Kwestie Global Rize

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Kwestie Global Rize

Bericht door Geytenbeekje »

Ik zit eigenlijks met een kwestie.

Ik heb mij aangemeld om een paar dagdelen per week het Evangelie te verspreiden via Faceook van Global Rize, nu zie ik een filmpje waarbij Jezus word gespeeld door iemand, wel op een nette manier maar toch.
Kan ik hier alsnog aan meewerken ?
Ik had dit nog niet gezien van tevoren, wist wel dat het een sterk evangelische karakter had maar goed...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kwestie Global Rize

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Ik zit eigenlijks met een kwestie.

Ik heb mij aangemeld om een paar dagdelen per week het Evangelie te verspreiden via Faceook van Global Rize, nu zie ik een filmpje waarbij Jezus word gespeeld door iemand, wel op een nette manier maar toch.
Kan ik hier alsnog aan meewerken ?
Ik had dit nog niet gezien van tevoren, wist wel dat het een sterk evangelische karakter had maar goed...
Nee, als we radicaal zouden zijn, nee!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kwestie Global Rize

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik zit eigenlijks met een kwestie.

Ik heb mij aangemeld om een paar dagdelen per week het Evangelie te verspreiden via Faceook van Global Rize, nu zie ik een filmpje waarbij Jezus word gespeeld door iemand, wel op een nette manier maar toch.
Kan ik hier alsnog aan meewerken ?
Ik had dit nog niet gezien van tevoren, wist wel dat het een sterk evangelische karakter had maar goed...
Nee, als we radicaal zouden zijn, nee!
Zou ik dan af en toe een Bijbeltekst moeten neerzetten ?
Ja ik weet het niet heel goed.
Nu houd ik er ook niet veel van maar je helpt wel mensen die door teksten geraakt worden en vragen hebben hierover.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Kwestie Global Rize

Bericht door Hendrien »

Ik heb regelmatig gehoord dat mensen na het kijken van zo'n film bekeerd zijn geworden....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kwestie Global Rize

Bericht door refo »

Geytenbeekje schreef:Ik zit eigenlijks met een kwestie.

Ik heb mij aangemeld om een paar dagdelen per week het Evangelie te verspreiden via Faceook van Global Rize, nu zie ik een filmpje waarbij Jezus word gespeeld door iemand, wel op een nette manier maar toch.
Kan ik hier alsnog aan meewerken ?
Ik had dit nog niet gezien van tevoren, wist wel dat het een sterk evangelische karakter had maar goed...
Het gaat er toch om wat jij doet en niet wat anderen doen?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kwestie Global Rize

Bericht door Geytenbeekje »

refo schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik zit eigenlijks met een kwestie.

Ik heb mij aangemeld om een paar dagdelen per week het Evangelie te verspreiden via Faceook van Global Rize, nu zie ik een filmpje waarbij Jezus word gespeeld door iemand, wel op een nette manier maar toch.
Kan ik hier alsnog aan meewerken ?
Ik had dit nog niet gezien van tevoren, wist wel dat het een sterk evangelische karakter had maar goed...
Het gaat er toch om wat jij doet en niet wat anderen doen?
ja klopt maar ook de teksten die daar op worden gezet, het heeft iets veronderstelds...
Ik weet het niet goed, ik denk dat ik een andere manier probeer te vinden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kwestie Global Rize

Bericht door -DIA- »

Ik wist niet wat Global Rize was, maar nadat ik de website heb bekeken weet ik wel uit welke hoek de wind hier waait. Het heeft een flink 'evangelisch' gehalte, en dan in de zin van 'evangelisch' zoals de EO dit begrip introduceerde, en waardoor heel veel kerken zijn beïnvloedt. Zie ook "Onze canon", die ik eerder in een ander topic plaatste.
Bij het eerste gezicht op de homepage zie je meteen al de typisch 'evangelische', reclameachtige slogan, zoals dat nu ook via die beweging de kerken binnenstroomt.
Ik weet nog dat (ik meen in de jaren 70) voor het eerst bij samenkomsten van de JBGG reclame-achtige posters werden gebruikt. Destijds kwam daar zoveel bezwaar tegen dat dit zeker enkele jaren niet meer is gedaan. Het Evangelie moet niet met een reclamecampagne zoals we die van commerciële bedrijven kennen worden verbreid. Ik zie trouwens overal (ook in onze gemeenten) dit aan de commercie ontleende verschijnsel. Let eens op logo's. Voor veel PKN-kerken zie je een opvallend logo, dat zomaar van een evangelische beweging kon zijn. Onze kerken waren vanouds heel sober, en geen opsmuk met teksten (slogans) of logo's die aan commercie deden denken.
Ik maak nu gelijk gebruik om hier mijn gedachten over te kennen te geven. Kerken van de Reformatie waren vanouds kerken van het woord, heel sober, geen beelden of overdadige versiering. Moderne kerken zijn hier niet mee te vergelijken: Denk aan soms een bloemenzee in de kerk, overal zie je ook Christusmonogrammen verschijnen op preekstoelen of Alfa en Omege tekens. Als ik zoiets zie denk ik: wat willen we daarmee? Mensen trekken? Ik geloof dat de kracht van de kerk van de Reformatie lag in de eenvoud en soberheid.

Als hier weer veel nare reacties op komen moet dat maar, maar ik hoop dat ik dit mag zeggen. Ik spreek hier alleen maar mijn verontrusting over uit, want de genoemde zaken gaan meest samen met een 'evangelische' invloed. Dat leert de praktijk ook.

PS Jammer dat het RD zich leende voor reclame, en daardoor kunnen velen ook in de veronderstelling zijn dat het 'goed degelijk reformatorisch' is. Maar lees de teksten verder en dan weet je meer, in zover je het onderscheidingsvermogen hebt, want ik geloof dat velen hier te goeder trouw aan meewerken, en deze dingen niet meer opmerken.
Website:
https://www.globalrize.nl/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kwestie Global Rize

Bericht door refo »

Beter niet bekeerd, dan middels Global Rize bekeerd? Is dat wat je wilt zeggen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kwestie Global Rize

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vermoed dat je via Globalrize als vrijwilliger bij het communiceren met je contacten, best je eigen nadrukken kunt leggen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kwestie Global Rize

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:Ik vermoed dat je via Globalrize als vrijwilliger bij het communiceren met je contacten, best je eigen nadrukken kunt leggen.
Ja maar je moet wel tekenen dat je geheel eens bent met hoe zij het doen of in ieder geval accepteren, ik accepteer niet dat zij Jezus laten na spelen en het op de site zetten.
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kwestie Global Rize

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik vermoed dat je via Globalrize als vrijwilliger bij het communiceren met je contacten, best je eigen nadrukken kunt leggen.
Ja maar je moet wel tekenen dat je geheel eens bent met hoe zij het doen of in ieder geval accepteren, ik accepteer niet dat zij Jezus laten na spelen en het op de site zetten.
Heel simpel, gewoon stoppen dan. Er zijn zat manieren om te communiceren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kwestie Global Rize

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik vermoed dat je via Globalrize als vrijwilliger bij het communiceren met je contacten, best je eigen nadrukken kunt leggen.
Ja maar je moet wel tekenen dat je geheel eens bent met hoe zij het doen of in ieder geval accepteren, ik accepteer niet dat zij Jezus laten na spelen en het op de site zetten.
Dan zou ik dit open bespreken met hen. Dan hoor je vanzelf of ze bereid zijn om een uitzondering te maken dat je dat moet tekenen, of dat het dan niet doorgaat.

Tenzei het punt zo belangrijk voor je is, dat je niet via hen wil werken.

Overigens ben ik er ook geen voorstander van, dus ik begrijp je goed.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Kwestie Global Rize

Bericht door Germanicus »

Heerlijk overzichtelijk leven hebben sommige mensen toch, als je in in mum van tijd kunt beoordelen uit welke wind iets waait: GlobalRize = evangelisch, evangelisch = EO, GlobalRize =afgeschreven.

Misschien grappig om met die bril op dit artikel te lezen: https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/th ... -1.1594322
Hier beneden is het niet.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kwestie Global Rize

Bericht door DDD »

De EO probeert heel christelijk Nederland aan te spreken. Helaas ook de traditionele achterban van de NCRV en de IKON. Je kunt daar van alles van vinden. Maar het overgrote deel van de medewerkers is natuurlijk nog wel evangelicaal of bevindelijk/orthodox- gereformeerd. De stroom vanuit de IKON wordt door de ledenraadsbezwaarden heel fel aangezet. Extreme evangelicalen en bevindelijk gereformeerden ontlopen elkaar niet veel in eigenzinnigheid en intolerantie naar andersdenkende christenen.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Global Rize

Bericht door Wet en Evangelie »

Germanicus schreef:Heerlijk overzichtelijk leven hebben sommige mensen toch, als je in in mum van tijd kunt beoordelen uit welke wind iets waait: GlobalRize = evangelisch, evangelisch = EO, GlobalRize =afgeschreven.

Misschien grappig om met die bril op dit artikel te lezen: https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/th ... -1.1594322
Ik ben niet zo slim maar ik snap er niets van waarom dat artikel misschien grappig is om te lezen. Dergelijke artikelen kan ik heel goed missen in het RD. Ik zie ook niets reformatorisch in GlobalRize of kan iemand dit ergens in hun standpunten terugvinden? Ik zou mij geen moment bedenken maar terstond mij hiervan afkeren.
Plaats reactie