaar aan het hart. De vetgemaakte woorden zijn dan ook echt in strijd met de Schrift. Daarmee is niet gezegd dat een begenadigde altijd ruim kan zeggen Christus te kennen; daar komt het ook helemaal niet op aan. Het komt erop aan of men in Christus is. En men is alleen in Christus wanneer men Christus en Zijn weldaden heeft mogen aannemen door een waar geloof. Iedere leer die hiervan afwijkt, is in de kern een dwaalleer en in strijd met Gods Woord en de gereformeerde belijdenis.

En wat Ruth betreft: We mogen Boaz zeker zien als een type van Christus. Maar het kennen van Boaz (door Ruth) en het huwelijk met hem heeft niets (en dan ook helemaal niets) te maken met de geestelijke staat van Ruth. Haar geestelijke staat hing alleen af van de geloofskennis die zij had van de God van Israël en van de vergeving van zonden. En dat belijdt zij zeer duidelijk reeds in Ruth 1. Daarom is de toepassing die uit dit Bijbelboek door velen gemaakt wordt met betrekking tot het leven van Ruth, zonder enige waarde.
Laatst gewijzigd door Valcke op 31 mar 2022, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Mannetje »

Mijn punt was niet of de uitleg van ds. Moerkerken klopt en hoe wel of niet, maar dat zijn visie niet goed werd weergegeven.
-
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Valcke »

Mannetje schreef:Mijn punt was niet of de uitleg van ds. Moerkerken klopt en hoe wel of niet, maar dat zijn visie niet goed werd weergegeven.
O.k. dat begreep ik wel. Ik reageerde echter op zijn visie zelf zoals jij die formuleerde.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:Door het geloof, hetwelk gewerkt wordt door de Heilige Geest, mocht Ruth deze keuze doen.
Mochten wij ook al een keuze doen, welke gewerkt is door de Heilige Geest?
Ruth was niet verkleefd aan het volk, maar aan de God van dat volk.
Ik heb er moeite mee dat de mens steeds centraal wordt gezet.
Aan God, en daaraan verbonden het volk, dat kan nooit los van elkaar.
Wel die volgorde en dat lees ik in veel stukken niet!

Vergelijk het met de twee stenen tafelen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Susanna »

Het boek Ruth gaat in de eerste plaats over de verbondstrouw van de HEERE aan Israel, om de komst van de Verlosser, de Heere Jezus Christus, veilig te stellen.
Het verhaal van Ruth in de oudtestamentische geschiedenis functioneert, "als een heldere, glinsterende draad, die door het weefsel van Israëls grotere nationale geschiedenis geweven wordt." De rijkdom van dit boek nodigt de lezer uit tot een doordachte studie van het verhaal in het licht van zijn context binnen de canon van de Schrift. Wanneer het boek wordt benaderd in eerlijke beschouwing van de theologie en boodschap, openbaart het zichzelf als een voorbeeld voor de verlossing die veilig gesteld is is door Jezus Christus, de Zoon van David. Robert Hubbard
De boekrol van Ruth werd traditioneel voorgelezen voor het Wekenfeest, zeven weken na Pesach. Het werd dus waarschijnlijk gelezen voorafgaand aan de Pinksterpreek van Petrus, waarin de apostel herhaaldelijk gebruik maakte van de woorden van David ( Handelingen 2:25-31 , 34-35 ) en Jezus verklaarde als de ultieme Zoon van David (2:22- 24, 32-33, 36).

Daar draait het om.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door KDD »

Voor de duidelijkheid:
Ds. Moerkerken schreef:
Ruth en het genadeleven

We zeiden zojuist: Het boek Ruth geeft ons helder onderwijs over de standen in het genadeleven. Wij vinden in het eerste hoofdstuk een jonge vrouw, wonderlijk getrokken uit Moab, bestemd om één van de moeders van Christus te worden. Boaz kent zij niet, maar in haar hart is een onberouwelijke keuze gewerkt om de God van Israël te dienen en Zijn volk lief te hebben. In het tweede hoofdstuk wordt zij door 's Heeren voorzienigheid geleid op de akker van de man die eenmaal haar bruidegom zal worden. Ze mag stil rapen op de akker en veel verzamelen. Haar thuisblijven is weinig. Soms mag zij tot haar eigen verwondering door Boaz worden genodigd en de maaltijd gebruiken aan de zijde van de maaiers! In hoofdstuk 3 breekt een andere tijd aan: de planken raken leeg. Gerste- en tarweoogst raken voleind. Het moet naar Boaz heen - en wel in een weg waarin zij in volkomen overgave zichzelf prijs moet geven! Wonderlijk vriendelijk wordt zij op de dorsvloer behandeld: met zes maten gerst - niet geraapt, maar van Boaz zélf gekregen! - gaat zij naar huis. Maar... nog altijd is zij 'Ruth, de Moabitische' - levend voor eigen rekening, niet de vrouw van Boaz. Dat laatste komt tot stand in het vierde hoofdstuk, waar zij door haar aanstaande bruidegom wordt gelost in de poort. Zouden wij nu werkelijk de Schrift geweld aandoen door in dit alles heldere en onderwijzende analogieën te zien van het genadeleven? Niemand kan mij dat wijsmaken. De lijnen die hier liggen, zijn de lijnen die wij in héél de Schrift terug vinden! We moeten de zaak ook niet vertroebelen door te zeggen dat nergens staat beschreven hoeveel Ruth van Christus kende toen zij in Bethlehem aankwam. Wie dat zegt, vergeet dat we in dit bijbelboek te maken hebben met een analogie. Het gaat niet om de vraag of Ruth bij haar komen in Bethlehem iets van Christus kende - het gaat erom dat zij Boaz niet kende. Dat is juist de analogie met het genadeleven. En de voornaamste les van dit kleine bijbelboek - ja, van héél de Schrift! - is geen andere dan deze: het moet op Christus aan, buiten Wie geen leven is, maar een eeuwig zielsverderf.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:Door het geloof, hetwelk gewerkt wordt door de Heilige Geest, mocht Ruth deze keuze doen.
Mochten wij ook al een keuze doen, welke gewerkt is door de Heilige Geest?
Ruth was niet verkleefd aan het volk, maar aan de God van dat volk.
Ik heb er moeite mee dat de mens steeds centraal wordt gezet.
Aan God, en daaraan verbonden het volk, dat kan nooit los van elkaar.
Wel die volgorde en dat lees ik in veel stukken niet!

Vergelijk het met de twee stenen tafelen.
Dat zegt u goed, maar we hoeven, als we elkaar een klein beetje kennen en vertrouwen, niet te wantrouwen over een kleine verschrijving, of een uitdrukking die wat ongelukkig is geformuleerd. U weet wel dat we ons aan de Schrift en belijdenis wensen te houden. Soms lijkt het of u, maar ook anderen, dat wel eens vergeten. :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door CvdW »

Het is geen wantrouwen. God moet de hoogste eer krijgen, op grond van Gods Woord.
Dat luistert nauw. U en ik weten dat we vol zonden en ongerechtigheden zijn. Dit maakt dat ik voorzichtig ben, echter wel duidelijk. Duidelijkheid betekent niet wantrouwen of geen liefde o.i.d..
Ik bemerk dat het allemaal 'zacht' moet zijn.
Liefde tot God verwekt liefde tot de naaste.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Het is geen wantrouwen. God moet de hoogste eer krijgen, op grond van Gods Woord.
Dat luistert nauw. U en ik weten dat we vol zonden en ongerechtigheden zijn. Dit maakt dat ik voorzichtig ben, echter wel duidelijk. Duidelijkheid betekent niet wantrouwen of geen liefde o.i.d..
Ik bemerk dat het allemaal 'zacht' moet zijn.
Liefde tot God verwekt liefde tot de naaste.
Uw opmerking zit u we wel naast. U verstaat mij verkeerd. Maar ik wil daar niet verder op ingaan, want het is te bedenken dat er zo weer een woordenspel ontstaat waarin 0 % liefde is. Vandaar dat ik het hierbij laat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Ararat »

Ik las dit op digibron:
Ds. Kater waarschuwt voor het direct vergeestelijken. "Ruth is geen allegorie. Je mag niet bij alle details een toepassing geven, hoe stichtelijk het ook kan klinken. Vanuit de verklaring van de geschiedenis kun je best geestelijke lessen doorgeven, maar je mag niet gaan vergeestelijken." De predikant vindt extra gebed om opening van het Woord bij preken over historische stof niet overbodig. "Gebed opdat je het Woord niet tekortdoet, maar ook opdat je geen dierbare dingen zegt waarvan de Heere zegt: Waar haal je dat vandaan. Als je direct vergeestelijkt, wordt het een wazig verhaal en laat je de geschiedenis los. Het boek Ruth is wezenlijk anders dan de Christenreis van Bunyan."
bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 5b19103f55
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:Het is geen wantrouwen. God moet de hoogste eer krijgen, op grond van Gods Woord.
Dat luistert nauw. U en ik weten dat we vol zonden en ongerechtigheden zijn. Dit maakt dat ik voorzichtig ben, echter wel duidelijk. Duidelijkheid betekent niet wantrouwen of geen liefde o.i.d..
Ik bemerk dat het allemaal 'zacht' moet zijn.
Liefde tot God verwekt liefde tot de naaste.
Uw opmerking zit u we wel naast. U verstaat mij verkeerd. Maar ik wil daar niet verder op ingaan, want het is te bedenken dat er zo weer een woordenspel ontstaat waarin 0 % liefde is. Vandaar dat ik het hierbij laat.
Hartelijk dank voor de reactie. Ik lees de de bijdragen en dan zie ik liefde tot Gods volk en wat bevindelijk geleerd is (ik noem dit horizontaal). Waar lees ik van God en Christus (ik noem dit verticaal)?
Dat zijn geen verschrijvingen, maar de vruchten.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Refiosi »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:Het is geen wantrouwen. God moet de hoogste eer krijgen, op grond van Gods Woord.
Dat luistert nauw. U en ik weten dat we vol zonden en ongerechtigheden zijn. Dit maakt dat ik voorzichtig ben, echter wel duidelijk. Duidelijkheid betekent niet wantrouwen of geen liefde o.i.d..
Ik bemerk dat het allemaal 'zacht' moet zijn.
Liefde tot God verwekt liefde tot de naaste.
Uw opmerking zit u we wel naast. U verstaat mij verkeerd. Maar ik wil daar niet verder op ingaan, want het is te bedenken dat er zo weer een woordenspel ontstaat waarin 0 % liefde is. Vandaar dat ik het hierbij laat.
Hartelijk dank voor de reactie. Ik lees de de bijdragen en dan zie ik liefde tot Gods volk en wat bevindelijk geleerd is (ik noem dit horizontaal). Waar lees ik van God en Christus (ik noem dit verticaal)?
Dat zijn geen verschrijvingen, maar de vruchten.
Kan het wat minder persoonlijk worden? Ik vind dit echt verkeerd.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Forummer »

Refiosi schreef:
CvdW schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:Het is geen wantrouwen. God moet de hoogste eer krijgen, op grond van Gods Woord.
Dat luistert nauw. U en ik weten dat we vol zonden en ongerechtigheden zijn. Dit maakt dat ik voorzichtig ben, echter wel duidelijk. Duidelijkheid betekent niet wantrouwen of geen liefde o.i.d..
Ik bemerk dat het allemaal 'zacht' moet zijn.
Liefde tot God verwekt liefde tot de naaste.
Uw opmerking zit u we wel naast. U verstaat mij verkeerd. Maar ik wil daar niet verder op ingaan, want het is te bedenken dat er zo weer een woordenspel ontstaat waarin 0 % liefde is. Vandaar dat ik het hierbij laat.
Hartelijk dank voor de reactie. Ik lees de de bijdragen en dan zie ik liefde tot Gods volk en wat bevindelijk geleerd is (ik noem dit horizontaal). Waar lees ik van God en Christus (ik noem dit verticaal)?
Dat zijn geen verschrijvingen, maar de vruchten.
Kan het wat minder persoonlijk worden? Ik vind dit echt verkeerd.
Ik denk niet dat het verkeerd is om elkaar erop te wijzen dat liefde tot Gods volk niet genoeg is tot zaligheid.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie