Verklaringen of uitleggingen Goddelijke Waarheden Hellenbroek.

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verklaringen of uitleggingen Goddelijke Waarheden Hellenbroek.

Bericht door Marck »

Waaruit weet men dan dat er een God is?
Uit de natuur en uit de Schriftuur.
Wat is de grote hoofdwaarheid die in deze vraag wordt gesteld?
Dat er een God is.
Wat wil dat zeggen?
Dat er een hoogst oneindig Wezen waarlijk aanwezig is. Dat eeuwig en noodzakelijk van Zichzelf bestaat en als de Oorzaak en Heere van alle eindige wezens geeerbiedigd moet worden.
Wat wordt hier verondersteld over deze waarheid?
Dat wij mensen die waarheid kennen.
Is dat ook zo?
Ja. Dat blijkt niet alleen uit de algemene erkenning van een Godheid, die bij alle volken en te alle tijden gevonden is; maar ook uit de genegenheid en poging tot de een of andere soort van godsdienst, die bij allen en te allen tijde wordt waargenomen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verklaringen of uitleggingen Goddelijke Waarheden Hellenbroek.

Bericht door Marck »

Wat zijn de beginselen van deze wetenschap?
Dat zijn er twee, te weten de natuur en de Schriftuur.
Wat verstaat u hier onder de natuur?
Daaronder versta ik hier de geschapen natuur. Dat is die krachtige uitdrukking van het Goddelijk bevelwoord in het gehele geschapen al en in elk onderscheiden wezen waardoor het is wat het is en doet wat het doet.
Wat verstaat u onder de Schriftuur?
Die openbaring, die God van Zichzef in geschrifte aan ons geeft en waarvan in hfdst.2 verder gesproken wordt.
Weet men nu uit dit tweérlei beginsel dat er één God is?
Jazeker. Dit zal blijken wanneer wij nagaan op welke wijze God zowel uit de natuur als uit de Schriftuur gekend wordt.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Verklaringen of uitleggingen Goddelijke Waarheden Hellenbroek.

Bericht door Marck »

Ronaldus schreef:Wat zijn de beginselen van deze wetenschap?
Dat zijn er twee, te weten de natuur en de Schriftuur.
Wat verstaat u hier onder de natuur?
Daaronder versta ik hier de geschapen natuur. Dat is die krachtige uitdrukking van het Goddelijk bevelwoord in het gehele geschapen al en in elk onderscheiden wezen waardoor het is wat het is en doet wat het doet.
Wat verstaat u onder de Schriftuur?
Die openbaring, die God van Zichzef in geschrifte aan ons geeft en waarvan in hfdst.2 verder gesproken wordt.
Weet men nu uit dit tweérlei beginsel dat er één God is?
Jazeker. Dit zal blijken wanneer wij nagaan op welke wijze God zowel uit de natuur als uit de Schriftuur gekend wordt.
Oh mijn laatste berichtjes hier moesten naar iemand persoonlijk ontdek ik net. Excuses moi!
Plaats reactie