Dag van Nationaal Gebed

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Dag van Nationaal Gebed

Bericht door Mara »

Gert-Jan Segers maakte net bekend dat a.s. woensdag een dag van gebed gehouden zal worden.


https://www.missienederland.nl/corona/nationaalgebed
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dag van Nationaal Gebed

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:Gert-Jan Segers maakte net bekend dat a.s. woensdag een dag van gebed gehouden zal worden.


https://www.missienederland.nl/corona/nationaalgebed
Ik mis schuldbelijdenis.
Ook de notie dat het ons aan te rekenen is , dat wij allen van nature Zijn heerlijkheid missen. Wij zijn dervers.
Hoop , verwachting mooi, ik vind het persoonlijk eenzijdig.
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: Dag van Nationaal Gebed

Bericht door Geeske_1991 »

Onze oude dominees zeiden altijd al dat ze nog geen gebed voor land en volk kregen van God. Hooguit persoonlijke zaken.
Afgelopen biddag hadden wij een predicatie van Ds van der Groe en deze kondigde het oordeel aan dat God zich zover van het lang heeft verwijderd dat plagen en pestelentien en andere oordelen niet meer af te bidden zijn.

Amos 8: 9 En het zal te dien dage geschieden, spreekt de Heere HEERE, dat Ik de zon op den middag zal doen ondergaan, en het land bij lichten dage verduisteren.
10 En Ik zal uw feesten in rouw, en al uw liederen in weeklage veranderen, en op alle lenden een zak, en op alle hoofd kaalheid brengen; en Ik zal het land stellen in rouw, als er is over een enigen zoon, en deszelfs einde als een bitteren dag.
11 Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere HEERE, dat Ik een honger in het land zal zenden; niet een honger naar brood, noch dorst naar water, maar om te horen de woorden des HEEREN.
12 En zij zullen zwerven van zee tot zee, en van het noorden tot het oosten; zij zullen omlopen om het woord des HEEREN te zoeken, maar zullen het niet vinden.

En de ernstige woorden oh Land land land hoort des HEEREN woord. Wij hebben Zijne wetten verworpen en het land bezoedelt. Krom gemaakt wat recht was en recht wat krom was.
Als God naar ons nog horen wil en als deze slagen mogen ophouden zou dat een groot wonder zijn. Maar momenteel zie ik alleen dat we bijten in de stok waarmee geslagen wordt. Mocht daar is ernstig over nagedacht worden en Dat we de schuld in onszelf mochten zoeken.

Ps 106:4
Wij hebben God op 't hoogst misdaan;
Wij zijn van 't heilspoor afgegaan;
Ja, wij en onze vaad'ren tevens,
Verzuimend' alle trouw en plicht,
Vergramden God, den God des levens,
Die zoveel wond'ren had verricht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dag van Nationaal Gebed

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: Ik mis schuldbelijdenis.
Ook de notie dat het ons aan te rekenen is , dat wij allen van nature Zijn heerlijkheid missen. Wij zijn dervers.
Hoop , verwachting mooi, ik vind het persoonlijk eenzijdig.
Wie wil dat van nature? Ik hoor dat niet zo heel vaak hoor.
Het zit toch in de mens dat we onszelf meestal nog wel goed vinden, we doen trouw ons plicht en we gaan 2 x naar de kerk.
Zondagmiddag heb ik een "ouderwetse" CGK predikant aangezet, en mijn kinderen vonden het inderdaad best zware kost.
Ik ben het gewend en zij begrijpen niet dat ik dit mijn hele jeugd moest horen.

Zover zijn we dus al afgeweken in de CGK van die prediking! Niet dat de spade nooit dieper gestoken wordt, o ja, gelukkig wel.
Het kwam ook wel doordat de dominee af en toe een"preekstem" opzette, dat zijn ze hier helemaal niet meer gewend.

Dus wat verwacht je dan van een internkerkelijk en evangelische samenwerking? Segers vertelde dit aan de tafel bij Op1, waar ik net binnenviel.
Hugo Logtenburg maakte meteen een afwerend gebaar, zo van, ja prima, maar ik heb daar niks mee en hij leek het af te kappen.
Maar Erik Dijkstra - zijn medepresentator - zei meteen, nee, daar wil ik meer van weten. Ik vind het fascinerend.
Hij was oprecht geïnteresseerd.
En weet je waarom ik verbaasd was over deze reakties? Logtenberg is een goede journalist, gestudeerd aan de VU. En in die hoedanigheid hoort hij zo'n reaktie niet te geven! Dat is onprofessioneel. Hij wist heel goed dat hij met Segers een onderwerp als dit ter tafel zou krijgen.
Hij viel op dat moment dus door de mand.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dag van Nationaal Gebed

Bericht door Herman »

Naar mijn idee voegt een dergelijk initiatief niets toe voor mensen die vorige week de jaarlijkse biddag hebben gehad. Misschien zit mijn ego me in de weg, maar als je niet meer de moeite neemt om jaarlijks terugkerende bid- en boetedagen bij te wonen, dan heeft zo'n incidenteel initiatief ook maar de waarde van paniekzaaierij.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dag van Nationaal Gebed

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:Naar mijn idee voegt een dergelijk initiatief niets toe voor mensen die vorige week de jaarlijkse biddag hebben gehad. Misschien zit mijn ego me in de weg, maar als je niet meer de moeite neemt om jaarlijks terugkerende bid- en boetedagen bij te wonen, dan heeft zo'n incidenteel initiatief ook maar de waarde van paniekzaaierij.
Vind je de prediking van Jona dan ook paniekzaaierij?
De Heere kan dat toch gebruiken?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dag van Nationaal Gebed

Bericht door Mara »

Herman schreef:Naar mijn idee voegt een dergelijk initiatief niets toe voor mensen die vorige week de jaarlijkse biddag hebben gehad. Misschien zit mijn ego me in de weg, maar als je niet meer de moeite neemt om jaarlijks terugkerende bid- en boetedagen bij te wonen, dan heeft zo'n incidenteel initiatief ook maar de waarde van paniekzaaierij.
Ik meen dat de EO het initiatief genomen heeft. Misschien ook eens een goed moment om tot zelfreflectie in te keren, nu de uitvoering van T.P. niet door kan gaan (M.P. trouwens ook niet)
En dan eens kijken of er op zo'n "saaie" gebedsdag ook zoveel mensen af komen. Als die popliedjes er niet bij gezongen worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dag van Nationaal Gebed

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:
Herman schreef:Naar mijn idee voegt een dergelijk initiatief niets toe voor mensen die vorige week de jaarlijkse biddag hebben gehad. Misschien zit mijn ego me in de weg, maar als je niet meer de moeite neemt om jaarlijks terugkerende bid- en boetedagen bij te wonen, dan heeft zo'n incidenteel initiatief ook maar de waarde van paniekzaaierij.
Vind je de prediking van Jona dan ook paniekzaaierij?
De Heere kan dat toch gebruiken?
Hierboven is al iets aangegeven over de functie van berouw in het gebed. Ik zie dat niet terugkomen in deze oproep. Bij Jona was dat wel even wat anders.

Ik verwacht (om diverse redenen) geen massa bekering. Kijk de reacties op van het gepeupel op de twitterfeed van Segers.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dag van Nationaal Gebed

Bericht door Tiberius »

Ik bedoel eigenlijk niet zozeer Jona, maar de inwoners van Ninevé.
En al zou er maar één van dat 'twittergepeupel' tot bekering komen, dan is dat toch al groot?
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Dag van Nationaal Gebed

Bericht door Jan Vogel »

Tja, deze dag van Nationaal Gebed past niet in ons straatje, we kunnen wel weer aanwijzen waar het aan ligt.
Helaas, helaas. Is het misschien mogelijk om in deze crisistijd te zoeken naar wat verbind en een keer over onze eigen schaduw heen te stappen? Een gezamenlijk, Nationaal Gebed, over alle kerkmuren heen, daar gaat getuigenis vanuit!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dag van Nationaal Gebed

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Ik bedoel eigenlijk niet zozeer Jona, maar de inwoners van Ninevé.
En al zou er maar één van dat 'twittergepeupel' tot bekering komen, dan is dat toch al groot?
Je weet toch hoe bekering werkt? Onderdeel daarvan is dat je Gods oordelen vreest, zowel tijdelijke als toekomende.

De oproep tot gebed ziet vooralsnog op onderlinge saamhorigheid en pastorale meelevendheid en de mogelijkheid van een innerlijke geruststelling. Ik plaats deze initiatieven naast de initiatieven als 'allemaal in de handen klappen om 20 uur, het gezamenlijk luiden kerkklokken op tijdstip x en 'het zingen van nationale volksliederen vanuit het raam in Italië'.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dag van Nationaal Gebed

Bericht door Mara »

Ik ben met een aantal mensen via de app verbonden, vanwege werk e.d. en daarnet kreeg ik de vraag of ik iets wist van een gebedsbijeenkomst, morgen.
Zij is onkerkelijk en nu werd ze geraakt door wat ze gehoord had, via via, van Segers.
Ik heb haar deze link aangereikt.

Ik heb zelf wat moeite met geregelde bijeenkomsten, zoals de gebedsweek e.d.
Het heeft dan voor mij iets geforceerds.
Maar ik durf hier niet over te zeggen dat het een verkeerd of onbijbels initiatief zou zijn. Ook al lees je er niets in van schuld belijden.
Een heiden kijkt hier heel anders tegenaan. Want christenen worden vaak als goede mensen gezien en daarom wordt er zo hard gereageerd als iemand van de kerk in zonde valt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Dag van Nationaal Gebed

Bericht door Bezorgd »

Jan Vogel schreef:Tja, deze dag van Nationaal Gebed past niet in ons straatje, we kunnen wel weer aanwijzen waar het aan ligt.
Helaas, helaas. Is het misschien mogelijk om in deze crisistijd te zoeken naar wat verbind en een keer over onze eigen schaduw heen te stappen? Een gezamenlijk, Nationaal Gebed, over alle kerkmuren heen, daar gaat getuigenis vanuit!
Juist.
Indrukwekkend hoe Segers uitleg gaf over een dag van gebed. En ook dat vroeger door de overheid een dag werd uitgeroepen tot vasten en gebed. Hij verwees ook nog naar Trump die een oproep tot gebed heeft gedaan.

Een van de presentatoren leek nog geraakt ook. Bij een ander zag je helaas bittere haat.

Laat iedereen over zijn of haar schaduw heenstappen, en dit initiatief ondersteunen. Dat straalt ook wat uit naar de wereld.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dag van Nationaal Gebed

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Een van de presentatoren leek nog geraakt ook. Bij een ander zag je helaas bittere haat.
Eens. Aangrijpend om te zien.

Hoewel ik het lang niet altijd eens ben met Segers, en de verootmoediging en het schuldbesef voor het oog lijkt te worden gemist, vond ik het toch een mooi getuigenis, in deze ernstige tijden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Dag van Nationaal Gebed

Bericht door Adagio »

Toen vergaderde de koning van Israël de profeten, omtrent vierhonderd man, en hij zeide tot hen: Zal ik tegen Ramoth in Gilead ten strijde trekken of zal ik het nalaten? En zij zeiden: Trek op, want de Heere zal hen in de hand des konings geven. Maar Jósafat zeide: Is hier niet nog een profeet des HEEREN, dat wij het van hem vragen mochten? Toen zeide de koning van Israël tot Jósafat: Er is nog één man om door hem den HEERE te vragen; maar ik haat hem, omdat hij over mij niets goeds profeteert, maar kwaad: Micha, de zoon van Jimla.
Plaats reactie