Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door John Galt »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Nou, dat is in veel gevallen toch best een belangrijk criterium?
Het sterkt mij in mijn overtuiging dat predikanten een opleiding op academisch niveau nodig hebben en dat predikanten meer tijd moeten maken voor hun kerntaak, namelijk preken en het voorbereiden van preken. Dat vergt ook wat van een gemeente en van een kerkenraad. De kerkenraad zal actiever moeten worden en duidelijke afspraken moeten maken met predikanten over hun takenpakket. O.a. over het laten vallen van bestuurlijke nevenfuncties.
Ik luisterde pas een motivatiespeech van wijlen Zig Ziglar. Hij vertelde op een gegeven moment dat hij die bewuste speech dit keer voor de 100e keer hield. "Hoe lang denkt u dat ik gisteren bezig ben geweest om deze speech voor te bereiden?" vroeg hij. Dat bleek 6 uur te zijn. "U geeft mij anderhalf uur van uw kostbare tijd, hoe zou het er met mijn integriteit voorstaan als ik deze speech op routine deed?"
6 uur voorbereiding, terwijl je voor de 100e keer over hetzelfde onderwerp spreekt...
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door John Galt »

FlyingEagle schreef:Nou, voor de ChristenUnie zijn ook wel dominees/voorgangers actief geweest, tot zelfs op de kandidatenlijst aan toe. En ook in het CDA zijn deze actief dus het is niet iets des SGP’s.
Zelfs GroenLinks had ooit (de helaas jong overleden) ds Ab Harrewijn in de Tweede Kamer, maar die was volgens mij geen gemeentepredikant.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Zita »

Ontopic!
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door John Galt »

In het RD stond een meditatie van ds Johannes Groenewegen. Hij gebruikt de tekst mét en zónder "is" gewoon door elkaar
https://www.rd.nl/kerk-religie/meditati ... -1.1716005
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Jo-Ann »

Ander vraagje over het boek Ruth. Misschien dat hier iemand het antwoord weet.

Boaz was de losser om voor de gestorvene het erfdeel te bewaren en hem kinderen/nageslacht te geven. Als je het zo bekijkt is Obed de zoon van Machlon.
Toch wordt in het geslachtsregister Obed de zoon van Boaz genoemd en zo ook de voorvader van de Heere Jezus.
Ik zal vast iets over het hoofd zien, want anders klopt dit toch niet?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door eilander »

Jo-Ann schreef:Ander vraagje over het boek Ruth. Misschien dat hier iemand het antwoord weet.

Boaz was de losser om voor de gestorvene het erfdeel te bewaren en hem kinderen/nageslacht te geven. Als je het zo bekijkt is Obed de zoon van Machlon.
Toch wordt in het geslachtsregister Obed de zoon van Boaz genoemd en zo ook de voorvader van de Heere Jezus.
Ik zal vast iets over het hoofd zien, want anders klopt dit toch niet?
Deze vraag heeft me ook vaak bezig gehouden. Ik kan tot geen andere gedachte komen dan dat Obed feitelijk de tweede zoon van Boaz en Ruth was.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door John Galt »

Hoezo de tweede zoon? Wie was dan de eerste?

Ds A.J. Mensink heeft de vraag Jo-Ann een keer behandeld in De Hervormde Vaan:
Hij schreef:Hier stuiten we op een vraag die al veel gesteld is, de afgelopen maanden. Van wie was dit jongetje nu eigenlijk de zoon? Het geslachtsregister in Mattheus 1 noemt Obed immers de zoon van Boaz, maar volgens de wet van het leviraat was Obed toch de zoon van Machlon? Obed zou volgens de wet de naam van Machlon (en dus ook de naam van Elimelech) voortzetten (Deut. 25:6). Het geboortebericht in Ruth 4 wijst ook in de richting van dat laatste: zoon van Machlon, zoon van Elimelech. De vraag kan eenvoudig worden opgelost. Naar het vlees is dit kind een zoon van Boaz. Het geslachtsregister in Mattheus 1 gaat van de vleselijke lijn uit, en leert ons van wie Christus naar het vlees een Zoon is. Zo zijn Christus én Obed beiden zonen van Boaz, naar het vlees. Maar naar het recht is Obed zoon van Machlon, kleinzoon van Elimelech. Een ‘juridische’ zoon dus die het erfrecht heeft in de familie van Naomi (vers 17). Wat een duidelijke vergelijking met een kind van God! Een kind van God is naar het vlees kind van Adam, kind des toorns. Maar krachtens geloof en genade is datzelfde kind van Adam een kind des Heeren! In Adam deelachtig aan de verdoemenis, maar in Christus erfgenaam van Gods heerlijk Koninkrijk! Door Hem, Die zoon van Boaz en zoon van Obed wilde worden.
Who is John Galt? :quoi
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door eilander »

Mooi! Of het klopt, weet ik niet. Maar zou goed kunnen.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Ukkie »

Het lijkt me aannemelijker dan dat het hun tweede zoon zou zijn.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door samanthi »

Ukkie schreef:Het lijkt me aannemelijker dan dat het hun tweede zoon zou zijn.
Ja klopt, (ik had je even verkeerd gelezen en andere reactie maar weggehaald) en als ik dit lees dat maak ik het er ook uit op.

Ruth 4

13 Alzo nam Boaz Ruth, en zij werd hem ter vrouwe, en hij ging tot haar in; en de HEERE gaf haar, dat zij zwanger werd en een zoon baarde. 14 Toen zeiden de vrouwen tot Naómi: Geloofd zij de HEERE, Die niet heeft nagelaten u heden een losser te geven; en zijn naam worde vermaard in Israël!

Dit zouden ze niet bij een tweede zoon zeggen en het gaat echt om Obed zie vers

17 En de naburinnen gaven hem een naam, zeggende: Aan Naómi is een zoon geboren; en zij noemden zijn naam Obed; deze is de vader van Isaï, Davids vader.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Roos2018 »

eilander schreef:
Jo-Ann schreef:Ander vraagje over het boek Ruth. Misschien dat hier iemand het antwoord weet.

Boaz was de losser om voor de gestorvene het erfdeel te bewaren en hem kinderen/nageslacht te geven. Als je het zo bekijkt is Obed de zoon van Machlon.
Toch wordt in het geslachtsregister Obed de zoon van Boaz genoemd en zo ook de voorvader van de Heere Jezus.
Ik zal vast iets over het hoofd zien, want anders klopt dit toch niet?
Deze vraag heeft me ook vaak bezig gehouden. Ik kan tot geen andere gedachte komen dan dat Obed feitelijk de tweede zoon van Boaz en Ruth was.
Nee, Obed (Ovèd in het Hebreeuws) was de zoon van Boaz.
Obed zou de "zoon" of nazaat van Machlon zijn wanneer Ruth als weduwe met een broer van Machlon was getrouwd.
Ik heb de tekst waar dit beschreven staat even niet bij de hand.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Forummer »

Afgelopen zondag hadden wij een predikant die Ruth aanhaalde als zijnde wél een kind van God in Moab. Blijkbaar word er verschillend over gedacht binnen een kerkverband. Al heb ik wel de indruk dat de meesten gewoon geloven dat Ruth inderdaad aan de grens met Moab al een kind van God was.

De andere versie neigt wat mij betreft naar "de Bijbel aanpassen aan je eigen schema".
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door eilander »

Roos2018 schreef:
eilander schreef:
Jo-Ann schreef:Ander vraagje over het boek Ruth. Misschien dat hier iemand het antwoord weet.

Boaz was de losser om voor de gestorvene het erfdeel te bewaren en hem kinderen/nageslacht te geven. Als je het zo bekijkt is Obed de zoon van Machlon.
Toch wordt in het geslachtsregister Obed de zoon van Boaz genoemd en zo ook de voorvader van de Heere Jezus.
Ik zal vast iets over het hoofd zien, want anders klopt dit toch niet?
Deze vraag heeft me ook vaak bezig gehouden. Ik kan tot geen andere gedachte komen dan dat Obed feitelijk de tweede zoon van Boaz en Ruth was.
Nee, Obed (Ovèd in het Hebreeuws) was de zoon van Boaz.
Obed zou de "zoon" of nazaat van Machlon zijn wanneer Ruth als weduwe met een broer van Machlon was getrouwd.
Ik heb de tekst waar dit beschreven staat even niet bij de hand.
Dit is mijns inziens strijdig met Ruth 4:10, waar Boaz zegt:
Daartoe aanvaard ik mij ook Ruth, de Moabietische, de huisvrouw van Machlon, tot een vrouw, om den naam des verstorvenen over zijn erfdeel te verwekken, opdat de naam des verstorvenen niet worde uitgeroeid van zijn broederen, en van de poort zijner plaats; gijlieden zijt heden getuigen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Adagio »

Die nadere losser (in het boek Ruth) wilde best dat stuk land hebben, maar die Moabitische Ruth was hem te min.

Vorig jaar postte ik het onderstaande, daar moest ik aan denken:
De 'stamboom' van de Heere Jezus:
Lukas gaat van het heden naar het verleden, Mattheüs van het verleden naar het heden.
Lukas gaat tot Adam, Mattheüs tot Abraham.
Mattheüs geeft de wettelijke geslachtslijn. Lukas geeft de volgorde van de natuurlijke stamboom nauwkeuriger aan, hij drukt als het ware uit: Jezus is God én Mens.
Mattheüs plaatst een driedeling in de beschrijving, die voor de Joden veelzeggend was. Lukas geeft dit niet omdat die de heidenen niets zegt.
Mattheüs noemt tussendoor allerlei bijzonderheden, van verschillende aard.
Een kinderboekje schreef:Jouw familie bestaat uit allemaal verschillende mensen. Van iedereen weet je wel iets te vertellen. Meestal zijn dat fijne dingen. Maar er zijn in elke familie ook wel mensen van wie niet zulke goede dingen te zeggen zouden zijn. Als je naar de stamboom van de Heere Jezus kijkt, valt op dat het allemaal zondige mensen zijn.
Pak de stamboom van de Heere Jezus in Matthéüs 1 er nog maar eens bij om te kijken welke mensen Hij in Zijn familie heeft. Vooral als Matthéüs afwijkt van het ritme '... gewon ...' moet je opletten. De eerste keer is dat: “Juda en zijn broers ...” Wat weet je van de broers van Juda? Dat ze hun broer Jozef hebben verkocht. Dat ze de inwoners van de stad Sichem hebben vermoord. Het waren niet zulke lieve jongens. Maar Juda zelf ook niet. De tweeling Perez (Fares) en Zerah (Zara) zijn niet bij zijn eigen vrouw geboren, maar bij zijn schoondochter Thamar. David komt er in deze stamboom ook niet best van af. Salomo (Salomon) is geboren bij 'degene die Uria's vrouw was geweest'. David had niet genoeg aan zijn eigen vrouw. Hij zag Bathséba, de vrouw van Uria, en wilde haar hebben. Hij zorgde dat Uria gedood werd en trouwde met haar. Hoor je wel? De geschiedenisperiode van Abraham tot David staat vol met namen van mensen die opvallende zonden hebben gedaan. Hoe is dat in de tweede periode? Het valt ons meestal niet op, maar de Joden horen gelijk dat er iets niet klopt in het lijstje met koningen dat Matthéüs noemt. Hij slaat er een paar over. Waarom? Het waren goddeloze koningen, die niet leefden zoals de Heere wilde. Het is een straf dat hun naam niet in de stamboom staat. In vers 11 vraagt Matthéüs weer ergens de aandacht voor. Midden in de lijst van namen staat ineens: omtrent, rond de tijd van de Babylonische wegvoering. Elke lezer van de stamboom weet: dat was de straf van God. Wij zijn van Gods heilspoor afgegaan en onze voorvaderen ook. Wat een zondige stamboom! Wilde de Heere Jezus zulke mensen 'in Zijn familie'? Ja, juist voor zulke mensen wilde Hij komen. Hij eet met tollenaren en zondaren. De farizeeërs begrijpen er niets van. Maar de Heere Jezus zegt: 'Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.'
Muurbloem
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2020, 06:39

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Muurbloem »

Kun je de losser uit hoofdstuk 3:12 vergelijken met de wet? Die voor het Evangelie komt? Ik vind het altijd erg ingewikkeld hoever je mag gaan. Zelf zie ik niet zoveel geestelijke lessen, maar als een ander zegt er veel licht over te krijgen, durf ik dat ook niet goed te veroordelen.
Plaats reactie