Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Boertje »

En een van de hersteld hervormde kerk

https://www.hersteldhervormdekerk.nl/up ... happen.pdf
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Boertje »

En een over apologetiek
Klik op het onderdeel religieue wetenschappen
http://www.apologetique.org/nl/lijst/bo ... enschappen
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Boertje »

En van een heel andere gezindte Vergaderingnu, heel veel recensies. Wel bekeken vanuit hun optiek natuurlijk :livre

https://vergadering.nu/boeken.htm
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Herman »

Boertje schreef:En een van de hersteld hervormde kerk

https://www.hersteldhervormdekerk.nl/up ... happen.pdf
Dit is de hobbylijst van dr. P. de Vries.

(Hij vergeet onder het lijstje Puriteinen gewoon de naam van John Owen).
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door DDD »

Ik vind dit wel een mooi lijstje, al denk ik dat de boeken van dr. Loonstra op dit lijstje ten onrechte ontbreken. Maar dit is meer een algemeen-gereformeerd lijstje, niet specifiek bevindelijk gereformeerd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Ik vind dit wel een mooi lijstje, al denk ik dat de boeken van dr. Loonstra op dit lijstje ten onrechte ontbreken. Maar dit is meer een algemeen-gereformeerd lijstje, niet specifiek bevindelijk gereformeerd.
De lijsten die @Boertje heeft geplaatst zijn te verkiezen boven alle tips die hier verder zijn gedeeld, mijns inziens. Wat wel opvalt is dat er veel Engelstalige literatuur op staat.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Ik vind dit wel een mooi lijstje, al denk ik dat de boeken van dr. Loonstra op dit lijstje ten onrechte ontbreken. Maar dit is meer een algemeen-gereformeerd lijstje, niet specifiek bevindelijk gereformeerd.
De lijsten die @Boertje heeft geplaatst zijn te verkiezen boven alle tips die hier verder zijn gedeeld, mijns inziens. Wat wel opvalt is dat er veel Engelstalige literatuur op staat.
Want? Als je het over reformatorische theologie hebt, dan lijkt mij dat werken van reformatoren, nadere reformatoren en puriteinen niet kunnen ontbreken.
-
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: Want? Als je het over reformatorische theologie hebt, dan lijkt mij dat werken van reformatoren, nadere reformatoren en puriteinen niet kunnen ontbreken.
De boekenlijsten zijn samengesteld op basis van een bepaalde gedachte en de boeken schetsen een bredere context.

Je hebt er mijns inziens niet zoveel aan om de Redelijke Godsdienst te lezen zonder dat je tevens een boek leest dat Brakel in zijn historische context plaatst.

Als GG--er vind je puriteinen misschien belangrijk, binnen de gereformeerde bond spelen deze vrijwel geen rol.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door DDD »

Dat laatste kun je zo echt niet stellen.

Alleen heeft men daar minder de behoefte om de gemeente ermee lastig te vallen wie wat vond en wat je daar dan weer van moet vinden.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Dat laatste kun je zo echt niet stellen.

Alleen heeft men daar minder de behoefte om de gemeente ermee lastig te vallen wie wat vond en wat je daar dan weer van moet vinden.
Ik hoor nooit verwijzingen naar Van der Groe, Comrie, Voetius, Udemans, Boston en anderen. Ook in de Waarheidsvriend kom je deze namen vrijwel nooit tegen.

Dus ik begrijp niet waarom ik dat niet kan stellen. Men gaat veel meer in op contemporaine theologische ontwikkelingen.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Carrie »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Dat laatste kun je zo echt niet stellen.

Alleen heeft men daar minder de behoefte om de gemeente ermee lastig te vallen wie wat vond en wat je daar dan weer van moet vinden.
Ik hoor nooit verwijzingen naar Van der Groe, Comrie, Voetius, Udemans, Boston en anderen. Ook in de Waarheidsvriend kom je deze namen vrijwel nooit tegen.

Dus ik begrijp niet waarom ik dat niet kan stellen. Men gaat veel meer in op contemporaine theologische ontwikkelingen.
Stel je hier de puriteinen op één lijn met de voormannen van de Nadere Reformatie?

Want zoals bv Bunyan, de Erskines hebben wel degelijk een plek buiten de GG.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Ambtenaar »

Carrie schreef:Stel je hier de puriteinen op één lijn met de voormannen van de Nadere Reformatie?

Want zoals bv Bunyan, de Erskines hebben wel degelijk een plek buiten de GG.
Ik meen me te herinnneren dat de puriteinen en nadere reformatie tot dezelfde bredere beweging behoren, maar ik kan het mis hebben.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: RE: Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Carrie »

Ambtenaar schreef:
Carrie schreef:Stel je hier de puriteinen op één lijn met de voormannen van de Nadere Reformatie?

Want zoals bv Bunyan, de Erskines hebben wel degelijk een plek buiten de GG.
Ik meen me te herinnneren dat de puriteinen en nadere reformatie tot dezelfde bredere beweging behoren, maar ik kan het mis hebben.
Volgens mij zijn er wel degelijk verschillen tussen, maar er zijn er hier genoeg die daar veel meer verstand van hebben dan ik heb. :-)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Ambtenaar »

Ik zeg niet dat het hetzelfde is, maar behorend tot dezelfde theologische en kerkelijke ontwikkeling. Maar ik laat mij graag corrigeren.
Plaats reactie