Offeren na Pinksteren

Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Offeren na Pinksteren

Bericht door Johannes S »

samanthi schreef:
Valcke schreef:
Johannes S schreef:Om wat voor een soort offer gaat het in vers 26 denk je?
Ik heb daar geen studie van gemaakt. De kt. in de SV verwijst naar het offer van Numeri 6:13, 14, dat gebracht werd na de vervulling van een vrijwillige gelofte, zoals hier het geval was.
Ja twee duiven.
Vers 10 gaat over twee duiven.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Offeren na Pinksteren

Bericht door Johannes S »

Ik zie nog niet direct het verband tussen de offerande genoemd in Handelingen 21:26 en die van Numeri 6:13,14 (toen de Israëlieten op weg waren naar het beloofde land), waar het gaat over iemand die zich afgescheiden heeft, de gelofte eens nazireeërs, om zich den HEERE af te zonderen (vers 2) Ik weet niet of het in Handelingen 21 over nazireeërs gaat.

Ik heb ook (nog) geen uitgebreide studie gedaan over de verschillende offers. Ik lees in Numeri 6 van een zondoffer, brandoffer, dankoffer, spijsoffer, schuldoffer en van de priester die offers zal bereiden om verzoening te doen (een duif ten zondoffer en een duif ten brandoffer, vers 10,11). Je kan hierdoor wel veel leren van Gods heiligheid, wat de zonde voor God betekent en de heenwijzing en noodzakelijkheid van het werk van Jezus.

Als je Hebreeën 9 en 10 en het gehele N.T. leest lijkt het me duidelijk dat de oudtestamentische offers geen van allen niet meer nodig zijn in deze bedeling. De tijd onder de wet met de ceremoniën in het O.T. was een voorafschaduwing van Jezus volbrachte werk.

Want de wet, hebbende een schaduw der toekomende goederen, niet het beeld zelf der zaken, kan met dezelfde offeranden, die zij alle jaren geduriglijk opofferen, nimmermeer heiligen degenen, die daar toegaan.
Anderszins zouden zij opgehouden hebben, geofferd te worden, omdat degenen, die den dienst pleegden, geen geweten meer zouden hebben der zonden, eenmaal gereinigd geweest zijnde;
Maar nu geschiedt in dezelve alle jaren weder gedachtenis der zonden.
Want het is onmogelijk, dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegnemen.
Daarom, komende in de wereld, zegt Hij: Slachtoffer en offerande hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij het lichaam toebereid;
Brandofferen en offer voor de zonde hebben U niet behaagd.
Toen sprak Ik: Zie, Ik kom (in het begin des boeks is van Mij geschreven), om Uw wil te doen, o God!
Als Hij te voren gezegd had: Slachtoffer, en offerande, en brandoffers, en offer voor de zonde hebt Gij niet gewild, noch hebben U behaagd (dewelke naar de wet geofferd worden);
Toen sprak Hij: Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God! Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen.

Hebreeën 10:1-9

Want met een offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden (vers 14)

Lees geheel Hebreeën (9 en 10)!
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Offeren na Pinksteren

Bericht door Geytenbeekje »

Johannes S schreef:Ik zie nog niet direct het verband tussen de offerande genoemd in Handelingen 21 en die van Numeri 6:13,14 (toen de Israëlieten op weg waren naar het beloofde land), waar het gaat over iemand die zich afgescheiden heeft, de gelofte eens nazireeërs, om zich den HEERE af te zonderen (vers 2) Ik weet niet of het in Handelingen 21 over nazireeërs gaat.

Ik heb ook (nog) geen uitgebreide studie gedaan over de verschillende offers. Ik lees in Numeri 6 van een zondoffer, brandoffer, dankoffer, spijsoffer, schuldoffer en van de priester die offers zal bereiden om verzoening te doen (een duif ten zondoffer en een duif ten brandoffer, vers 10,11). Je kan hierdoor wel veel leren van Gods heiligheid, wat de zonde voor God betekent en de heenwijzing en noodzakelijkheid van het werk van Jezus.

Als je Hebreeën 9 en 10 en het gehele N.T. leest lijkt het me duidelijk dat de oudtestamentische offers geen van allen niet meer nodig zijn in deze bedeling. De tijd onder de wet en de ceremoniën in het O.T. was een voorafschaduwing van Jezus volbrachte werk.

Want de wet, hebbende een schaduw der toekomende goederen, niet het beeld zelf der zaken, kan met dezelfde offeranden, die zij alle jaren geduriglijk opofferen, nimmermeer heiligen degenen, die daar toegaan.
Anderszins zouden zij opgehouden hebben, geofferd te worden, omdat degenen, die den dienst pleegden, geen geweten meer zouden hebben der zonden, eenmaal gereinigd geweest zijnde;
Maar nu geschiedt in dezelve alle jaren weder gedachtenis der zonden.
Want het is onmogelijk, dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegnemen.
Daarom, komende in de wereld, zegt Hij: Slachtoffer en offerande hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij het lichaam toebereid;
Brandofferen en offer voor de zonde hebben U niet behaagd.
Toen sprak Ik: Zie, Ik kom (in het begin des boeks is van Mij geschreven), om Uw wil te doen, o God!
Als Hij te voren gezegd had: Slachtoffer, en offerande, en brandoffers, en offer voor de zonde hebt Gij niet gewild, noch hebben U behaagd (dewelke naar de wet geofferd worden);
Toen sprak Hij: Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God! Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen.

Hebreeën 10:1-9

Want met een offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden (vers 14)

Lees Hebreeën 9 en 10!
Brakel heeft het ook wel eens over de voorafbeeldingen en de voortekenen.
En daar ook nog onderscheidingen in.
Kan je lezen in de Redelijke Godsdienst
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Offeren na Pinksteren

Bericht door Johannes S »

Geytenbeekje schreef:
Brakel heeft het ook wel eens over de voorafbeeldingen en de voortekenen.
En daar ook nog onderscheidingen in.
Kan je lezen in de Redelijke Godsdienst
Dank voor de tip!
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Offeren na Pinksteren

Bericht door Geytenbeekje »

Johannes S schreef:
Geytenbeekje schreef:
Brakel heeft het ook wel eens over de voorafbeeldingen en de voortekenen.
En daar ook nog onderscheidingen in.
Kan je lezen in de Redelijke Godsdienst
Dank voor de tip!
Redelijke godsdienst.
Ik weet niet of je die hebt.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Offeren na Pinksteren

Bericht door Geytenbeekje »

Vaak zeggen ze ook over de regenboog.
Maar dat is ook 'maar'een voorafbeelding.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Offeren na Pinksteren

Bericht door Delftenaar »

Terzijde: bij het zien van de regenboog moet ik altijd denken aan het verhaal van Noach en de belofte van God dat Hij zelf naar die boog kijkt om niet meer de hele aarde te laten overstromen.
Een van de meest tastbare tekenen van God, zo ervaar ik dat althans.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Offeren na Pinksteren

Bericht door Arja »

Johannes S schreef:Ik zie nog niet direct het verband tussen de offerande genoemd in Handelingen 21 en die van Numeri 6:13,14 (toen de Israëlieten op weg waren naar het beloofde land), waar het gaat over iemand die zich afgescheiden heeft, de gelofte eens nazireeërs, om zich den HEERE af te zonderen (vers 2) Ik weet niet of het in Handelingen 21 over nazireeërs gaat.

Ik heb ook (nog) geen uitgebreide studie gedaan over de verschillende offers. Ik lees in Numeri 6 van een zondoffer, brandoffer, dankoffer, spijsoffer, schuldoffer en van de priester die offers zal bereiden om verzoening te doen (een duif ten zondoffer en een duif ten brandoffer, vers 10,11).
In Handelingen 21:13-14 gaat het over 4 gelovigen uit de messiasbelijdende gemeente van Jeruzalem. "Er zijn vier mannen bij ons die een gelofte op zich genomen hebben; neem hen bij je, heilig je samen met hen en betaal voor hen de kosten zodat zij hun hoofd kunnen laten scheren. Het wordt ook genoemd in de kanttekening bij de Statenvertaling. Er staat: opdat/zodat zij hun hoofd mogen scheren. Dat gebeurde aan het einde van de gelofte. Als de slachtoffers geofferd werden, werd ook het haar verbrand in het vuur. De vredeoffers van de Nazireër waren verplichte offers die werden gebracht na afloop van het slechts voor een bepaalde tijd aangenomen nazireërschap (Num. 6, 13 vv.).

Paulus zelf ook een gelofte gedaan. Lees dat in Handelingen 18:18 en ook hier: http://www.bijbelaantekeningen.nl/files ... en%2018:18

Paulus: En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen, die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen, die onder de wet zijn, winnen zou. Degenen, die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet zijnde (Gode nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet), opdat ik degenen, die zonder de wet zijn, winnen zou. Ik ben den zwakken geworden als een zwakke, opdat ik de zwakken winnen zou; allen ben ik alles geworden, opdat ik immers enigen behouden zou. En dit doe ik om des Evangelies wil, opdat ik hetzelve mede deelachtig zou worden. Galaten 9
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Offeren na Pinksteren

Bericht door Johannes S »

Geytenbeekje schreef:
Johannes S schreef:
Geytenbeekje schreef:
Brakel heeft het ook wel eens over de voorafbeeldingen en de voortekenen.
En daar ook nog onderscheidingen in.
Kan je lezen in de Redelijke Godsdienst
Dank voor de tip!
Redelijke godsdienst.
Ik weet niet of je die hebt.
Ja, het boek 'de redelijke godsdienst' geschreven door Brakel bedoel je toch?
Nee, dat heb ik niet.
Daarin gaat het over de oudtestamentische offers schreef je. Welk(e) hoofdstuk(ken)?
Op www.theologienet.nl kan ik het wel inzien.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Offeren na Pinksteren

Bericht door Geytenbeekje »

Johannes S schreef:
Geytenbeekje schreef:
Johannes S schreef:
Geytenbeekje schreef:
Brakel heeft het ook wel eens over de voorafbeeldingen en de voortekenen.
En daar ook nog onderscheidingen in.
Kan je lezen in de Redelijke Godsdienst
Dank voor de tip!
Redelijke godsdienst.
Ik weet niet of je die hebt.
Ja, het boek 'de redelijke godsdienst' geschreven door Brakel bedoel je toch?
Nee, dat heb ik niet.
Daarin gaat het over de oudtestamentische offers schreef je. Welk(e) hoofdstuk(ken)?
Op http://www.theologienet.nl kan ik het wel inzien.
De eerste hoofdstuk.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Offeren na Pinksteren

Bericht door Johannes S »

Geytenbeekje schreef:
De eerste hoofdstuk.
Nee, je vergist je denk ik. Dat gaat niet over de oudtestamentische offers.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Offeren na Pinksteren

Bericht door Arja »

Johannes S schreef:
Geytenbeekje schreef:
De eerste hoofdstuk.
Nee, je vergist je denk ik. Dat gaat niet over de oudtestamentische offers.
Op Christipedia staat heel veel over offers. Klik de linkjes aan en je komt echt zoveel te weten. Hier is het linkje: http://www.christipedia.nl/Artikelen/O/Offer
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Offeren na Pinksteren

Bericht door Zonnebloem »

Valcke schreef:Het Bijbelgedeelte uit Handelingen 21 moet je iets eerder starten te lezen, namelijk vanaf vers 18. Dan blijkt dat de hele gebeurtenis die beschreven wordt ingegeven is door het ouderlingschap (presbyterium) van Jeruzalem. Men wilde graag dat de apostel Paulus ter wille van de zwakken zich zou heiligen met vier mannen die een gelofte gedaan hadden. Dit om te laten zien dat de apostel Paulus de wet (ceremoniën) niet verachtte. Vers 23-25 zijn dan ook de woorden van de christenen uit Jeruzalem en niet de woorden van Paulus. De apostel Paulus heeft deze raad opgevolgd, maar niet omdat hij daadwerkelijk het leven naar Joodse wijze voor zichzelf of andere Joden van belang vond, maar alleen om een groep Joodse christenen tegemoet te komen en ook het ouderlingschap van Jeruzalem niet voor het hoofd te stoten. De offerande in vs. 26 is hier een gevolg van. Deze offerande was dus zeker niet nodig, ook niet voor de Joden, maar Paulus heeft dit alleen gedaan ter wille van de vrede om genoemde redenen.

In de SV vs 24 kanttekening 48 wordt dit verder uitgelegd.
Ik kwam dit vanmorgen tegen: “Er is een gerucht in Handelingen 21:21, dat Paulus de joden ‘afval van Mozes’ leerde en het opgeven van de gebruiken van het jodendom, waaronder de besnijdenis. Dat gerucht was niet waar. Daarom raadde Jakobus Paulus aan een paar dingen te doen om te bewijzen dat dit gerucht een valse aanklacht was en dat Paulus in werkelijkheid meeging in het in acht nemen van de wet (Handelingen 21:24).

Paulus bewilligde in dat verzoek (meedoen aan offerceremonie in tempel) omdat het waar was dat hij helemaal geen afval van de wet van Mozes predikt, zoals sommigen beweerden. Voor Paulus gingen het geloof in Jezus en het onderhouden van deze wetsbepalingen helemaal samen. Ook bij drie andere gelegenheden (Handelingen 24:14; 25:8; 28:17) legt hij hier getuigenis van af. Paulus’ levenswandel kwam overeen met wat hij in alle gemeenten voorschrijft (1 Korintiërs 7:17-20): namelijk dat joodse gelovigen “hun besnijdenis niet ongedaan moeten laten maken” en dat gelovigen uit de heidenen zich niet moeten laten besnijden. Ieder kon zich houden aan zijn eigen roeping (1 Korintiërs 7:20

Paulus’ levenswandel kwam overeen met wat hij in alle gemeenten voorschrijft (1 Korintiërs 7:17-20): namelijk dat joodse gelovigen “hun besnijdenis niet ongedaan moeten laten maken” en dat gelovigen uit de heidenen zich niet moeten laten besnijden.”
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Offeren na Pinksteren

Bericht door Arja »

Nòg een offer na Pinksteren: plengoffer.
Ja, indien ik ook tot een drankoffer geofferd word over de offerande en bediening uws geloofs, zo verblijd ik mij en verblijd mij met u allen. Filippenzen 2:17

Het is natuurlijk beeldtaal :livre ... maar ikzelf heb nooit de link gelegd tussen deze tekst en de pleng of drankoffers in de tempel. "Het is één ding om een volgeling van Jezus te zijn ... maar het is een totaal andere zaak om, zoals Paulus, je leven als een plengoffer, een dankoffer, ter beschikking te stellen aan God ..." Bron: StudieBijbel magazine, Paulus' gebruik van het plengoffer.
Plaats reactie