Gedaante van godzaligheid

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Arja »

Arja schreef:
Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van dezen. Want van dezen zijn het, die in de huizen insluipen, en nemen de vrouwkens gevangen ... Gelijkerwijs nu Jannes en Jambres Mozes tegenstonden, alzo staan ook deze de waarheid tegen; mensen, verdorven zijnde van verstand, verwerpelijk aangaande het geloof.
Ik denk toch meer aan mensen die tegen de waarheid opstaan. Het Griekse woordje waarheid omhelst hier: Goddelijke waarheid aan de mens geopenbaard.Het gezamenlijke verzet van Jannes en Jambres, werd ingegeven door verzet tegen de waarheid waar deze gezant (Mozes) van God voor stond. Ik denk dat dit gedeelte ook terug slaat op wat er staat in Timotheus 2:17b
En hun woord zal voorteten, gelijk de kanker; onder welke is Hymeneus en Filetus; Die van de waarheid zijn afgeweken, zeggende, dat de opstanding alrede geschied is, en verkeren sommiger geloof.
Ben je lid van een 'reformatorische gemeente', dan heb je misschien niet zo te maken met wat Paulus aan Timotheus schrijft. Maar wanneer je in zo'n een soort 'gemeente' zit als waar Timotheus voorganger van was, herken je het wel.
@vervolgde, dit is mijn antwoord (zie hierboven). De context ziet op totaal iets anders dan het onderzoeken van andermans geloofsleven. Het ziet echt op dwaalleraars.

Wat betreft jezelf en mensen die je tegenkomt gaat het vooral om het in-zijn in de Heere Jezus. Heb je omgang (gemeenschap met Hem). Vandaar die vragen van ds. Pieters, die je aan jezelf kunt vragen. En ook die je in liefde kunt gebruiken als "graadmeter" voor het verhaal van een ander.
Er zijn twee vragen te stellen volgens een artikel op Refoweb:

1. Hebt u het Godswonder van Golgotha reeds gelovig u toegeëigend?
2. Woont de Geest van Christus in u?

Wanneer we het grote wonder van de schuldvergeving mogen ontvangen, ontvangen we ook de Heilige Geest. Kenmerkend voor de werking van deze Geest is dat Hij niet slechts heilig is, maar ook heilig maakt. Dat doet Hij door geloofsoefeningen in ons te werken op Jezus Christus. De vrucht hiervan is een innerlijke haat tegen alle zonden en een innerlijke liefde tot alle deugden. (Bron: ds. W. Pieters, Refoweb)
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Vervolgde »

Jammer dat je zo reageert. In het bijzonder betreur ik het dat je mij woorden in de mond legt. Ik ben er allerminst op uit om andermans geloofsleven te onderzoeken.

Ik had gisteren al aangegeven dat ik de betreffende passage niet exclusief toepas op dwaalleraars. Daar is ook geen aanleiding toe en ontkracht de vermaning. De noodzaak om jouw eerdere posting zonder verdere argumentatie te herhalen ontgaat me daarom.
Dat uit dat deel van de kerk dat alleen over een gedaante van godzaligheid beschikt dwaalleraars voortkomen zal ik niet bestrijden.

Brengt mij wel op de volgende vraag. Hoe zie jij de zichtbare gemeente? In de lijn van je posting behoren de omschreven hypocrieten niet tot de gewone kerkgangers. Het zijn volgens jou dwaalleraars. Kom je dan niet uit op een gemeente met alleen ware gelovigen? Of volgt dan de schematische terugtrekking: gelovigen - ongelovigen?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Isala »

Vervolgde schreef:Ik had gisteren al aangegeven dat ik de betreffende passage niet exclusief toepas op dwaalleraars.
Nee, ik denk ook niet dat het exclusief is voor dwaalleraren. Dat kan je concluderen uit de volgende verzen:
Vers 6: want tot hen behoren zij die de huizen binnensluipen (enz). Hier staat dat de dwaalleraren (aangeduid met hen) tot de mensen behoren die beschreven worden in vers 2 t/m 5.
Dwaalleraren hebben of krijgen langzamerhand dezelfde kenmerken als deze mensen.
In het begin zal de gedaante van godzaligheid nog heel wat lijken, maar als het niet echt is, kan het geen stand houden en gaat er uiteindelijk verval komen. Dat kan bij dwaalleraren zo zijn, maar ook bij kerkmensen.

Vervolgde stelt nog deze vraag:
hoe herkennen we een persoon in de gedaante van de godzaligheid die de kracht daarvan verloochend?
De herkenning begint met het weten wat de kracht van de godzaligheid is.
Deze kracht beschrijft Paulus in vers 10 t/m 12.
Denk ook aan de kracht van Godzaligheid blijkend uit de vrucht van de Geest (Galaten 5) of de kenmerken van de mensen die de Heere Jezus zaligspreekt in Mattheus 5.

Het vraagt geestelijk onderscheidingsvermogen. Als je dicht bij de Heere leeft, herken je ook anderen die dicht bij Hem leven.
Hora est!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Mara »

Isala schreef: Het vraagt geestelijk onderscheidingsvermogen. Als je dicht bij de Heere leeft, herken je ook anderen die dicht bij Hem leven.
Hoe verklaar je dan dat sommigen het lang uithielden in het gezelschapsleven?
Heel soms werd er één ontmaskerd, een man had eens een hele bekeringsgeschiedenis uit zijn hoofd geleerd.
Er voegde zich een vrouw bij het gezelschap en zij ontmaskerde hem binnen 1 avond! De keer daarna kwam ze met het betreffende boekje en confronteerde de man ermee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Isala »

Mara schreef:
Isala schreef: Het vraagt geestelijk onderscheidingsvermogen. Als je dicht bij de Heere leeft, herken je ook anderen die dicht bij Hem leven.
Hoe verklaar je dan dat sommigen het lang uithielden in het gezelschapsleven?
Heel soms werd er één ontmaskerd, een man had eens een hele bekeringsgeschiedenis uit zijn hoofd geleerd.
Er voegde zich een vrouw bij het gezelschap en zij ontmaskerde hem binnen 1 avond! De keer daarna kwam ze met het betreffende boekje en confronteerde de man ermee.
ik denk dat die vrouw dicht bij de Heere leefde en dat ze van Hem onderscheidingsvermogen heeft gekregen.
Hora est!
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Geytenbeekje »

Iemand met hele verhalen zou ik ook niet zo snel geloven.
Ieder heeft wel zijn of haar punten waar hij zij mee struikelen.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Vervolgde »

Mara schreef:
Isala schreef: Het vraagt geestelijk onderscheidingsvermogen. Als je dicht bij de Heere leeft, herken je ook anderen die dicht bij Hem leven.
Hoe verklaar je dan dat sommigen het lang uithielden in het gezelschapsleven?
Heel soms werd er één ontmaskerd, een man had eens een hele bekeringsgeschiedenis uit zijn hoofd geleerd.
Er voegde zich een vrouw bij het gezelschap en zij ontmaskerde hem binnen 1 avond! De keer daarna kwam ze met het betreffende boekje en confronteerde de man ermee.
De vraag is twee-ledig, het kan slaan op de hypocriet en het kan slaan op het onderscheidings-vermogen van de overige gezelschapsleden (hadden ze het niet eerder door kunnen hebben?).

Vanuit de hypocriet is het uithouden heel verklaarbaar. De hypocriet bestaat bij zijn publiek en zal alles in het werkstellen om erbij te blijven horen.
Zo ken ik ook het verhaal van de vrouw die haar bekering kwijtraakte. Aan het eind van het gezelschap las de aanwezige predikant nog een deel uit de Bijbel en sprak een kort dankgebed uit. Daarna schudde hij de Bijbel leeg want die zat vol met kleine stukjes papier en touwtjes. De vrouw was in alle staten want nu was ze haar bekering kwijt. Die werd namelijk zorgvuldig opgebouwd met teksten en waar nodig aangevuld met een nieuwe snipper papier in de bijbel. Ze heeft de betrokken predikant het huis gewezen en ook nooit meer aangekeken. Ondanks dat de vrouw zeer Bijbelgetrouw en Bijbelvast was, zakte ze dus door de mand. Maar daar was deze handeling voor nodig.

Hoe komt het dan een gezelschap een hypocriet niet eerder onderscheidt? Omdat het moeilijk is en vaak heel tere zaken betreft. De vrouw hiervoor had altijd haar Bijbelteksten klaar! Goed onderscheiden in geestelijke zaken kan ook niet iedereen. In de Bijbel wordt het genoemd een gave van de Heilige Geest. En vervolgens moet het oordeel op basis van de onderscheiding leiden tot handelingen die stichten, opbouwen en de gemeente bewaren. De bedoeling is nooit om hypocrieten neer te sabelen (hoewel die het zo ervaren) maar verheerlijking van de Almachtige in Zijn genade.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Arja »

Vervolgde schreef:Jammer dat je zo reageert. In het bijzonder betreur ik het dat je mij woorden in de mond legt. Ik ben er allerminst op uit om andermans geloofsleven te onderzoeken.

Ik had gisteren al aangegeven dat ik de betreffende passage niet exclusief toepas op dwaalleraars. Daar is ook geen aanleiding toe en ontkracht de vermaning. De noodzaak om jouw eerdere posting zonder verdere argumentatie te herhalen ontgaat me daarom.
Dat uit dat deel van de kerk dat alleen over een gedaante van godzaligheid beschikt dwaalleraars voortkomen zal ik niet bestrijden.

Brengt mij wel op de volgende vraag. Hoe zie jij de zichtbare gemeente? In de lijn van je posting behoren de omschreven hypocrieten niet tot de gewone kerkgangers. Het zijn volgens jou dwaalleraars. Kom je dan niet uit op een gemeente met alleen ware gelovigen? Of volgt dan de schematische terugtrekking: gelovigen - ongelovigen?
In de lijn van mijn posting behoren de omschreven hypocrieten juist tot degenen lid van de gemeente zijn. Ik schreef dat Paulus zelfs twee gemeenteleden bij naam (Hymeneüs en Filetus) noemt. Gemeenteleden kunnen zich ontpoppen tot dwaalleraars. Ze leren anderen een dwaling. Denk ook aan ds. K. Hendrikse. Ook dominees kunnen een dwaling leren. Paulus geeft Timotheüs ook een richtlijn hoe hij hiermee om moet gaan. In eigen woorden: Onderwijs met zachtmoedigheid degenen, die tegenstaan; wie weet dat God hen te eniger tijd bekering wil geven tot erkentenis van de waarheid. (2 Tim. 2:25)

Timotheus moet alert zijn.
En wij ook.

Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist. (2:4-5)
Laatst gewijzigd door Arja op 08 jul 2020, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door gallio »

Vervolgde schreef: Goed onderscheiden in geestelijke zaken kan ook niet iedereen. In de Bijbel wordt het genoemd een gave van de Heilige Geest. En vervolgens moet het oordeel op basis van de onderscheiding leiden tot handelingen die stichten, opbouwen en de gemeente bewaren. De bedoeling is nooit om hypocrieten neer te sabelen (hoewel die het zo ervaren) maar verheerlijking van de Almachtige in Zijn genade.
Hoe zie jij het onderstaande Bijbel gedeelte ?

Mattheüs 13:24-30

Gelijkenis van het onkruid
24. Een andere gelijkenis heeft Hij hun voorgesteld, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een mens, die goed zaad zaaide in zijn akker.
25. En als de mensen sliepen, kwam zijn vijand, en zaaide onkruid midden in de tarwe, en ging weg.
26. Toen het nu tot kruid opgeschoten was, en vrucht voortbracht, toen openbaarde zich ook het onkruid.
27. En de dienstknechten van den heer des huizes gingen en zeiden tot hem: Heere! hebt gij niet goed zaad in uw akker gezaaid? Van waar heeft hij dan dit onkruid?
28. En hij zeide tot hen: Een vijandig mens heeft dat gedaan. En de dienstknechten zeiden tot hem: Wilt gij dan, dat wij heengaan en datzelve vergaderen?
29. Maar hij zeide: Neen, opdat gij, het onkruid vergaderende, ook mogelijk met hetzelve de tarwe niet uittrekt.
30. Laat ze beiden te zamen opwassen tot den oogst, en in den tijd des oogstes zal ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst dat onkruid, en bindt het in busselen, om hetzelve te verbranden; maar brengt de tarwe samen in mijn schuur.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Vervolgde »

gallio schreef:
Vervolgde schreef: Goed onderscheiden in geestelijke zaken kan ook niet iedereen. In de Bijbel wordt het genoemd een gave van de Heilige Geest. En vervolgens moet het oordeel op basis van de onderscheiding leiden tot handelingen die stichten, opbouwen en de gemeente bewaren. De bedoeling is nooit om hypocrieten neer te sabelen (hoewel die het zo ervaren) maar verheerlijking van de Almachtige in Zijn genade.
Hoe zie jij het onderstaande Bijbel gedeelte ?

Mattheüs 13:24-30

Gelijkenis van het onkruid
24. Een andere gelijkenis heeft Hij hun voorgesteld, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een mens, die goed zaad zaaide in zijn akker.
25. En als de mensen sliepen, kwam zijn vijand, en zaaide onkruid midden in de tarwe, en ging weg.
26. Toen het nu tot kruid opgeschoten was, en vrucht voortbracht, toen openbaarde zich ook het onkruid.
27. En de dienstknechten van den heer des huizes gingen en zeiden tot hem: Heere! hebt gij niet goed zaad in uw akker gezaaid? Van waar heeft hij dan dit onkruid?
28. En hij zeide tot hen: Een vijandig mens heeft dat gedaan. En de dienstknechten zeiden tot hem: Wilt gij dan, dat wij heengaan en datzelve vergaderen?
29. Maar hij zeide: Neen, opdat gij, het onkruid vergaderende, ook mogelijk met hetzelve de tarwe niet uittrekt.
30. Laat ze beiden te zamen opwassen tot den oogst, en in den tijd des oogstes zal ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst dat onkruid, en bindt het in busselen, om hetzelve te verbranden; maar brengt de tarwe samen in mijn schuur.
Het is niet mijn bedoeling hier een volledige exegese te geven. Een paar punten.
1 Het onkruid is een product van de vijand en blijft dat.
2 Het onkruid is ongewenst, schadelijk en blijft dat.
3 Nergens staat dat het onkruid bemest en verzorgt moet worden.
4 Nergens staat een erkenning dat het onkruid bestaansrecht heeft.
5 Dat er onkruid blijft staan heeft een reden: niet om het goed te keuren, maar het moet dienen om de oogst van de tarwe te maximaliseren.

Hoe krijgt dat laatste nu in de praktijk vorm: 1 Cor 11:19 Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
Laten we maar nooit proberen om uit de Bijbel af te leiden dat het wel goed is om het onkruid te laten groeien. Daarmee is direct de grond onder de christelijke tucht weggeslagen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door samanthi »

Vervolgde schreef:
gallio schreef:
Vervolgde schreef: Goed onderscheiden in geestelijke zaken kan ook niet iedereen. In de Bijbel wordt het genoemd een gave van de Heilige Geest. En vervolgens moet het oordeel op basis van de onderscheiding leiden tot handelingen die stichten, opbouwen en de gemeente bewaren. De bedoeling is nooit om hypocrieten neer te sabelen (hoewel die het zo ervaren) maar verheerlijking van de Almachtige in Zijn genade.
Hoe zie jij het onderstaande Bijbel gedeelte ?

Mattheüs 13:24-30

Gelijkenis van het onkruid
24. Een andere gelijkenis heeft Hij hun voorgesteld, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een mens, die goed zaad zaaide in zijn akker.
25. En als de mensen sliepen, kwam zijn vijand, en zaaide onkruid midden in de tarwe, en ging weg.
26. Toen het nu tot kruid opgeschoten was, en vrucht voortbracht, toen openbaarde zich ook het onkruid.
27. En de dienstknechten van den heer des huizes gingen en zeiden tot hem: Heere! hebt gij niet goed zaad in uw akker gezaaid? Van waar heeft hij dan dit onkruid?
28. En hij zeide tot hen: Een vijandig mens heeft dat gedaan. En de dienstknechten zeiden tot hem: Wilt gij dan, dat wij heengaan en datzelve vergaderen?
29. Maar hij zeide: Neen, opdat gij, het onkruid vergaderende, ook mogelijk met hetzelve de tarwe niet uittrekt.
30. Laat ze beiden te zamen opwassen tot den oogst, en in den tijd des oogstes zal ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst dat onkruid, en bindt het in busselen, om hetzelve te verbranden; maar brengt de tarwe samen in mijn schuur.
Het is niet mijn bedoeling hier een volledige exegese te geven. Een paar punten.
1 Het onkruid is een product van de vijand en blijft dat.
2 Het onkruid is ongewenst, schadelijk en blijft dat.
3 Nergens staat dat het onkruid bemest en verzorgt moet worden.
4 Nergens staat een erkenning dat het onkruid bestaansrecht heeft.
5 Dat er onkruid blijft staan heeft een reden: niet om het goed te keuren, maar het moet dienen om de oogst van de tarwe te maximaliseren.

Hoe krijgt dat laatste nu in de praktijk vorm: 1 Cor 11:19 Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
Laten we maar nooit proberen om uit de Bijbel af te leiden dat het wel goed is om het onkruid te laten groeien. Daarmee is direct de grond onder de christelijke tucht weggeslagen.
Onkruid laten groeien dat is iets anders dan openbare zonden te laten woekeren, Romeinen 1

30 Oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam; 29 Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid; 31 Onverstandigen, verbondbrekers, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijken, onbarmhartigen;

We hebben handenvol denk ik zo...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
DDD
Berichten: 28724
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door DDD »

Vervolgde schreef:
Mara schreef:
Isala schreef: Het vraagt geestelijk onderscheidingsvermogen. Als je dicht bij de Heere leeft, herken je ook anderen die dicht bij Hem leven.
Hoe verklaar je dan dat sommigen het lang uithielden in het gezelschapsleven?
Heel soms werd er één ontmaskerd, een man had eens een hele bekeringsgeschiedenis uit zijn hoofd geleerd.
Er voegde zich een vrouw bij het gezelschap en zij ontmaskerde hem binnen 1 avond! De keer daarna kwam ze met het betreffende boekje en confronteerde de man ermee.
De vraag is twee-ledig, het kan slaan op de hypocriet en het kan slaan op het onderscheidings-vermogen van de overige gezelschapsleden (hadden ze het niet eerder door kunnen hebben?).

Vanuit de hypocriet is het uithouden heel verklaarbaar. De hypocriet bestaat bij zijn publiek en zal alles in het werkstellen om erbij te blijven horen.
Zo ken ik ook het verhaal van de vrouw die haar bekering kwijtraakte. Aan het eind van het gezelschap las de aanwezige predikant nog een deel uit de Bijbel en sprak een kort dankgebed uit. Daarna schudde hij de Bijbel leeg want die zat vol met kleine stukjes papier en touwtjes. De vrouw was in alle staten want nu was ze haar bekering kwijt. Die werd namelijk zorgvuldig opgebouwd met teksten en waar nodig aangevuld met een nieuwe snipper papier in de bijbel. Ze heeft de betrokken predikant het huis gewezen en ook nooit meer aangekeken. Ondanks dat de vrouw zeer Bijbelgetrouw en Bijbelvast was, zakte ze dus door de mand. Maar daar was deze handeling voor nodig.

Hoe komt het dan een gezelschap een hypocriet niet eerder onderscheidt? Omdat het moeilijk is en vaak heel tere zaken betreft. De vrouw hiervoor had altijd haar Bijbelteksten klaar! Goed onderscheiden in geestelijke zaken kan ook niet iedereen. In de Bijbel wordt het genoemd een gave van de Heilige Geest. En vervolgens moet het oordeel op basis van de onderscheiding leiden tot handelingen die stichten, opbouwen en de gemeente bewaren. De bedoeling is nooit om hypocrieten neer te sabelen (hoewel die het zo ervaren) maar verheerlijking van de Almachtige in Zijn genade.
Ik vind dit zelf een dwaalleer.

Een dominee die andermans bijbel leegschudt, gaat de perken ver te buiten. Het klopt dat geestelijk onderscheidingsvermogen nodig is, maar dat ziet niet zozeer op het onderscheiden van andere mensen, maar meer op het onderscheiden van opvattingen en vooral van het eigen hart.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door gallio »

Vervolgde schreef:
Het is niet mijn bedoeling hier een volledige exegese te geven. Een paar punten.
1 Het onkruid is een product van de vijand en blijft dat.
2 Het onkruid is ongewenst, schadelijk en blijft dat.
3 Nergens staat dat het onkruid bemest en verzorgt moet worden.
4 Nergens staat een erkenning dat het onkruid bestaansrecht heeft.
5 Dat er onkruid blijft staan heeft een reden: niet om het goed te keuren, maar het moet dienen om de oogst van de tarwe te maximaliseren.

Hoe krijgt dat laatste nu in de praktijk vorm: 1 Cor 11:19 Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
Laten we maar nooit proberen om uit de Bijbel af te leiden dat het wel goed is om het onkruid te laten groeien. Daarmee is direct de grond onder de christelijke tucht weggeslagen.
De tucht gaat over ketterijen en andere zonden. Het gaat dus niet over de genadestaat van de toehoorders als de geestelijke leiders dat denken te kunnen onderscheiden. Want bv toegang aan het HA wordt niet geweigerd als het enige bezwaar is dat de predikant de staat van de avondmaalsganger niet overneemt.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Isala »

gallio schreef:
Vervolgde schreef: Goed onderscheiden in geestelijke zaken kan ook niet iedereen. In de Bijbel wordt het genoemd een gave van de Heilige Geest. En vervolgens moet het oordeel op basis van de onderscheiding leiden tot handelingen die stichten, opbouwen en de gemeente bewaren. De bedoeling is nooit om hypocrieten neer te sabelen (hoewel die het zo ervaren) maar verheerlijking van de Almachtige in Zijn genade.
Hoe zie jij het onderstaande Bijbel gedeelte ?

Mattheüs 13:24-30

Gelijkenis van het onkruid
24. Een andere gelijkenis heeft Hij hun voorgesteld, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een mens, die goed zaad zaaide in zijn akker.
25. En als de mensen sliepen, kwam zijn vijand, en zaaide onkruid midden in de tarwe, en ging weg.
26. Toen het nu tot kruid opgeschoten was, en vrucht voortbracht, toen openbaarde zich ook het onkruid.
27. En de dienstknechten van den heer des huizes gingen en zeiden tot hem: Heere! hebt gij niet goed zaad in uw akker gezaaid? Van waar heeft hij dan dit onkruid?
28. En hij zeide tot hen: Een vijandig mens heeft dat gedaan. En de dienstknechten zeiden tot hem: Wilt gij dan, dat wij heengaan en datzelve vergaderen?
29. Maar hij zeide: Neen, opdat gij, het onkruid vergaderende, ook mogelijk met hetzelve de tarwe niet uittrekt.
30. Laat ze beiden te zamen opwassen tot den oogst, en in den tijd des oogstes zal ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst dat onkruid, en bindt het in busselen, om hetzelve te verbranden; maar brengt de tarwe samen in mijn schuur.
Als je even verder leest dan gaat de Heere Jezus deze gelijkenis uitleggen!

Mattheüs 13:
36 Toen Jezus de menigte had laten weggaan, ging Hij naar huis. En Zijn discipelen kwamen bij Hem en zeiden: Verklaar ons de gelijkenis van het onkruid op de akker.
37. Hij antwoordde en zei tegen hen: Hij die het goede zaad zaait, is de Zoon des mensen.
38. De akker is de wereld, het goede zaad zijn de kinderen van het Koninkrijk en het onkruid zijn de kinderen van de boze.
39. De vijand die het gezaaid heeft, is de duivel; de oogst is de voleinding van de wereld en de maaiers zijn engelen.
40. Zoals dan het onkruid verzameld en met vuur verbrand wordt, zo zal het ook zijn bij de voleinding van deze wereld:
41. de Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk verzamelen alle struikelblokken, en hen die de wetteloosheid doen,
42. en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal gejammer zijn en tandengeknars.
43. Dan zullen de rechtvaardigen stralen als de zon, in het Koninkrijk van hun Vader. Wie oren heeft om te horen, laat hij horen.

De akker is dus de wereld en niet de gemeente! Je kunt deze gelijkenis dan ook niet toepassen op de gemeente. Het gaat hierover het Evangelie wat door de wereld gaat. En wat uiteindelijk de goede en verkeerde oogst is, zal bij de wederkomst van Christus openbaar komen.
Juist in de gemeente moeten we elkaar vermanen, Paulus schrijft heel vaak dat we elkaar moeten opscherpen, zodat we niet achterop raken. Dit zijn we een heel eind kwijtgeraakt! Durven we elkaar nog aan spreken? Zijn we zelf ook bevraagbaar op een verkeerde levensstijl of roddel of waar we ook maar zwak in zijn? Vaak wordt er gezegd dat we niet mogen oordelen over een ander. Maar mijns inziens is het verschil tussen oordeel en vermaning de liefde van God waarmee er gesproken wordt.

Dit zijn er een paar uit de brieven van Paulus:
“En wij staan gereed om elke ongehoorzaamheid te bestraffen, zodra uw gehoorzaamheid volkomen zal zijn” (2 Korinthiërs 10:6).
“Laat het woord van Christus in rijke mate in u wonen, in alle wijsheid; onderwijs elkaar en
wijs elkaar terecht, met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen. Zing voor de Heere met dank in uw hart” (Kolossenzen 3:16).
“En wij vragen u, broeders, hen te erkennen die onder u arbeiden, u leiding geven in de Heere
en u terechtwijzen” (1 Thessalonicenzen 5:12).
“En wij roepen u ertoe op, broeders, hen die ordeloos leven terecht te wijzen, de moedelozen
te bemoedigen, de zwakken te ondersteunen, en met allen geduld te hebben” (1 Thessalonicenzen5:14).
“En beschouw hem niet als een vijand, maar wijs hem terecht als een broeder” (2 Thessalonicenzen3:15).
“Blijf bezig met het voorlezen, met het vermanen, met het onderwijzen, totdat ik kom” (1 Timotheüs4:13).
“Wijs hen die zondigen, in tegenwoordigheid van allen terecht, opdat ook de anderen vrees zullen hebben” (1 Timotheüs 5:20).
“Predik het Woord. Volhard daarin, gelegen of ongelegen. Weerleg, bestraf, vermaan, en dat met alle geduld en onderricht” (2 Timotheüs 4:2).
“Dit getuigenis is waar. Wijs hen daarom streng terecht, opdat zij gezond zullen zijn in het geloof” (Titus 1:13).
“Spreek over deze dingen, bemoedig en wijs met alle gezag terecht. Laat niemand u verachten”(Titus 2:15).
“Verwerp een ketters mens na een eerste en tweede terechtwijzing” (Titus 3:10).
“En u bent de vermaning vergeten waarmee u als kinderen wordt aangesproken: Mijn zoon,acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet, als u door Hem terechtgewezen wordt” Hebreeën 12:5).
Hora est!
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Vervolgde »

Isala schreef:Juist in de gemeente moeten we elkaar vermanen, Paulus schrijft heel vaak dat we elkaar moeten opscherpen, zodat we niet achterop raken. Dit zijn we een heel eind kwijtgeraakt! Durven we elkaar nog aan spreken? Zijn we zelf ook bevraagbaar op een verkeerde levensstijl of roddel of waar we ook maar zwak in zijn? Vaak wordt er gezegd dat we niet mogen oordelen over een ander. Maar mijns inziens is het verschil tussen oordeel en vermaning de liefde van God waarmee er gesproken wordt.
Met de strekking ben ik het helemaal eens. Met de slotzin heb ik wat moeite. Het lijkt een alsof oordelen en vermanen hetzelfde zijn, de een zonder en de andere met liefde uitgevoerd. Dat lijkt me onjuist. Het oordeel is geen rechterlijke uitspraak maar een diep gevoelde overtuiging. Op basis van het oordeel kom ik tot het besluit om te vermanen. Beide dienen in de christelijke liefde te wortelen.
Plaats reactie