Vraag over een bijbeltekst

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Mara »

Deze tekst

Daarom, zie, Ikzelf ga haar lokken, haar de woestijn in leiden, en naar haar hart spreken. Ik zal haar daarvandaan haar wijngaarden geven, en het Dal van Achor tot een deur van hoop. Daar zal zij zingen als in de dagen van haar jeugd, als op de dag dat zij wegtrok uit het land Egypte. Op die dag zal het gebeuren, spreekt de HEERE, dat u Mij zult noemen: mijn Man, en Mij niet meer zult noemen: mijn Baäl! Dan zal Ik de namen van de Baäls uit haar mond wegdoen en aan hun namen zal niet meer gedacht worden.
Hosea 2 vers 16 en 17

kreeg ik vanochtend in mijn mailbox. Een prachtige tekst, maar wat betekent hij precies?
Ik ken de uitdrukking uiteraard wel, maar ik kan me niet herinneren dat er over gepreekt is. Of zo lang geleden dat ik dat niet meer weet.

Of is er een preek van te vinden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:Deze tekst

Daarom, zie, Ikzelf ga haar lokken, haar de woestijn in leiden, en naar haar hart spreken. Ik zal haar daarvandaan haar wijngaarden geven, en het Dal van Achor tot een deur van hoop. Daar zal zij zingen als in de dagen van haar jeugd, als op de dag dat zij wegtrok uit het land Egypte. Op die dag zal het gebeuren, spreekt de HEERE, dat u Mij zult noemen: mijn Man, en Mij niet meer zult noemen: mijn Baäl! Dan zal Ik de namen van de Baäls uit haar mond wegdoen en aan hun namen zal niet meer gedacht worden.
Hosea 2 vers 16 en 17

kreeg ik vanochtend in mijn mailbox. Een prachtige tekst, maar wat betekent hij precies?
Ik ken de uitdrukking uiteraard wel, maar ik kan me niet herinneren dat er over gepreekt is. Of zo lang geleden dat ik dat niet meer weet.

Of is er een preek van te vinden?
Ik zie dit niet bij hosea 2 : 16-17
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: Ik zie dit niet bij hosea 2 : 16-17
Je hebt gelijk. Ik keek ook net en het staat er zo niet. :?

In 13 en 14
13 Daarom, zie, Ikzelf ga haar lokken,
haar de woestijn in leiden,
en naar haar hart spreken.
14 Ik zal haar daarvandaan haar wijngaarden geven,
en het Dal van Achor tot een deur van hoop.

Dat is toch anders.

Ik vind het heel vreemd. Ik krijg al jaren de dagelijkse tekst en ik heb nooit gecontroleerd of het wel werkelijk klopt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Valcke »

Mara schreef:Een prachtige tekst, maar wat betekent hij precies?
Had je de kanttekeningen SV al gelezen? Daarin vinden we al veel uitleg.
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... d=1#vers14
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door John Galt »

Jaren geleden stond er in de Daniël een mooie Bijbelstudie over Hosea. Daarin o.a. het volgende:
Ds. C.G. Vreugdenhil schreef:Het dal van Achor lag ten zuidwesten van Jericho. Het gaat dus weer over Kanaän. Na de ballingschap, als Israël tot bekering gekomen is, niet massaal maar individueel, krijgen ze het beloofde land weer terug. De “wijnbergen” uit vers 14 zijn daar een symbool van. Zij vertegenwoordigen de zegeningen van Kanaän.

En hoe komt Israël weer in het beloofde land? Via het dal van Achor, niet letterlijk, maar figuurlijk, geestelijk. Want het dal van Achor is het gerichtsdal, het ongeluksdal. Het wijst ons op de donkere bladzijde uit de geschiedenis van Israël toen Achan had gestolen van de buit van Jericho en zo de ban in het leger had gehaald.

Waarom haalt Hosea deze geschiedenis voor Israël weer op? God is opnieuw bestolen. Israël heeft de most en de olie en het goud en zilver, dat van de Heere was. aan de Baäl gewijd. En daarom komt nu ook de straf: naar het dal van Achor. En daar oefent God gericht over Zijn volk. Maar nu komt het wonder. Het dal van de ballingschap zal niet de totale ondergang betekenen, maar God maakt het tot een deur der hoop! Het dal wordt een poort, een doorgang naar Kanaän. De ballingschap dient als louteringsvuur. En — het is waar — de meerderheid vindt er de dood, net als Achan. Maar er zal een “rest” zijn. die het kwaad van de Baälsdienst voorgoed zal afleren. Zij zullen de ban uit het leger weg doen, en al zingend van Gods ontferming Kanaän weer binnentrekken. Waarom? Omdat God over de zonde heenstapt? Neen! Het gericht is doorgegaan. Niet alleen over hen, maar vooral plaatsvervangend over de Heere Jezus, die niet stierf om Zijn eigen zonde, zoals Achan, maar voor de zonden van Zijn volk. Bij het licht van het Nieuwe Testament valt immers hier in het dal van Achor de schaduw van het kruis. Christus is de deur der hoop, waardoor 't rechtvaardig volk zal binnentreên.

“En aldaar zal zij zingen, als in de dagen van haar jeugd." Israël had dit lied verleerd door haar zonden. Ze hebben de Baaisliederen gezongen. Maar als God hen terugbrengt, wordt het oude weer nieuw. Als God zich leert kennen als een verzoend en vergevend God. kan Israël weer zingen. En dan zingt ze het lied van de eerste liefde (zie Ex. 15: “Ik zal de Heere zingen."

Begrijpen jullie dat? Misschien heb je dat lied ook wel eens mogen zingen: “God heb ik lief, want die getrouwe Heer, hoort mijne stem, mijn smekingen, mijn klagen.” Maar hoe gemakkelijk verstomt dat lied door de beslommeringen van ons leven. Maar toen kwam de woestijn, waar de Heere alles waar ons hart op stond, ging afnemen. En mocht je daar een blik slaan op Gods barmhartigheid in Christus? Dan word je herinnerd aan die tijd van de “eerste liefde”, toen je nog alles voor de Heere over had. En wie de Heere opnieuw gevonden heeft, leert ook dit lied weer zingen.
Who is John Galt? :quoi
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Pioenroosje »

Dominee Westerink heeft in zijn serie over de kleine profeten ook een boekje geschreven over Hosea. Echt een aanrader!

Verder heeft dominee Labee een prekenserie erover gehouden, die kun je luisteren via Prekenweb.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
Mara schreef:Een prachtige tekst, maar wat betekent hij precies?
Had je de kanttekeningen SV al gelezen? Daarin vinden we al veel uitleg.
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... d=1#vers14
Dank je. Ik heb hem doorgelezen. Er staan heftige dingen in.
John Galt schreef:Jaren geleden stond er in de Daniël een mooie Bijbelstudie over Hosea.
Dank je.
Er wordt niet zo vaak uit gepreekt helaas.
Pioenroosje schreef:Dominee Westerink heeft in zijn serie over de kleine profeten ook een boekje geschreven over Hosea. Echt een aanrader!
Ik heb het boekje van hem, Wandelen met God, over Hosea.
Ook een aanrader!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Klavart »

Mara schreef:
Valcke schreef:
Mara schreef:Een prachtige tekst, maar wat betekent hij precies?
Had je de kanttekeningen SV al gelezen? Daarin vinden we al veel uitleg.
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... d=1#vers14
Dank je. Ik heb hem doorgelezen. Er staan heftige dingen in.
Heftige dingen? Waar doel je op?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Mara »

Klavart schreef: Heftige dingen? Waar doel je op?
Zoals dit:
En Ik zal de namen der Baäls van haar mond wegdoen; en zij zullen niet meer bij hun namen gedacht worden.

De Baäls; dat is, Mijn kerk zal van alle besmetting van de afgoderij en het bijgeloof gezuiverd zijn.

En
En Ik zal over haar bezoeken de dagen der Baäls, waarin zij dien gerookt heeft, en zich versierd met haar voorhoofdsiersel en haar halssieraad, en is haar boelen nagegaan, maar heeft Mijner vergeten, spreekt de HEERE.

28 Dat is, zal hen straffen om hun langdurige en menigvuldige afgoderij.
29 Of: dien zij rookte, dat is, placht te roken; of: omdat zij dien gerookt hebben.
30 Of: oorringen. Zie Gen. 24 op vers 22. Gelijk de hoeren zich voor de boelen plegen te versieren, alzo Israël in het plegen van haar afgoderij. Vgl. vers 1. verwijsteksten
31 Of: juwelen, baggen, kostelijke halsketentjes, enz. Zie Spr. 25:12. Hoogl. 7:1. verwijsteksten

En
Daarom, zie, Ik zal uw weg met doornen betuinen, en Ik zal een heiningmuur maken, dat zij haar paden niet zal vinden.

14 Hebr. alsof men zeide: muren toemuren.
15 Dat is, Ik zal hen van alle kanten zo benauwen, dat zij dit hoereren wel zullen afleren, of achterwege moeten laten.

Dit zijn geen eenvoudige teksten en misschien dat sommige predikanten er daarom niet aan beginnen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Geytenbeekje »

Waarom is Baäl vereenzelvigt met kerk ?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door refo »

Geytenbeekje schreef:Waarom is Baäl vereenzelvigd met kerk ?
Dat staat er niet. De hele tweede zin is een verklaring van de tekst. Niet alleen van het woord baäls.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Valcke »

refo schreef:
Geytenbeekje schreef:Waarom is Baäl vereenzelvigd met kerk ?
Dat staat er niet. De hele tweede zin is een verklaring van de tekst. Niet alleen van het woord baäls.
Er staat dat het woordje ‘zij’ de Baäls betekent (zie de plaats van het nummer in de tekst). En na ‘dat is’ volgt de verklaring van de tweede helft van het vers.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door -DIA- »

Ik moest denken aan een psalm.

'k Wou vluchten, maar kon nergens heen,
Zodat mijn dood voorhanden scheen,
En alle hoop mij gans ontviel,
Daar niemand zorgde voor mijn ziel.

Als mij geen hulp of uitkomst bleek,
Wanneer mijn geest in mij bezweek,
En overstelpt was door ellend',
Hebt Gij, o HEER', mijn pad gekend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door John Galt »

Pioenroosje schreef:Dominee Westerink heeft in zijn serie over de kleine profeten ook een boekje geschreven over Hosea. Echt een aanrader!
Ds Westerink haalt de genoemde tekst regelmatig in zijn preken aan. Ik vermoed dat het één van zijn meest geliefde Bijbelpassages is.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Arja »

refo schreef:
Geytenbeekje schreef:Waarom is Baäl vereenzelvigd met kerk ?
Dat staat er niet. De hele tweede zin is een verklaring van de tekst. Niet alleen van het woord baäls.
Dit is het klassieke voorbeeld van de kerk in de plaats van Israel zetten. De kanttekenaar had hetzelfde onderwerp moeten aanhouden als in de tweede kanttekening van dit hoofdstuk.

Het gaat in dit hoofdstuk nergens over de kerk. In de toekomst, als God zijn volk weer in genade voor Zich heeft gewonnen, zal Hij voor zijn volk als een echtgenoot zijn. Dan zal Israël weer in de rechte liefdesverhouding tot Hem komen te staan. Door haar bekering zal het afgelopen zijn met haar dienen van de afgoden. Hun namen zullen niet meer worden genoemd.

2 vers 18: "En Ik zal u Mij ondertrouwen in eeuwigheid, ja, Ik zal u Mij ondertrouwen in gerechtigheid en in gericht, en in goedertierenheid en in barmhartigheden." God spreekt hier rechtstreeks tot Israël.
Plaats reactie