Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Adagio »

'Boaz kent zij niet', maar wel een onberouwelijke keuze. Zeker: Boaz is een type van Christus, maar Ruth is hier geen type van een zondaar die Christus niet kent. De blindgeborene belijdt in Joh. 9: 33 dat hij te maken had gekregen met Iemand Die van God was. Als de Heere hem in vs. 36 vraagt, of hij in God gelooft - passeert de blindgeborene meteen het voor-de-hand-liggende antwoord van ja of nee, maar wil weten: "Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?" Zo ongeveer de vraag van Paulus op zijn reis naar Damascus.

'Haar belijdenis: 'uw God is mijn God' was kennelijk niet waarachtig! Petrus kreeg, een poosje na zijn belijdenis "Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods" toegevoegd: "Ga weg achter Mij, satanas, gij zijt Mij een aanstoot; want gij verzint niet de dingen die Gods zijn, maar die der mensen zijn.
Hier is overigens een lege loopgraaf, dus kan er met gemak wat erop gegooid worden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Valcke »

Adagio schreef:
'Boaz kent zij niet', maar wel een onberouwelijke keuze. Zeker: Boaz is een type van Christus, maar Ruth is hier geen type van een zondaar die Christus niet kent. De blindgeborene belijdt in Joh. 9: 33 dat hij te maken had gekregen met Iemand Die van God was. Als de Heere hem in vs. 36 vraagt, of hij in God gelooft - passeert de blindgeborene meteen het voor-de-hand-liggende antwoord van ja of nee, maar wil weten: "Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?" Zo ongeveer de vraag van Paulus op zijn reis naar Damascus.

'Haar belijdenis: 'uw God is mijn God' was kennelijk niet waarachtig! Petrus kreeg, een poosje na zijn belijdenis "Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods" toegevoegd: "Ga weg achter Mij, satanas, gij zijt Mij een aanstoot; want gij verzint niet de dingen die Gods zijn, maar die der mensen zijn.
Hier is overigens een lege loopgraaf, dus kan er met gemak wat erop gegooid worden.
Laat ik dan alleen op het tweede punt reageren met twee korte vragen.

1. Ik mag toch hopen dat niemand zal zeggen dat Petrus Christus niet kende met een waar zaligmakend en toe-eigenend geloof. Of wel?
2. Het feit dat ook ware gelovigen in een zonde vallen, betekent dit dat zij Christus nog niet gekend hebben?

Ik hoop dat je deze vragen op een schriftuurlijke wijze kunt beantwoorden.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Adagio »

Valcke schreef:
Adagio schreef:
'Boaz kent zij niet', maar wel een onberouwelijke keuze. Zeker: Boaz is een type van Christus, maar Ruth is hier geen type van een zondaar die Christus niet kent. De blindgeborene belijdt in Joh. 9: 33 dat hij te maken had gekregen met Iemand Die van God was. Als de Heere hem in vs. 36 vraagt, of hij in God gelooft - passeert de blindgeborene meteen het voor-de-hand-liggende antwoord van ja of nee, maar wil weten: "Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?" Zo ongeveer de vraag van Paulus op zijn reis naar Damascus.

'Haar belijdenis: 'uw God is mijn God' was kennelijk niet waarachtig! Petrus kreeg, een poosje na zijn belijdenis "Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods" toegevoegd: "Ga weg achter Mij, satanas, gij zijt Mij een aanstoot; want gij verzint niet de dingen die Gods zijn, maar die der mensen zijn.
Hier is overigens een lege loopgraaf, dus kan er met gemak wat erop gegooid worden.
Laat ik dan alleen op het tweede punt reageren met twee korte vragen.
1. Ik mag toch hopen dat niemand zal zeggen dat Petrus Christus niet kende met een waar zaligmakend en toe-eigenend geloof. Of wel?
2. Het feit dat ook ware gelovigen in een zonde vallen, betekent dit dat zij Christus nog niet gekend hebben?
Ik hoop dat je deze vragen op een schriftuurlijke wijze kunt beantwoorden.
De loopgraaf is leeg, toch! Allemaal gevlucht, Adagio erbij.

"Zijn discipelen zeiden tot Hem: Zie, nu spreekt Gij vrijuit en zegt geen gelijkenis. Nu weten wij dat Gij alle dingen weet, en Gij hebt niet van node dat U iemand vraagt. Hierom geloven wij dat Gij van God uitgegaan zijt." Dat lijkt heel wat, met een volle Wijnstok, een rijke Christus. Maar nu laat de Heere hen ook gevoelen dat zij (van zichzelf) een arme Christus een Steen des aanstoots achten: "Jezus antwoordde hun: Gelooft gij nu? Zie, de ure komt en is nu gekomen, dat gij zult verstrooid worden, een iegelijk naar het zijne, en gij Mij alleen zult laten. En nochtans ben Ik niet alleen; want de Vader is met Mij."
"Toen zeide Jezus tot hen: Gij zult allen aan Mij geërgerd worden in dezen nacht; want er is geschreven: Ik zal den Herder slaan, en de schapen der kudde zullen verstrooid worden."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door Valcke »

Eens Adagio, maar dit heeft alles niets te maken met de stellingen over de standen in het genadeleven van Ruth en een Boaz die zij niet kende en dat zij nog voor eigen rekening zou staan, enzovoort.

En ook de discipelen stonden niet voor eigen rekening. Christus had voor hen gebeden dat hun geloof niet zou ophouden. En dan kan een mens vallen, Christus zelfs verloochenen, maar dat doet niets af aan het aandeel dat hij aan Christus heeft.

Overigens is het een vreemde manier om de standen bij Ruth te verdedigen aan de hand van wat we lezen van de discipelen. Daaruit blijkt al dat het boek Ruth daar zelf geen enkele aanleiding toe geeft. Kennelijk moeten zogenaamde bewijzen met veel pijn en moeite ergens anders vandaan gehaald worden…
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ruth, reeds een kind van God aan de grens van Moab?

Bericht door -DIA- »

Twee preken uit het boek Ruth. Eenvoudig, ongekunsteld en bevindelijk.
Misschien dat iemand ze beluisterd.

https://www.youtube.com/watch?v=cQI-CnCD-S0&t=3135s
https://www.youtube.com/watch?v=RwEJsENUNAE&t=4026s
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie