Vraag over een bijbeltekst

Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Johannes S »

Arja schreef:Gaat het in 1 Korinthe 11:29 over

1. onderscheiden van het lichaam van Christus
2. of het onderscheiden van het lichaam van de gemeente (dat ook het lichaam van Christus genoemd wordt)
Dat kun je duidelijk uit het hoofdstuk halen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Johannes S »

Arja schreef:
De grote Joodse geleerde Rasjie
In Gods Koninkrijk bestaan geen groten. Alleen 'zondaren, waarvan ik de voornaamste ben'.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Jantje »

Johannes S schreef:
Arja schreef:
De grote Joodse geleerde Rasjie
In Gods Koninkrijk bestaan geen groten. Alleen 'zondaren, waarvan ik de voornaamste ben'.
En Psalm 115: 13 (onberijmd) dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Johannes S »

In zichzelf, Jantje. Het O.T. onder de wet heeft wel aan het licht gebracht dat er een nieuw testament moest komen. Een Heere, één geloof, één doop. En daar kunnen ook koningen onder zijn.
Hebreeën 9:15: En daarom is Hij de Middelaar des nieuwen testaments, opdat, de dood daartussen gekomen zijnde, tot verzoening der overtredingen, die onder het eerste testament waren, degenen, die geroepen zijn, de beloftenis der eeuwige erve ontvangen zouden.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Geytenbeekje »

Interessant Maar pas las ik dat dieren ook een ziel hadden. Hoe zit dat ? Want dieren hoeven niet gered te worden
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Herman »

Johannes S schreef:
Arja schreef:
De grote Joodse geleerde Rasjie
In Gods Koninkrijk bestaan geen groten. Alleen 'zondaren, waarvan ik de voornaamste ben'.
Het gaat hier niet om Gods Koninkrijk maar over een toonaangevend geleerde in de rabbijnse traditie.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: RE: Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Johannes S »

Herman schreef:
Johannes S schreef:
Arja schreef:
De grote Joodse geleerde Rasjie
In Gods Koninkrijk bestaan geen groten. Alleen 'zondaren, waarvan ik de voornaamste ben'.
Het gaat hier niet om Gods Koninkrijk maar over een toonaangevend geleerde in de rabbijnse traditie.
Wat jij toonaangevend vindt hoeft een ander niet te vinden. Alles gaat om Gods Koninkrijk. Alleen door de Heilige Geest kan iemand echt de Bijbel verstaan. De mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Jantje »

Die laatste tekst is anders ook één van de meest misbruikte teksten uit Gods Woord, althans, in de betekenis waarin jij het gebruikt.

En verder vind ik je toonzetting, zoals wel vaker, erg belerend. Jammer hoor. Want je gaat totaal niet in op de tekst uit Psalm 115: 13 (onberrijmd).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:Interessant Maar pas las ik dat dieren ook een ziel hadden. Hoe zit dat ? Want dieren hoeven niet gered te worden
Waar las je dat?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Johannes S »

Welke tekst, Jantje? Kun je dat uitleggen, dan kan ik er misschien van leren?

Ik doe niet belerend. Ik kan gewoon niet continu gezellig zitten keuvelen en om de hete brij heen draaien steeds, want de tijd is kostbaar.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Interessant Maar pas las ik dat dieren ook een ziel hadden. Hoe zit dat ? Want dieren hoeven niet gered te worden
Waar las je dat?
https://christenenvoorisrael.nl/isreali ... -een-ziel/
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Interessant Maar pas las ik dat dieren ook een ziel hadden. Hoe zit dat ? Want dieren hoeven niet gered te worden
Waar las je dat?
https://christenenvoorisrael.nl/isreali ... -een-ziel/
Het is de vraag of de betekenis van nefesj hier juist wordt uitgelegd. Ik ben wel benieuwd hoe Valcke, Roos2018, Luther en Nathanaël dit zien (en mogelijk nog andere grondtaalkenners).
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Johannes S »

Johannes S schreef:
Arja schreef:Gaat het in 1 Korinthe 11:29 over

1. onderscheiden van het lichaam van Christus
2. of het onderscheiden van het lichaam van de gemeente (dat ook het lichaam van Christus genoemd wordt)
Dat kun je duidelijk uit het hoofdstuk halen.
Tenminste, ik geloof dat het om het volgende gaat.

Er waren gelet op de verzen 20-22 in de gemeente van Korinthe heel onwaardige toestanden ontstaan. Paulus zegt daarvan dat dat niet het avondmaal van de Heere eten is.
1 Korinthe 11:20-22 Als gij dan bijeen samenkomt, dat is niet des Heeren avondmaal eten. Want in het eten neemt een iegelijk te voren zijn eigen avondmaal; en deze is hongerig, en de andere is dronken. Hebt gij dan geen huizen, om er te eten en te drinken? Of veracht gij de Gemeente Gods, en beschaamt gij degenen, die niet hebben? Wat zal ik u zeggen? Zal ik u prijzen? In dezen prijs ik u niet.

En dan legt Paulus verder uit in de eerste brief aan de Korinthiërs hoofdstuk 1 de verzen 23-26 waar het avondmaal van de Heere voor ingesteld is en hoe het bedoeld is.
23-26 Want ik heb van den Heere ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb, dat de Heere Jezus in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam; En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis. Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis. Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.

In deze context staat vers 29: Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.

Paulus zegt mijns inziens dat wie onwaardiglijk eet en drinkt niet echt ziet waarvoor het lichaam van de Heere Jezus gebroken is, waarvan Jezus Zelf heeft gezegd: 'Dat is Mijn lichaam dat voor u gebroken wordt'. Onderscheiden is mijns inziens in de zin van onderscheidingsvermogen, de juiste betekenis eraan geven.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Jantje »

Johannes S schreef:Welke tekst, Jantje? Kun je dat uitleggen, dan kan ik er misschien van leren?

Ik doe niet belerend. Ik kan gewoon niet continu gezellig zitten keuvelen en om de hete brij heen draaien steeds, want de tijd is kostbaar.
Ik heb het over Psalm 115: 13 (onberijmd), inclusief de Kanttekeningen en verwijsteksten, onder andere een tekst uit Openbaring.

Wat staat daar volgens jou?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag over een bijbeltekst

Bericht door Arja »

Johannes S schreef:
Johannes S schreef:
Arja schreef:Gaat het in 1 Korinthe 11:29 over

1. onderscheiden van het lichaam van Christus
2. of het onderscheiden van het lichaam van de gemeente (dat ook het lichaam van Christus genoemd wordt)
Dat kun je duidelijk uit het hoofdstuk halen.
Tenminste, ik geloof dat het om het volgende gaat.

Er waren gelet op de verzen 20-22 in de gemeente van Korinthe heel onwaardige toestanden ontstaan. Paulus zegt daarvan dat dat niet het avondmaal van de Heere eten is.
1 Korinthe 11:20-22 Als gij dan bijeen samenkomt, dat is niet des Heeren avondmaal eten. Want in het eten neemt een iegelijk te voren zijn eigen avondmaal; en deze is hongerig, en de andere is dronken. Hebt gij dan geen huizen, om er te eten en te drinken? Of veracht gij de Gemeente Gods, en beschaamt gij degenen, die niet hebben? Wat zal ik u zeggen? Zal ik u prijzen? In dezen prijs ik u niet.

En dan legt Paulus verder uit in de eerste brief aan de Korinthiërs hoofdstuk 1 de verzen 23-26 waar het avondmaal van de Heere voor ingesteld is en hoe het bedoeld is.
23-26 Want ik heb van den Heere ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb, dat de Heere Jezus in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam; En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis. Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis. Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.

Ik denk ze;f dat het om de gemeente gaat (degenen die in Christus zijn). Misschien wel allebei.

In deze context staat vers 29: Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.

Paulus zegt mijns inziens dat wie onwaardiglijk eet en drinkt niet echt ziet waarvoor het lichaam van de Heere Jezus gebroken is, waarvan Jezus Zelf heeft gezegd: 'Dat is Mijn lichaam dat voor u gebroken wordt'. Onderscheiden is mijns inziens in de zin van onderscheidingsvermogen, de juiste betekenis eraan geven.
Plaats reactie