Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door samanthi »

helma schreef:DsM Pronk heeft dit ook ooit gezegd. Dat er voor Judas op dat moment nog een aanbod van genade lag in het woord 'vriend'

Een troost voor diegenen die zich weleens afvragen: Ben ik het Heere?
Js de Heere blijft getrouw, wat een wonder
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:Maar of de inhoud van wat ik schreef nu duidelijk is. dat lijkt me nog niet helemaal duidelijk.
Waarom houdt de satan zich zo stil bij de groot-gelovigen van onze tijd. Is dat iets om te vrezen? Immers is de satan zeer vergrimd op het werk van God? En we horen zijn aanvallen op het ware geloof bijna niet meer. Sterker, we lijken het hemelsbrede verschil tussen een historieel geloof en een waar geloof niet goed te onderkennen, en daar ook niet voor te vrezen.
Is dat zo dat satan zich stil houdt? Ik weet zeker van niet. Ik denk dat het minder gedeeld wordt dan vroeger. In één van zijn boeken schrijft Ds Uitslag: mijn worstelingen en bestrijdingen zijn voor de binnenkamer, dat is niet jaloersmakend. Hoe zwaar aangevochten en bestreden ook getuig ik van de Heere Jezus. (In eigen woorden een citaat wat hij aanhaalt).
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Terri »

Nasrani schreef:
-DIA- schreef:Maar of de inhoud van wat ik schreef nu duidelijk is. dat lijkt me nog niet helemaal duidelijk.
Waarom houdt de satan zich zo stil bij de groot-gelovigen van onze tijd. Is dat iets om te vrezen? Immers is de satan zeer vergrimd op het werk van God? En we horen zijn aanvallen op het ware geloof bijna niet meer. Sterker, we lijken het hemelsbrede verschil tussen een historieel geloof en een waar geloof niet goed te onderkennen, en daar ook niet voor te vrezen.
Is dat zo dat satan zich stil houdt? Ik weet zeker van niet. Ik denk dat het minder gedeeld wordt dan vroeger. In één van zijn boeken schrijft Ds Uitslag: mijn worstelingen en bestrijdingen zijn voor de binnenkamer, dat is niet jaloersmakend. Hoe zwaar aangevochten en bestreden ook getuig ik van de Heere Jezus. (In eigen woorden een citaat wat hij aanhaalt).
Zeker, satan gaat nog steeds rond als een briesende leeuw, zoekende wie hij kan verslinden, zeker als je een biddend leven kent.
Ik leerde vroeger al, dat hij op een leeg schip niks te zoeken heeft.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Susan »

Na Jezus’ overlevering aan de Romeinen, kreeg hij zoveel spijt dat hij terugkeerde naar de priester en zei dat hij gezondigd had. Dat vind ik heel wat!
postmillennial
Verbannen
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jun 2020, 17:24

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door postmillennial »

Samanthi schreef: Js de Heere blijft getrouw, wat een wonder
Ik begrijp niet zo goed, wat je hier bedoelt. Bij 'de Heere is getrouw' denk ik eerder aan Gods trouw aan Zijn kinderen. Wel doet de Heere in het woord 'vriend' een laatste aanbod van genade aan Judas. Daarin wordt Zijn goedheid en geduld zichtbaar. Als dat aanbod kracht had gedaan bij Judas (en iedere huichelaar), was zijn zonde schuld voor God geworden en had het zijn hart verbroken en hem uitgedreven tot God. Ik denk dat een huichelaar (nu even niet Judas) zich ook op de been kan houden met 'de Heere is getrouw'.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door samanthi »

postmillennial schreef:
Samanthi schreef: Js de Heere blijft getrouw, wat een wonder
Ik begrijp niet zo goed, wat je hier bedoelt. Bij 'de Heere is getrouw' denk ik eerder aan Gods trouw aan Zijn kinderen. Wel doet de Heere in het woord 'vriend' een laatste aanbod van genade aan Judas. Daarin wordt Zijn goedheid en geduld zichtbaar. Als dat aanbod kracht had gedaan bij Judas (en iedere huichelaar), was zijn zonde schuld voor God geworden en had het zijn hart verbroken en hem uitgedreven tot God. Ik denk dat een huichelaar (nu even niet Judas) zich ook op de been kan houden met 'de Heere is getrouw'.
Reageer eerst maar eens op je vorige post.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
postmillennial
Verbannen
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jun 2020, 17:24

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door postmillennial »

Ik heb er op gereageerd. Maar ik vind het een rare manier van doen. Het ging om een post in een ander topic. Wat mij gewoon opvalt, is dat steeds als iemand schrijft over ontdekking of het vrezen om een huichelaar te zijn, jij daar voor mijn gevoel een soort van overheen schreeuwt met uitspraken als 'gelukkig is de Heere trouw'. Dat vind ik eng en het nodigt uit tot tegenspraak.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door samanthi »

postmillennial schreef:Ik heb er op gereageerd. Maar ik vind het een rare manier van doen. Het ging om een post in een ander topic. Wat mij gewoon opvalt, is dat steeds als iemand schrijft over ontdekking of het vrezen om een huichelaar te zijn, jij daar voor mijn gevoel een soort van overheen schreeuwt met uitspraken als 'gelukkig is de Heere trouw'. Dat vind ik eng en het nodigt uit tot tegenspraak.
Ik denk dat je het niet begrijpt, de Heere is getrouw
is een reactie op deze zin....
Een troost voor diegenen die zich weleens afvragen: Ben ik het Heere?
Ps het is niet raar, maar als je steeds iets roept, moet je reageren en niet weer ergens anders op reageren om te laten zien dat je vindt dat ik dwaal.
Terwijl je nhet niet begrijpt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door ejvl »

postmillennial schreef:Ik heb er op gereageerd. Maar ik vind het een rare manier van doen. Het ging om een post in een ander topic. Wat mij gewoon opvalt, is dat steeds als iemand schrijft over ontdekking of het vrezen om een huichelaar te zijn, jij daar voor mijn gevoel een soort van overheen schreeuwt met uitspraken als 'gelukkig is de Heere trouw'. Dat vind ik eng en het nodigt uit tot tegenspraak.
Toch is dat wel de enige zekerheid waar iemand aan kan, mag en moet vasthouden temidden van alle ellende en aanvechtingen. Dat mag nooit vergeten worden, hoe benauwd het ook is.
Niet om iets makkelijk en laconiek weg te wuiven maar een oprechte oproep.
postmillennial
Verbannen
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jun 2020, 17:24

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door postmillennial »

Als je het zo bedoelt, begrijp ik het, Samanthi. Bedankt!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door samanthi »

postmillennial schreef:Als je het zo bedoelt, begrijp ik het, Samanthi. Bedankt!
Prima
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Johannes S »

Terri schreef:
Ik leerde vroeger al, dat hij op een leeg schip niks te zoeken heeft.
Is die niet zo gemeen om een leeg schip definitief te laten (proberen) zinken dan?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Terri »

Johannes S schreef:
Terri schreef:
Ik leerde vroeger al, dat hij op een leeg schip niks te zoeken heeft.
Is die niet zo gemeen om een leeg schip definitief te laten (proberen) zinken dan?
Dat hoeft niet, want die heeft hij al.
Alhoewel hij een mensenmoorder is vanaf het begin.
Maar daar ging het niet over.
Iemand schreef;
....Waarom houdt de satan zich zo stil bij de groot-gelovigen van onze tijd. Is dat iets om te vrezen? Immers is de satan zeer vergrimd op het werk van God? En we horen zijn aanvallen op het ware geloof bijna niet meer..
En daar reageerde ik op.
Maar wellicht begrijp ik je niet goed? :)
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Johannes S »

Terri schreef:
Johannes S schreef:
Terri schreef:
Ik leerde vroeger al, dat hij op een leeg schip niks te zoeken heeft.
Is die niet zo gemeen om een leeg schip definitief te laten (proberen) zinken dan?
Dat hoeft niet, want die heeft hij al.
Alhoewel hij een mensenmoorder is vanaf het begin.
Maar daar ging het niet over.
Iemand schreef;
....Waarom houdt de satan zich zo stil bij de groot-gelovigen van onze tijd. Is dat iets om te vrezen? Immers is de satan zeer vergrimd op het werk van God? En we horen zijn aanvallen op het ware geloof bijna niet meer..
En daar reageerde ik op.
Maar wellicht begrijp ik je niet goed? :)
Oké. Bedankt.

Het gaat er om wat je bedoelt met zo'n uitspraak denk ik. Je zou ook kunnen zeggen dat iemand die leeg is vanbinnen (dus ook niet verrijkt in zichzelf met bepaalde ''bevindingen'') en daarom juist Jezus nodig heeft aangevallen wordt. De duivel (de boze geesten) wil(len) denk ik het liefst mensen bij Jezus Christus vandaan houden.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie