Afzonderen of in de wereld zijn.

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afzonderen of in de wereld zijn.

Bericht door samanthi »

DIA schreef:Want met Bijbelteksten (hoe waar op zich ook) kun je wel goochelen. Dat wens ik niet te doen.
Waar in dit draadje heb ik hele Bijbelteksten genoemd?
Mijn laatste vraag was waarom stuurde de Heere Jezus de bezetene van Gadara terug?
Nu zal ik het antwoord geven, om licht te verspreiden in een donker heidense omgeving, de omgeving waar hij opgroeide.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Afzonderen of in de wereld zijn.

Bericht door Bonny »

-DIA- schreef: Op zich wel, maar ik doelde meer op de oorzaak: Het erg vinden als je niets meer met je vorige (valse) kerk hebt. Dat was het punt.
Ik kan je wel volgen op dit punt. Het is herkenbaar, ook hier.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afzonderen of in de wereld zijn.

Bericht door samanthi »

Jammer dat het stil blijft op het feit van de bezetene uit Gadara.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Afzonderen of in de wereld zijn.

Bericht door Zonnebloem »

samanthi schreef:Jammer dat het stil blijft op het feit van de bezetene uit Gadara.
Ik weet niet zo goed of het Joods gebied was of heidens gebied. De ex bezetene was hij een Jood? Zijn volksgenoten hadden varkens. Dat wijst erop dat ze heidenen waren? In hoeverre is die situatie met onze situatie te vergelijken? Hij heeft een directe opdracht in iedergeval. Jezus liet hem teruggaan om weer te integreren in de dorpsgemeenschap waar hij vandaan kwam en om aan iedereen te vertellen wat Jezus gedaan had.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afzonderen of in de wereld zijn.

Bericht door samanthi »

Zonnebloem schreef:
samanthi schreef:Jammer dat het stil blijft op het feit van de bezetene uit Gadara.
Ik weet niet zo goed of het Joods gebied was of heidens gebied. De ex bezetene was hij een Jood? Zijn volksgenoten hadden varkens. Dat wijst erop dat ze heidenen waren? In hoeverre is die situatie met onze situatie te vergelijken? Hij heeft een directe opdracht in iedergeval. Jezus liet hem teruggaan om weer te integreren in de dorpsgemeenschap waar hij vandaan kwam en om aan iedereen te vertellen wat Jezus gedaan had.
Het waren geen Joden, maar heidenen, de Heere Jezus wilde dat hij bleef als enige gelovige om het evangelie te verkondigen, tewijl de mensen baden of de Heere Jezus alsjeblieft weg zou gaan, liet Hij een prediker achter.
Het ziet er niet naar uit dat hij zich moest afscheiden van de wereld, later, in handelingen, zie je duidelijk dat mensen niet gaan verhuizen naar een andere plek, de kleine gemeente bleven in hun eigen omgeving om andere te bewegen tot het geloof.

Marcus 5

17 En zij begonnen Hem te bidden, dat Hij van hun landpalen wegging. 18 En als Hij in het schip ging, bad Hem degene, die bezeten was geweest, dat hij met Hem mocht zijn. 19 Doch Jezus liet hem dat niet toe, maar zeide tot hem: Ga heen naar uw huis tot de uwen, en boodschap hun, wat grote dingen u de Heere gedaan heeft, en hoe Hij Zich uwer ontfermd heeft. 20 En hij ging heen, en begon te verkondigen in het land van Dekápolis, wat grote dingen hem Jezus gedaan had; en zij verwonderden zich allen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afzonderen of in de wereld zijn.

Bericht door Mara »

Ik kan niet terugvinden in de Bijbel dat wij ons zouden moeten afzonderen.
Dat is handig, een groep refo's op een omheind terrein, zou er dan daar toch vrede zijn?
Ik weet wel zeker van niet.
Wie zich afzondert, weet niet wat er allemaal gebeurt in de wereld.
En of er mensen zijn die op hulp of een waarschuwend woord wachten.
Evangeliseren begint dichtbij, eigen gezin, naaste buren, in de straat of wijk.
Hoe zou dat kunnen als je buren van dezelfde kerk zijn?
-DIA- schreef:De rooskleurige tijd voor bevindelijke kerken is in Nederland voorbij
Wanneer is die rooskleur gaan verbleken en is dat ook niet eigen schuld?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afzonderen of in de wereld zijn.

Bericht door -DIA- »

Mara schreef: Wanneer is die rooskleur gaan verbleken en is dat ook niet eigen schuld?
Zeker is dat eigen schuld. Ik citeerde hier overigens ds. Lätzel predikant te Bremen. Wat kwam er allemaal over hem heen toen hij waarschuwde dat er maar één waarheid is. Hij waarschuwde voor syncretisme. en dat wil de wereld om ons heen: Godsdienst mag, maar we moeten elkaar (ook in hun eigen godsdienst!!!) respecteren. Natuurlijk is te verstaan de christenen dat niet kunnen.
Politiek en alles kwam in beweging toen deze predikant openlijk in een preek zich tegen het syncretisme uitsprak en voor het unieke van het Christendom.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afzonderen of in de wereld zijn.

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Mara schreef: Wanneer is die rooskleur gaan verbleken en is dat ook niet eigen schuld?
Zeker is dat eigen schuld. Ik citeerde hier overigens ds. Lätzel predikant te Bremen. Wat kwam er allemaal over hem heen toen hij waarschuwde dat er maar één waarheid is. Hij waarschuwde voor syncretisme. en dat wil de wereld om ons heen: Godsdienst mag, maar we moeten elkaar (ook in hun eigen godsdienst!!!) respecteren. Natuurlijk is te verstaan de christenen dat niet kunnen.
Politiek en alles kwam in beweging toen deze predikant openlijk in een preek zich tegen het syncretisme uitsprak en voor het unieke van het Christendom.
Is die verbleekte rooskleur omdat we als kerk en leden niet genoeg uitdragen ?
Omdat we veel ruzie maken en doorgeschoten zijn in allerlei dingen ?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afzonderen of in de wereld zijn.

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef: Wanneer is die rooskleur gaan verbleken en is dat ook niet eigen schuld?
Zeker is dat eigen schuld. Ik citeerde hier overigens ds. Lätzel predikant te Bremen. Wat kwam er allemaal over hem heen toen hij waarschuwde dat er maar één waarheid is. Hij waarschuwde voor syncretisme. en dat wil de wereld om ons heen: Godsdienst mag, maar we moeten elkaar (ook in hun eigen godsdienst!!!) respecteren. Natuurlijk is te verstaan de christenen dat niet kunnen.
Politiek en alles kwam in beweging toen deze predikant openlijk in een preek zich tegen het syncretisme uitsprak en voor het unieke van het Christendom.
Is die verbleekte rooskleur omdat we als kerk en leden niet genoeg uitdragen ?
Omdat we veel ruzie maken en doorgeschoten zijn in allerlei dingen ?
Het is altijd zo geweest: Zo het volk zo de priester.
Wij hebben de waarheid verlaten, en verkiezen een wat makkelijker weg.
Hier ligt onze schuld:
Wij hebben God op het hoogst midaân
Wij zijn van het heilspoor afgegaan.

En waar her Woord nog recht gesproken wordt, worden de predikanten veracht.
Ik spreek in het algemeen. Er zijn er die niet met alles meekunnen, en er zijn er ook
die het nog opmerken.
Verblinding en verharding op zich is wel het zwaarste oordeel dat over een kerk kan komen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afzonderen of in de wereld zijn.

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef: Is die verbleekte rooskleur omdat we als kerk en leden niet genoeg uitdragen ?
Omdat we veel ruzie maken en doorgeschoten zijn in allerlei dingen ?
Het is altijd zo geweest: Zo het volk zo de priester.
Wij hebben de waarheid verlaten, en verkiezen een wat makkelijker weg.
Hier ligt onze schuld:
Wij hebben God op het hoogst midaân
Wij zijn van het heilspoor afgegaan.

En waar her Woord nog recht gesproken wordt, worden de predikanten veracht.
Ik spreek in het algemeen. Er zijn er die niet met alles meekunnen, en er zijn er ook
die het nog opmerken.
Verblinding en verharding op zich is wel het zwaarste oordeel dat over een kerk kan komen.
In één van de afgelopen weken zei de dominee het nog, we hebben niet 1 waarheid meer, maar ieder mag zo zijn eigen interpretatie hebben. (preek ging over de gemeente van Korinthe, zo lang geleden was dit dus ook al aan de gang).

Er is zoveel aan de hand, alleen al in de CGK, dat er geen tijd en gelegenheid meer is om een Woord voor de wereld te hebben, laat staan het uit te dragen.
Soms kijkt de wereld wat meewarig, als ze de kranten lezen en het kerkelijk nieuws - in seculiere media - volgen.
Het is soms om je kapot te schamen.

Terwijl de kerken in het verre Oosten groeien en groeien, duizenden jonge mensen zich aansluiten, is het hier tanende.
Soms lijkt het wel of het lampje langzaam uitdooft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afzonderen of in de wereld zijn.

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Mara schreef: Wanneer is die rooskleur gaan verbleken en is dat ook niet eigen schuld?
Zeker is dat eigen schuld. Ik citeerde hier overigens ds. Lätzel predikant te Bremen. Wat kwam er allemaal over hem heen toen hij waarschuwde dat er maar één waarheid is. Hij waarschuwde voor syncretisme. en dat wil de wereld om ons heen: Godsdienst mag, maar we moeten elkaar (ook in hun eigen godsdienst!!!) respecteren. Natuurlijk is te verstaan de christenen dat niet kunnen.
Politiek en alles kwam in beweging toen deze predikant openlijk in een preek zich tegen het syncretisme uitsprak en voor het unieke van het Christendom.
Ik denk dat we twee dingen doorelkaar halen.
Afscheiden van de wereld door in een Gettho te gaan leven, of door te leven, in de wereld, zoals God dat van ons vraagt.
Of het ware geloof laten samensmelten met andere religies of met spirituele zaken.
Dat zij twee hele andeer zaken.

De Heere vraagt in de wereld leven,maar niet van de wereld zijn, als een kaars op een kanderlaar of een stad op een berg.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Afzonderen of in de wereld zijn.

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Mara schreef: Wanneer is die rooskleur gaan verbleken en is dat ook niet eigen schuld?
Zeker is dat eigen schuld. Ik citeerde hier overigens ds. Lätzel predikant te Bremen. Wat kwam er allemaal over hem heen toen hij waarschuwde dat er maar één waarheid is. Hij waarschuwde voor syncretisme. en dat wil de wereld om ons heen: Godsdienst mag, maar we moeten elkaar (ook in hun eigen godsdienst!!!) respecteren. Natuurlijk is te verstaan de christenen dat niet kunnen.
Politiek en alles kwam in beweging toen deze predikant openlijk in een preek zich tegen het syncretisme uitsprak en voor het unieke van het Christendom.
Dat is niet zo heel vreem toch? Als we in gedachten nemen dat Jezus ons zegt: Herinner u het woord dat Ik u gezegd heb: Een dienaar is niet meer dan zijn heer. Als zij Mij vervolgd hebben, zullen zij ook u vervolgen; als zij Mijn woord in acht genomen hebben, zullen zij ook het uwe in acht nemen. Maar al deze dingen zullen zij u aandoen omwille van Mijn Naam, omdat zij Hem niet kennen Die Mij gezonden heeft.
Johannes 15:20-21 HSV
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie