Melk en Vaste Spijs

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Melk en Vaste Spijs

Bericht door Arja »

Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze. Want een iegelijk, die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind. Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads. (Hebr. 5:12-14)

Bijbels Gezien (wat zegt de Bijbel erover)
1. Wat is melk
2. Wat is vaste spijs

Zelf denk ik dat vaste spijs krachtig geestelijk voedsel is, gelinkt aan de heiliging.
Maar hoe?
Wat?
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door DDD »

Waarom associeer je juist de heiligmaking met vast voedsel? Begint het daar in het geestelijk leven vaak juist niet mee? Een nauwgezet leven?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door Arja »

DDD schreef:Waarom associeer je juist de heiligmaking met vast voedsel? Begint het daar in het geestelijk leven vaak juist niet mee? Een nauwgezet leven?
Ik begrijp eigenlijk niet wat je precies zeggen wilt.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door DDD »

Bedoel je dat je alle drie de zinnen niet begrijpt? Of dat je geen verband ziet met jouw vraag?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door Jantje »

Arja schreef:Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze. Want een iegelijk, die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind. Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads. (Hebr. 5:12-14)

Bijbels Gezien (wat zegt de Bijbel erover)
1. Wat is melk
2. Wat is vaste spijs

Zelf denk ik dat vaste spijs krachtig geestelijk voedsel is, gelinkt aan de heiliging.
Maar hoe?
Wat?
Lees de kanttekeningen bij Hebreeën 5: 12-14 maar eens. Die zijn heel duidelijk. Als je op de context let, zie je ook dat het gaat over de verachtering in de genade.
Verder geeft 1 Korinthe 3: 2 (met kanttekeningen!) en 1 Petrus 2: 2 ook wel een beeld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door Arja »

DDD schreef:Bedoel je dat je alle drie de zinnen niet begrijpt? Of dat je geen verband ziet met jouw vraag?
Nauwgezet leven kan er ook zijn zonder dat iemand wedergeboren is.

Ik associeerde de heiligmaking met vast voedsel omdat er in vers 14 staat: "Maar der volmaakten (volwassenen) is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads."

Het lijkt erop dat Paulus het over twee soorten gelovigen in Christus heeft
1. Gelovigen die het steeds weer nodig hebben dat men hen de eerste beginselen van de woorden van God leert (5:12)
2. Maar ook volwassenen die de vaste spijs kunnen genieten

Ik wilde graag weten wat dat nou is. Ik ga de tekstverwijzingen van @jantje lezen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door Tiberius »

Een nauwgezet leven is niet hetzelfde als heiligmaking. Al kan het daar wel een vrucht van zijn.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door -DIA- »

Kinderen Gods hebben spiize, voedsel nodig.
Petrus kreeg de opdracht om kleinen en groten in de genade te onderwijzen.
Is er dan onderscheid? Nee, niet in de zin dat ze bij God verschillend zijn.
Maar wel is er onderscheid in de stand van het genadeleven.
Als we merken dat verder op de weg geleiden in deze tijden weinig geestelijk voedsel kunnen vinden, hoewel ze daarna zoeken en zeer begerig zijn, dan begrijpen we verstandelijk waar het over gaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door ejvl »

Arja schreef:Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze. Want een iegelijk, die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind. Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads. (Hebr. 5:12-14)

Bijbels Gezien (wat zegt de Bijbel erover)
1. Wat is melk
2. Wat is vaste spijs

Zelf denk ik dat vaste spijs krachtig geestelijk voedsel is, gelinkt aan de heiliging.
Maar hoe?
Wat?
Het is beide voedsel, daar zit dus geen verschil in.
Een baby geef je geen bord patat maar melk te drinken.
Een volwassene kan veel meer aan als het om eten gaat.

“Ik heb u met melk gevoed, (4) en niet met vaste spijs; (5) want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet.” 4. Melk gevoed: Dat is, met de eerste verklaringen der fondamenten der Christelijke leer, die met eenvoudige en naakte woorden voorgesteld worden. Gr. met melk gedrenkt. 5. Vaste spijs: Dat is, de hogere verklaringen der Christelijke leer, die met hogere woorden en diepzinniger redenen worden voorgesteld. Zie breder Hebr. 5:12, enz.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door -DIA- »

Nu zouden we kunnen zeggen: Wat is een kind, wat is een vader in de genade?
Maar dat lijkt verder off topic. Hoewel ik wel vermoed dat er hier thans andere gedachten over zijn dan vanouds bedoeld. We horen hier en daar een aversie tegen standen in de genade.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:Nu zouden we kunnen zeggen: Wat is een kind, wat is een vader in de genade?
Maar dat lijkt verder off topic. Hoewel ik wel vermoed dat er hier thans andere gedachten over zijn dan vanouds bedoeld. We horen hier en daar een aversie tegen standen in de genade.
Er zijn 2 wegen. Niet 4
Vraag me af waar de standenleer in de Bijbel wordt aangereikt
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Nu zouden we kunnen zeggen: Wat is een kind, wat is een vader in de genade?
Maar dat lijkt verder off topic. Hoewel ik wel vermoed dat er hier thans andere gedachten over zijn dan vanouds bedoeld. We horen hier en daar een aversie tegen standen in de genade.
Er zijn 2 wegen. Niet 4
Vraag me af waar de standenleer in de Bijbel wordt aangereikt
Dat bedoel ik niet, dat zal iedereen wel begrijpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door Klavart »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Nu zouden we kunnen zeggen: Wat is een kind, wat is een vader in de genade?
Maar dat lijkt verder off topic. Hoewel ik wel vermoed dat er hier thans andere gedachten over zijn dan vanouds bedoeld. We horen hier en daar een aversie tegen standen in de genade.
Er zijn 2 wegen. Niet 4
Vraag me af waar de standenleer in de Bijbel wordt aangereikt
Klopt, maar waar lees je over 4 wegen?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door HersteldHervormd »

Melk en vaste spijzen betekend. Meer leren van God. Eigenlijk een soort steeds diepere relatie. Trouwens zou je het rijtje melk - vaste spijzen - etc - etc uit kunnen breiden. Want wie op aarde gaat de diepte van het geloof 100% kunnen ervaren.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Nu zouden we kunnen zeggen: Wat is een kind, wat is een vader in de genade?
Maar dat lijkt verder off topic. Hoewel ik wel vermoed dat er hier thans andere gedachten over zijn dan vanouds bedoeld. We horen hier en daar een aversie tegen standen in de genade.
Er zijn 2 wegen. Niet 4
Vraag me af waar de standenleer in de Bijbel wordt aangereikt
De standenleer bestaat niet, wel de praktijk, en dat verstaat hij of zij die het geleerd heeft.
Deze dingen zijn voor de wijzen en verstandigen verborgen, en is niet te leren op enige theologische school. Maar we kunnen het desondanks wel weten met ons verstand: Waartoe anders onderscheid tussen melk en vaste spijze, en veel meer voorbeelden in de Heilige Schrift.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie