Augustinus en de 40 dagen tijd

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Augustinus en de 40 dagen tijd

Bericht door Adagio »

Erik1960 schreef:Maar een uitgebreide vasten-traditie zie ik er niet van komen. Ook al vanwege wat Philpot hierboven citeert uit de stellingen van Luther.
J.C. Philpot schreef:Artikel 1:
Toen onze Heere en Meester Jezus Christus zei: ‘Doet boete’ enz. (Matth. 4:17), wilde Hij dat het hele leven van zijn gelovigen een voortdurende boete is.
Matth. 4: 17:
Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.
DB, boete: vergoeding, verbetering, goedmaking, herstellen (netten boeten). SV, bekeert u: berouw hebben, terugkeren. Volgens Luther dus nodig gedurende het hele leven. Luther kreeg de brief aan de Galaten lief, denk ik "Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden." "ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons Gods, Die mij liefgehad heeft en Zichzelven voor mij overgegeven heeft."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Augustinus en de 40 dagen tijd

Bericht door Posthoorn »

Als ik sommige reacties lees, kan ik mij voorstellen dat mensen tegen feestdagen zijn.
Het kerkelijk jaar is geen Bijbels gebod en dus ook het vasten in de 40-dagentijd niet! Je mag het gewoon zelf weten.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Augustinus en de 40 dagen tijd

Bericht door Forummer »

Susan schreef:Wat vinden jullie van deze tekst?
Zoals ieder jaar is de tijd weer aangebroken, die ons meer dan de andere perioden van het jaar moet aanmoedigen om met bidden en vasten onze ziel te vernederen en ons lichaam te beteugelen. De vraag waarom de vastentijd wordt gevierd voorafgaand aan de plechtigheid van het lijden van de Heer, en waarom die tijd met het geheim van het getal veertig in verband staat, houdt enkelen onder u telkens weer bezig. Ik zie het dan ook als een waardige plicht, mijn geliefden, u in kennis te stellen van wat de Heer mij heeft willen geven om u te zeggen. Ik weet heel goed dat die mensen zoiets niet vragen om te kiften maar om tot kennis en inzicht te komen. En hun toegewijd geloof steunt mij zeer om het nodige te kunnen zeggen. Natuurlijk roept zo'n onderwerp doorgaans de vraag op: waarom vastte de Heer Jezus Christus, die een menselijk lichaam aannam en die - mens geworden - aan de mensen verscheen om ons een voor beeld te geven van leven, sterven en verrijzen, waarom vastte Hij niet vóórdat Hij werd gedoopt, maar pas nadat Hij was gedoopt? Zo staat het namelijk in het evangelie: 'Nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij terstond uit het water. En zie, daar ging de hemel open en Hij zag de Geest Gods neerdalen en over zich komen. En een stem uit de hemel sprak: Dit is mijn Zoon, mijn veelgeliefde, in wie Ik welbehagen heb. Daarna werd Jezus door de Geest naar de woestijn gevoerd om door de duivel op de proef gesteld te worden. Nadat Hij veertig dagen en veertig nachten had gevast, kreeg Hij honger.'

Maar wij, wij vasten samen met de dopelingen in de tijd die voorafgaat aan de dag van hun doopsel op Pasen. En na die dag zijn wij vijftig dagen van het vasten vrij. Als het doopsel alleen op het hoogfeest van Pasen zou mogen worden toegediend of ontvangen, moest die vraag natuurlijk wel opkomen. Maar omdat Hij die hun het vermogen gaf om kinderen van God te worden, dit verleende, mag iedereen het hele jaar door gedoopt worden - of de doopdag nu door nood wordt bepaald of wordt uitgekozen. De jaarlijkse herdenking van het lijden van de Heer mag daarentegen maar op één bepaalde dag van het jaar worden gevierd, Pasen. Daarom moet het sacrament van het doopsel worden onderscheiden van Pasen. Het doopsel mag u op iedere dag ontvangen, Pasen kunt u slechts op één bepaalde dag van het jaar vieren. Het doopsel wordt toegediend om het leven te vernieuwen. Pasen wordt in uw aandacht aanbevolen om de band van het geloof te herdenken.

Augustinus (SERMO 210.1)
Wat mij trof was de volgende zin:
Ik zie het dan ook als een waardige plicht, mijn geliefden, u in kennis te stellen van wat de Heer mij heeft willen geven om u te zeggen. Ik weet heel goed dat die mensen zoiets niet vragen om te kiften maar om tot kennis en inzicht te komen. "
Hoe pastoraal!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Augustinus en de 40 dagen tijd

Bericht door Erik1960 »

Forummer schreef:Wat mij trof was de volgende zin:
Ik zie het dan ook als een waardige plicht, mijn geliefden, u in kennis te stellen van wat de Heer mij heeft willen geven om u te zeggen. Ik weet heel goed dat die mensen zoiets niet vragen om te kiften maar om tot kennis en inzicht te komen. "
Hoe pastoraal!
Augustinus wordt niet voor niets vaak met een hart in zijn hand afgebeeld.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie