Basis bibliotheek reformatorische theologie?
Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?
Gisteren voor het eerst een GG kerkdienst mogen bijwonen. Heel goed bevallen. Wel even wennen. Maar inhoudelijk voelde ik zeker een klik. Was alleen even onduidelijk of ik moest staan bij het bidden. Dat deden er maar enkelen dus toen maar blijven zitten.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4786
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?
In preken kan je soms wel verwijzingen naar Puriteinen horen. Wat DDD zegt klopt wel een beetje soms halen ze ook dingen aan zonder de naam te noemen.Ambtenaar schreef:Ik hoor nooit verwijzingen naar Van der Groe, Comrie, Voetius, Udemans, Boston en anderen. Ook in de Waarheidsvriend kom je deze namen vrijwel nooit tegen.DDD schreef:Dat laatste kun je zo echt niet stellen.
Alleen heeft men daar minder de behoefte om de gemeente ermee lastig te vallen wie wat vond en wat je daar dan weer van moet vinden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?
Nu weet ik wel dat ik in een redelijk unieke GB-gemeente zit, maar ik hoor ze toch regelmatig. Op dit moment is er een Bunyankring, eerder was er een Brakelkring.Ambtenaar schreef:De boekenlijsten zijn samengesteld op basis van een bepaalde gedachte en de boeken schetsen een bredere context.Mannetje schreef: Want? Als je het over reformatorische theologie hebt, dan lijkt mij dat werken van reformatoren, nadere reformatoren en puriteinen niet kunnen ontbreken.
Je hebt er mijns inziens niet zoveel aan om de Redelijke Godsdienst te lezen zonder dat je tevens een boek leest dat Brakel in zijn historische context plaatst.
Als GG--er vind je puriteinen misschien belangrijk, binnen de gereformeerde bond spelen deze vrijwel geen rol.
En niet alleen onze eigen predikant, maar gastpredikanten hoor ik ook regelmatig citeren uit puriteinen, of Hollandse oudvaders. Of een aanbeveling doen om deze boeken te lezen.
Niet zo'n best teken als we deze mannen niet meer hoog waarderen, mijns inziens.
En al helemáál geen goed teken als je het citeren uit deze geschriften afdoet als 'lastig vallen van de gemeente'.
Dit forum wil staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie, dat is ook niet voor niets zo geformuleerd.
Re: RE: Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?
Zo'n Bunyan of Brakel kring lijkt me wel wat. Of een Puriteinen of NR kring. Maar of ik dat hier in de buurt voor elkaar krijg? Daarom maar op interneteilander schreef:Nu weet ik wel dat ik in een redelijk unieke GB-gemeente zit, maar ik hoor ze toch regelmatig. Op dit moment is er een Bunyankring, eerder was er een Brakelkring.Ambtenaar schreef:De boekenlijsten zijn samengesteld op basis van een bepaalde gedachte en de boeken schetsen een bredere context.Mannetje schreef: Want? Als je het over reformatorische theologie hebt, dan lijkt mij dat werken van reformatoren, nadere reformatoren en puriteinen niet kunnen ontbreken.
Je hebt er mijns inziens niet zoveel aan om de Redelijke Godsdienst te lezen zonder dat je tevens een boek leest dat Brakel in zijn historische context plaatst.
Als GG--er vind je puriteinen misschien belangrijk, binnen de gereformeerde bond spelen deze vrijwel geen rol.
En niet alleen onze eigen predikant, maar gastpredikanten hoor ik ook regelmatig citeren uit puriteinen, of Hollandse oudvaders. Of een aanbeveling doen om deze boeken te lezen.
Niet zo'n best teken als we deze mannen niet meer hoog waarderen, mijns inziens.
En al helemáál geen goed teken als je het citeren uit deze geschriften afdoet als 'lastig vallen van de gemeente'.
Dit forum wil staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie, dat is ook niet voor niets zo geformuleerd.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?
Voor de duidelijkheid, ik was niet degene die sprak over lastig vallen, dat was @DDD.eilander schreef: Nu weet ik wel dat ik in een redelijk unieke GB-gemeente zit, maar ik hoor ze toch regelmatig. Op dit moment is er een Bunyankring, eerder was er een Brakelkring.
En niet alleen onze eigen predikant, maar gastpredikanten hoor ik ook regelmatig citeren uit puriteinen, of Hollandse oudvaders. Of een aanbeveling doen om deze boeken te lezen.
Niet zo'n best teken als we deze mannen niet meer hoog waarderen, mijns inziens.
En al helemáál geen goed teken als je het citeren uit deze geschriften afdoet als 'lastig vallen van de gemeente'.
Dit forum wil staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie, dat is ook niet voor niets zo geformuleerd.
Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?
Ik denk dat de Nadere reformatoren niet voor het gros van de GB-predikanten geregeld een bron zijn van inspiratie, maar puriteinen wel meer. En ik had het over de puriteinen, en je kunt dat op dit forum niet gelijkstellen. Als dat nou in de Telegraaf gebeurde, dan vond ik het nog wat anders.
Los daarvan horen beide bewegingen zonder meer tot de achtergrond van de GB. Maar goed, daarom hoef je daar de gemeente niet steeds uitdrukkelijk over te informeren. In het algemeen hoeven predikanten de gemeente niet voortdurend over al hun bronnen te informeren. Dat hoort bij de aard van een preek. Het is mijns inziens wel netjes als ze zich ergens een beetje verantwoorden, in de nieuwsbrief of zo in een voetnoot. Maar om nou iedere gedachte die je van iemand leent met naam en toenaam te citeren, is voor de gemeente niet altijd fijn.
Los daarvan horen beide bewegingen zonder meer tot de achtergrond van de GB. Maar goed, daarom hoef je daar de gemeente niet steeds uitdrukkelijk over te informeren. In het algemeen hoeven predikanten de gemeente niet voortdurend over al hun bronnen te informeren. Dat hoort bij de aard van een preek. Het is mijns inziens wel netjes als ze zich ergens een beetje verantwoorden, in de nieuwsbrief of zo in een voetnoot. Maar om nou iedere gedachte die je van iemand leent met naam en toenaam te citeren, is voor de gemeente niet altijd fijn.
Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?
Overigens adviseer ik je het boek Verborgen Omgang van dr. A. de Reuver er eens op na te lezen. De continuiteit in geloofsbeleving tussen middeleeuwen en 17e eeuw is groter dan de discontinuiteit. En ook Luther is binnen de augustijnse traditie gevormd door uitgesproken mystici als Tauler en Bernardus van Clervaux.Johann Gottfried Walther schreef:Dat neemt niet weg dat Voetsius ook kritisch is. Dat wil niet zeggen dat het een slecht of oppervlakkig boek is, Dr. WJ op 't Hof, raadt het boek ook niet af, maar wijst wel op het middeleeuws (Rooms) mystieke wat er terugkomt in het boek. Dat is een reden tot opmerkzaamheid.
De vele drukken zeggen zeker iets, en de verspreiding/vertalingen ook.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4786
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?
Luther heeft wel in meer zaken gedwaald. Ook heb ik gelezen dat Luther waarschijnlijk Tauler (en Meister Eckhardt) niet goed heeft begrepen. Ik heb in iedergeval niets op met Middeleeuwse/Roomse mystiek.Herman schreef:Overigens adviseer ik je het boek Verborgen Omgang van dr. A. de Reuver er eens op na te lezen. De continuiteit in geloofsbeleving tussen middeleeuwen en 17e eeuw is groter dan de discontinuiteit. En ook Luther is binnen de augustijnse traditie gevormd door uitgesproken mystici als Tauler en Bernardus van Clervaux.Johann Gottfried Walther schreef:Dat neemt niet weg dat Voetsius ook kritisch is. Dat wil niet zeggen dat het een slecht of oppervlakkig boek is, Dr. WJ op 't Hof, raadt het boek ook niet af, maar wijst wel op het middeleeuws (Rooms) mystieke wat er terugkomt in het boek. Dat is een reden tot opmerkzaamheid.
De vele drukken zeggen zeker iets, en de verspreiding/vertalingen ook.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- J.C. Philpot
- Berichten: 8942
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?
Interessant is dat de kanttekeningen van de statenvertaling gedeeltelijk overgenomen zijn uit een werk van Udemans, die hiervan op zijn beurt weer veel heeft overgenomen uit een Rooms Katholieke uitleg.
Ook het boekje van Thomas a Kempis ("De navolging van Christus") werd door de Nadere Reformatie gewaardeerd. Voetius noemde de Imitatio zelfs ,,een gulden boekske", al had hij er ook wel kritiek op. Het werd in die tijd veelvuldig uitgegeven. Soms werden er echter wel een aantal "paepsche stoutigheden" aangepast.
Dit als illustratie bij de opmerking van Herman:
Ook het boekje van Thomas a Kempis ("De navolging van Christus") werd door de Nadere Reformatie gewaardeerd. Voetius noemde de Imitatio zelfs ,,een gulden boekske", al had hij er ook wel kritiek op. Het werd in die tijd veelvuldig uitgegeven. Soms werden er echter wel een aantal "paepsche stoutigheden" aangepast.
Dit als illustratie bij de opmerking van Herman:
Hoewel de moederkerk in de 16e eeuw in groot verval was, geloof ik dat er ook in de "donkere middeleeuwen" altijd bevindelijk leven is geweest. Ook geloof ik dat de ware oecumene van het hart (de ondervinding van schuldvergiffenis en geloofsvereniging met Christus) denominatiegrenzen overschrijdt. Het is wat mij betreft bevorderend voor een gezond geloofsleven om hier kennis van te nemen.Herman schreef:De continuiteit in geloofsbeleving tussen middeleeuwen en 17e eeuw is groter dan de discontinuiteit.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?
Wel apart dat deze topic over een basis verzameling boeken uiteindelijk zoveel uitlopers kent qua onderwerpen
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?
Is het wat dat betreft vergelijkbaar met De navolging van Christus van a Kempis?Johann Gottfried Walther schreef:
Dat neemt niet weg dat Voetsius ook kritisch is. Dat wil niet zeggen dat het een slecht of oppervlakkig boek is, Dr. WJ op 't Hof, raadt het boek ook niet af, maar wijst wel op het middeleeuws (Rooms) mystieke wat er terugkomt in het boek. Dat is een reden tot opmerkzaamheid.
De vele drukken zeggen zeker iets, en de verspreiding/vertalingen ook.
Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?
Dat is toch juist het boek waar we het over hebben?
Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?
Misschien door gevormd, maar later bestreed hij ze toch.Herman schreef:Overigens adviseer ik je het boek Verborgen Omgang van dr. A. de Reuver er eens op na te lezen. De continuiteit in geloofsbeleving tussen middeleeuwen en 17e eeuw is groter dan de discontinuiteit. En ook Luther is binnen de augustijnse traditie gevormd door uitgesproken mystici als Tauler en Bernardus van Clervaux.Johann Gottfried Walther schreef:Dat neemt niet weg dat Voetsius ook kritisch is. Dat wil niet zeggen dat het een slecht of oppervlakkig boek is, Dr. WJ op 't Hof, raadt het boek ook niet af, maar wijst wel op het middeleeuws (Rooms) mystieke wat er terugkomt in het boek. Dat is een reden tot opmerkzaamheid.
De vele drukken zeggen zeker iets, en de verspreiding/vertalingen ook.
- J.C. Philpot
- Berichten: 8942
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?
Luther is Bernard van Clairvaux altijd blijven waarderen. Hij noemde hem de Augustinus van de middeleeuwen, en zijn geschriften bevatten ongeveer 500 citaten van hem.refo schreef:Misschien door gevormd, maar later bestreed hij ze toch.Herman schreef:Overigens adviseer ik je het boek Verborgen Omgang van dr. A. de Reuver er eens op na te lezen. De continuiteit in geloofsbeleving tussen middeleeuwen en 17e eeuw is groter dan de discontinuiteit. En ook Luther is binnen de augustijnse traditie gevormd door uitgesproken mystici als Tauler en Bernardus van Clervaux.Johann Gottfried Walther schreef:Dat neemt niet weg dat Voetsius ook kritisch is. Dat wil niet zeggen dat het een slecht of oppervlakkig boek is, Dr. WJ op 't Hof, raadt het boek ook niet af, maar wijst wel op het middeleeuws (Rooms) mystieke wat er terugkomt in het boek. Dat is een reden tot opmerkzaamheid.
De vele drukken zeggen zeker iets, en de verspreiding/vertalingen ook.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?
Ben je druk met lezen?Ronaldus schreef:Wel apart dat deze topic over een basis verzameling boeken uiteindelijk zoveel uitlopers kent qua onderwerpen
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Ik mis je bijdragen al een poosje.
-