Jacobus en Barnabas apostelen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Jacobus en Barnabas apostelen?

Bericht door Arja »

In Galaten zegt Paulus:
"En zag geen ander van de apostelen, dan Jakobus, de broeder des Heeren. Hetgeen nu ik u schrijf, ziet, ik getuig voor God, dat ik niet lieg".
Hoe zit dat met deze broer van de Heere Jezus? Wanneer werd hij apostel? In 1 Korinthiërs 15:3-7 staat wel dat Jezus was na zijn dood en opstanding aan Jakobus is verschenen. Heeft dat er mee te maken?

Handelingen stelt dat om een ​​apostel te zijn, degene vanaf het begin lid moest zijn van de groep discipelen en een ooggetuige van Christus 'opstanding moest zijn geweest. Jacobus is geen lid van de groep discipelen geweest.

Nog een vraag: was Barnabas een apostel?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Jacobus en Barnabas apostelen?

Bericht door J.C. Philpot »

.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 13 jul 2020, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Jacobus en Barnabas apostelen?

Bericht door Valcke »

Arja schreef:In Galaten zegt Paulus:
"En zag geen ander van de apostelen, dan Jakobus, de broeder des Heeren. Hetgeen nu ik u schrijf, ziet, ik getuig voor God, dat ik niet lieg".
Hoe zit dat met deze broer van de Heere Jezus? Wanneer werd hij apostel? In 1 Korinthiërs 15:3-7 staat wel dat Jezus was na zijn dood en opstanding aan Jakobus is verschenen. Heeft dat er mee te maken?

Handelingen stelt dat om een ​​apostel te zijn, degene vanaf het begin lid moest zijn van de groep discipelen en een ooggetuige van Christus 'opstanding moest zijn geweest. Jacobus is geen lid van de groep discipelen geweest.

Nog een vraag: was Barnabas een apostel?
Wat betreft Jakobus: oudere verklaringen houden het ervoor dat hij de zoon van Alfeüs was. Zie bv. de SV, kanttekening 3 bij het opschrift van de brief van Jakobus:
SV Jakobus, kanttekening bij opschrift Bijbelboek nr. 3 schreef:Daar zijn onder de apostelen twee Jakobussen geweest, Matth. 10:2, 3, een die een zoon was van Zebedeüs en een broeder van Johannes, Matth. 4:21. Mark. 1:19, die van Herodes is omgebracht, Hand. 12:2, en een die de zoon was van Alfeüs, een broeder van Joses, Matth. 13:55; 27:56. Gal. 1:19, die tot onderscheid toegenaamd was de kleine, Mark. 15:40, en genaamd een broeder des Heeren, Gal. 1:19, dat is, neef, alzo hij een zoon was van Maria, de zuster van de moeder des Heeren, Mark. 15:40; 16:1, die in de synode van Jeruzalem voornamelijk het woord voerde, Hand. 15:13. Een van beiden heeft dezen zendbrief geschreven. Dat dit nu niet is gedaan van den eerste, is waarschijnlijk, omdat hij al vroeg, eer de apostelen begonnen te schrijven, omgebracht is geweest, zie de aant. op Hand. 12:2.
Wanneer Jakobus niet de zoon van Alfeüs was, maar een zoon van Jozef en Maria, dan zou ik inderdaad denken dat hij een 'extra' apostel geweest is. Hij hoorde dan niet bij de twaalf, maar wel bij de apostelen. Zoals dit ook gold voor de apostel Paulus (en Barnabas).

Wat betreft Barnabas: hij wordt inderdaad een apostel genoemd in Handelingen 14:14. Net als de apostel Paulus hoorde hij niet bij de twaalf, maar wel bij degenen die apostelen werden genoemd. Zodat de groep met benaming 'apostel' bestond uit enerzijds de twaalf (de elf discipelen aangevuld met Matthias, Hand. 1) en anderzijds enkele personen die specifiek nog de benaming apostel ontvingen, hoewel ze niet tot de twaalf behoorden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Jacobus en Barnabas apostelen?

Bericht door samanthi »

Arja schreef:In Galaten zegt Paulus:
"En zag geen ander van de apostelen, dan Jakobus, de broeder des Heeren. Hetgeen nu ik u schrijf, ziet, ik getuig voor God, dat ik niet lieg".
Hoe zit dat met deze broer van de Heere Jezus? Wanneer werd hij apostel? In 1 Korinthiërs 15:3-7 staat wel dat Jezus was na zijn dood en opstanding aan Jakobus is verschenen. Heeft dat er mee te maken?

Handelingen stelt dat om een ​​apostel te zijn, degene vanaf het begin lid moest zijn van de groep discipelen en een ooggetuige van Christus 'opstanding moest zijn geweest. Jacobus is geen lid van de groep discipelen geweest.

Nog een vraag: was Barnabas een apostel?
De apostel Paulus toch?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jacobus en Barnabas apostelen?

Bericht door Tiberius »

Apostel betekent gezondene.
Dus in dat opzicht is het terecht dat Paulus en Barnabas apostelen worden genoemd: ze waren gezonden door de gemeente van Antiochië.
Zelfs Jezus wordt apostel genoemd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jacobus en Barnabas apostelen?

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Apostel betekent gezondene.
Dus in dat opzicht is het terecht dat Paulus en Barnabas apostelen worden genoemd: ze waren gezonden door de gemeente van Antiochië.
Zelfs Jezus wordt apostel genoemd.
De apostelen hebben allen de Heere Jezus op aarde gezien. Paulus als een ontijdig geborene.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie