Gedaante van godzaligheid

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
Kerkenraad en gemeente kunnen niet in iemands hart kijken, daarom kun je niet oordelen over iemands staat, je kunt wel zien of mensen een levensstijl hebben die haaks staat op de Bijbel. Aan het begin van dit topic staan er meerdere teksten met zonden die opgenoemd worden.
Maar waarom veroordeelde u dit dan zo sterk? Ik zou bijna zeggen: Ik begrijp u niet, maar dat ik denk toch dat ik u wel begrijp. De vraag mag misschien gesteld worden of we elkaar wel wederzijds verstaan, of dar het eenrichtingverkeer is?
Ik bedoel deze scherpe veroordeling, waar je naar de letter wel gelijk hebt: Dat kan zo bezien twee dingen inhouden. Of we willen een kerk op aarde met alleen gelovigen, of u moet zich wenden tot een kerk die zo in de praktijk handelt. Anders kan ik u niet volgen.

Ik bedoel dus deze scherpe veroordeling:
samanthi schreef:Belijdenis van je geloof afleggen en niet geloven?
Dopen en niet geloven?
Kan dat allemaal?
Ja zeggen tegen God en Zijn gemeente, maar nee bedoelen? Dat is toch liegen? Een vals getuigenis?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Adagio »

DDD schreef:Maar zo denkt God er over.
Hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
Topic heet: gedaante van godzaligheid, en geen kracht ervan. Een hartdoorzoekende vraag, hoe er in ons hart en leven wat veranderd is. Mattheüs schrijft over de overpriesters en de ouderlingen van het volk, die tot Jezus kwamen: "Jezus zeide tot hen: Voorwaar Ik zeg u, dat de tollenaars en de hoeren u voorgaan in het Koninkrijk Gods." En Lukas "Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over één zondaar die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben." De Heere zal het vijgeblad van de belijdenis optillen, om te onderzoeken of er een zichzelf-bedoelende vrucht onder zit, of niet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Kerkenraad en gemeente kunnen niet in iemands hart kijken, daarom kun je niet oordelen over iemands staat, je kunt wel zien of mensen een levensstijl hebben die haaks staat op de Bijbel. Aan het begin van dit topic staan er meerdere teksten met zonden die opgenoemd worden.
Maar waarom veroordeelde u dit dan zo sterk? Ik zou bijna zeggen: Ik begrijp u niet, maar dat ik denk toch dat ik u wel begrijp. De vraag mag misschien gesteld worden of we elkaar wel wederzijds verstaan, of dar het eenrichtingverkeer is?
Ik bedoel deze scherpe veroordeling, waar je naar de letter wel gelijk hebt: Dat kan zo bezien twee dingen inhouden. Of we willen een kerk op aarde met alleen gelovigen, of u moet zich wenden tot een kerk die zo in de praktijk handelt. Anders kan ik u niet volgen.

Ik bedoel dus deze scherpe veroordeling:
samanthi schreef:Belijdenis van je geloof afleggen en niet geloven?
Dopen en niet geloven?
Kan dat allemaal?
Ja zeggen tegen God en Zijn gemeente, maar nee bedoelen? Dat is toch liegen? Een vals getuigenis?
Als mensen dopen en belijdenis doen en zelfs in de kerkenraad zitten en zeggen de Heere niet te kennen is dat heel kwalijk, belijdenis afleggen en vervolgens niet de dood van de Heere verkondigen. Na tien jaar nog niet en na vijftig jaar nog niet... dan heb ik het niet over één gemeentelid, maar over een groot deel van de gemeente, die openlijk belijden dat het nog eens moet gebeuren...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door samanthi »

Adagio schreef:
DDD schreef:Maar zo denkt God er over.
Hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?
Topic heet: gedaante van godzaligheid, en geen kracht ervan. Een hartdoorzoekende vraag, hoe er in ons hart en leven wat veranderd is. Mattheüs schrijft over de overpriesters en de ouderlingen van het volk, die tot Jezus kwamen: "Jezus zeide tot hen: Voorwaar Ik zeg u, dat de tollenaars en de hoeren u voorgaan in het Koninkrijk Gods." En Lukas "Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over één zondaar die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben." De Heere zal het vijgeblad van de belijdenis optillen, om te onderzoeken of er een zichzelf-bedoelende vrucht onder zit, of niet.
God heeft Zich geopenbaard in Zijn Woord, in Zijn Woord staat Zijn wil... Zijn gebod... Zijn brandende toorn... en zoek het maar na... het gaat er allemaal om dat we geloven in Hem die Hij gezonden heeft en zo niet de toorn van God blijft op Hem, je kunt niet iemand monddood maken omdat hij of zij geloofd wat er in Zijn Woord staat.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door DDD »

Wat Adagio zegt, klopt toch gewoon? Door alle onduidelijke formuleringen zou je je soms afvragen of iemand niet precies het omgekeerde bedoelt van wat de geciteerde bijbeltekst betekent.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef: God heeft Zich geopenbaard in Zijn Woord, in Zijn Woord staat Zijn wil... Zijn gebod... Zijn brandende toorn... en zoek het maar na... het gaat er allemaal om dat we geloven in Hem die Hij gezonden heeft en zo niet de toorn van God blijft op Hem, je kunt niet iemand monddood maken omdat hij of zij geloofd wat er in Zijn Woord staat.
Het gaat hier over wat we lezen in 2 Timotheus 3:
En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden. Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig. Zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden, Verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods; Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van dezen.
Zijn dan alle mensen die niet wedergeboren zijn, maar wel (zij het schuchter) belijdenis des geloofs hebben afgelegd in de gemeente, de mensen waarover Paulus spreekt in dit verband: En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden. Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig. Zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden, Verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods; Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van dezen.

Dus dat betekent dan dat we van alle niet wedergeboren mensen een afkeer moeten hebben? En die mensen zijn dus (als ik het goed begrijp) de mensen die in de laatste tijden de gemeente binnensluipen, die de kracht der godzaligheid hebben verloochent? Maar als dat zo is, was dat dan niet al veel langer zo? Dan kunnen we eigenlijk moeilijk meer spreken over de zware tijden die in de laatste dagen ontstaan? We weten wel dat van alle mensen, die onwedergeboren zijn geldt: Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig. Zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden, Verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods. Maar is er dan nog een samenleven als kerkelijke gemeente mogelijk? En waarom zou dit dan juist slaan op mensen in het laatst de dagen?

Ook als we het laatst der dagen verstaan de tijd van de Hemelvaart tot het einde van de tijd? Paulus leefde ook in die tijd, en hij spreekt van toekomende dingen? Of lees ik het niet goed? Want hij zegt: dat in het laatst der dagen zullen ontstaan, als in de toekomende tijd?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Adagio »

DDD schreef:De reactie van Samanthi ging over de twijfel die DIA voortdurend uitstrooit over het forum. Twijfel aan anderen en aan zichzelf, maar toch vooral aan anderen. En het is wel degelijk zo dat Jacobus daarover zegt dat het mensen dan aan wijsheid ontbreekt. Niet dat ze dat zelf vinden. Maar zo denkt God er over.
Ik verbaasde mij er slechts over, dat je wetenschap deed voorkomen van hoe God over Dia denkt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef: God heeft Zich geopenbaard in Zijn Woord, in Zijn Woord staat Zijn wil... Zijn gebod... Zijn brandende toorn... en zoek het maar na... het gaat er allemaal om dat we geloven in Hem die Hij gezonden heeft en zo niet de toorn van God blijft op Hem, je kunt niet iemand monddood maken omdat hij of zij geloofd wat er in Zijn Woord staat.
Het gaat hier over wat we lezen in 2 Timotheus 3:
En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden. Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig. Zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden, Verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods; Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van dezen.
Zijn dan alle mensen die niet wedergeboren zijn, maar wel (zij het schuchter) belijdenis des geloofs hebben afgelegd in de gemeente, de mensen waarover Paulus spreekt in dit verband: En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden. Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig. Zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden, Verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods; Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van dezen.

Dus dat betekent dan dat we van alle niet wedergeboren mensen een afkeer moeten hebben? En die mensen zijn dus (als ik het goed begrijp) de mensen die in de laatste tijden de gemeente binnensluipen, die de kracht der godzaligheid hebben verloochent? Maar als dat zo is, was dat dan niet al veel langer zo? Dan kunnen we eigenlijk moeilijk meer spreken over de zware tijden die in de laatste dagen ontstaan? We weten wel dat van alle mensen, die onwedergeboren zijn geldt: Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig. Zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden, Verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods. Maar is er dan nog een samenleven als kerkelijke gemeente mogelijk? En waarom zou dit dan juist slaan op mensen in het laatst de dagen?

Ook als we het laatst der dagen verstaan de tijd van de Hemelvaart tot het einde van de tijd? Paulus leefde ook in die tijd, en hij spreekt van toekomende dingen? Of lees ik het niet goed? Want hij zegt: dat in het laatst der dagen zullen ontstaan, als in de toekomende tijd?
Nee dit ging over Jacobus 1
Ook gaat het niet over mensen wegzetten oid, mensen die zeggen de Heere niet te kennen, kunnen geen belijdenis afleggen, daar gaat het over. Je kunt toch geen belijdenis van je ongeloof doen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
Een vraagje die zo bij me opkwam als ik dit gesprekje beluisterde: Als je een onbekeerd mens niet tot de gemeente toe wilt laten, zou je dan zo'n mens niet buiten de door God verordineerde genademiddelen sluiten? Ik doel niet op mensen die zichzelf buiten sluiten door zonden, en onder de kerkelijke tucht geplaatst worden, want ook deze tucht sluit ook niet geheel buiten. Er is immers ook een formulier van wederopneming in de gemeente. Een mens kan zich zeker buiten de genademiddelen zondigen, daarvoor is de kerkelijke tucht. De prediking van het Woord is een middel dat God wil gebruiken om mensen in het hart te grijpen. Een mens in zijn gemis, (en geen huichelaar, noch een mens die er onverschillig onder is), mogen we die de genademiddelen ontzeggen omdat ze het geloof missen?
Het gaat over belijdend lid zijn, iedereen is welkom.
Dan mag in de huidige tijd niemand geloofsbelijdenis afleggen die de waarachtige bekering niet deelachtig is?
Gaan we dan niet naar een soort van kerk van enkel gelovigen? Een kerk met een kleine letter? Het labadisme moest mislukken, al begrijp ik dat er bij de labadisten ook oprechte vromen waren. Hoe zit dat dan met grote kerken waar zo'n 8.000 leden zijn? Moeten we daarvan velen onder censuur zetten omdat zij niet kunnen zeggen dat ze een Goddelijke omkering hebben beleeft? Het zijn maar wat opmerkingen. Ik denk niet dat ik hier verder op moet ingaan. Ik zal wel verwachten dat hier veel op af zou kunnen komen. Toch denk ik niet te meer te reageren, tenzij het te bont wordt. Want we kunnen het zo ver laten komen dat er geen omkeren meer aan is.
Belijdenis van je geloof afleggen en niet geloven?
Dopen en niet geloven?
Kan dat allemaal?
Ja zeggen tegen God en Zijn gemeente, maar nee bedoelen? Dat is toch liegen? Een vals getuigenis?
@samanthi jij bent het zicht op het verbond helaas volkomen kwijt. Dan kom je in doperse en labadistische wateren. God eist van Zijn verbondsvolk dat ze antwoord geven op de vraag die Jozua aan het verbondsvolk stelde: Kiest u heden wie gij dienen zult? Deze vraag moet aan alle verbondskinderen gesteld worden. Bekeerd of onbekeerd. Wel met de waarschuwing van Jozua, Gij zult de HEERE niet kunnen dienen, want Hij is een heilig God;Hij is een ijverig God ; Hij zal uw overtredingen en zonden niet vergeven.

Biddend dat met deze waarschuwing er ruimte komt voor die Ene die wel volkomen Zijn Vader gediend heeft. Plaatsbekledend voor albedervers die nooit verder kunnen komen dan de bede van de tollenaar. Wees mij de zondaar genadig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Belijdenis van je geloof afleggen en niet geloven?
Dopen en niet geloven?
Kan dat allemaal?
Ja zeggen tegen God en Zijn gemeente, maar nee bedoelen? Dat is toch liegen? Een vals getuigenis?
Ja dat kan.
Als jongeren de leeftijd van 18 naderen, dan worden ze als het ware richting belijdeniscatechisatie gedreven.
En als ze vervolgens willen trouwen, moeten ze ook eerst belijdend lid worden.
Want anders kun je je kind immers ook niet laten dopen.
Dus je moet wel, je leeftijdsgenoten doen het ook. In sommige kerken staan wel 40 jongeren.
Zouden die allen bekeerd zijn Samanthi?
Je leert veel op belijdeniscatechisatie (als het goed is) maar je komt er stilaan achter dat het theorie is, maar nu de beleving nog.
Na het JA zeggen worden de jongeren meteen genodigd aan het H.A.
Ik denk dat terughoudendheid in dezen wijzer zou zijn.
Dit heeft ertoe geleid dat het H.A. nu "gedegradeerd" is tot een soort bemoedigings- of gedachtenismaaltijd, waar je niet zo ingewikkeld over moet doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door DDD »

Adagio schreef:
DDD schreef:De reactie van Samanthi ging over de twijfel die DIA voortdurend uitstrooit over het forum. Twijfel aan anderen en aan zichzelf, maar toch vooral aan anderen. En het is wel degelijk zo dat Jacobus daarover zegt dat het mensen dan aan wijsheid ontbreekt. Niet dat ze dat zelf vinden. Maar zo denkt God er over.
Ik verbaasde mij er slechts over, dat je wetenschap deed voorkomen van hoe God over Dia denkt.
Ik had het primair over hoe God spreekt over het onderwerp in de bijbeltekst.

De duidelijkheid van de Schrift brengt mee dat christenen soms mogen zeggen hoe God over iets van iemand denkt. Dat is geen oordeel over iemands staat voor God, althans, dat hoeft niet zo te zijn.

Maar soms mag dat wel. Jezus zei ooit: als u zich niet bekeert, dan zult u allemaal evenzo vergaan. Dat mag -voor zover de persoonlijke toepassing heel voorzichtig is- ook in het evangelie aan de orde komen.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Erskinees »

Mara schreef: Na het JA zeggen worden de jongeren meteen genodigd aan het H.A.
Ik denk dat terughoudendheid in dezen wijzer zou zijn.
Dit heeft ertoe geleid dat het H.A. nu "gedegradeerd" is tot een soort bemoedigings- of gedachtenismaaltijd, waar je niet zo ingewikkeld over moet doen.
Dit is echt niet de praktijk in de gemiddelde gemeente van de forummers hier. Wellicht dat dit degraderen in jouw gemeente zo is, maar dit is in onze gezindte zeker niet de algemene praktijk. Houd daar rekening mee in je reacties.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door samanthi »

@Huisman
Het verbond staat helemaal los van een valse belijdenis.
@Mara
Het is scheefgegroeid, nu heb je een kerk vol onbekeerde mensen die de dood des Heeren niet verkondigen, die openlijk zeggen de Heere niet te kennen en die wel in de kerkenraad zitten geestelijke leiding geeft aan de gemeente.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Zeeuw »

Erskinees schreef:
Mara schreef: Na het JA zeggen worden de jongeren meteen genodigd aan het H.A.
Ik denk dat terughoudendheid in dezen wijzer zou zijn.
Dit heeft ertoe geleid dat het H.A. nu "gedegradeerd" is tot een soort bemoedigings- of gedachtenismaaltijd, waar je niet zo ingewikkeld over moet doen.
Dit is echt niet de praktijk in de gemiddelde gemeente van de forummers hier. Wellicht dat dit degraderen in jouw gemeente zo is, maar dit is in onze gezindte zeker niet de algemene praktijk. Houd daar rekening mee in je reacties.
Het is zeker niet zoals ik het ken van de GG. In de HHK is het iets anders, maar het is geen massale run op het Heilig Avondmaal nadat het belijdenis is geweest.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door huisman »

samanthi schreef:@Huisman
Het verbond staat helemaal los van een valse belijdenis.
@Mara
Het is scheefgegroeid, nu heb je een kerk vol onbekeerde mensen die de dood des Heeren niet verkondigen, die openlijk zeggen de Heere niet te kennen en die wel in de kerkenraad zitten geestelijke leiding geeft aan de gemeente.
Sorry samanthi maar je valt weer in jouw valkuil.
Met één oneliner een post proberen te ontkrachten.
Lees nu eens rustig Jozua 24 en leg dat naast jouw opvattingen.
Echt je zit op een dopers dwaalspoor. Het geloof is geen exacte wetenschap en dat maak jij er wel van.
Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij een sterke overreactie hebt tegen de gereformeerde leer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie