Verwachting van Paulus

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Verwachting van Paulus

Bericht door Gian »

samanthi schreef: Het is een gegeven dat we een Maranatha gemeente moeten zijn, bereid en gereed.
Iets is er, of niet. Kan je spreken van een oprecht uitzien als iets moet? Daarbij is het de vraag of dit woord een Aramese of Hebreeuwse oorsprong heeft. Ik denk het laatste om meerdere redenen en omdat dit in de context het meest voor-de-hand liggend is. Maar zeker weten doe ik dat niet. Het woord krijgt dan nl een andere betekenis.
Voor zover het om een verwachting gaat, was dat voor de gemeente van Korinthe (16vs22) (elders komt het woord niet voor) de wederkomst van Christus zoals hij is heengegaan (Hand.1vs11), waarbij de gelovigen Hem tegemoet gaan in de lucht (1Thess4vs17), om met Hem te komen. Dan zal Hij Zijn Koninkrijk op aarde gaan bouwen, openbaren en Zijn Koningschap opnemen (Matth25vs31). (Zie de vele niet-vervulde profetieën). Ook de discipelen hadden de terechte verwachting van de oprichting van het aardse Koninkrijk. Hij was de Koning der Joden en was gekomen voor de verloren schapen van het huis van Israël (Matth15vs24). Dat is waar het in de profetieën om ging, en nog steeds om gaat. De oprichting van het Koninkrijk op aarde, te beginnen bij het huis van Israël, lees de 2, maar ook de 10 stammen.
Wat betreft de Gemeente uit onze tijd, betreft het de Gemeente als Lichaam, die een eenheid is met Christus als Hoofd (Ef2vs16). Als Christus ons Hoofd is, en wij met Hem gezet zijn in de hemel(Efr2vs6), is Hij niet onze Koning. Hij heeft ons in Zichzelf tot een nieuwe schepping gemaakt. De Korinthiers hadden nooit gehoord van de Gemeente in één Lichaam met Christus. Dat is pas in de brief aan de gelovigen van Efeze geopenbaard nadat de verwachting van het aardse Koninkrijk uit beeld was. Jeruzalem en de tempel waren verwoest en het volk was verstrooid.
Dus wat is 'onze' verwachting? Niet zozeer de komst van Christus als ónze Koning, maar als onze Zaligmaker. Christus is, -en wordt eerst- koning over zijn volk Israel, daarna over de rest van deze wereld als de eerste zes zegels voltooid zijn. Wij zullen tZt veranderd worden (Fil.3vs21) en zullen met Hem in heerlijkheid geopenbaard worden(Kol3vs4).
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Verwachting van Paulus

Bericht door Isala »

Arja schreef: Leven uit (of in) verwachting betekent dat we ons oude leven afleggen en de nieuwe mens aandoen (ik doel op heiligmaking bij Gods kinderen). Daar zou ik meer over willen lezen. Iemand boekentip?
https://www.hertog.nl/artikel/978907946 ... -Christus/

De Zuid-Afrikaanse Andrew Murray (1828-1917) is bekend geworden als schrijver
en opwekkingspredikant. Hij wist uit eigen ervaring wat opwekking inhield.
Diverse keren heeft hij dit in zijn eigen gemeenten meegemaakt. In al zijn
boeken bemerk je zijn bewogenheid, passie en vreugde.
Andrew Murray liet circa 240 geschriften na, waarvan veel titels in zo'n
vijftien talen werd uitgegeven. Hij schreef dit boek - dat nooit eerder in het
nederlands verscheen - in het jaar 1887. Murray ontdekte een groot gebrek aan
geestelijke kennis rondom levensheiliging. Christenen verstaan niet wat het
betekent dat zij in Christus heilig zijn. Ook begrijpen ze niet dat ze in de praktijk moeten worden wie ze alreeds in Christus zijn. De bevrijding ligt in
het grote geheim dat de wedergeboren christen in Christus heilig en volmaakt
is. Andrew Murray hoopt dat de lezers zicht krijgen op Gods voorziening voor
persoonlijke heiligmaking.

Veel van zijn boeken/boekjes staan ook tweedehands te koop op MP of Boekwinkeltjes.
Nog nooit boek van deze schrijver gelezen dat mij teleurstelde.
Hora est!
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Verwachting van Paulus

Bericht door Arja »

Isala schreef:
Arja schreef: Leven uit (of in) verwachting betekent dat we ons oude leven afleggen en de nieuwe mens aandoen (ik doel op heiligmaking bij Gods kinderen). Daar zou ik meer over willen lezen. Iemand boekentip?
https://www.hertog.nl/artikel/978907946 ... -Christus/

De Zuid-Afrikaanse Andrew Murray (1828-1917) is bekend geworden als schrijver
en opwekkingspredikant. Hij wist uit eigen ervaring wat opwekking inhield.
Diverse keren heeft hij dit in zijn eigen gemeenten meegemaakt. In al zijn
boeken bemerk je zijn bewogenheid, passie en vreugde.
Andrew Murray liet circa 240 geschriften na, waarvan veel titels in zo'n
vijftien talen werd uitgegeven. Hij schreef dit boek - dat nooit eerder in het
nederlands verscheen - in het jaar 1887. Murray ontdekte een groot gebrek aan
geestelijke kennis rondom levensheiliging. Christenen verstaan niet wat het
betekent dat zij in Christus heilig zijn. Ook begrijpen ze niet dat ze in de praktijk moeten worden wie ze alreeds in Christus zijn. De bevrijding ligt in
het grote geheim dat de wedergeboren christen in Christus heilig en volmaakt
is. Andrew Murray hoopt dat de lezers zicht krijgen op Gods voorziening voor
persoonlijke heiligmaking.

Veel van zijn boeken/boekjes staan ook tweedehands te koop op MP of Boekwinkeltjes.
Nog nooit boek van deze schrijver gelezen dat mij teleurstelde.
Dank je wel voor deze boekentip. Ik heb wat boeken van Andrew Murray in mijn kast. En ik leg ze geregeld teleurgesteld weg :-) Ik weet dat anderen heel veel aan zijn boeken hebben.

Persoonlijk heb ik meer aan de boeken van Jerry Bridges. Die staat voor mij veel dichterbij wat de heiliging betreft. In zijn boeken trekt hij steeds de lijnen vanuit de Bijbel door naar het christenleven vandaag. Wat ik natuurlijk heel mooi vind is dat hij vaak John Owen aanhaalt. Door Jerry Bridges ben ik John Owen gaan lezen. Die heeft ook (heel veel) over de heiliging geschreven;

http://www.theologienet.nl/documenten/O ... GeestI.pdf
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Verwachting van Paulus

Bericht door Arja »

Gian schreef:
samanthi schreef: Het is een gegeven dat we een Maranatha gemeente moeten zijn, bereid en gereed.
.
Wat betreft de Gemeente uit onze tijd, betreft het de Gemeente als Lichaam, die een eenheid is met Christus als Hoofd (Ef2vs16). Als Christus ons Hoofd is, en wij met Hem gezet zijn in de hemel(Efr2vs6), is Hij niet onze Koning.

Hij heeft ons in Zichzelf tot een nieuwe schepping gemaakt. De Korinthiers hadden nooit gehoord van de Gemeente in één Lichaam met Christus. Dat is pas in de brief aan de gelovigen van Efeze geopenbaard nadat de verwachting van het aardse Koninkrijk uit beeld was. Jeruzalem en de tempel waren verwoest en het volk was verstrooid. Dus wat is 'onze' verwachting? Niet zozeer de komst van Christus als ónze Koning, maar als onze Zaligmaker. Christus is, -en wordt eerst- koning over zijn volk Israel, daarna over de rest van deze wereld als de eerste zes zegels voltooid zijn. Wij zullen tZt veranderd worden (Fil.3vs21) en zullen met Hem in heerlijkheid geopenbaard worden(Kol3vs4).
Ik vind dit een beetje moeilijk te volgen. Zeg je nu dat God in Christus geen Koning is? Ik dacht dat Christus nu al het ambt van een koning vervuld door ons aan Zichzelf te onderwerpen, (1) door te regeren (2) en ons te verdedigen (3) en door al zijn en onze vijanden in bedwang te houden en te overwinnen. (4)
------------------------------------
(1) Handelingen 15:14-16
(2) Jesaja 33:22
(3) Jesaja 32: 1-2
(4) 1 Korintiërs 15:25, Psalm 110:1-7
Plaats reactie