Vraag over een bijbeltekst

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Mara »

Prediker 3 eindigt met de woorden:
"Wie merkt op dat de adem van de mensenkinderen naar boven stijgt
en de adem van de dieren naar beneden daalt naar de aarde?" althans, het is de een na laatste zin.

Wat betekent dit precies?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Johannes S »

Over de geest van de mensen staat geschreven dat het na de lichamelijke dood terugkeert tot God.

Prediker 12:7 En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft.

Dat de adem van dieren/beesten bij de dood naar beneden naar de aarde daalt betekent volgens mij dat het voor dieren dan helemaal over is.

Mensen staan nog een keer op.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Susanna »

Johannes S schreef:Over de geest van de mensen staat geschreven dat het na de lichamelijke dood terugkeert tot God.

Prediker 12:7 En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft.

Dat de adem van dieren/beesten bij de dood naar beneden naar de aarde daalt betekent volgens mij dat het voor dieren dan helemaal over is.

Mensen staan nog een keer op.
Ik vind Prediker een deprimerend boek. Soms wordt ik er neerslachtig van. Maar Joseph Parker zegt: "Als je dit boekje uit hebt, lees dan onmiddellijk de bergrede van Christus want het boek Prediker kan het beste worden geïnterpreteerd door de leer van Jezus Christus. Als we naar deze prediker luisteren, voelen we dat we naar een man luisteren die maar één wereld heeft gezien, en die alle dingen meet naar zijn eigen maatstaven en gebruiken. Wanneer we echter de Bergrede van begin tot eind doorlezen en zien hoe Jezus Christus over de mens denkt, en wat de relatie is waarin Hij de mens tot God en God tot de mens stelt, roepen we vol verwondering uit: "Meer dan Salomo is hier!" Joseph Parker.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Mara »

Wat ik niet wist was dat Prediker 3 begint met een gedicht.
Alles heeft zijn tijd en beloop..
Als je het met die kennis leest, wordt het literair.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Vervolgde »

Prediker 3 en het begin van het 4e hoofdstuk behoren bij elkaar. Aan het slot van het derde hoofdstuk komt de vaststelling dat er toch eens gerechtigheid zal zijn. Maar dat is in een hiernamaals. Dan wordt opnieuw het oog gericht op deze wereld met al haar boosheid. In vers 2 en 3 van het 4e hoofdstuk komt dan de waardering voor het bestaan in het heden. Hoe zien wij dit bestaan? En spreken wij ook de Prediker na?
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Marco »

Turn, turn, turn..
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Vervolgde »

Marco schreef:Turn, turn, turn..
Wel luisteren naar de vogeltjes en de Bijbel gesloten laten? Triest!
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door gallio »

Vervolgde schreef:
Marco schreef:Turn, turn, turn..
Wel luisteren naar de vogeltjes en de Bijbel gesloten laten? Triest!
De naam Byrd komt allicht van birdcatcher. Een vogel-vervolger met andere woorden. Maar soms is de vervolgde zelf een vervolger geworden. Dat is ook triest ....
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Marco »

gallio schreef:
Vervolgde schreef:
Marco schreef:Turn, turn, turn..
Wel luisteren naar de vogeltjes en de Bijbel gesloten laten? Triest!
De naam Byrd komt allicht van birdcatcher. Een vogel-vervolger met andere woorden. Maar soms is de vervolgde zelf een vervolger geworden. Dat is ook triest ....
Sjonge.. wat zoeken jullie overal toch weer achter. Prediker 3 is begint met een gedicht, en dat heeft literair niveau. Blijkt dat in de jaren '50 daar al een lied over geschreven is (door een communistische Amerikaan), wat in de jaren '60 is uitgebracht door de Byrds (destijds een psychedelisch groepje dat zichzelf 'Byrds' noemde naar aanleiding van de 'Beatles' die óók een letter fout hadden in de dierennaam waar hun band naar genoemd was). Die hadden dus al door dat hier een poëtische stukje Bijbel is.

En dan:
- gaat het ineens over luisteren naar de vogeltjes en blijft de Bijbel gesloten (waar slaat dat op? wat een onzin!)
- wordt het ineens triest dat Byrd van birdcatcher komt, en dat daarmee de vervolgde ineens een vervolger is geworden (waar slaat dat op?).

::please
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door gallio »

Marco schreef:
En dan:
- gaat het ineens over luisteren naar de vogeltjes en blijft de Bijbel gesloten (waar slaat dat op? wat een onzin!)
- wordt het ineens triest dat Byrd van birdcatcher komt, en dat daarmee de vervolgde ineens een vervolger is geworden (waar slaat dat op?).

::please
Ik vond het triest dat Vervolgde er van uit ging dat jouw Bijbel gesloten blijft.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Marco »

gallio schreef:
Marco schreef:
En dan:
- gaat het ineens over luisteren naar de vogeltjes en blijft de Bijbel gesloten (waar slaat dat op? wat een onzin!)
- wordt het ineens triest dat Byrd van birdcatcher komt, en dat daarmee de vervolgde ineens een vervolger is geworden (waar slaat dat op?).

::please
Ik vond het triest dat Vervolgde er van uit ging dat jouw Bijbel gesloten blijft.
Die subtiliteit had ik dan weer gemist :D
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Susanna »

Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden. Johannes 4 : 23

Wat betekent het in Johannes 4:23 om God "in geest" te aanbidden (to worship)?
Aanbaden de Joden voor Christus' komst niet in geest en waarheid?

Ik vond uit dat het Griekse woordje aanbidden zoveel zegt als: op de knieën zitten om eer te bewijzen, te aanbidden.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door John Galt »

Susanna schreef:Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden. Johannes 4 : 23

Wat betekent het in Johannes 4:23 om God "in geest" te aanbidden (to worship)?
Aanbaden de Joden voor Christus' komst niet in geest en waarheid?

Ik vond uit dat het Griekse woordje aanbidden zoveel zegt als: op de knieën zitten om eer te bewijzen, te aanbidden.
Ik vond deze plausibele uitleg:
Ds. J.R. Douma schreef:Er komt een tijd, zegt Jezus, en die tijd is nu gekomen. Waarom is die nu gekomen? Omdat Jezus Christus voor haar staat. Hij zegt: Als je wilt praten over verering van God, dan moet je bij Mij zijn. Het gaat niet langer om Gerizim of Jeruzalem, er is een nieuwe plaats van aanbidding: Jezus Christus. Wie de Vader echt aanbidt, aanbidt Hem in Geest en Waarheid, en die Waarheid is Christus. Wij kunnen God niet aanbidden buiten Jezus Christus om. Doen we dat wel, dan is dat afgoderij.
Who is John Galt? :quoi
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Susanna »

John Galt schreef:
Susanna schreef:Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden. Johannes 4 : 23

Wat betekent het in Johannes 4:23 om God "in geest" te aanbidden (to worship)?
Aanbaden de Joden voor Christus' komst niet in geest en waarheid?

Ik vond uit dat het Griekse woordje aanbidden zoveel zegt als: op de knieën zitten om eer te bewijzen, te aanbidden.
Ik vond deze plausibele uitleg:
Ds. J.R. Douma schreef:Er komt een tijd, zegt Jezus, en die tijd is nu gekomen. Waarom is die nu gekomen? Omdat Jezus Christus voor haar staat. Hij zegt: Als je wilt praten over verering van God, dan moet je bij Mij zijn. Het gaat niet langer om Gerizim of Jeruzalem, er is een nieuwe plaats van aanbidding: Jezus Christus. Wie de Vader echt aanbidt, aanbidt Hem in Geest en Waarheid, en die Waarheid is Christus. Wij kunnen God niet aanbidden buiten Jezus Christus om. Doen we dat wel, dan is dat afgoderij.
Hier ben ik blij mee. Dank je wel @johngalt
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door John Galt »

Fijn dat ik je op weg kon helpen.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie