De Heere Jezus in het oude testament: Op bezoek bij Abraham?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

De Heere Jezus in het oude testament: Op bezoek bij Abraham?

Bericht door Van Ewijk »

In het oude testament word vaak gesproken over ''De Engel van de Heer.''
Nu bestaat er een bepaalde consensus dat deze engel een voorverschijning was van Christus voor zijn vleeswording.
Daar het begrip in het nieuwe testament ook niet meer voorkomt word hier in sommige gevallen ook verder op geborduurd.
Kunnen wij dan gerust concluderen dat het Jezus was die Abraham bezocht heeft bij de eik in Mamre?
Ten tweede ook enigszins in acht genomen door de mededeling van de Heere Jezus dat hij Abraham voor zijn geboorte ook al aanschouwt had.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Heere jezus in het oude testament: Op bezoek bij Abraham?

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:In het oude testament word vaak gesproken over ''De Engel van de Heer.''
Nu bestaat er een bepaalde consensus dat deze engel een voorverschijningen was van de vleeswording van Christus, daar het begrip in het nieuwe testament niet meer voorkomt.
Kunnen wij dan gerust concluderen dat het Jezus was die Abraham bezocht heeft bij de eik in Mamre?
Ten tweede ook enigszins in acht genomen door de mededeling van de Heere Jezus dat hij Abraham voor zijn geboorte ook al aanschouwt had.
Er wordt inderdaad gesproken van een "Engel" met een hoofdletter ofwel de HEERE, en hier wordt inderdaad een goddelijk Persoon bedoelt.

Bij de Statenvertaling lezen we als inleiding van dit hoodstuk:
Twee engelen en de Heere Zelf verschijnen aan Abraham in gedaante van drie mannen, die hij vriendelijk nodigt en onthaalt, vs. 1. Ontvangt de belofte van een zoon uit Sara in het andere jaar, 10. Dies Sara lacht, en daarover bestraft wordt, 12. De twee engelen gaan voort naar Sodom, maar de Heere blijft sprekende met Abraham, wien Hij Zijn voornemen openbaart van Sodom, Gomorra, enz. uit te roeien, 16. Abraham bidt vuriglijk voor die van Sodom, en God antwoordt, en vergenoegt hem, 23.

De twee engelen die later in Sodom aankwamen waren waarschijnlijk deze engelen, waar de Heere toen weg was gegaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: De Heere Jezus in het oude testament: Op bezoek bij Abraham?

Bericht door Jeremiah »

Van Ewijk schreef:In het oude testament word vaak gesproken over ''De Engel van de Heer.''
Nu bestaat er een bepaalde consensus dat deze engel een voorverschijning was van Christus voor zijn vleeswording.
Daar het begrip in het nieuwe testament ook niet meer voorkomt word hier in sommige gevallen ook verder op geborduurd.
Kunnen wij dan gerust concluderen dat het Jezus was die Abraham bezocht heeft bij de eik in Mamre?
Ten tweede ook enigszins in acht genomen door de mededeling van de Heere Jezus dat hij Abraham voor zijn geboorte ook al aanschouwt had.
Het was de HEERE met 5 hoofdletters, dat is Jehova, die Abraham verscheen, in menselijke persoon, samen met twee engelen. Later gaan de twee engelen op weg naar Sodom en Gomorra om Lot en zn familie te redden. De HEERE blijft bij Abraham en Abraham smeekt om het behoud van Sodom en Gomorra.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De Heere Jezus in het oude testament: Op bezoek bij Abraham?

Bericht door Posthoorn »

Van Ewijk schreef:In het oude testament word vaak gesproken over ''De Engel van de Heer.''
Nu bestaat er een bepaalde consensus dat deze engel een voorverschijning was van Christus voor zijn vleeswording.
Daar het begrip in het nieuwe testament ook niet meer voorkomt word hier in sommige gevallen ook verder op geborduurd.
Kunnen wij dan gerust concluderen dat het Jezus was die Abraham bezocht heeft bij de eik in Mamre?
Ten tweede ook enigszins in acht genomen door de mededeling van de Heere Jezus dat hij Abraham voor zijn geboorte ook al aanschouwt had.
Persoonlijk vind ik dit een van de moeilijkste onderwerpen uit de Bijbel: hoe Christus aanwezig was in het OT.
Dat 'de Engel des HEEREN' Christus was, staat voor mij niet vast. Sowieso kun je niet zeggen dat Abraham op deze manier de Heere Jezus gezien heeft, want Hij wás er toen nog niet als 'Jezus'.
Over het 'zien' van Abraham waar over gesproken wordt in Joh. 8:56, zegt de kantt. SV: "Namelijk door het geloof, ziende op de belofte Gods van deze komst."
Veel theologen leggen OT-ische teksten die over God, over de HEERE, spreken, heel gemakkelijk uit als door Christus gesproken. Bij de Schotse puriteinen zie je dat, bij Kohlbrugge, ook wel bij de kanttekenaren van de SV. Ik zou daar zelf wat terughoudender in willen zijn.

Wat voor mij dan wel een exegetisch probleem vormt, is de uitleg van Psalm 102:26 in het NT.

Ps. 102:26 Gij hebt voormaals de aarde gegrond, en de hemelen zijn het werk Uwer handen.

In Hebr. 1:10-12 wordt dit uitgelegd als sprekende over Christus' godheid. Echter, als je de psalm leest, gaat het hier gewoon over God, de HEERE, in het algemeen. Voor exegeten vormt dit ook wel een moeilijkheid. Kan iemand hier misschien zijn licht over laten schijnen?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Heere Jezus in het oude testament: Op bezoek bij Abraham?

Bericht door -DIA- »

Het is natuurlijk niet zo dat Jezus in Zijn menselijke natuur aan Abraham is verschenen. De Almachtige God heeft de gedaante van een mens aangenomen, d.w.z. zeggen tijdelijk en plaatselijk. Na die verschijning aan Abraham was die menselijke gedaante weer weg, anders dan het lichaam van Jezus, dat wel een lichaam heeft aangenomen uit de maagd Maria, vlees van ons vlees, been van ons gebeente enz. Dit was niet een tijdelijk aannemen van een menselijke gedaante, maar door een komen in de menselijke natuur, denk aan ontvangenis, geboorte, en ten laatste de hemelvaart, waar Jezus de menselijke natuur in de hemel heeft gebracht. En zit nu (menselijk gesproken) aan de rechterhand Gods. Bijzondere gebeurtenissen zijn b.v. waar Hij actief Zijn met zijn menselijke natuur werd gezien als staande ter rechterhand Gods. Zie bij de steniging van Stefanus. Lees hierover een goede Bijbelverklaring. Duidelijk is wel dat wij als nietige mensen dit niet kunnen bevatten. God wordt genoemd de Almachtige. Zou het voor Hem, die hemel en aarde in het aanzien riep, dan te wonderlijk zijn tijdelijk en plaatselijk te verschijnen in een menselijke gedaante? Een psalmregel waaraan ik denk: we zien het maar doorgronden het niet. Dat betreft dan wel een volk dat ziende is gemaakt want van nature zien we nog niets.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De Heere Jezus in het oude testament: Op bezoek bij Abraham?

Bericht door Arja »

Jeremiah schreef:
Van Ewijk schreef:In het oude testament word vaak gesproken over ''De Engel van de Heer.''
Nu bestaat er een bepaalde consensus dat deze engel een voorverschijning was van Christus voor zijn vleeswording.
Daar het begrip in het nieuwe testament ook niet meer voorkomt word hier in sommige gevallen ook verder op geborduurd.
Kunnen wij dan gerust concluderen dat het Jezus was die Abraham bezocht heeft bij de eik in Mamre?
Ten tweede ook enigszins in acht genomen door de mededeling van de Heere Jezus dat hij Abraham voor zijn geboorte ook al aanschouwt had.
Het was de HEERE met 5 hoofdletters, dat is Jehova, die Abraham verscheen, in menselijke persoon, samen met twee engelen. Later gaan de twee engelen op weg naar Sodom en Gomorra om Lot en zn familie te redden. De HEERE blijft bij Abraham en Abraham smeekt om het behoud van Sodom en Gomorra.
Ik ben het met je eens dat het de HEERE was en niet de Christus.

Dit is wat ik vond:

"De Torah zegt dat er "drie mannen" kwamen, in het Hebreeuws shloshah anashim. Verderop zien we dat twee van hen naar Sodom gingen terwijl een van hen bij Abraham bleef. In hoofdstuk 19, vers 1 staat: 'De twee engelen (malachim) kwamen 's avonds aan in Sodom.' Het woord malach , in het meervoud malachim , betekent eenvoudigweg "boodschapper" of "ambassadeur". Daarom weten we niet of dit woord aardse mensen of engelen uit de hemel betekent. De context laat ons telkens zien wat het is, en de context laat ons in dit geval zien dat het een ongebruikelijke openbaring uit de hemel was.

De engel, die bij onze vader Abraham was gebleven en later naar Sodom was afgedaald, vertegenwoordigt de Eeuwige op een speciale manier, en daarom draagt ​​hij de Naam van de Eeuwige, zie 18:20, 21-22, 26, 33; 19:27 In 19:24 staat geschreven: "Toen regende HaShem brandende zwavel op Sodom en Gomorra, van HaShem uit de hemel."

Andere Bijbelteksten tonen soortgelijke openbaringen van een HaShem die in de hemel is, en van een HaShem die zichzelf op aarde openbaart. Zie Zacharia 2:11; 12:10; 14:5; Jesaja 48:15-16.

Bron: http://www.messianictorah.org/en/parasha_en/par04e.htm
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De Heere Jezus in het oude testament: Op bezoek bij Abraham?

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef:Persoonlijk vind ik dit een van de moeilijkste onderwerpen uit de Bijbel: hoe Christus aanwezig was in het OT.
Volgens mij vrij helder. In het OT gaat niet over Christus in de zin van aanwezigheid in een gestalte.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: De Heere Jezus in het oude testament: Op bezoek bij Abraham?

Bericht door Nathanaël »

Ambtenaar schreef:
Posthoorn schreef:Persoonlijk vind ik dit een van de moeilijkste onderwerpen uit de Bijbel: hoe Christus aanwezig was in het OT.
Volgens mij vrij helder. In het OT gaat niet over Christus in de zin van aanwezigheid in een gestalte.
Volgens mij is dat helemaal niet zo helder. Als je je iets meer zou verdiepen in de verschillende exegeses van bepaalde teksten kun je die laatste conclusie misschien zelf trekken, maar je eerste zin zou je dan niet meer gebruiken.

Uit je reactie blijkt dus dat jij je er nooit goed in verdiept hebt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De Heere Jezus in het oude testament: Op bezoek bij Abraham?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Nathanaël schreef:
Ambtenaar schreef:
Posthoorn schreef:Persoonlijk vind ik dit een van de moeilijkste onderwerpen uit de Bijbel: hoe Christus aanwezig was in het OT.
Volgens mij vrij helder. In het OT gaat niet over Christus in de zin van aanwezigheid in een gestalte.
Volgens mij is dat helemaal niet zo helder. Als je je iets meer zou verdiepen in de verschillende exegeses van bepaalde teksten kun je die laatste conclusie misschien zelf trekken, maar je eerste zin zou je dan niet meer gebruiken.

Uit je reactie blijkt dus dat jij je er nooit goed in verdiept hebt.
Klopt er wordt niet voor niets door theologen van vroeger en nu verschillend over gedacht.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De Heere Jezus in het oude testament: Op bezoek bij Abraham?

Bericht door Isala »

De “Ik ben” in Wie Abraham zich verheugde, was Jezus (Johannes 8:56-58).
De Heere Die Mozes aanspoorde, was Christus (Hebreeën 11:26).
De Verlosser Die hen uit Egypte bracht, was Jezus (Judas 5).
De Rots in de woestijn, was Christus (1 Korinthiërs 10:4).
Het visioen van de koning van Jesaja, was de Zoon (Johannes 12:40-41).

Uit: https://www.geloofstoerusting.nl/artike ... testament/
Hora est!
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: De Heere Jezus in het oude testament: Op bezoek bij Abraham?

Bericht door Susan »

Isala schreef:De “Ik ben” in Wie Abraham zich verheugde, was Jezus (Johannes 8:56-58).
De Heere Die Mozes aanspoorde, was Christus (Hebreeën 11:26).
De Verlosser Die hen uit Egypte bracht, was Jezus (Judas 5).
De Rots in de woestijn, was Christus (1 Korinthiërs 10:4).
Het visioen van de koning van Jesaja, was de Zoon (Johannes 12:40-41).

Uit: https://www.geloofstoerusting.nl/artike ... testament/
Ik heb het artikel gelezen. Dank je wel @Isala. Toch vind ik het moeilijk om het facet dat Christus daadwerkelijk (lijfelijk) aanwezig was in het Oude Testament te aanvaarden.

De Bijbel zegt dat God mens werd in de persoon van Jezus Christus, in Johannes 1:14. Het is de enige keer dat God vlees werd en bij de mensen woonde.

1. Ik denk niet dat Johannes 8:56-58 het heeft over het lijfelijk aanwezig zijn van de Messias in de tijd van Abraham. Er staat in vers 56 "Abraham, uw vader, heeft met verheuging verlangd, opdat hij Mijn dag zien zou; en hij heeft hem gezien(de dag), en is verblijd geweest. In de SV staat een linkje naar Hebreeën 11:13: "Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en geloofd, en omhelsd, en hebben beleden, dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren."
2. Ik denk niet dat het Bijbels is om te zeggen dat het Christus was die Mozes aanspoorde, Hebreeën 11:26. Het is een anachronisme en wel met opzet door de briefschrijver ingediend. De smaad, die de Messias onderging is van oudsher in de Schrift en de geschiedenis van Israël te vinden is. In het offer van Isaäk, in de vernedering van Jozef, in het lijden van het volk Israël, zien je al de voorafschaduwing van de volmaakte Knecht de Heeren. Hij was zowel de lijdende als trimoferende de Verlosser voor en van Zijn volk. Israël als volk is ook nog eens het beeld van de Messias. Dat vergeten we vaak. In het Grieks staat Christus, dat is Messias (maar niet Jezus).
3. Judas 1:5 is moeilijk. Ik weet dat er uitleggers zijn, die denken dat met Kurios in deze tekst Jezus in preëxistentie bedoeld wordt. Maar er zijn belangrijke argumenten om 'de Heere' hier op te vatten als de Heere God. Nergens gebruikt Judas het woord kurios zonder meer voor Christus (Judas 4, 17, 21). Beslissend is echter het feit dat de Heere Jezus dan ook het onderwerp moet zijn van vers 6 wat onmogelijk is.
4. 1 Korinthe 10:4 De Heere wordt vaak de Rots van Israël genoemd, dat is een veel voorkomende metafoor. In deze metafoor wordt God zowel Bevrijder/Verlosser genoemd: Yeshua. (Check Jes 44:8, 26:4, Jes 28:16, Dan 2:34, 35, 45, Matt 21:42-44, Marcus 12:10, Lucas 20:17, 1 Petrus 2: 4-8, Handelingen 4:11, Rom 9:33, Ps 28:1, 33; 1-3, 42: 9, 61:2 , 62: 7, 71: 3, 78:35, 92:15, 144:1, Deut 32:4, 15, 31, 37, 1 Sam 2:2, 2 Sam 22:32, 23: 3, Jes 30:29, Hab 1:12) Vers 4 is beeldspraak. Het figuurlijke karakter van deze passage en het voor de hand liggende Hebreeuwse idioom worden versterkt door de toespeling op het feit dat de Israëlieten in Mozes worden "gedoopt", een duidelijk onmogelijke handeling als het letterlijk wordt begrepen.
5. In Jesaja 6 en Johannes 12 staat nergens dat het over Christus gaat. De Eeuwige openbaarde Zich aan Jesaja op een manier die maar weinigen hebben ervaren. De profeet werd in een visioen in de hemelse tempel van de Heere gebracht en zag Hem op Zijn troon zitten. Jesaja's visioen van de Heere weerspiegelt de onmetelijkheid en glorie van Jahweh.

Zomaar wat gedachten.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De Heere Jezus in het oude testament: Op bezoek bij Abraham?

Bericht door Johannes S »

Arja schreef:
Jeremiah schreef:
Van Ewijk schreef:In het oude testament word vaak gesproken over ''De Engel van de Heer.''
Nu bestaat er een bepaalde consensus dat deze engel een voorverschijning was van Christus voor zijn vleeswording.
Daar het begrip in het nieuwe testament ook niet meer voorkomt word hier in sommige gevallen ook verder op geborduurd.
Kunnen wij dan gerust concluderen dat het Jezus was die Abraham bezocht heeft bij de eik in Mamre?
Ten tweede ook enigszins in acht genomen door de mededeling van de Heere Jezus dat hij Abraham voor zijn geboorte ook al aanschouwt had.
Het was de HEERE met 5 hoofdletters, dat is Jehova, die Abraham verscheen, in menselijke persoon, samen met twee engelen. Later gaan de twee engelen op weg naar Sodom en Gomorra om Lot en zn familie te redden. De HEERE blijft bij Abraham en Abraham smeekt om het behoud van Sodom en Gomorra.
Ik ben het met je eens dat het de HEERE was en niet de Christus.
Als God in het vlees verschijnt is het Christus. Christus is het (vleesgeworden) Woord en God -Johannes 1-
Er is 1 God. De HEERE is de onzichtbare God en Hij openbaart Zich door Zijn (vleesgeworden) Woord en Geest.

Zie ook Genesis 18:1-3 hoe de vertalers het vertaald hebben:
1 Daarna verscheen hem de HEERE aan de eikenbossen van Mamre, als hij in de deur der tent zat, toen de dag heet werd.
2 En hij hief zijn ogen op en zag; en ziet, daar stonden drie mannen tegenover hem; als hij hen zag, zo liep hij hun tegemoet van de deur der tent, en boog zich ter aarde.
3 En hij zeide: Heere! heb ik nu genade gevonden in Uw ogen, zo gaat toch niet aan Uw knecht voorbij.
(en verder volgend)
(in de S.V.)



Christus=Gezalfde in het oude testament in Spreuken 8:

22 De HEERE bezat Mij in het beginsel Zijns wegs, voor Zijn werken, van toen aan.
23 Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest; van den aanvang, van de oudheden der aarde aan.

We leven nu in de Nieuwtestamentische-bedeling in Zijn bloed (Marc.14:24, 1 Kor. 11:25, Romeinen 3:25)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De Heere Jezus in het oude testament: Op bezoek bij Abraham?

Bericht door Arja »

Johannes S schreef:
Arja schreef:
Jeremiah schreef:
Van Ewijk schreef:In het oude testament word vaak gesproken over ''De Engel van de Heer.''
Nu bestaat er een bepaalde consensus dat deze engel een voorverschijning was van Christus voor zijn vleeswording.
Daar het begrip in het nieuwe testament ook niet meer voorkomt word hier in sommige gevallen ook verder op geborduurd.
Kunnen wij dan gerust concluderen dat het Jezus was die Abraham bezocht heeft bij de eik in Mamre?
Ten tweede ook enigszins in acht genomen door de mededeling van de Heere Jezus dat hij Abraham voor zijn geboorte ook al aanschouwt had.
Het was de HEERE met 5 hoofdletters, dat is Jehova, die Abraham verscheen, in menselijke persoon, samen met twee engelen. Later gaan de twee engelen op weg naar Sodom en Gomorra om Lot en zn familie te redden. De HEERE blijft bij Abraham en Abraham smeekt om het behoud van Sodom en Gomorra.
Ik ben het met je eens dat het de HEERE was en niet de Christus.
Als God in het vlees verschijnt is het Christus. Christus is het (vleesgeworden) Woord en God -Johannes 1-
Er is 1 God. De HEERE is de onzichtbare God en Hij openbaart Zich door Zijn (vleesgeworden) Woord en Geest.

Zie ook Genesis 18:1-3 hoe de vertalers het vertaald hebben:
1 Daarna verscheen hem de HEERE aan de eikenbossen van Mamre, als hij in de deur der tent zat, toen de dag heet werd.
2 En hij hief zijn ogen op en zag; en ziet, daar stonden drie mannen tegenover hem; als hij hen zag, zo liep hij hun tegemoet van de deur der tent, en boog zich ter aarde.
3 En hij zeide: Heere! heb ik nu genade gevonden in Uw ogen, zo gaat toch niet aan Uw knecht voorbij.
God verschijnt in menselijke vorm (Theofanie) De tekst zegt dat de HEERE = Jehovah, Jahweh verscheen. Ondanks zijn respectvolle woorden in vers 3, weten we dat Abraham aanvankelijk niet wist dat hij met de HEERE en zijn engelen sprak (Hebreeën 13:1–2 ).

Misschien is de beste manier om naar de Zoon te verwijzen voordat Hij "Jezus" werd, Hem het eeuwige Woord van God te noemen, of, in het Grieks, de LOGOS.

Johannes 1:1,2 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God en alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
Johannes 10:30 Ik en de Vader zijn een.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De Heere Jezus in het oude testament: Op bezoek bij Abraham?

Bericht door Johannes S »

Arja schreef:
Johannes S schreef:
Arja schreef:
Jeremiah schreef:
Het was de HEERE met 5 hoofdletters, dat is Jehova, die Abraham verscheen, in menselijke persoon, samen met twee engelen. Later gaan de twee engelen op weg naar Sodom en Gomorra om Lot en zn familie te redden. De HEERE blijft bij Abraham en Abraham smeekt om het behoud van Sodom en Gomorra.
Ik ben het met je eens dat het de HEERE was en niet de Christus.
Als God in het vlees verschijnt is het Christus. Christus is het (vleesgeworden) Woord en God -Johannes 1-
Er is 1 God. De HEERE is de onzichtbare God en Hij openbaart Zich door Zijn (vleesgeworden) Woord en Geest.

Zie ook Genesis 18:1-3 hoe de vertalers het vertaald hebben:
1 Daarna verscheen hem de HEERE aan de eikenbossen van Mamre, als hij in de deur der tent zat, toen de dag heet werd.
2 En hij hief zijn ogen op en zag; en ziet, daar stonden drie mannen tegenover hem; als hij hen zag, zo liep hij hun tegemoet van de deur der tent, en boog zich ter aarde.
3 En hij zeide: Heere! heb ik nu genade gevonden in Uw ogen, zo gaat toch niet aan Uw knecht voorbij.
(en verder volgend)
(in de S.V.)



Christus=Gezalfde in het oude testament in Spreuken 8:

22 De HEERE bezat Mij in het beginsel Zijns wegs, voor Zijn werken, van toen aan.
23 Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest; van den aanvang, van de oudheden der aarde aan.


We leven nu in de Nieuwtestamentische-bedeling in Zijn bloed (Marc.14:24, 1 Kor. 11:25, Romeinen 3:25)
God verschijnt in menselijke vorm. De tekst zegt dat de HEERE = Jehovah, Jahweh verscheen.
Nogmaals: Als God in het vlees verschijnt is het Christus. Eigenlijk vind ik het verdrietig dat dit nog meer uitgelegd moet worden.

In vers 1 staat dat de HEERE verschijnt aan Abraham (Genesis 18 vers 1) De HEERE God (JHVW) is de Schepper van hemel en aarde.
Er is 1 God, (drie-enig). Maar het komt hier zo over alsof verschillende goddelijke personen los van elkaar iets doen.

Je doet alsof:
1. Christus er in Gen.18:1 nog niet was of
2. dat de Christus op dat moment ergens anders was.

Maar dat klopt niet.

Vanaf vers 2 wordt er gesproken over Heere. Als God in het vlees verschijnt is het Christus (het vleesgeworden) Woord.
1 Daarna verscheen hem de HEERE aan de eikenbossen van Mamre, als hij in de deur der tent zat, toen de dag heet werd.

2 En hij hief zijn ogen op en zag; en ziet, daar stonden drie mannen tegenover hem; als hij hen zag, zo liep hij hun tegemoet van de deur der tent, en boog zich ter aarde.
3 En hij zeide: Heere! heb ik nu genade gevonden in Uw ogen, zo gaat toch niet aan Uw knecht voorbij.
(Je opmerking en verwijzing naar Heb. 13 leg je er zelf in en staat er helemaal niet)

In Genesis 1 (over de schepping) kun je lezen dat God, de Schepper, in het begin de hemel en de aarde schiep, dat de Geest van God op de wateren zweefde en dat God door te spreken (het Woord) schiep. In vers 26 zegt God: laat Ons (Elohim) mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis. In Johannes 1 lezen we: In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is. En het Woord is vlees geworden. Drie-eenheid: Vader, Zoon en Geest, maar er is 1 God.

God openbaart Zich door Zijn (vleesgeworden) Woord en Geest.

Ik weet niet of je Spreuken 8 en Johannes 1 gelezen hebt.
Johannes 1:18: Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard.
1 Johannes 4:12 Niemand heeft ooit God aanschouwd; indien wij elkander liefhebben, zo blijft God in ons, en Zijn liefde is in ons volmaakt.
13 Hieraan kennen wij, dat wij in Hem blijven, en Hij in ons, omdat Hij ons van Zijn Geest gegeven heeft.
14 En wij hebben het aanschouwd, en getuigen, dat de Vader Zijn Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld.

Buiten de genade van God in Christus is God een verterend Vuur, een eeuwigen gloed bij wie niemand wonen kan (Jesaja 33:14 en Hebreeen 12:28, 29)


Zie ook Exoudus 33 (:20,21) Hij zeide verder: Gij zoudt Mijn aangezicht niet kunnen zien; want Mij zal geen mens zien, en leven. De HEERE zeide verder: Zie, er is een plaats bij Mij; daar zult gij u op de steenrots stellen.


In Johannes 8:58 zegt Jezus: Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Eer Abraham was, ben Ik.

Je ziet ook weleens staan de naam Heere HEERE. Genesis 15:
1. Na deze dingen geschiedde het woord des HEEREN tot Abram in een gezicht, zeggende: Vrees niet, Abram! Ik ben u een Schild, uw Loon zeer groot. 2 Toen zeide Abram: Heere, HEERE!

We leven nu in de Nieuwtestamentische-bedeling in Zijn bloed (Marc.14:24, 1 Kor. 11:25, Romeinen 3:25, zie ook Hebreeën 1)
er zijn nog veel meer Schriftverwijzingen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De Heere Jezus in het oude testament: Op bezoek bij Abraham?

Bericht door Jantje »

Ik vind dit erg lastig.

Je beweert iets.
Vervolgens interpreteer je de visie van een medeforummer als jouw tegenovergestelde mening en zeg je dat je dit erg verdrietig vind.
Vervolgens ga je je eigen interpretatie van wat een medeforummer schrijft als onjuist bestempelen, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie