Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Dit is, ik denk wel eens, de vreze van al Gods ware geroepen knechten. Er ik las eens een stukje , dat de titel droeg: 28 jaar gebruikt" Dat ging over Jojada die toch een huichelaar was. Zou Judas ook meteen toen hij geroepen werd gedacht hebben om te doen wat hij moest doen? Nee, hij volgde Jezus, en dacht er niet aan om Hem te verraden. Bij Judas kwam het openbaar, maar zou het altijd openbaar komen? De eeuwigheid zal wat openbaren, zo werd VROEGER wel gezegd, maar zeggen we dat NU NOG? Hebben we nu zo'n groot geloof dat we er nooit aan 'twijfelen' of bestreden worden door de vorst der duisternis? Vragen die toch wel eens bij ons opkomen. Is Gods werk veranderd? Bestrijdt de satan niet meer? Judas zij ons ter afschrik: Wel geroepen, zelfs gezonden, maar niet verkoren en onbekeerd.
O DIA, dat twijfelen dat gebeurt zo vaak en die bestrijdingen zijn zo groot. Maar juist in de donkerste momenten kan het door de Heere zo licht worden. En blijft dat zo? Dat zouden we zo graag willen. Maar nee, het is net als zand. En ligt dat aan de Heere? Nee, alleen aan ons, weglopers en doelmissers.
Maar neem toch niet alleen de afschrik als voorbeeld, maar ook de Genade die God wil geven aan zondaren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Er ik las eens een stukje , dat de titel droeg: 28 jaar gebruikt" Dat ging over Jojada die toch een huichelaar was.
?
Ik meen van ds Lamain.
JOAS...!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Er ik las eens een stukje , dat de titel droeg: 28 jaar gebruikt" Dat ging over Jojada die toch een huichelaar was.
?
Ik meen van ds Lamain.
JOAS...!
Ah... juist.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door -DIA- »

Maar of de inhoud van wat ik schreef nu duidelijk is. dat lijkt me nog niet helemaal duidelijk.
Waarom houdt de satan zich zo stil bij de groot-gelovigen van onze tijd. Is dat iets om te vrezen? Immers is de satan zeer vergrimd op het werk van God? En we horen zijn aanvallen op het ware geloof bijna niet meer. Sterker, we lijken het hemelsbrede verschil tussen een historieel geloof en een waar geloof niet goed te onderkennen, en daar ook niet voor te vrezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Maar of de inhoud van wat ik schreef nu duidelijk is. dat lijkt me nog niet helemaal duidelijk.
Waarom houdt de satan zich zo stil bij de groot-gelovigen van onze tijd. Is dat iets om te vrezen? Immers is de satan zeer vergrimd op het werk van God? En we horen zijn aanvallen op het ware geloof bijna niet meer. Sterker, we lijken het hemelsbrede verschil tussen een historieel geloof en een waar geloof niet goed te onderkennen, en daar ook niet voor te vrezen.
Heb je mijn post niet gelezen DIA?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Maar of de inhoud van wat ik schreef nu duidelijk is. dat lijkt me nog niet helemaal duidelijk.
Waarom houdt de satan zich zo stil bij de groot-gelovigen van onze tijd. Is dat iets om te vrezen? Immers is de satan zeer vergrimd op het werk van God? En we horen zijn aanvallen op het ware geloof bijna niet meer. Sterker, we lijken het hemelsbrede verschil tussen een historieel geloof en een waar geloof niet goed te onderkennen, en daar ook niet voor te vrezen.
Paulus zegt: 2 Korintiërs 2

10 Dien gij nu iets vergeeft, dien vergeef ik ook; want zo ik ook iets vergeven heb, dien ik vergeven heb, heb ik het vergeven om uwentwil, voor het aangezicht van Christus, opdat de satan over ons geen voordeel krijge; 11 Want zijn gedachten zijn ons niet onbekend.

Efeziërs 6

11 Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.

Dat even eerst, maar het feit dat de duivel mensen het leven zuur maakt, diet niet af van het feit dat je je ogen op de Heere Jezus kunt houden.

De Heere Jezus heeft de duivel overwonnen, daarom mogen Zijn kinderen met opgeheven hoofd de Heere verwachten.

Dat betekent zeker strijd en tegen de wereld, de duivel en vooral tegen het eigen vlees, maar dat weegt niet op tegen wat Hij gedaan heeft.

David na zijn grote zonden met Batseba zegt in psalm 51 niet: geef mij Uw Heil, maar geeft mij weder de vreugde Uws Heils.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door HersteldHervormd »

Waarom komen we nou bijna ieder topic weer op dezelfde gesprekken en discussies uit?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door samanthi »

HersteldHervormd schreef:Waarom komen we nou bijna ieder topic weer op dezelfde gesprekken en discussies uit?
Misschien omdat het nodig is om steeds te zeggen dat de Heere te vertrouwen is, ondanks al onze tekortkomingen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door HersteldHervormd »

samanthi schreef:
HersteldHervormd schreef:Waarom komen we nou bijna ieder topic weer op dezelfde gesprekken en discussies uit?
Misschien omdat het nodig is om steeds te zeggen dat de Heere te vertrouwen is, ondanks al onze tekortkomingen.
Dat is niet wat ik bedoel. Het gaat hier over wat vragen over Judas, toch?

Maar door sommige word er iedere keer weer in bijna elk topic hetzelfde gezegd, en het gesprek naar een bepaalde kant op gezet.

Dat is hetzelfde als de mensen die ieder topic over de GG praten. Geen kwaad woord van mijn kant over de GG, alleen het is niet nodig, maar dat is mijn mening.

Wie de schoen past trekt hem aan.

Des te meer ik het werk van de moderators waardeer, dat is dan wel weer positief.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Isala »

Van Ewijk schreef:Toen hij de Heere Jezus verraadde, was hij zich ten tijde wel geheel bewust van de volledige consequenties?

Het was Judas die De Heere Jezus overgeleverd heeft aan de opperpriesters.
Echter was het Kajafas die de Heere Jezus heeft overgeleverd aan de Romeinen.
Niet Judas.

Vlak nadat de Heere was overgeleverd aan de Romeinen kreeg Judas niet te zuinig berouw en pleegde zelfmoord.

Besefte hij niet dat de Heere terecht zou worden gesteld door Pontius Pilatus?
Als dat zo was, wat hij dan verwacht van zijn verrraad?

Wat was zijn grootste motivatie eigenlijk?
Geldzucht? Hij was een dief en nam stiekem geld uit de beurs.
Of was hij teleurgesteld in de Heere Jezus omdat hij een messias verwachte die met groot machtsvertoon de Romeinense bezetter uit het land zou verdrijven?

Als dat laatste waar was zou dat zijn uiteindelijke berouw en zelfmoord begrijpelijker maken.
Iemand uitleveren aan het Joodse gezag was één ding, uitlevering van een volksgenoot aan de Romeinen, de gehate onbesneden en afgoderij bedrijvende bezetter stond echter gelijk aan lands en volksveraad.

Een gedachte van mijzelf is altijd echter geweest dat Judas gewoon eenvoudigweg berouw kreeg omdat de duivel hem verliet toen deze hem niet meer nodig had toen het verraad volbracht was, simpelweg zoals menigeen spreekwoordelijk berouw krijgt na de zonde.

Wat denkt u?
Wij weten over zijn motivatie heel weinig. Hij heeft zich ingelaten met de overpriesters en oudsten, en heeft zich waarschijnlijk door hen mee laten slepen door het feit hij geld zou krijgen. Ik denk echter niet dat hij duidelijk heeft geweten dat ze de Heere Jezus wilden overleveren aan de Romeinen om ter dood gebracht te worden, maar we weten wel dat Judas gevoelig was voor geld. De overpriesters hebben Judas alleen nodig gehad om de Heere in handen te krijgen, en zullen hem geen verdere informatie over hun plannen hebben gegeven. Dat zie je ook als Judas het geld weer terug wil geven: ze willen dan niets meer met hem te maken hebben, en willen ook het geld niet meer terug aannnemen. Uiteindelijk stond Judas door zijn daad/verraad dus helemaal alleen. Hij zag in dat hij had gezondigd, was door iedereen verlaten, en de duivel zal hem gezegd hebben dat er voor dit verschirkkelijke verraad geen vergeving meer mogelijk was. Ik denk dat dat alles hem tot wanhoop heeft gedreven.
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door -DIA- »

Amos 3 zegt wat ik hier in alle bescheidenheid meen te bespeuren. Het moet getoetst worden, daarom, als ik dit niet goed zie hoop ik op een rechtzetting. Maar hier zie ik de oorzaak:

In AMOS 3, en dan houden we ons hier nu bij vers 2. Het verband kunnen we zelf verder kezen.
lezen we hetgeen ik meen te bespeuren:
2Zullen twee tezamen wandelen, 3tenzij dat zij bijeengekomen zijn?


Kantt. 2: God stelt hier Zijn volk door verscheidene gelijkenissen voor, dat de profeten recht hadden om hen te straffen, dreigen en allerlei plagen te voorzeggen; en dat tot waarschuwing, om het aanstaande kwaad door bekering te ontgaan; alzo het geen ijdele dreigementen waren.

Kantt. 3: Anders: tenzij dat zij overeengekomen zijn. Ik en Mijn getrouwe dienstknechten (wil God zeggen), wij zijn het eens (zie Hos. 9:8. Mal. 2:6), en gij zult het met Mij en Mijn profeten moeten eens worden, zo gij wilt dat Ik uw Vriend en Leidsman ben, anders zal Ik u moeten verlaten.

Verwijsteksten:
Hos. 9:8 De wachter van Efraïm is met mijn God; maar de profeet is een vogelvangersstrik op al zijn wegen, een haat in het huis zijns Gods.
Mal. 2:6 De wet der waarheid was in zijn mond, en er werd geen onrecht in zijn lippen gevonden; hij wandelde met Mij in vrede en in rechtmatigheid, en hij bekeerde er velen van ongerechtigheid.


Tot zover de kanttekeningen bij Amos 3 vers 2
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door eilander »

Graag bij het onderwerp blijven.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Zeeuw »

Bij de bespreking van Judas komt bij mij altijd weer een preek van ds Noordermeer terug. Waarin hij in ging op het punt dat de Heere Jezus in de hof nog 'vriend' sprak tot Judas. Zoveel goedheid. En dat wij alle van nature zulke Judassen zijn. Maar dat Hij nog steeds met uitgestrekte armen staat, omdat hij onze zaligheid op het oog heeft. Wat een slag naar binnen was dat.

Ik weet niet of het helemaal on topic was, maar ik wilde het toch melden.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Isala »

Zeeuw schreef:Bij de bespreking van Judas komt bij mij altijd weer een preek van ds Noordermeer terug. Waarin hij in ging op het punt dat de Heere Jezus in de hof nog 'vriend' sprak tot Judas. Zoveel goedheid. En dat wij alle van nature zulke Judassen zijn. Maar dat Hij nog steeds met uitgestrekte armen staat, omdat hij onze zaligheid op het oog heeft. Wat een slag naar binnen was dat.

Ik weet niet of het helemaal on topic was, maar ik wilde het toch melden.
Dankjewel!
Hora est!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door helma »

DsM Pronk heeft dit ook ooit gezegd. Dat er voor Judas op dat moment nog een aanbod van genade lag in het woord 'vriend'

Een troost voor diegenen die zich weleens afvragen: Ben ik het Heere?
Plaats reactie