Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Valcke »

Forummer schreef:Beschuldig je mij of refo nu van trollen gedrag?
Refo. Hij post graag controversiële uitspraken. In het antwoord blijkt hij in 9 van de 10 gevallen niet geïnteresseerd. Ook een vraag om zijn post te verduidelijken wordt doorgaans niet beantwoord. Ik denk dat dit herkenbaar is voor velen die al wat langer op het forum zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:Ruth zei aan de grens van Moab: uw God is mijn God.

Was zij toen al een kind van God?

Of moest zij nog verder doorgeleid worden, tot Boaz die haar loste? En was ze pas vanaf dat moment een kind van God?

Wat vragen die bij me opkwamen nav een gedeelte uit een preek.
Wat opmerkingen:

* Er staat in het bijbelgedeelte niet wanneer Ruth een kind van God is geworden. Vanuit haar kant zal het wel een proces zijn geweest (maar dat is niet met zekerheid vast te stellen), waarbij er vanuit Gods kant er in een punt des tijds een staatsverwisseling is bewerkstelligd. Maar het lijkt me niet juist om deze dingen geforceerd in een geschiedenis te gaan inlezen, terwijl de bijbel hier geen uitsluitsel over geeft.
* Wel is het zo dat de keus die in haar hart gewerkt was (mogelijk al in een eerder stadium) bij de grens met haar mond werd beleden. Dat is een vrucht van Gods werk in haar hart. Maar dat wil niet zeggen dat dat ook het moment is geweest waar haar staatsverwisseling werd voltrokken.
* Hoewel Boaz vanuit ons perspectief een type van Christus zou kunnen worden genoemd, was Boaz voor Ruth geen Christus, maar slechts een gewone man. In die zin lijkt het mij volstrekt onjuist om het moment dat Boaz haar loste als een stadium in haar bekering te zien. Wel zal ze dat ervaren hebben als een bijzondere leiding en zorg van de Heere voor haar.

Kortom, laten we zeer voorzichtig zijn met het op speculatieve wijze invoegen van bekeringsschema's in deze geschiedenissen.

En overigens wel oog hebben voor de Goddelijke voorzienigheid en souvereine genadewerk, waardoor deze heiding tot Gods volk werd toegebracht. Want dat blijft staan.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 12 okt 2020, 16:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:
Forummer schreef:Beschuldig je mij of refo nu van trollen gedrag?
Refo. Hij post graag controversiële uitspraken. In het antwoord blijkt hij in 9 van de 10 gevallen niet geïnteresseerd. Ook een vraag om zijn post te verduidelijken wordt doorgaans niet beantwoord. Ik denk dat dit herkenbaar is voor velen die al wat langer op het forum zijn.
Ik weet niet of ik dit mag zeggen, maar ik vind dit ook best ergerlijk. En we moeten toch voorkomen dat er ergernissen ontstaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Herman »

Valcke schreef:
refo schreef:En over Orpa wordt altijd zo lelijk gedaan, terwijl het Naomi's schuld was dat ze terug ging.
trollengedrag:
Het is duidelijk hoe het met de verantwoordelijkheid van de mens uitpakt bij mensen die graag Arminius lezen. Dan kunnen we niet eens de gestelde keuze van zo'n lief oud dametje als Naomi op waarde schatten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door samanthi »

Herman schreef:
Valcke schreef:
refo schreef:En over Orpa wordt altijd zo lelijk gedaan, terwijl het Naomi's schuld was dat ze terug ging.
trollengedrag:
Het is duidelijk hoe het met de verantwoordelijkheid van de mens uitpakt bij mensen die graag Arminius lezen. Dan kunnen we niet eens de gestelde keuze van zo'n lief oud dametje als Naomi op waarde schatten.
Is het dan niet jou verantwoordelijkheid om tegen je naasten te zeggen dat ze behouden kunnen worden door Iemand anders.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:
Herman schreef:
Valcke schreef:
refo schreef:En over Orpa wordt altijd zo lelijk gedaan, terwijl het Naomi's schuld was dat ze terug ging.
trollengedrag:
Het is duidelijk hoe het met de verantwoordelijkheid van de mens uitpakt bij mensen die graag Arminius lezen. Dan kunnen we niet eens de gestelde keuze van zo'n lief oud dametje als Naomi op waarde schatten.
Is het dan niet jou verantwoordelijkheid om tegen je naasten te zeggen dat ze behouden kunnen worden door Iemand anders.
Naomi heeft Orpa niet gewezen op God en het ware heil? Zij was met haar zoon getrouwd; dat geloof je toch niet?
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Valcke »

De Heere Jezus zei overigens niets anders toen velen afvielen: Wilt gijlieden ook niet heengaan?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door samanthi »

@Valcke

Ruth 1

15 Daarom zeide zij: Zie, uw zwagerin is wedergekeerd tot haar volk en tot haar goden; keer gij ook weder, uw zwagerin na.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:De Heere Jezus zei overigens niets anders toen velen afvielen: Wilt gijlieden ook niet heengaan?
Dit is niet te vergelijken, Naomi is God niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:
Valcke schreef:De Heere Jezus zei overigens niets anders toen velen afvielen: Wilt gijlieden ook niet heengaan?
Dit is niet te vergelijken, Naomi is God niet.
??
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:@Valcke

Ruth 1

15 Daarom zeide zij: Zie, uw zwagerin is wedergekeerd tot haar volk en tot haar goden; keer gij ook weder, uw zwagerin na.
... tot haar goden ... dat zegt genoeg over hoe Naomi erin zat en hoe ze haar beide schoondochters in het verleden onderwezen had.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
samanthi schreef:
Valcke schreef:De Heere Jezus zei overigens niets anders toen velen afvielen: Wilt gijlieden ook niet heengaan?
Dit is niet te vergelijken, Naomi is God niet.
??
Bij de Heere Jezus is een beproeving, bij Naomi niet, zij is een gewoon mens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
samanthi schreef:@Valcke

Ruth 1

15 Daarom zeide zij: Zie, uw zwagerin is wedergekeerd tot haar volk en tot haar goden; keer gij ook weder, uw zwagerin na.
... tot haar goden ... dat zegt genoeg over hoe Naomi erin zat en hoe ze haar beide schoondochters in het verleden onderwezen had.
Zou jij je buurman terug naar de bijv de moslims sturen? Ook al heb je hem over de Heere vertelt?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:
Valcke schreef:
samanthi schreef:@Valcke

Ruth 1

15 Daarom zeide zij: Zie, uw zwagerin is wedergekeerd tot haar volk en tot haar goden; keer gij ook weder, uw zwagerin na.
... tot haar goden ... dat zegt genoeg over hoe Naomi erin zat en hoe ze haar beide schoondochters in het verleden onderwezen had.
Zou jij je buurman terug naar de bijv de moslims sturen? Ook al heb je hem over de Heere vertelt?
Naomi zei: 'De HEERE doe bij u weldadigheid...', 'De HEERE geve u...', '...de hand des HEEREN....'.
Zij leefde haar schoondochters voor in de vreze Gods tot op het laatste toe. Meer woorden waren er niet nodig.
Beide schoondochters wisten: dit was in Moab niet te vinden.
Orpa had de goden van Moab nooit van harte verlaten, Ruth had dit wel gedaan.

Ik heb er geen enkele behoefte aan om bij dit afscheid 'schuld' te zoeken bij Naomi. Ook dát is inlegkunde.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
samanthi schreef:
Valcke schreef:
samanthi schreef:@Valcke

Ruth 1

15 Daarom zeide zij: Zie, uw zwagerin is wedergekeerd tot haar volk en tot haar goden; keer gij ook weder, uw zwagerin na.
... tot haar goden ... dat zegt genoeg over hoe Naomi erin zat en hoe ze haar beide schoondochters in het verleden onderwezen had.
Zou jij je buurman terug naar de bijv de moslims sturen? Ook al heb je hem over de Heere vertelt?
Naomi zei: 'De HEERE doe bij u weldadigheid...', 'De HEERE geve u...', '...de hand des HEEREN....'.
Zij leefde haar schoondochters voor in de vreze Gods tot op het laatste toe. Meer woorden waren er niet nodig.
Beide schoondochters wisten: dit was in Moab niet te vinden.

Ik heb er geen enkele behoefte aan om bij dit afscheid 'schuld' te zoeken bij Naomi. Ook dát is inlegkunde.
Het is Orpa's eigen schuld, maar Naomi is wel degelijk niet goed bezig, ze is verbitterd en zegt dat God haar bitterheid heeft aangedaan.
Je kunt er heel veel van maken, maar ik zie alleen wat ik lees.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie