Gedaante van godzaligheid

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:En de praktijk van jouw opvatting is dat iedereen voor zijn 25ste belijdenis doet en dan doorgaat voor waar gelovige. Het sterk Bijbels separerend preken wordt niet nodig gevonden want we zijn allemaal op weg naar de eeuwige heerlijkheid.

Ik ken het samanthi want ik ben opgegroeid in die kringen.

Ik lees bij jou ook regelmatig dat zij hun toevlucht nemen tot de Heere Jezus maar niet de reden waarom ze dat zouden doen. Niets over onze ellendige doodstaat.
Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar probeer @samanthi wel recht te doen. Zij ageert m.i. terecht tegen het automatisme in een deel van onze kringen. Dan is belijdenis doen een afsluiting van catechisatie, al kun je niets vertellen.
Uit díe kringen kom ik, daar zou je ook oog voor mogen hebben.

Tegelijkertijd is de manier waarop @samanthi spreekt, niet de mijne.
Daar heb ik oog voor maar probeer ook de uitwerking van haar opvattingen te laten zien. Dan moet je naar de opvatting van dr. W op ‘t Hof maar daar deed dan ook bijna niemand belijdenis.

Ik kom uit een totaal andere kring dan jij. (GKv gedoopt en uiterst licht CGK in mijn jeugd) en ageer tegen het automatisme in die kringen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door huisman »

samanthi schreef:@ Huisman waarom zou je wedergeboren worden? Waarom moet je je omkeren? Waar moet je in geloven? Wat is wedergeboorte? Weet je dat? Ik denk het niet, anders zou je nu deze vraag niet stellen.

Ps alleen mensen die de Heere kennen kunnen belijdenis doen en niet mensen die 25 zijn.
Weer geef je geen antwoord. Zonder diepe kennis van je ellendige staat zal Christus nooit waarde krijgen. Maar velen nemen de toevlucht om een gerust leven te hebben maar komen niet met hun zondepak tot Hem.

PS. Ik had het over de praktijk ook in jouw gemeente.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door eilander »

@huisman, omdat jullie vanuit een totaal verschillende achtergrond denken, denk ik dat jullie ernstig langs elkaar heen praten. Dat is jammer, maar het wordt kwalijk als er over en weer best stevige woorden gebruikt worden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:@ Huisman waarom zou je wedergeboren worden? Waarom moet je je omkeren? Waar moet je in geloven? Wat is wedergeboorte? Weet je dat? Ik denk het niet, anders zou je nu deze vraag niet stellen.

Ps alleen mensen die de Heere kennen kunnen belijdenis doen en niet mensen die 25 zijn.
Weer geef je geen antwoord. Zonder diepe kennis van je ellendige staat zal Christus nooit waarde krijgen. Maar velen nemen de toevlucht om een gerust leven te hebben maar komen niet met hun zondepak tot Hem.

PS. Ik had het over de praktijk ook in jouw gemeente.
Ik zal je uit de droom helpen, wedergeboorte is van dood levend worden, doden die gaan horen, voelen, bewegen, ja weten dat ze dood waren, dat ze zondig zijn, dat ze een Ander nodig hebben.
Ik vind dat je echt minderwaardig spreekt over mensen die hun toevlucht tot de Heere Jezus nemen, die mensen weten dat ze zonder Zijn genade niet kunnen leven.

Hun doodstaat hebben ze leren kennen of inleven, daarom zijn ze naar Hem gevlucht.

Bij de Heere komen betekent je eigen zondige leven uit handen geven.

Je zonden leren kennen is niet genoeg, al ga je helemaal kopje onder en schreeuw je de hele boel bij elkaar en vind je jezelf nog zo slecht en je blijft buiten de Heere Jezus, dan heb je helemaal niéts.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Vervolgde »

Zeeuw schreef:
Vervolgde schreef:
huisman schreef:Het is de uitkomst van de leer die samanthi voorstaat . Dan krijg je een avondmaal vierende gemeente maar zonder het wonder van de wedergeboorte en zonder verbrokenheid van het hart.

Het gaat inderdaad dieper. Voor de discussie hier kun je zeggen dat het zicht op de ware Kerk in haar zichtbare gestalte niet correct is. Dat leidt ertoe dat ook het juiste zicht op de ambten, de prediking, de christelijke tucht en de sacramenten verloren gaat. Kortom het hele bouwwerk stort in.
Spiegelbeeldig geldt ook dat begrippen als ongeloof, dwaling en hypocrisie een totaal andere invulling krijgen.

Om de leegte na het instorten van het leergebouw en de behoefte aan religie te vullen ontstaat dan een nieuw gebouw, maar dat heeft een andere leer en een ander fundament en daaruit ook een andere belijdenis en geloofsbeleving.

Het gevaarlijke daarin is dat vaak dezelfde woorden worden gebruikt. Maar die woorden hebben dan een heel andere inhoud en daarmee een heel andere betekenis gekregen. Men lijkt hetzelfde te zeggen, maar bedoelt verschillende zaken!

Een gesprek is daarom pas weer zinvol als er de erkenning is dat dit verschil in leer en fundament er ligt.
Wat een ingewikkelde post Vervolgde. Wat wil je er exact mee zeggen?
Ik begrijp niet goed wat er zo ingewikkeld aan is. Mogelijk dat je dat zou kunnen aangeven?

Verder wil ik tenminste het volgende aangeven en dan maak ik gebruik van citaten van Huisman (die in zijn redenering groot gelijk heeft)
@samanthi jij bent het zicht op het verbond helaas volkomen kwijt. Dan kom je in doperse en labadistische wateren.

Echt je zit op een dopers dwaalspoor. Het geloof is geen exacte wetenschap en dat maak jij er wel van.
Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij een sterke overreactie hebt tegen de gereformeerde leer.
Als dit soort verschillen zichtbaar zijn, en dat zijn ze, dan moet je die niet afdoen als een verschil in optiek binnen dezelfde geloofsleer. Dat is namelijk niet zo. Zowel de dopersen als de labadisten zijn om hun opvatting veroordeeld. Om zinvol met personen die deze opvattingen hebben te kunnen spreken, moet er over en weer de erkenning zijn dat niet gelijk over het geloof en de kerk worden gedacht. Dat schept dan het respect en de ruimte om elk de eigen definitie te presenteren van de in het geding zijnde begrippen. Op basis daarvan kun je dan met elkaar spreken en tot standpunten komen.
En wat mij betreft is die discussie niet vrij en open, maar wordt ook rechtgedaan aan de historische besluiten van de Nederlandse kerk.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef:@ Huisman waarom zou je wedergeboren worden? Waarom moet je je omkeren? Waar moet je in geloven? Wat is wedergeboorte? Weet je dat? Ik denk het niet, anders zou je nu deze vraag niet stellen.

Ps alleen mensen die de Heere kennen kunnen belijdenis doen en niet mensen die 25 zijn.
Weer geef je geen antwoord. Zonder diepe kennis van je ellendige staat zal Christus nooit waarde krijgen. Maar velen nemen de toevlucht om een gerust leven te hebben maar komen niet met hun zondepak tot Hem.

PS. Ik had het over de praktijk ook in jouw gemeente.
Ik zal je uit de droom helpen, wedergeboorte is van dood levend worden, doden die gaan horen, voelen, bewegen, ja weten dat ze dood waren, dat ze zondig zijn, dat ze een Ander nodig hebben.
Ik vind dat je echt minderwaardig spreekt over mensen die hun toevlucht tot de Heere Jezus nemen, die mensen weten dat ze zonder Zijn genade niet kunnen leven.

Hun doodstaat hebben ze leren kennen of inleven, daarom zijn ze naar Hem gevlucht.

Bij de Heere komen betekent je eigen zondige leven uit handen geven.

Je zonden leren kennen is niet genoeg, al ga je helemaal kopje onder en schreeuw je de hele boel bij elkaar en vind je jezelf nog zo slecht en je blijft buiten de Heere Jezus, dan heb je helemaal niéts.
Naar de Heere Jezus gaan is volgens de Schrift ook niet genoeg. De scharen volgden Hem vanwege de wonderen en verlieten Hem toen Hij sprak over Zijn werk. Dat wondergeloof bestaat nog steeds.
Ook de dwaze maagden gingen de bruidegom tegemoet maar tevergeefs.
Lees Johannes 2 : 23-25.
En als Hij te Jeruzalem was, op het pascha, in het feest, geloofden velen in Zijn Naam, ziende Zijn tekenen die Hij deed. Maar Jezus Zelf betrouwde hun Zichzelven niet, omdat Hij hen allen kende, En omdat Hij niet van node had, dat iemand getuigen zou van den mens; want Hij zelf wist, wat in den mens was.


Ik ben bang dat velen het geloof in Jezus uit deze tekst voor waar geloof houden. Dat is het niet. Want zij hadden door Gods Geest niet geleerd dat zij arm, ellendig, blind, jammerlijk en naakt waren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef:@ Huisman waarom zou je wedergeboren worden? Waarom moet je je omkeren? Waar moet je in geloven? Wat is wedergeboorte? Weet je dat? Ik denk het niet, anders zou je nu deze vraag niet stellen.

Ps alleen mensen die de Heere kennen kunnen belijdenis doen en niet mensen die 25 zijn.
Weer geef je geen antwoord. Zonder diepe kennis van je ellendige staat zal Christus nooit waarde krijgen. Maar velen nemen de toevlucht om een gerust leven te hebben maar komen niet met hun zondepak tot Hem.

PS. Ik had het over de praktijk ook in jouw gemeente.
Ik zal je uit de droom helpen, wedergeboorte is van dood levend worden, doden die gaan horen, voelen, bewegen, ja weten dat ze dood waren, dat ze zondig zijn, dat ze een Ander nodig hebben.
Ik vind dat je echt minderwaardig spreekt over mensen die hun toevlucht tot de Heere Jezus nemen, die mensen weten dat ze zonder Zijn genade niet kunnen leven.

Hun doodstaat hebben ze leren kennen of inleven, daarom zijn ze naar Hem gevlucht.

Bij de Heere komen betekent je eigen zondige leven uit handen geven.

Je zonden leren kennen is niet genoeg, al ga je helemaal kopje onder en schreeuw je de hele boel bij elkaar en vind je jezelf nog zo slecht en je blijft buiten de Heere Jezus, dan heb je helemaal niéts.
Naar de Heere Jezus gaan is volgens de Schrift ook niet genoeg. De scharen volgden Hem vanwege de wonderen en verlieten Hem toen Hij sprak over Zijn werk. Dat wondergeloof bestaat nog steeds.
Ook de dwaze maagden gingen de bruidegom tegemoet maar tevergeefs.
Lees Johannes 2 : 23-25.
En als Hij te Jeruzalem was, op het pascha, in het feest, geloofden velen in Zijn Naam, ziende Zijn tekenen die Hij deed. Maar Jezus Zelf betrouwde hun Zichzelven niet, omdat Hij hen allen kende, En omdat Hij niet van node had, dat iemand getuigen zou van den mens; want Hij zelf wist, wat in den mens was.


Ik ben bang dat velen het geloof in Jezus uit deze tekst voor waar geloof houden. Dat is het niet. Want zij hadden door Gods Geest niet geleerd dat zij arm, ellendig, blind, jammerlijk en naakt waren.
Je wil het gewoon niet goed lezen...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Zeeuw »

Vervolgde schreef:Het gaat inderdaad dieper. Voor de discussie hier kun je zeggen dat het zicht op de ware Kerk in haar zichtbare gestalte niet correct is. Dat leidt ertoe dat ook het juiste zicht op de ambten, de prediking, de christelijke tucht en de sacramenten verloren gaat. Kortom het hele bouwwerk stort in.
Spiegelbeeldig geldt ook dat begrippen als ongeloof, dwaling en hypocrisie een totaal andere invulling krijgen.

Om de leegte na het instorten van het leergebouw en de behoefte aan religie te vullen ontstaat dan een nieuw gebouw, maar dat heeft een andere leer en een ander fundament en daaruit ook een andere belijdenis en geloofsbeleving.

Het gevaarlijke daarin is dat vaak dezelfde woorden worden gebruikt. Maar die woorden hebben dan een heel andere inhoud en daarmee een heel andere betekenis gekregen. Men lijkt hetzelfde te zeggen, maar bedoelt verschillende zaken!

Een gesprek is daarom pas weer zinvol als er de erkenning is dat dit verschil in leer en fundament er ligt.
Zeker. Zie boven de dikgedrukte stukken. M.i. helpt het juist als je zaken in meer begrijpelijke taal kan duiden. Het kan aan mijn begrip liggen uiteraard, maar het maakt het volgen van de discussie niet eenvoudiger.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Vervolgde »

Zeeuw schreef:
Vervolgde schreef:Het gaat inderdaad dieper. Voor de discussie hier kun je zeggen dat het zicht op de ware Kerk in haar zichtbare gestalte niet correct is. Dat leidt ertoe dat ook het juiste zicht op de ambten, de prediking, de christelijke tucht en de sacramenten verloren gaat. Kortom het hele bouwwerk stort in.
Spiegelbeeldig geldt ook dat begrippen als ongeloof, dwaling en hypocrisie een totaal andere invulling krijgen.

Om de leegte na het instorten van het leergebouw en de behoefte aan religie te vullen ontstaat dan een nieuw gebouw, maar dat heeft een andere leer en een ander fundament en daaruit ook een andere belijdenis en geloofsbeleving.

Het gevaarlijke daarin is dat vaak dezelfde woorden worden gebruikt. Maar die woorden hebben dan een heel andere inhoud en daarmee een heel andere betekenis gekregen. Men lijkt hetzelfde te zeggen, maar bedoelt verschillende zaken!

Een gesprek is daarom pas weer zinvol als er de erkenning is dat dit verschil in leer en fundament er ligt.
Zeker. Zie boven de dikgedrukte stukken. M.i. helpt het juist als je zaken in meer begrijpelijke taal kan duiden. Het kan aan mijn begrip liggen uiteraard, maar het maakt het volgen van de discussie niet eenvoudiger.
Reactie per PB om de voortgang van deze discussie niet te belemmeren of te blokkeren.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Terri »

samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef:@ Huisman waarom zou je wedergeboren worden? Waarom moet je je omkeren? Waar moet je in geloven? Wat is wedergeboorte? Weet je dat? Ik denk het niet, anders zou je nu deze vraag niet stellen.

Ps alleen mensen die de Heere kennen kunnen belijdenis doen en niet mensen die 25 zijn.
Weer geef je geen antwoord. Zonder diepe kennis van je ellendige staat zal Christus nooit waarde krijgen. Maar velen nemen de toevlucht om een gerust leven te hebben maar komen niet met hun zondepak tot Hem.

PS. Ik had het over de praktijk ook in jouw gemeente.
Ik zal je uit de droom helpen, wedergeboorte is van dood levend worden, doden die gaan horen, voelen, bewegen, ja weten dat ze dood waren, dat ze zondig zijn, dat ze een Ander nodig hebben.
Ik vind dat je echt minderwaardig spreekt over mensen die hun toevlucht tot de Heere Jezus nemen, die mensen weten dat ze zonder Zijn genade niet kunnen leven.

Hun doodstaat hebben ze leren kennen of inleven, daarom zijn ze naar Hem gevlucht.

Bij de Heere komen betekent je eigen zondige leven uit handen geven.

Je zonden leren kennen is niet genoeg, al ga je helemaal kopje onder en schreeuw je de hele boel bij elkaar en vind je jezelf nog zo slecht en je blijft buiten de Heere Jezus, dan heb je helemaal niéts.
Als zelfs deze post van Samanthi met allerlei 'ja maars' wordt beantwoord dan zijn we idd uitgepraat.
Volgens mij is de basis weg om 'eerlijk' met elkaar van gedachten te wisselen.
Jammer, deze verdeeldheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Geytenbeekje »

Ik had nog een vraag over dit
Deelde Sara niet mee in de beloften van Abraham ?
Want in Hebr 11 staat :
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en geloofd, en omhelsd, en hebben beleden, dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Ik had nog een vraag over dit
Deelde Sara niet mee in de beloften van Abraham ?
Want in Hebr 11 staat :
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en geloofd, en omhelsd, en hebben beleden, dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren.
Ds. I. Kievit schreef een reeks artikelen over deze tekst in het Gereformeerd Weekblad (Gereformeerde Bond)
https://www.digibron.nl/zoeken/zoekwoor ... .%20Kievit

Zelf heb ik het nog niet gelezen, maar dat hoop ik nu te doen. Ik weet een beetje wie ds. Kievit was, en kan het daarom bij voorbaat wel aanbevelen.

Ook ds. G. Schipaanboord haalt deze tekt aam.
https://www.digibron.nl/zoeken/zoekwoor ... ipaanboord
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Valcke »

Geytenbeekje schreef:Ik had nog een vraag over dit
Deelde Sara niet mee in de beloften van Abraham ?
Want in Hebr 11 staat :
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en geloofd, en omhelsd, en hebben beleden, dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren.
Abraham en Sara zijn beiden in het geloof gestorven en hebben de beloften geloofd.
De vervulling ervan in de komst van de Messias hebben zij niet gezien, maar wel verwacht.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik had nog een vraag over dit
Deelde Sara niet mee in de beloften van Abraham ?
Want in Hebr 11 staat :
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en geloofd, en omhelsd, en hebben beleden, dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren.
Abraham en Sara zijn beiden in het geloof gestorven en hebben de beloften geloofd.
De vervulling ervan in de komst van de Messias hebben zij niet gezien, maar wel verwacht.
Dat is kort en krachtig gezegd. Mee eens, maar toch lijkt het me goed dat we er ons (heel het forum) wat meer in te verdiepen en over te mediteren; daarvoor zouden de stukjes van ds. Kievit en ds. Schipaanboord heel nuttig voor zijn. Dan blijft het niet oppervlakkig dat we met een zinnetje afdoen. Er ligt hier veel in om te leren, en ook om deze tijd te verstaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie