Re: Beeldtaal
Geplaatst: 31 jul 2019, 10:34
Da's geen ds, DIA.-DIA- schreef:Dat is goed. Ik heb de dienst jl. zondag van ds. Eertink ook gezien.Hendrikus schreef: nee, gekeken
Da's geen ds, DIA.-DIA- schreef:Dat is goed. Ik heb de dienst jl. zondag van ds. Eertink ook gezien.Hendrikus schreef: nee, gekeken
Weet ik wel, maar goed, dat was dhr. van Leeuwen ook niet. Hij was wel voorganger.Hendrikus schreef:Da's geen ds, DIA.-DIA- schreef:Dat is goed. Ik heb de dienst jl. zondag van ds. Eertink ook gezien.Hendrikus schreef: nee, gekeken
DIA, doe dat nou niet. Nu zet je de hedendaagse predikanten zo weg. Er waren vroeger ook niet voor niets scheuringen en twistpunten. Alles was echt niet beter. Sterker, je doet ermee alsof Gods arm verkort en dat is simpelweg niet zo.-DIA- schreef:De eerw. heer van Leeuwen wijdt vele bladzijden (blz. 192-301) aan Jona's gebed. Hij behandeld alle verzen chronologisch. Hij laat zich hier kennen als een duidelijk de Schriftuurlijk-bevindelijke prediker. Dat waren de predikanten die waaronder wij zijn opgegroeid. Mensen die deze bevindelijke wegen kennen zullen vaak wel wat missen in veel hedendaagse predikanten.Arja schreef:Fijn dat je zo'n hoge achting hebt voor W. van Leeuwen. Ik richtte me meer het gebed van Jona. Om daarin de Koning te mogen zien, in al Zijn schoonheid. Dat was een eyeopener voor mij en viel heel mooi samen met wat ik over Hem aan het lezen was in Jesaja.-DIA- schreef:Wat je niet beleefd hebt kun je niet over spreken, hooguit napraten.Arja schreef: Wat bedoel je? Is het echt zo dat we het zo kunnen bezien?
Als u het hele boek van dhr. van Leeuwen leest merkt u dat hij een rijk begenadigde prediker was.
Zelfs Jona werd in Gods hand een bruikbaar vat in de dienst van de Allerhoogste. De bewoners van Nineve bekeren zich massaal naZeeuw schreef:
DIA, doe dat nou niet. Nu zet je de hedendaagse predikanten zo weg. Er waren vroeger ook niet voor niets scheuringen en twistpunten. Alles was echt niet beter. Sterker, je doet ermee alsof Gods arm verkort en dat is simpelweg niet zo.
WAT HEB IK NU WEER GEDAAN? MOGEN WE HET GOEDE NIET BENOEMEN? HET IS TOCH ZO? Dit maakt me zo ellendig, en niemand lijkt het te begrijpen.Arja schreef:Zelfs Jona werd in Gods hand een bruikbaar vat in de dienst van de Allerhoogste. De bewoners van Nineve bekeren zich massaal naZeeuw schreef:
DIA, doe dat nou niet. Nu zet je de hedendaagse predikanten zo weg. Er waren vroeger ook niet voor niets scheuringen en twistpunten. Alles was echt niet beter. Sterker, je doet ermee alsof Gods arm verkort en dat is simpelweg niet zo.
een zeer beperkte prediking van de kant van Jona.
Je zegt letterlijk dat mensen zaken missen in hedendaagse predikanten. Dat is niet het goede benoemen. Als je aangeeft dat de vroegere predikanten die je citeert eerwaardig waren, is dat keurig. Door aan te geven dat hedendaagse de vergelijking niet kunnen doorstaan, doe je beide tekort.-DIA- schreef:WAT HEB IK NU WEER GEDAAN? MOGEN WE HET GOEDE NIET BENOEMEN? HET IS TOCH ZO? Dit maakt me zo ellendig, en niemand lijkt het te begrijpen.Arja schreef:Zelfs Jona werd in Gods hand een bruikbaar vat in de dienst van de Allerhoogste. De bewoners van Nineve bekeren zich massaal naZeeuw schreef:
DIA, doe dat nou niet. Nu zet je de hedendaagse predikanten zo weg. Er waren vroeger ook niet voor niets scheuringen en twistpunten. Alles was echt niet beter. Sterker, je doet ermee alsof Gods arm verkort en dat is simpelweg niet zo.
een zeer beperkte prediking van de kant van Jona.
Wees nu eens eerlijk, wat ik zeg is waar, maar daarmee vertrap ik het andere niet. Het lijkt er eerder op dat die oude bevinding niet meer herkend wordt. Daarmee zeg ik toch alleen de waarheid? Ik krijg hier elke keer zo onverwachts een klap, als je iets zegt wat gewoon zo is blijken anderen er weer wat anders in te lezen. Dit doet me veel verdriet.Zeeuw schreef:Je zegt letterlijk dat mensen zaken missen in hedendaagse predikanten. Dat is niet het goede benoemen. Als je aangeeft dat de vroegere predikanten die je citeert eerwaardig waren, is dat keurig. Door aan te geven dat hedendaagse de vergelijking niet kunnen doorstaan, doe je beide tekort.-DIA- schreef:WAT HEB IK NU WEER GEDAAN? MOGEN WE HET GOEDE NIET BENOEMEN? HET IS TOCH ZO? Dit maakt me zo ellendig, en niemand lijkt het te begrijpen.Arja schreef:Zelfs Jona werd in Gods hand een bruikbaar vat in de dienst van de Allerhoogste. De bewoners van Nineve bekeren zich massaal naZeeuw schreef:
DIA, doe dat nou niet. Nu zet je de hedendaagse predikanten zo weg. Er waren vroeger ook niet voor niets scheuringen en twistpunten. Alles was echt niet beter. Sterker, je doet ermee alsof Gods arm verkort en dat is simpelweg niet zo.
een zeer beperkte prediking van de kant van Jona.
Als dat je ellendig maakt, mij maakt het ellendig dat je zo over dominees van deze tijd spreekt.
Nee, daarmee zeg je wat mij betreft, gelukkig maar, niet de waarheid. Wellicht is het taalgebruik etc anders geworden. Volgens mij spreekt bv de student die gisteren in Enter preekte, exact op de door jou aangegeven wijze. Dit doet bv de nieuwe predikant in Goes m.i. ook.-DIA- schreef: Wees nu eens eerlijk, wat ik zeg is waar, maar daarmee vertrap ik het andere niet. Het lijkt er eerder op dat die oude bevinding niet meer herkend wordt. Daarmee zeg ik toch alleen de waarheid? Ik krijg hier elke keer zo onverwachts een klap, als je iets zegt wat gewoon zo is blijken anderen er weer wat anders in te lezen. Dit doet me veel verdriet.
Ja. Jezus is geboren in Bethlehem (dat betekent broodhuis), in een (in het Grieks) phatne, van het werkwoord pateomai, dat (om te) eten betekent, en phatne is als kribbe vertaald.Zonnebloem schreef:Dat Jezus zegt: Ik ben het Brood des levens. Dat is ook beeldtaal?