De wil van God: uw heiligmaking

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Johannes S schreef:
Valcke schreef:
Het kernprobleem waarom we elkaar niet begrijpen is m.i. dat bij jou de verwerving door Christus en de toepassing in de gelovigen door elkaar heenlopen. Dan kom je inderdaad tot de stelling dat de oude mens al gekruisigd is vóór de wedergeboorte, wat wel waar is wat betreft de verwerving, maar niet wat betreft de uitvoering in de gelovigen.
Ik heb het wel helder hoor. Ik maak duidelijke onderscheidingen. Ik citeer de Bijbel en spreek voor een heel groot deel uit ondervinding. Ik houd er niet van om theologie slechts te beredeneren met het verstand met mooie theologische begrippen.
Dank je, Johannes. Nog enkele opmerkingen:

1. Ik zelf wil ook steeds Bijbelse begrippen gebruiken en ik meen dat ook gedaan te hebben. Alleen voor het begrip 'verwerving' (wat Christus gedaan heeft) en de 'toepassing' of uitvoering/uitwerking in de mens, heb ik even geen ander woord. Verder ben ik mij niet bewust dat ik in deze discussie theologische begrippen gebruikt heb die de Bijbel ons niet zelf aanreikt. Als dat wel zo is, hoor ik graag op welke begrippen je doelt.

2. De hoofdstukken die je noemt, heb ik vele malen gelezen en ook woord voor woord nagegaan. Ik geloof dat ik zeggen mag dat ik daar ook hartelijk mee verenigd ben. Je kunt natuurlijk steeds deze bekende Bijbelteksten blijven herhalen zonder over de uitleg daarvan in gesprek te willen gaan. Daar komen we echter niet verder mee.

3. Het blijft daarom bijvoorbeeld van belang ons af te vragen tot wie de apostel Paulus in de volgende tekst spreekt:

Romeinen 8:13: "Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven."

Spreekt de apostel in het tweede deel van het vers alléén tot gelovigen die naar het vlees leven (het eerste deel van het vers), of spreekt hij in het tweede deel van het vers JUIST van de gelovigen waarvan NIET gezegd kan worden dat zij (sinds hun wedergeboren-zijn) naar het vlees leven. M.i. kun je onmogelijk volhouden dat hij in het tweede deel alleen spreekt tot hen die naar het vlees leven, zoals jij het kennelijk opvat. Dat is een ongerijmdheid. Het staat er niet en het strijdt tegen deze tekst. Het blijft voor mij vreemd dat je er niet op wilt ingaan, JUIST omdat je steeds zegt alleen op grond van de Bijbel in gesprek te willen gaan. Je argument dat je het verwarrend vindt, komt op mij niet sterk over, eerlijk gezegd.

4. Wat ik in jouw uitwerking mis, is de plaats van teksten zoals de volgende:

Efeze 4:20-24: "20 Doch gij hebt Christus alzo niet geleerd;
21 Indien gij maar Hem gehoord hebt en door Hem geleerd zijt, gelijk de waarheid in Jezus is;
22 Te weten dat gij zoudt afleggen, aangaande den vorigen wandel, den ouden mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding,
23 En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds,
24 En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid
."

Wat in vers 22-24 gezegd wordt, mag je niet beperken tot christenen die naar het vlees leven (zoals je zegt); dit is een vermaning die tot alle christenen uitgesproken wordt. 'De vorige wandel' in vers 22 ziet namelijk niet op een verkeerde wandel na de wedergeboorte, maar op de wandel vóór de wedergeboorte. En ná de wedergeboorte dient deze vorige wandel te worden afgelegd en de apostel noemt die vorige wandel: 'de oude mens'. Kennelijk is er dus een voortgaande strijd en verdere aflegging van de oude mens ná de wedergeboorte! Het past niet in je schema, maar dit is wel de Schrift.

5. Idem mis ik de volgende vergelijkbare passage.

Kolossenzen 3:5-11:
5 Doodt dan uw leden die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst;
6 Om welke de toorn Gods komt over de kinderen der ongehoorzaamheid;
7 In dewelke ook gij eertijds hebt gewandeld, toen gij in dezelve leefdet.
8 Maar nu, legt ook gij dit alles af, namelijk gramschap, toornigheid, kwaadheid, lastering, vuil spreken uit uw mond.
9 Liegt niet tegen elkander, dewijl gij uitgedaan hebt den ouden mens met zijn werken,
10 En aangedaan hebt den nieuwen mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld Desgenen Die hem geschapen heeft;
11 Waarin niet is Griek en Jood, besnijdenis en voorhuid, barbaar en Scyth, dienstknecht en vrije, maar Christus is alles en in allen.


Ook hier zien we een vermaning tot ALLE ware christenen om hun leden die op de aarde zijn te doden. Is het 'doden van uw leden' in vers 5 iets anders dan de verdere aflegging van de oude mens, waarover hij in vers 9 spreekt? Mogen we dan ook niet spreken over een voortgaand werk in de gelovigen?

6. Dan is er nog de vraag aan jou hoe jij het woord 'lichaam' opvat in bv. Rom. 6:6 'lichaam der zonde' en Rom. 8:13 'werkingen des lichaams'. Ik krijg soms de indruk uit je stellingen, dat je dit geheel letterlijk opvat als het fysieke lichaam. Echter, ik vat het woord 'lichaam' in deze teksten op als synoniem aan 'vlees' en de oude mens, in tegenstelling tot 'geest' en de nieuwe mens. Dan gaan de teksten dus wel iets anders betekenen! Het lijkt mij goed om dat duidelijk te krijgen, zeker wanneer je zegt dat je heldere onderscheidingen maakt.

Natuurlijk hoef je deze posting niet meer te beantwoorden. Ik wil je daar helemaal vrij in laten.
Gods zegen!
Ik wil je hetzelfde toewensen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Arja »

Zonnebloem schreef:1 Thess 4:2 en 3

2 Want gij weet, wat bevelen wij u gegeven hebben door den Heere Jezus.
3 Want dit is de wil van God, uw heiligmaking ...

Heiligmaking is de wil van God. Ik hoor er niet vaak over in de preek. Waarom niet?

Wat houdt het precies in?
Heiligmaking heeft te maken met een leven in gehoorzaamheid aan God, waarin Zijn heiligheid tot uitdrukking komt. In de Bijbel wordt opgeroepen tot bekering. In de Bijbel wordt ook opgeroepen tot heiligmaking.

Dr. J. R. Beeke zegt: In het Nieuwe Testament is heiligheid iets dat de totale mens verandert: ‘En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus’ (1 Thess. 5:23). Hoewel deze ‘gehele heiligheid’ buiten het bereik ligt van de gelovige in dit leven, blijft het niettemin zijn doel en gebed. Hij vindt vreugde in het najagen van heiligmaking en zoekt te ‘voleindigen de heiligmaking in de vreze Gods’ (2 Cor. 7:1)

Leestip: Hoe ben ik heilig voor God? ( J.R.Beeke)
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Zonnebloem »

DDD schreef:Geen idee. Maar dat is wel vreemd. Want zonder heiligmaking zal niemand de Heere zien. Dus je zou zeggen, dat daarvoor veel aandacht moet zijn in de prediking. Misschien is het een blinde vlek van jullie dominee?

In de Gereformeerde Gemeenten zijn wel enkele predikanten die zo gefocust zijn op het vertellen over wedergeboorte en eeuwigheidszaken dat ze helemaal niet toekomen aan de kenmerken van een ware gelovige. Toch is dat een ernstig manco.
Dat is heel erg. Het kan ook dat een predikant gefocust is op het geloof. En nauwelijks over de heiliging preekt. Heeft de opdracht van Christus hier ook mee te maken? Wat Hij tegen Petrus zei: over het weiden van de schapen?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door CvdW »

Zonnebloem schreef:
DDD schreef:Geen idee. Maar dat is wel vreemd. Want zonder heiligmaking zal niemand de Heere zien. Dus je zou zeggen, dat daarvoor veel aandacht moet zijn in de prediking. Misschien is het een blinde vlek van jullie dominee?

In de Gereformeerde Gemeenten zijn wel enkele predikanten die zo gefocust zijn op het vertellen over wedergeboorte en eeuwigheidszaken dat ze helemaal niet toekomen aan de kenmerken van een ware gelovige. Toch is dat een ernstig manco.
Dat is heel erg. Het kan ook dat een predikant gefocust is op het geloof. En nauwelijks over de heiliging preekt. Heeft de opdracht van Christus hier ook mee te maken? Wat Hij tegen Petrus zei: over het weiden van de schapen?
Dat is niet zo erg, maar er zijn enkele predikanten gefocust op eigen beleving van de mens. Misschien bedoelen ze hier dan de heiliging mee? Komt in ieder geval zo niet over. Zal vast te maken hebben met zender - boodschap - ontvanger.
Plaats reactie