Uitleg Galaten 4:21-31

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Uitleg Galaten 4:21-31

Bericht door Arja »

Ik lees de brief van Paulus aan Galaten en ben nu bij hoofdstuk 4 aangekomen.

Hagar, Sara.
Twee verbonden, het oude en het nieuwe.
1. Wat betekent het?
2. Heb je er ooit een preek over gehoord, gelezen?
3. Waarom wordt Hagar in de SV geschreven als Agar.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Uitleg Galaten 4:21-31

Bericht door J.C. Philpot »

Wat punt 2 betreft: ik meen dat ik hier weleens een preek van ds. A. Simons over heb gehoord.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Uitleg Galaten 4:21-31

Bericht door J.C. Philpot »

Ik lees op internet de volgende verklaring wat betreft punt 3:
And what is an “Agar?”

Just the Old Testament name “Hagar,” but brought directly from Greek into English, not translated … but transliterated! (In Greek technically there is not “h” letter, not in their whole alphabet! So the King James translators obeyed this grammatical constriction precisely.)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Uitleg Galaten 4:21-31

Bericht door Valcke »

Arja schreef:Ik lees de brief van Paulus aan Galaten en ben nu bij hoofdstuk 4 aangekomen.

Hagar, Sara.
Twee verbonden, het oude en het nieuwe.
1. Wat betekent het?
2. Heb je er ooit een preek over gehoord, gelezen?
3. Waarom wordt Hagar in de SV geschreven als Agar.
1. Het eerste punt is natuurlijk een heel wezenlijk punt en dat vraagt om verdere uitwerking. Ik denk dat het heel kort als volgt kan worden samengevat: Het eerste verbond - in dit hoofdstuk gesymboliseerd door Hagar - ziet op het verbond of de bediening van de wet, waarin volmaakte gehoorzaamheid geëist wordt (dus de wet ingebed in een verbond der werken). Het tweede verbond - in dit hoofdstuk gesymboliseerd door Sara en de belofte van een zoon aan Abraham en haar gedaan - ziet op het de bediening van het Evangelie of van de beloftenis, waarin de zaligheid beloofd wordt op grond van de gerechtigheid en voldoening van Christus en waaraan deel hebben allen die geloven.

2. Geen herinnering dat ik er een uitleg over gehoord heb. Wel gelezen, o.a. Luther over de Galatenbrief en de uitlegging van Calvijn.

3. In het Grieks is er geen afzonderlijke letter voor de H. De naam Hagar wordt in het Grieks dus zonder H geschreven. Wel kent het latere Grieks een uitspraakteken door middel van een diakritisch teken, de spiritus (=ademtocht), die als een soort 'komma' vóóraan het woord geplaatst is, die aangeeft of sprake is van een uitspraak met harde adem (spiritus asper), ofwel de h-klank, of zachte adem (spiritus lenis), ofwel géén h-klank. Omdat deze tekens pas later in de Griekse Bijbeltekst zijn aangebracht, correspondeert dit niet met de uitspraak in het Hebreeuws. (Overigens heeft de GBS de spelling tussen OT en NT weer gelijk getrokken voor deze naam, zodat in de GBS-uitgaven van de SV ook in Galaten 4 'Hagar' staat, en niet 'Agar' zoals oorspronkelijk in de SV.) Dit fenomeen verklaart ook het verschil in uitspraak tussen Abel / Habel, Ananias / Hananja, enzovoort.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Uitleg Galaten 4:21-31

Bericht door Arja »

Valcke schreef:
Arja schreef:Ik lees de brief van Paulus aan Galaten en ben nu bij hoofdstuk 4 aangekomen.

Hagar, Sara.
Twee verbonden, het oude en het nieuwe.
1. Wat betekent het?
2. Heb je er ooit een preek over gehoord, gelezen?
3. Waarom wordt Hagar in de SV geschreven als Agar.
1. Het eerste punt is natuurlijk een heel wezenlijk punt en dat vraagt om verdere uitwerking. Ik denk dat het heel kort als volgt kan worden samengevat: Het eerste verbond - in dit hoofdstuk gesymboliseerd door Hagar - ziet op het verbond of de bediening van de wet, waarin volmaakte gehoorzaamheid geëist wordt (dus de wet ingebed in een verbond der werken). Het tweede verbond - in dit hoofdstuk gesymboliseerd door Sara en de belofte van een zoon aan Abraham en haar gedaan - ziet op het de bediening van het Evangelie of van de beloftenis, waarin de zaligheid beloofd wordt op grond van de gerechtigheid en voldoening van Christus en waaraan deel hebben allen die geloven.
Dus Hagar stelt in geestelijke zin de Sinaï voor (of wel het beginsel van wet) en dus allen die zich op de wet baseren om daardoor behouden te worden. In die zin slaat de genoemde uitspraak dus op de Joodse gelovigen die Jezus niet als de Messias omarmen èn op degenen die zich christenen noemen maar niet in Christus zijn.

Al degenen die Hem wel aannemen behoren tot Nieuwe Verbond, gesymboliseerd door Sara en de belofte van een zoon. Wie niet van boven geboren is, is niet Abrahams geestelijke zaad.

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

En meent niet bij u zelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.


Zoals besnijdenis werd toegepast aan het natuurlijke zaad van Abraham, zo wordt de doop toegepast aan het geestelijke zaad van Abraham, dat zijn de gelovigen, die de besnijdenis aan het hart hebben ontvangen, door wedergeboorte en het werk van de Heilige Geest.

Ik lees nog verder in dit hoofdstuk ...
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Uitleg Galaten 4:21-31

Bericht door Isala »

Arja schreef:Zoals besnijdenis werd toegepast aan het natuurlijke zaad van Abraham, zo wordt de doop toegepast aan het geestelijke zaad van Abraham, dat zijn de gelovigen, die de besnijdenis aan het hart hebben ontvangen, door wedergeboorte en het werk van de Heilige Geest.
Van harte eens.
Hora est!
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Uitleg Galaten 4:21-31

Bericht door Johannes S »

Isala schreef:
Arja schreef:Zoals besnijdenis werd toegepast aan het natuurlijke zaad van Abraham, zo wordt de doop toegepast aan het geestelijke zaad van Abraham, dat zijn de gelovigen, die de besnijdenis aan het hart hebben ontvangen, door wedergeboorte en het werk van de Heilige Geest.
Van harte eens.
Wat is er eerst? Geloof of de besnijdenis van het hart?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Uitleg Galaten 4:21-31

Bericht door Arja »

Johannes S schreef:
Isala schreef:
Arja schreef:Zoals besnijdenis werd toegepast aan het natuurlijke zaad van Abraham, zo wordt de doop toegepast aan het geestelijke zaad van Abraham, dat zijn de gelovigen, die de besnijdenis aan het hart hebben ontvangen, door wedergeboorte en het werk van de Heilige Geest.
Van harte eens.
Wat is er eerst? Geloof of de besnijdenis van het hart?
Ik denk dat het moeilijk is om ze te scheiden, maar we moeten eerst gered worden om echt geloof in God te hebben. Zou het niet Bijbels zijn om daarom te zeggen: Besnijdenis van het hart (wedergeboorte) gaat vaan geloof vooraf?

"Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden." (1 Kor. 2:14). 'Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.' (Joh 3: 3). Dat is een begin.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Uitleg Galaten 4:21-31

Bericht door Johannes S »

Arja schreef:
Ik denk dat het moeilijk is om ze te scheiden, maar we moeten eerst gered worden om echt geloof in God te hebben. Zou het niet Bijbels zijn om daarom te zeggen: Besnijdenis van het hart (wedergeboorte) gaat vaan geloof vooraf?

"Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden." (1 Kor. 2:14). 'Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.' (Joh 3: 3). Dat is een begin.
Het is van belang voor dit topic. Daarom vraag ik het.

Je maakt dus onderscheid tussen geloof en echt geloof (als ik het goed begrijp)?
Besnijdenis van het hart is exact hetzelfde als wedergeboorte?
En de wedergeborene wordt gerechtvaardigd en niet de goddeloze?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Uitleg Galaten 4:21-31

Bericht door Arja »

Johannes S schreef:
Arja schreef:
Ik denk dat het moeilijk is om ze te scheiden, maar we moeten eerst gered worden om echt geloof in God te hebben. Zou het niet Bijbels zijn om daarom te zeggen: Besnijdenis van het hart (wedergeboorte) gaat vaan geloof vooraf?

"Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden." (1 Kor. 2:14). 'Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.' (Joh 3: 3). Dat is een begin.
Het is van belang voor dit topic. Daarom vraag ik het.

Je maakt dus onderscheid tussen geloof en echt geloof (als ik het goed begrijp)?
Besnijdenis van het hart is exact hetzelfde als wedergeboorte?
En de wedergeborene wordt gerechtvaardigd en niet de goddeloze?
Nee, ik maak geen onderscheid tussen soorten geloof. Er is maar één geloof dat zaligmakend is. Om te geloven, is het nodig dat we door Woord en Geest levend gemaakt worden uit onze geestelijke dood.

Het is onmogelijk voor een niet-wedergeboren hart (een zondaar die geestelijk dood is) om te geloven. Wedergeboorte en geloof liggen dichtbij elkaar.

Een zwak voorbeeld, dat toch dichtbij komt: een lampje gaat branden nadat je de schakelaar hebt omgedraaid, maar het lijkt erop dat het precies op hetzelfde moment gebeurt. Het één moest het andere voorafgaan. Het gebeurt zo snel nadat de schakelaar is omgedraaid dat het lijkt alsof het tegelijkertijd gebeurt. Maar er is een daad aan voorafgegaan. Iemand draaide de schakelaar om.

Johannes 3:3-5
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden? Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.

Uit dit gesprek komt heel duidelijk naar voren dat om tot geloof te komen, God ons eerst een nieuw hart moet geven. En dat is eigenlijk wat Johannes ook in de proloog van het evangelie had gezegd, dat degenen die in Hem gingen geloven niet uit de wil van het vlees of de wil van de mens werden geboren, maar uit God geboren (Johannes 1:13). Maar als we wedergeboren zijn, gaan we geloven.

Geen kloof tussen wedergeboren zijn en gaan geloven. Dat we wedergeboren zijn, komt tot uitdrukking in gelovig komen tot Jezus Christus. Wedergeboorte en geloof zijn heel nauw verwant.
---

Bij nader inzien maak ik toch wel wat onderscheid tussen wedergeboren worden en besnijdenis van het hart maar tegelijk vind ik dat wat Woord bij elkaar houdt, we niet al te ver uit elkaar moeten trekken.

In het Nieuwe Testament vind de geestelijke besnijdenis plaats op het moment dat wij door genade in Jezus Christus in het geloof omhelzen en zo het Nieuwe Verbond binnen gaan.

Er wordt op verschillende manier geschreven over de geestelijke besnijdenis in de Bijbel, denk ook aan het Oude testament waar besnijdenis van hart gedefinieerd wordt als een intern werk van God en een andere beschrijving van ware redding is. Een redding die aan die persoon een nieuwe wil geeft, die nu God wil gehoorzamen in plaats van tegen Hem in opstand te komen (over nieuwe wil: Ezech. 36:27).
Plaats reactie